Muziek / Muziekgames / Marillion meter
zoeken in:
0
geplaatst: 9 december 2020, 15:29 uur
[quote]bonothecat schreef:
[quote]daniel1974nl schreef:
Ik ook, en ook nog in Tivoli later. Wat ik me vooral van dit concert nog herinner is hoe even de hele sfeer om zeep werd geholpen. Doodzonde.
Ik ook, en ook nog in Tivoli later. Wat ik me vooral van dit concert nog herinner is hoe even de hele sfeer om zeep werd geholpen. Doodzonde.
0
geplaatst: 9 december 2020, 18:27 uur
meesterdch schreef:
Estonia, prachtig nummer met geweldige tekst. Ik krijg er altijd rillingen bij. Schoolvoorbeeld van muziek die raakt en waarbij tekst, muziek, stem en instrumentatie in perfecte balans zijn: 9
Estonia, prachtig nummer met geweldige tekst. Ik krijg er altijd rillingen bij. Schoolvoorbeeld van muziek die raakt en waarbij tekst, muziek, stem en instrumentatie in perfecte balans zijn: 9
Net als vigil sluit ik mij hierbij aan!
9
3
geplaatst: 9 december 2020, 18:47 uur
meneer schreef:
Ik vind Estonia altijd best mooi maar ik krijg nu steeds meer bij een aantal nummers het gevoel dat ik in een soort Marillion soep terecht aan het komen ben waar uit dezelfde pan steeds een nummer tevoorschijn gelepeld wordt. Het gaat wat op elkaar lijken. De ene kop smaakt beter dan de andere. En deze smaakt dan weer een stuk beter dan die van gisteren. Maar soms is het wat teveel van hetzelfde. De smaak.
Is mijn euvel, ik weet het. Maar ik moet (hier) gaan uitkijken voor de 'brij'vorming.
Estonia: 8
Ik vind Estonia altijd best mooi maar ik krijg nu steeds meer bij een aantal nummers het gevoel dat ik in een soort Marillion soep terecht aan het komen ben waar uit dezelfde pan steeds een nummer tevoorschijn gelepeld wordt. Het gaat wat op elkaar lijken. De ene kop smaakt beter dan de andere. En deze smaakt dan weer een stuk beter dan die van gisteren. Maar soms is het wat teveel van hetzelfde. De smaak.
Is mijn euvel, ik weet het. Maar ik moet (hier) gaan uitkijken voor de 'brij'vorming.
Estonia: 8
Hoe mooi is het dan soms wel niet om die smaak die je zo goed kent en waardeert jaren later weer terug te vinden in toch een andere samenstelling! Het lijkt wel een familierecept van de Marillions

In de beginjaren met de jeugdige bravado moest bijna alles flink gepeperd zijn; en ik hou nog steeds wel van een flinke scherpe Chinese of Thaise soep!
Maar het familierecept heeft toch stand gehouden wat o.a. tot flinke maaltijdsoepen heeft geleid. Soepen om angst voor te hebben om er aan te beginnen maar ook respect voor het sterk wisselende smaakpalet waar je zeker een dik kwartier mee bezig was om dat te consumeren!
En met die steeds veranderende smaakaccenten is dat misschien wel de reden dat wij blijven proeven van de ons geserveerde soepen!

