Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 11 februari 2021, 18:32 uur
Safeway Cart: erg rustig voor de combinatie Neil Young & Crazy Horse. En het werkt wel, eigenlijk. Een nummer dat mijn aandacht zeker weet te vatten!
8
Trans Am is ook erg rustig, maar dan weer een beetje té, vind ik.
6,5
8
Trans Am is ook erg rustig, maar dan weer een beetje té, vind ik.
6,5
0
geplaatst: 11 februari 2021, 19:40 uur
Safeway Cart: 8
Trans Am: 7
Ik moet misschien ook nog wel eens vaker naar Sleeps with Angels luisteren.
0
geplaatst: 11 februari 2021, 19:55 uur
Sandokan-veld schreef:
My Heart is wel een beetje een drempel die je over moet, maar daarna...
1
geplaatst: 11 februari 2021, 20:15 uur
Computer Cowboy - 5,2
We R In Control - 4,8
Safeway Cart - 6,7
Trans Am - 6,1
We R In Control - 4,8
Safeway Cart - 6,7
Trans Am - 6,1
0
geplaatst: 12 februari 2021, 09:29 uur
Ik ga met jullie mee; ook ik vind Safeway Cart iets beter dan Trans Am. Safeway Cart krijgt van mij een 8.7, daarmee staat het na 17 stemmen op een 7.10. Trans Am krijgt een 8.5, waarmee het op een gemiddelde van 6.86 uitkomt. Na de wat lage cijfers voor Sleeps with Angels in de lijn der verwachting. Over variatie zullen jullie de komende dagen niet te klagen krijgen 
De eerste samenwerking tussen Neil Young en Jonathan Demme was voor de soundtrack van Philadelphia. Het koste Neil een paar pogingen om tot de juiste take te komen, in ieder geval meer dan de gebruikelijke drie takes. Het is voor zijn doen een moeilijk nummer om te spelen en het moet bovendien ‘losjes’ worden gespeeld. Qua opbouw is het nummer te vergelijken met Will to Love, instrumenten komen een gaan en zou een indicatie zijn van de richting waar hij op zou gaan met Sleeps with Angels. Het nummer werd uiteindelijk gebruikt voor de herdenkingsdienst aan het einde van de film en sorteerde het juiste effect; het publiek was bij de screening tot tranen geroerd.
Het nummer is een stuk meer Low Key dan The Streets of Philadelphia van Bruce Springsteen en Young greep dientengevolge naast een zo verdiende Oscar (die dus zeer onterecht naar the Boss ging). Eerder greep hij ondanks vier nominaties voor Harvest Moon ook al naast een Grammy. Tijdens de Oscars van 1994 speelde hij het nummer voor het eerst live. Ook in 1999 speelde hij het veelvuldig tijdens zijn solo tour; het is ook te horen op de DVD van Silver & Gold, opgenomen in Bass Concert Hall, Texas. Het nummer werd voor het laatst gespeeld in 2014, wederom solo. De Fireside Sessions hadden wat mij betreft een mooie gelegenheid geweest om het nummer nog eens te spelen, maar helaas.
De opbrengst van dit wonderschone nummer ging overigens naar een goed doel; The Gay Men’s Health Crisis Center. Niet dat Young daar veel ruchtbaarheid aan gaf: ‘ik doe het immers niet om deugpunten te scoren’. Het nummer is trouwens niet op Spotify te vinden (in tegenstelling tot de rest van de soundtrack), noch staat het op zijn eigen site.
Ter vergelijking; een live versie uit 1999:

