MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Fool for Your Love krijgt de handen niet op elkaar voorlopig... Slechts 9 stemmen en een 6.87 gemiddeld. Mijn 8 is nog een beetje een pleister op de wonde.

171 This Old House | 6.92 | 22 stemmen
172 Down to the Wire | 6.90 | 23 stemmen
173 Fool for Your Love | 6.87 9 stemmen
174 Saddle up the Palomino | 6.85 | 24 stemmen
175 Trans Am | 6.85 | 21 stemmen

Buiten een enkele uitvoering in 1973 kenmerkte The Music in Head Tour in 2000 ook het live debuut van een klassieker in Young’s oeuvre; Words, van het album Harvest. De versie die op Harvest staat is opgenomen op 27 september 1971, met the Stray Gators in Neil’s schuur. Graham Nash en Stephen Stills voegden daar later overdubs aan toe.

Een dag later ondernam Neil een tweede poging om het nummer op te nemen, deze 16 minuten lange versie, waarbij hij het eerste couplet twee keer zong kwam terecht op de soundstrack van Journey Through the Past én uiteindelijk op Archives Vol. 1 – North Country. De soundtrack was onderdeel van een deal tussen Reprise en Young, zij zouden de film betalen, maar dan alleen als ze ook een soundtrack mochten uitbrengen. Uiteindelijk kwam de soundtrack in 1972 uit, ruim 2 jaar voordat de film uit zou komen. Niet dat Reprise zich aan de deal hield, Young mocht uiteindelijk zelf betalen om hem af te maken en te distribueren. Dat was de enige keer dat reprise hem genaaid had zei Young.

Achteraf hadden ze misschien beter de studio versie van Time Fades Away kunnen uitbrengen. Immers, in November en December 1972 nam hij genoeg muziek op om een album te vullen. Misschien dat de tour dan wat beter ontvangen werd. In plaats daarvan had Neil het onzalige idee opgevat om een live album te maken van de tour. Buiten problemen met de opnames (nummers werden on the fly gemixt door een computer, compumix) en de persoonlijke problemen van Young duurde het gewoon te lang voor het album uit kwam, pas in oktober van 1973. Tegen die tijd hij hij Tonight’s the Night al opgenomen en was hij met dat album op tournee.

Het titelnummer, waarvan een studioversie op Archives Vol. II zou komen, is niet moeilijk te interpreteren: “14 junkies, too weak to work, one sells diamonds, for what they’re worth”. En dat is dan de eerste zin van het eerste nummer van een album dat uitkomt ná een teleurstellende soundtrack die dan weer uitkwam na zijn meest populaire album ooit. Over zelfdestructie gesproken.

Info Card op neilyoungarchives.com

Ik dacht, we gaan stemmen op Words.
Maar Time Fades Away is ook mooi: 9

Renoir schreef:
Ik dacht, we gaan stemmen op Words.
Maar Time Fades Away is ook mooi: 9

Op Words was al gestemd Die heb je ook een 9 gegeven.

Maar ik geef toe het bruggetje is een beetje half werk vandaag.

Hoe lang gaan we nog door eigenlijk?

7,8

Johnny Marr schreef:
Hoe lang gaan we nog door eigenlijk?

7,8

Tja, Neil Young heeft heel wat meer nummers gemaakt dan The Doors

Ik heb een selectie gemaakt van ca. 300 nummers. De zomer vakantie komt er ook aan, dus dan doe ik het sowieso wat rustiger aan. Ik schat dat we nog tot begin December zoet zijn.

harm1985 schreef:
(quote)

Tja, Neil Young heeft heel wat meer nummers gemaakt dan The Doors

Helaas wel ja

Geintje hoor, je bent goed bezig. Leuk topic!

Time Fades Away :Heerlijke track met zijn hakketak ritme 9.3

Johnny Marr schreef:
(quote)

Helaas wel ja

Geintje hoor, je bent goed bezig. Leuk topic!

Kun je nagaan als ik jullie op alle nummers had laten stemmen

Dan waren we serieus 2x zo lang bezig geweest.

Oh, mochten jullie je afvragen hoe de studio versie klinkt... zo dus:

Time Fades Away: 8,5
Fool For Your Love: 7,5

Time Fades Away 7.5

Time Fades Away: Geniaal eigenlijk, die drumbeat is inderdaad ook precies goed in al zijn eenvoud. 9

If I Could Have Her Tonight: 7
Cinnamon Girl: 8,5
(Die van Live Rust en Weld zijn nog beter)

See The Sky About To Rain: 9,5
(Harm1985 heeft gelijk, Jimmy McDonough niet)

Bad Fog Of Loneliness: 7,5
(Ik kende de uitgave op Massey Hall, die heeft ook mijn voorkeur)

Fool For Your Love: 6,5
Time Fades Away: 8,5

Time Fades Away: 7

Time Fades Away: 8,3

8,5

harm1985 schreef:
De Tour wacht op niemand, en de Neil Young meter ook niet .

Weet niet of je ook aan tijdslimieten doet... Hoop maar dat ik binnen de tijd ben, anders neem je maar uit koers
Ben even een dikke maand afwezig geweest hier (niet eens zo heel bewust, was wat schipperen in de beschikbare (Music Meter)tijd), maar ik zal mijn achterstand inhalen... Want naar Neil luisteren blijft natuurlijk geen straf. Al denkt mevrouw Bonk daar soms toch wat anders over.
Daarnaast toch nog maar weer eens een diepe buiging voor harm1985, want wat zijn de stukjes die je er bij schrijft toch ook erg leuk en interessant om te lezen, viel me na de pauze maar weer eens op. Dat maakt dit topic naast de geweldige muziek toch echt tot een waar feestje.