1
geplaatst: 9 december 2020, 23:02 uur
See It Like a Baby 4,8 (ze mogen van mij best experimenteren, maar ik vind hier de compositie gewoon niet zo goed gelukt)
Estonia 8,8 (tja, hier wel)
Estonia 8,8 (tja, hier wel)
0
geplaatst: 10 december 2020, 12:38 uur
Nieuwe beoordelingen:
Chelsea Monday 8.1
(een klassieker, bij vlagen uitstekend, maar niet altijd even consistent, er staan betere nummers op het debuut)
A Legacy 8.0
(Niet zo klassiek als de vorige, maar ook niet veel minder, voor die periode erg goed zelfs)
Fantastic Place 7.7
(ik was niet zo kapot van Marbles, maar dit is bij herbeluistering toch wel een goede song)
See it like a baby 6.0
(Voor Marillion-begrippen niet veel bijzonders, het rockt wel, maar voelt toch niet zoals je zou willen)
Estonia 5.8
(ik heb de bovenstaande nummers 2 keer achter mekaar beluistert en het niveau glijdt af in deze volgorde, het is ook niet echt slecht, maar randje voldoende)
Chelsea Monday 8.1
(een klassieker, bij vlagen uitstekend, maar niet altijd even consistent, er staan betere nummers op het debuut)
A Legacy 8.0
(Niet zo klassiek als de vorige, maar ook niet veel minder, voor die periode erg goed zelfs)
Fantastic Place 7.7
(ik was niet zo kapot van Marbles, maar dit is bij herbeluistering toch wel een goede song)
See it like a baby 6.0
(Voor Marillion-begrippen niet veel bijzonders, het rockt wel, maar voelt toch niet zoals je zou willen)
Estonia 5.8
(ik heb de bovenstaande nummers 2 keer achter mekaar beluistert en het niveau glijdt af in deze volgorde, het is ook niet echt slecht, maar randje voldoende)
0
geplaatst: 10 december 2020, 12:45 uur
Estonia komt gemiddeld uit op 8,15 en haalt daarmee slechts een 15e plaats voorlopig
12 Fantastic Place (8,46/32 )
13 Waiting to Happen (8,43/34 )
14 Childhood's End? (8,4/36 )
15 Estonia (8,15/24 )
16 Gazpacho (7,78/32 )
17 Tux On (7,66/35 )
18 White Feather (7,36/31 )
Vandaag de dag die je wist dat die ging komen: Grendel
Grendel
12 Fantastic Place (8,46/32 )
13 Waiting to Happen (8,43/34 )
14 Childhood's End? (8,4/36 )
15 Estonia (8,15/24 )
16 Gazpacho (7,78/32 )
17 Tux On (7,66/35 )
18 White Feather (7,36/31 )
Vandaag de dag die je wist dat die ging komen: Grendel
Grendel
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 december 2020, 12:56 uur
Het langste Marillionnummer (totdat The Leavers uitgebracht werd) gaat bij mij al even mee. Ik wil de historische waarde van dit nummer anno 1982 niet uitvlakken, maar zo heel goed is-ie op de keper beschouwd nu ook weer niet.
7,8
7,8
0
geplaatst: 10 december 2020, 13:00 uur
Casartelli schreef:
Het langste Marillionnummer (totdat The Leavers uitgebracht werd) gaat bij mij al even mee. Ik wil de historische waarde van dit nummer anno 1982 niet uitvlakken, maar zo heel goed is-ie op de keper beschouwd nu ook weer niet.
7,8
7,8
Dat klopt niet. Grendel : 17:17 / Gaza 17:24.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 december 2020, 13:03 uur
daniel1974nl schreef:
Dat klopt niet. Grendel : 17:17 / Gaza 17:24.
Ik ging op de info hier op de site af en die repte van 17:40 resp. 17:30 - heb dat niet verder gedubbelcheckt. Wel heb ik onlangs Sounds That Can't Be Made nog eens beluisterd en was dat het moment dat ik me afvroeg of Gaza nou Grendel van de troon stootte als langste nummer of niet...Dat klopt niet. Grendel : 17:17 / Gaza 17:24.
0
geplaatst: 10 december 2020, 13:06 uur
Dit nummer werd mij een beetje door de strot gedrukt door een aantal Marillion fans ten tijde van mijn ontdekking met Misplaced Childhood. Ik kon er destijds weinig mee. Het nummer is mij langszaam onder de huid gekropen, en dat brengt mij vandaag, en ik had het eerlijk gezegd niet verwacht op een 10!
0
geplaatst: 10 december 2020, 13:14 uur
Grendel was toen ik het leerde kennen het langste nummer wat ik kende. Een vriend van me die ook behoorlijk into Marillion was hoorde een DJ op de radio het hebben over Grendel ergens in 1992. Hij besloot op zoek te gaan en vond het op B-Sides Themselves. Wij als Script aficionado's luisteren en we wat werden we weggeblazen. Grendel was dan ook lang mijn favoriete Marillion nummer. Vooral de kerkorgel solo in het midden (doet wel een beetje Awaken achtig aan nu) is nog steeds magistraal.