De eerste samenwerking tussen Neil Young en Jonathan Demme was voor de soundtrack van Philadelphia. Het koste Neil een paar pogingen om tot de juiste take te komen, in ieder geval meer dan de gebruikelijke drie takes. Het is voor zijn doen een moeilijk nummer om te spelen en het moet bovendien ‘losjes’ worden gespeeld. Qua opbouw is het nummer te vergelijken met Will to Love, instrumenten komen een gaan en zou een indicatie zijn van de richting waar hij op zou gaan met Sleeps with Angels. Het nummer werd uiteindelijk gebruikt voor de herdenkingsdienst aan het einde van de film en sorteerde het juiste effect; het publiek was bij de screening tot tranen geroerd.
Het nummer is een stuk meer Low Key dan The Streets of Philadelphia van Bruce Springsteen en Young greep dientengevolge naast een zo verdiende Oscar (die dus zeer onterecht naar the Boss ging). Eerder greep hij ondanks vier nominaties voor Harvest Moon ook al naast een Grammy. Tijdens de Oscars van 1994 speelde hij het nummer voor het eerst live. Ook in 1999 speelde hij het veelvuldig tijdens zijn solo tour; het is ook te horen op de DVD van Silver & Gold, opgenomen in Bass Concert Hall, Texas. Het nummer werd voor het laatst gespeeld in 2014, wederom solo. De Fireside Sessions hadden wat mij betreft een mooie gelegenheid geweest om het nummer nog eens te spelen, maar helaas.
De opbrengst van dit wonderschone nummer ging overigens naar een goed doel; The Gay Men’s Health Crisis Center. Niet dat Young daar veel ruchtbaarheid aan gaf: ‘ik doe het immers niet om deugpunten te scoren’. Het nummer is trouwens niet op Spotify te vinden (in tegenstelling tot de rest van de soundtrack), noch staat het op zijn eigen site.
Ter vergelijking; een live versie uit 1999:
0
geplaatst: 12 februari 2021, 09:52 uur
Prachtig nummer, ik word er nog altijd oprecht door ontroerd. In de film had het ook een maximaal effect, moet ik zeggen.
9,5
9,5
0
geplaatst: 12 februari 2021, 10:46 uur
Mooie film en ook wel mooi nummer, maar Streets of Philadelphia van Bruce Springsteen vind ik persoonlijk toch wel wat beter.
7,8
7,8
1
geplaatst: 12 februari 2021, 11:05 uur
Jaaa, eindelijk weer een topper. Mooie film ook! Maar toch is Streets of Philadelphia nóg net iets mooier, vind ik.
8,4
Edit: wat MRDammann zegt dus
8,4

0
geplaatst: 12 februari 2021, 11:38 uur
Johnny Marr schreef:
Jaaa, eindelijk weer een topper. Mooie film ook! Maar toch is Streets of Philadelphia nóg net iets mooier, vind ik.
8,4
8,4
Er komen alleen maar toppers voorbij in deze lijst, anders was hij wel veel langer geweest dan slechts 300+ nummers

0
geplaatst: 12 februari 2021, 11:39 uur
harm1985 schreef:
Er komen alleen maar toppers voorbij in deze lijst, anders was hij wel veel langer geweest dan slechts 300+ nummers
(quote)
Ja, jij bent wel echt groot fan hé, als je die gedrochten van Trans al meer dan 8 geeft

1
geplaatst: 12 februari 2021, 12:44 uur
Johnny Marr schreef:
Ja, jij bent wel echt groot fan hé, als je die gedrochten van Trans al meer dan 8 geeft
(quote)
Een onderschat meesterwerk

Er zijn ook genoeg albums die minder liefde krijgen van mijn kant

0
geplaatst: 12 februari 2021, 15:39 uur
Computer Cowboy: 4,5
We R In Control: 4,2
Even vocoder is wel leuk, maar alleen maar...
Safeway Cart: 6,9
Trans AM: 6,6
Philadelphia: 7,4
Zeker wel terecht dat Oscar naar The Boss ging in mijn ogen.
Dit nummer is wel op de perfecte plek gezet in de film. Op die plek wordt de juiste snaar geraakt.
We R In Control: 4,2
Even vocoder is wel leuk, maar alleen maar...

Safeway Cart: 6,9
Trans AM: 6,6
Philadelphia: 7,4
Zeker wel terecht dat Oscar naar The Boss ging in mijn ogen.

Dit nummer is wel op de perfecte plek gezet in de film. Op die plek wordt de juiste snaar geraakt.
0
geplaatst: 12 februari 2021, 18:02 uur
Philadelphia is best een aardige stad, maar het lied van onze Neil vind ik eigenlijk een draak. In de film misschien wel op zijn plaats, maar als los nummer toch tamelijk zeurderig.
Philadelphia the song: 5,5
0
geplaatst: 12 februari 2021, 19:05 uur
Renoir schreef:
Philadelphia is best een aardige stad, maar het lied van onze Neil vind ik eigenlijk een draak. In de film misschien wel op zijn plaats, maar als los nummer toch tamelijk zeurderig.
Zelfs de solo live versie?

0
geplaatst: 12 februari 2021, 20:01 uur
De studio versie is wat overproduceerd ja. Het schijnt dat producer John Hanlon bezig is met het compileren van een live CD van de tour van 99 en daarvan met zijn handen in het haar zit.
1
geplaatst: 12 februari 2021, 20:28 uur
Blijft een prachtig liedje . Meer Oscarwaardig dan Street Of Philadelphia in mijn ogen. Perfect geplaatst in de film ook. Fraai gepingel ook weer van Neil . 9.2
* denotes required fields.