Through My Sails 9,2 (was vergeten hoe mooi die was)
Change Your Mind 8,8 (het kan mij niet lang genoeg duren)
Big Time 8,3
Loose Change 7,0 (die gaat me wel te lang door)
Slip Away 7,6
California Sunset 6,0
Roll Another Number (For the Road) 8,5
New Mama 9,0
Human Highway (CSNY) 8,9 (vind deze wat voller (hoewel kaler) klinken en daardoor indringender)
Human Highway (Comes A Time) 8,4
Flying on the Ground Is Wrong 8,7
Come On Baby Let's Go Downtown 8,2
Wonderin' 7,4
Kinda Fonda Wonda 5,2
Payola Blues 5,0
Cry, Cry, Cry 5,5 (ik ken dit album niet, maar als dit de hoogtepunten zijn... Doe mij dan toch liever maar de recente albums denk ik)
Old King 6,5
He Was the King 7,1
I Am a Child 8,7
Expecting to Fly 9,6
Think of Me 7,3
I'm Glad I Found You 7,7
When I Watch You Sleeping 8,3
If I Could Have Her Tonight 7,0
Cinnamon Girl 9,1
See the Sky About to Rain 10 (bij beluistering vond ik het weer zo mooi, dat ik niet anders kan )
Bad Fog of Loneliness 9,0
Fool for Your Love 6,9
Time Fades Away 8,7

Als het goed is, ben ik weer bij!

Het is hier niet de Tour de France

Morgen ga ik eea verwerken.

Fool for Your Love: 6,2
Time Fades Away: 9,2

Time Fades Away is één van de albums die ik een 5* heb gegeven. Het album was lange tijd de heilige graal onder Neil Young fans zoals ik omdat het nooit op CD verschenen was, de LP moeilijk verkrijgbaar én zelfs op torrent sites was het nauwelijks te vinden zon 15 a 16 jaar geleden. Toen ik het album voor het eerst hoorde vroeg ik me af wat er nou zo erg was aan dit album dat het geen CD release had gekregen. In vergelijking met Tonight's the Night klinkt dit veel gepolijster. Anno 2021 is de enige CD versie die verkrijgbaar is onderdeel van een Out of Print boxje, waar je tweedehands diep voor in de buidel moet tasten. Dus ik heb hem nog steeds niet fysiek in bezit, helaas. Hoe dan ook, van mij krijgt Time Fades Away een 9.7. Heerlijk rammelend piano. 15 stemmen brengen het totaal naar een 8.52:

28. Look out for my Love | 8.53 | 24 stemmen
29. Hey Hey, My My (into the Black) | 8.53 | 29 stemmen
30. Time Fades Away | 8.52 | 15 stemmen
31. Comes a Time | 8.51 | 28 stemmen
32. Alabama | 8.51 | 27 stemmen

Hoe het geplande studio album in 1972 zou moeten gaan heten weten we niet, in overweging genomen werden in ieder geval de volgende nummers:
- Letter from ‘Nam (in 1986 verbouwd tot Long Walk Home)
- Back by Eight (Time Fades Away)
- Lookout Joe
- Goodbye Christians on the Shore
- Come Along and Say You Will
- Monday Morning (Last Dance)
- Love in Mind
- Winterlong
- The Bridge

Van deze 9 nummers is alleen Winterlong niet opgenomen. Het is niet ondenkbaar dat hij hier à la Tonight’s the Night een live versie van 1970 voor had willen gebruiken. De overige nummers werden wel eind 1972 opgenomen, met uitzondering van Love in Mind, dat op 30 januari 1971 al werd opgenomen en in die hoedanigheid ook op Time Fades Away zou komen. Tijdens de Time Fades Away Tour zelf werd het nummer slechts één keer gespeeld.

Ook een ander akoestisch nummer, The Bridge, werd al in 1971 drie keer gespeeld, helaas is hiervan geen bruikbare live opname beschikbaar in het archief. De ‘beste’ versie staat op een bootleg van 27 februari, in London. Het nummer werd vervolgens in 1973 één keer gespeeld, op 1 april 1973, tijdens het één na laatste concert van de tour. Die opname is uiteindelijk ook gebruikt op het album. Het was gelijk de laatste keer dat hij het nummer live zou spelen. In Archives Vol. II zou de studioversie verschijnen, welke is opgenomen op 15 november 1972, slechts enkele dagen voor het overlijden van Danny Whitten.

We openen de week dus met een dubbelaar:

Love in Mind: 9,5
The Bridge: 9

Love In Mind : 8,5
The Bridge : 8,8

Love In Mind : 9
The Bridge : 9

Think Of Me: 7
I Am Glad I Found You: 6,5
When I Watch You Sleeping: 6,5
If I Could Have her Tonight: 7,3
Cinnamon Girl: 8,5
See The Sky About to Rain: 7
Bad Fog Of Loneliness: 7
Fool for Your Love: 6,4
Time Fades Away: 7,4
Love in Mind: 6,8
The Bridge: 6,5

Love in Mind: 6,5
The Bridge: 6

Love in Mind 8,5
The Bridge 7,5

Love in Mind: bloedmooi ==> 9,4
The Bridge: bloedmooi ==> 9,4

Zo is het makkelijk stemmen, en als je dan ondertussen nog kan genieten van die prachtige liedjes van Neil Young, hoor je me geenszins klagen.

Love In Mind: 9
The Bridge: 8,5

Jammer dat Time Fades Away zo lastig te krijgen is. Hij behoort tot m'n favoriete albums van Neil Young.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:27 uur

geplaatst: vandaag om 15:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.