Het opname niveau van B-sides stond me overigens wel altijd behoorlijk tegen. Gelukkig was de versie op de singles box veel beter en geremasterd. Jammer wel dat op de Script Deluxe alleen het album in 5.1 is en niet de EP. Grendel in 5.1 had het nummer misschien nog kunnen rehabiliteren naar iets bijzonders uit een ver verleden.
Ik heb het ondanks nog weer eens opgezet. Nu zou ik zeggen dat het een leuke poging is om tweede Supper's Ready te maken, maar dat het hier en daar toch wel wat lostjes en ondoordacht klinkt. Intussen heeft Marillion ook veel betere epics gemaakt. Het nummer is al sinds Reading 1983 niet meer door de band in zijn geheel gespeeld en het zal ook wel niet meer gebeuren. Ik heb de versie van Fish van een paar jaar geleden nog wel beluisterd. Geïntroduceerd als een 'throw away piece', maar ook hij had het beter in het verleden kunnen laten.
Voor het jeugdsentiment zou ik een 10 geven.
Nu misschien een 8.
Het opname niveau van B-sides stond me overigens wel altijd behoorlijk tegen. Gelukkig was de versie op de singles box veel beter en geremasterd. Jammer wel dat op de Script Deluxe alleen het album in 5.1 is en niet de EP. Grendel in 5.1 had het nummer misschien nog kunnen rehabiliteren naar iets bijzonders uit een ver verleden.
Ik heb het ondanks nog weer eens opgezet. Nu zou ik zeggen dat het een leuke poging is om tweede Supper's Ready te maken, maar dat het hier en daar toch wel wat lostjes en ondoordacht klinkt. Intussen heeft Marillion ook veel betere epics gemaakt. Het nummer is al sinds Reading 1983 niet meer door de band in zijn geheel gespeeld en het zal ook wel niet meer gebeuren. Ik heb de versie van Fish van een paar jaar geleden nog wel beluisterd. Geïntroduceerd als een 'throw away piece', maar ook hij had het beter in het verleden kunnen laten.
Voor het jeugdsentiment zou ik een 10 geven.
Nu misschien een 8.
0
geplaatst: 10 december 2020, 13:16 uur
[/quote]Ik ging op de info hier op de site af en die repte van 17:40 resp. 17:30 - heb dat niet verder gedubbelcheckt. Wel heb ik onlangs Sounds That Can't Be Made nog eens beluisterd en was dat het moment dat ik me afvroeg of Gaza nou Grendel van de troon stootte als langste nummer of niet... [/quote]
Assumptions
Assumptions

1
geplaatst: 10 december 2020, 14:47 uur
Ik hoop niet dat mijn opmerking gisteren bij Estonia er bij gedragen heeft om deze vandaag onder de aandacht te brengen. Het is een ongeschreven Marillionwet Grendel niet te spelen als er om gevraagd wordt!
Het was Ian Mosley bij zijn aantreden begin 1984 die zei dat hij van de oude nummers dit zeker nooit zal gaan spelen. Aldus geschiede tot op de dag van vandaag, Hogarth valt niets te verwijten in deze!
Steve Rothery heeft er iets minder moeite mee en zodoende 3,25x live mogen aanschouwen. En ik kan er niets anders van zeggen, het was bijzonder!
Grendel: 10
Het was Ian Mosley bij zijn aantreden begin 1984 die zei dat hij van de oude nummers dit zeker nooit zal gaan spelen. Aldus geschiede tot op de dag van vandaag, Hogarth valt niets te verwijten in deze!

Steve Rothery heeft er iets minder moeite mee en zodoende 3,25x live mogen aanschouwen. En ik kan er niets anders van zeggen, het was bijzonder!
"The rest of Marillion really hates me for playing this song"
Grendel: 10
0
geplaatst: 10 december 2020, 14:53 uur
Casartelli schreef:
7,8
7,8
Mooi verhaal!

Ik neem aan / mag hopen dat je als liefhebber van Fugazi wel eens bij StillMarillion en/of SRB bent gaan kijken?! Daar wordt je rijkelijk getrakteerd op Fugazi nummertjes. Je weet dat wanneer je weer naar Marillion gaat volgend jaar er weer niets van Fugazi op het menu staat...
