MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Unknown Legend 10

Unknown Legend: 8,8

Unknown Legend: 7

Ik weet overigens niet of ik de unplugged versie nou beter vind of de album versie.

Unknown Legend: ach, laten we ook gewoon weer eens een 10 uitdelen.

Ik doe met je mee Sandokan-veld. 10 voor Unknown Legend.

Wat mij betreft staat dit op gelijke hoogte met From Hank to Hendrix en Harvest Moon, waarmee ik wil zeggen dat ook Unknown Legend een 9.3 verdient. De voorkeur gaat bij mij overigens uit naar de Unplugged versie, voornamste verschil (behalve het achterwege blijven van de Gretsch White Falcon) is de productie, David Briggs heeft de productie van Unplugged voor zijn rekening genomen, terwijl Harvest Moon door Young en Ben Keith is geproduceerd. Enfin, dat Unknown Legend liefst drie keer een 10 zou scoren is voor mij een kleine verrassing; na 11 stemmen staat het net niet op een 9: 8.97, goed voor een voorlopige 13e plek:

11. My My, Hey Hey (out of the Blue) | 8.98 | 24 stemmen
12. Heart of Gold | 8.98 | 30 stemmen
13. Unknown Legend | 8.97 | 11 stemmen
14. Southern Man | 8.95 | 32 stemmen
15. Ambulance Blues | 8.87 | 26 stemmen

Pegi was niet Young's eerste vrouw, dat was Susan Young. Ook al was het huwelijk tussen Susan en Neil Young geen lang leven beschoren, toch schreef hij ook voor haar een nummer, het melancholische I Believe in You. Of zoals Bob Dylan het omschreef: ‘Songs are supposed to be heroic enough to give the illusion of stopping time, well, 'I Believe in You' knocks the clock off the wall every time”.

Je kunt je echter afvragen tot in hoeverre het liefdevol bedoeld is, met teksten als:
Coming to you at night I see my questions
I feel my doubts
Wishing that maybe in a year or two
We could laugh and let it all out

We weten inmiddels dat twee jaar nadat dit nummer opgenomen werd, in 1971 dus, Young al van Susan gescheiden was en met Carrie samenwoonde.

How can I place you above me?
Am I lying to you when I say, that I believe in you

Info Card op neilyoungarchives.com

I Believe in You: 9,2

Inhalen maar weer!

Mansion on the Hill: 7,5
Everybody Knows This Is Nowhere: 8,0
The Last Trip to Tulsa: 7,7
Monday Morning: 7,2
Last Dance: 8,0
Unknown Legend: 8,0
I Believe in You: 7,5

I Believe in You: 9.5

I Believe In You : 8.9

Everybody Knows This Is Nowhere - 7,6

Johnny Marr schreef:
Everybody Knows This Is Nowhere - 7,6

Ik twijfel, loop je achter of ben je in de war?

I Believe In You : 10

harm1985 schreef:
(quote)

Ik twijfel, loop je achter of ben je in de war?

The Last Trip to Tulsa - 7,9
Monday Morning - 7,1
Last Dance - 7,3
Unknown Legend - 7,5
I Believe In You: 8,1

I Believe In You : 10

Ik gooi dus niet altijd met 10e ,maar dat wisten jullie wel
De laatste 2 liggen gewoon goed in mijn Young straatje

I Believe in You: 8,5

I Believe in You: 7,9

Ik twijfelde zelf ook heel even aan een 10, maar ik vind dit nummer toch nét iets minder dan een nummer als Tell me Why, Don't Let it Bring You Down of Southern Man. Het wordt dus een 9.7 van mijn kant, waarmee het I Believe in You na 14 stemmen op een 8.96 uit komt, goed voor een voorlopige 13e plek, waarmee het de plek inneemt van Unknown Legend, dat een paar plekjes is gezakt:

11. My My, Hey Hey (out of the Blue) | 8.98 | 24 stemmen
12. Heart of Gold | 8.98 | 30 stemmen
13. I Believe in You | 8.96 | 14 stemmen
14. Southern Man | 8.95 | 32 stemmen
15. Ambulance Blues | 8.87 | 26 stemmen

Voor degenen die ik nog niet heb kunnen overtuigen om 40 dollar op jaarbasis neer te tellen voor een lidmaatschap op Young's Site; wat mij betreft is het laatste concert dat Young online heeft gezet, de drie sets in Canterbury House op 16 oktober 1969 het alleen al waard. Dit concert verdient ook een reguliere release (iets waar Young na een aantal Letters to the Editor langzaam van overtugd lijkt te raken). Young is tijdens de eerste twee sets zeer spraakzaak en hij vertelt honderduit over de opnames van zijn nieuwe album met Crazy Horse (dat dat uiteindelijk After the Gold Rush zou worden wist hij toen natuurlijk nog niet).

De daaraan voorafgaande sessie leverde naast I Believe in You ook nog een ander nummer op dat uiteindelijk op After the Gold Rush terechtkwam; Oh Lonesome Me, een cover van een Don Gibson nummer. Sterker nog, het was het eerste nummer dat hij opnam als solo artiest dat een cover was.

Waar het origineel een redelijk uptempo countrynummer is maakt Young er een melancholische ballad van. Het nummer werd live opgenomen, waarbij eens te meer de veelzijdigheid van Crazy Horse werd gedemonstreerd. Tijdens het concert in The Canterbury House maakte het nummer zijn live debuut, waar hij het aankondigde als zijn volgende single, wat een beetje een running gag was tijdens het concert, want dat heeft hij over zo ongeveer 3 andere nummers ook gezegd, sommigen waarvan pas 40 jaar later op Archives Vol. I uitkwamen.

Info Card op neilyoungarchives.com

En, ter vergelijking, het origineel:

I Believe in You: 9
Oh, Lonesome Me: 8

Oh, Lonesome Me: 8,8

Oh, Lonesome Me: 8,5

Oh , Lonesome Me :8.2

Oh, Lonesome Me: 9

Gast
geplaatst: vandaag om 21:54 uur

geplaatst: vandaag om 21:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.