MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Marillion meter

zoeken in:
Casartelli (moderator)
El Dorado

Steeds als er iets van F.E.A.R. langskomt, zeurt dat stemmetje in mijn achterhoofd "Je hebt The New Kings te laag beoordeeld". Tja, gedane zaken... El Dorado is grotendeels een fijne smaakmaker voor het album, al is de samenhang wat vrijblijvend en kost het begin van deel IV (F.E.A.R.) wel wat punten.

7,5

We zijn weer vier nummers verder. De eerste nummers vallen vanaf nu definitief buiten de top 100. Hieronder de plaatsen die ze nu in nemen

14 El Dorado (8,74/25)
64 An Accidental Man (7,14/25)
84 Charting the Single (6,61/26)
86 Born to Run (6,53/20)

Vandaag gaan we verder met een nummer welke niet bij iedereen even bekend zal zijn. Marillion rekent het wel tot de officiële releases. Er komen hier en daar thema's voor bij die in verder uitgewerkte nummers terecht zijn gekomen.

Vandaag: Beaujolais Day

Beaujolais Day !

Ja, inderdaad, je hoort er elementen in die later in meer uitgewerkte nummers van Clutching At Straws (en Seaons End ) terecht kwamen, maar vreemd genoeg, kan ik dit ook dit probeersel an sich behoorlijk smaken...Maar is dat verwonderlijk: Clutching At Straws werd alvast een meesterwerk. En misschien is dat wel wat je stiekem al hoort in deze ruwe versie... Fish klinkt dramatisch, ook al is de tekst misschien weinig veel zeggend... De feel... de sfeer... Jawel...

Ik geef deze blauwdruk dan ook met veel plezier een hoge score, toch voor ene blauwdruk...

Dus... jawel een....8

Beaujolais Day - 8

Tja, zelfs geen B kant maar een demo. Dit nummer was niet zoals vaak gedacht wordt bedoeld voor de opvolger (met Fish) van CAS maar het komt vanuit de CAS sessies. Daarom hoor je ook wat echo's die uiteindelijk in Warm Wet Circles terecht kwamen. Andere gedeeltes van de muziek op Seasons End en gedeeltes van de tekst werden door Fish gebruikt voor Fortunes of War van het Suits album welke in 1994 verscheen.

Wat voor cijfer plak je daar nou op? Het heeft zeer zeker zijn (historische) waarde maar wel een demo met dito geluid.

Een 7tje dan maar.

Casartelli schreef:
(quote)
(quote)
Ik heb het in elk geval in de Prog Ladder al eens laten doorschemeren. Tja, ik moet mijn kruit nog een beetje drooghouden voor als-ie daadwerkelijk langskomt, maar This Strange Engine zou van Marillions epics zo maar eens de minste kunnen zijn.

Ik heb het altijd 1 van de betere epics gevonden met veel emotie in de herinneringen van Steve Hogarth... maar als je ziet dat tussen nr 7 en 28 nu op gemiddelde score 0.6 punten zitten kan het alle kanten op gaan. Persoonlijk hoop ik dat het meer richting positie 7 gaat dan afzakt naar positie 28.

Het zou mij oprecht verbazen als This Strange Engine in de top 10 zou eindigen. Een nummer met sterke momenten, maar als geheel wat onsamenhangend.

Enfin, Beaujolais Day ??? Die ga ik eens luisteren.

Born To Run: 6

Beaujolais Day: Klinkt inderdaad als een demo en staat daarom ook op disc 2 van de 2cd versie van Clutching at Straws welke ik maar weinig draai. Vreemd dat dit tot de officiële nummers hoort, dan kan je "Story From A Thin Wall" ook tot de officiële release rekenen, ook zo'n soort nummer.
Toch wel aardig dus een 7

Een demo waarin wat herkenbare stukjes van latere nummers in voor komen. Ik kan het niet echt tot het reguliere werk van Marillion rekenen, ook al hebben ze het zelf bij een heruitgave ergens op een 2e CD gezet.
Het punten geven sla ik bij Beaujolais Day daarom over.