0
geplaatst: 10 december 2020, 15:02 uur
Klinkt in alles hopeloos ouderwets maar toch nog steeds niet verkeerd al moet ik zeggen dat deze niet veel vaker dan 1 x per jaar bij mij langs zal komen.
8,5
8,5
0
geplaatst: 10 december 2020, 15:30 uur
SBube schreef:
Easter: 9.5
Hotel Hobbies: 9,5
Interior Lulu: 9.0
The Great Escape 8,1
Chelsea Monday 8.1
White Russian: 8.0
A Legacy 8.0
Childhood's End 8,0
Forgotten Sons 8,0
The New Kings: 7,8
Assassing: 7,7
Fantastic Place 7.7
Splintering heart 7.7
Tux on: 7,5
The other half 7,5
The Bell in the Sea: 7.5
80 Days: 7.5
Waiting to happen 7.5
This train is my life 7,5
The fruit of the wild rose 7.5
Cathedral wall 7,0
White Feather 6,5
Montréal : 6,5
Runaway 6,0
Living in F E A R: 6.0
Out of this world 6.0
See it like a baby 6.0
Estonia 5.8
Gazpacho: 5,7
The Answering Machine: 5.5
Half Full Jam 4,5
Drilling Holes 4.0
Asylum Satellite 2,0
It's not your fault 1,0
Easter: 9.5
Hotel Hobbies: 9,5
Interior Lulu: 9.0
The Great Escape 8,1
Chelsea Monday 8.1
White Russian: 8.0
A Legacy 8.0
Childhood's End 8,0
Forgotten Sons 8,0
The New Kings: 7,8
Assassing: 7,7
Fantastic Place 7.7
Splintering heart 7.7
Tux on: 7,5
The other half 7,5
The Bell in the Sea: 7.5
80 Days: 7.5
Waiting to happen 7.5
This train is my life 7,5
The fruit of the wild rose 7.5
Cathedral wall 7,0
White Feather 6,5
Montréal : 6,5
Runaway 6,0
Living in F E A R: 6.0
Out of this world 6.0
See it like a baby 6.0
Estonia 5.8
Gazpacho: 5,7
The Answering Machine: 5.5
Half Full Jam 4,5
Drilling Holes 4.0
Asylum Satellite 2,0
It's not your fault 1,0
Nieuwe beoordelingen:
Grendel 9,0
(Vroeger begreep ik de hype rondom Grendel nooit zo, maar bij herbeluistering blijkt het toch weer echt een epic te zin, old prog-style)
0
geplaatst: 10 december 2020, 15:42 uur
Dit waren dan weer ruim 17 minuten die voorbij vlogen en dat is dus positief 
Grendel: 8,2

Grendel: 8,2
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 december 2020, 15:51 uur
musicborst schreef:
Ik neem aan / mag hopen dat je als liefhebber van Fugazi wel eens bij StillMarillion en/of SRB bent gaan kijken?! Daar wordt je rijkelijk getrakteerd op Fugazi nummertjes. Je weet dat wanneer je weer naar Marillion gaat volgend jaar er weer niets van Fugazi op het menu staat...
StillMarillion is mij wel eens getipt inderdaad. Wie weet dat dat er, ondanks een zekere reserve bij coverbands, nog wel eens van komt.Ik neem aan / mag hopen dat je als liefhebber van Fugazi wel eens bij StillMarillion en/of SRB bent gaan kijken?! Daar wordt je rijkelijk getrakteerd op Fugazi nummertjes. Je weet dat wanneer je weer naar Marillion gaat volgend jaar er weer niets van Fugazi op het menu staat...
0
geplaatst: 10 december 2020, 17:08 uur
vigil schreef:
Klinkt in alles hopeloos ouderwets maar toch nog steeds niet verkeerd al moet ik zeggen dat deze niet veel vaker dan 1 x per jaar bij mij langs zal komen.
8,5
8,5
Dat is ook zo'n beetje mijn mening + iets met sentiment. Het punt zelf is wat lager: 7,6
* denotes required fields.