Clownvis schreef:
Born To Run: 6

Beaujolais Day: Klinkt inderdaad als een demo en staat daarom ook op disc 2 van de 2cd versie van Clutching at Straws welke ik maar weinig draai. Vreemd dat dit tot de officiële nummers hoort, dan kan je "Story From A Thin Wall" ook tot de officiële release rekenen, ook zo'n soort nummer.
Toch wel aardig dus een 7

Story From A Thin Wall komt ook zeker wel langs .... veel beter uitgewerkt dan Beaujolais Days en met geweldige muziek als achtergrond ( die van Berlin; een top nummer van Seasons End ) en door Fish als Family Business op Vigil gezet.

5.9

In de vorm toch wel teveel een matig uitgewerkte demo; vandaar de lage score. Er volgen nog betere van CD2 van CaS..

Casartelli (moderator)
Charting the Single

Een van de betere B-kantjes uit het Fishtijdperk. Heerlijke opbouw naar het einde toe.

8,0

Born to Run

Hij stoort niet echt als Radiation opstaat, maar zo los beoordeeld word ik ook niet echt warm van Marillion die aan de blues gaat. Omdat ik toch achter de pc zit, heb ik even de Radiation 2013 versie opgezocht. Klinkt wel iets beter, maar een weinig enerverend nummer blijft een weinig enerverend nummer. Niet alleen Bruce Springsteen is beter, Frankie Goes to Hollywood die Bruce Springsteen covert ook.

6,0

Beaujolais Day

Hier had ik dus wel regelmatig over gehoord, maar de moeite om zelf even te gaan luisteren had ik dan nog nooit gedaan. Tja, het is een schizofreen gebeuren (al ben ik meer Marillion-muziekvast dan Fish-tekstvast). Best mooi, maar het is later allemaal beter op zijn plek gevallen. Of later... hoor ik daar nou nog een stukje Warm Wet Circles ook? Enfin... later, eerder, toen klonk het niet als een demo. Hier wel.

6,8

En ik ben weer bij!

Beaujolais Day - 6,8

Intro doet sterk denken aan Seasons End en solo op het eind nog meer aan Warm Wet Circles, sterker nog...
Vond het in den beginne best leuk, nu een aardige demo, maar niet meer dan dat.

Grappig, vanavond tijdens de CL, de gehele "What Does Anything Mean? Basically" bonus cd met demo's zitten luisteren, maar dat is niet voor dit topic.

Ook van mij een 7tje.

7,0

Born to Run: 6,5
Beaujolais Day: 7

Beaujolais Day: 6,5

Beaujolais Day - 7,5

Zeker een voor de kenners. Al sta ik er eigenlijk een beetje van te kijken dat dit als apart nummer wordt opgevat aangezien het vooral en voornamelijk een samenraapsel lijkt van ideetjes en thema's die uiteindelijk in andere nummers terecht kwamen, zowel van Marillion (vooral muzikaal) als Fish (tekstueel). Als zodanig komt er heel wat herkenbaars voorbij.

Beaujolais Day : 6

Beaujolais Day: 6

Ik sluit me hierbij aan en kan dit ook niet echt als "nummer" beschouwen, maar gelukkig zijn diverse elementen uit deze demo uiteindelijk erg goed terecht gekomen...

Beaujolais Day: 6,7

beaujolais day: 6,5

Beaujolais Day : 6

8

Beter dan veel reguliere nummers!

Beaujolais Day: 6

Beaujolais Day zal naar verwachting niet de top 100 halen, maar eindigt zeker hoger dan een aantal echt reguliere songs.

Vandaag: Goodbye To All That

Tja... er zit weinig anders op dan de harten tien te spelen

10!

Gast
geplaatst: vandaag om 06:12 uur

geplaatst: vandaag om 06:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.