MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Long may you run: 8,5

Nowadays: 8

Run: 7,7
Clancy: 7,5

Weinig spreiding tot zo ver, hoogste en laagste cijfer zitten binnen één punt.

Ik heb met het uitkomen van Archives Vol. II de longlist uitgebreid naar 300 nummers. Voor iets meer dan 90 nummers heb ik een begeleidend schrijven voorbereid. Met de kerst neem ik sowieso een break, ik kijk nog even of ik die break doortrek naar 2021 of dat ik tussendoor nog een nummer post. Volgens de huidige planning zou ik een top 25 samen kunnen stellen op 22 december.

BS versie 8
NY versie 9

Nowadays Clancy..: 6,5

Nowadays: 8.0

De solo-versie van Neil overstijgt de Buffalo Springfield-versie met gemak wat mij betreft. Prachtig!

Maar we stemmen hier het nummer van Buffalo Springfield, dat ook gewoon erg mooi is. 8

Nowadays Clancy Can't Even Sing - Prachtig stukje melo-surrealisme, bijzonder hoe Young toen al zulke eigenaardige nummers kon schrijven, waar je uren over na zou kunnen denken. De versies van Springfield en solo zijn me eigenlijk even dierbaar.

8,8

Clancy mag voor mij altijd gezongen worden!

9,0

7,8 (de soloversie scoort minimaal een half punt hoger)

Met een 8,7 van mij komt Clancy na 20 stemmen uit op een 7,93. Ikzelf geef licht de voorkeur aan de Buffalo Springfield versie; het is één van de uitzonderlijke gevallen dat een nummer van Neil geslaagd door een ander gezongen wordt. Dit komt geheel ten verdienste van Richie Furay, die een geweldige vocalist is. Zijn Kind Woman is ook een hoogtepunt in het oeuvre van Buffalo Springfield.

Enfin, de top 20 ziet er als volgt uit:

1 Heart of Gold - 9.02
2 Southern Man - 9.01
3 Helpless - 8.83
4 Hey Hey, My My (into the Black) - 8.45
5 Revolution Blues - 8.38
6 Rockin' in the Free World - 8.34
7 Four Strong Winds - 8.13
8 Long May You Run - 8.12
9 Don't be Denied - 8.12
10 Grey Riders - 8.01
11 Nowadays Clancy Can't Even Sing - 7.93
12 Like a Hurricane (Unplugged) - 7.71
13 Berlin - 7.63
14 No Hidden Path - 7.53
15 Standing in the Light of Love - 7.16
16 This Note's for You - 6.87
17 Sleeps with Angels - 6.64
18 Transformer Man - 6.53
19 I Got a Problem - 6.50
20 Get Gone - 6.49

Nog wat statistieken:
Het nummer met de meeste stemmen is Southern Man (29).
De minste stemmen hebben Grey Riders, No Hidden Path en Get Gone (19).
Het kleinste verschil tussen het hoogste en laagste cijfer is voor Berlin (1,7 punt).
Het grootste verschil is voor Transformer Man (6 punten).

Als we wat verder zijn zal ik ook gemiddeldes per album, band en decennium uitrekenen.

Voor de goede orde, stemmen die nu nog binnenkomen wordt weldegelijk meegeteld, het effect daarvan zal te zien zijn in de volgende tussenstand.

Over hoe Crosby, Stills & Nash bij elkaar zijn gekomen is nog steeds veel discussie; of het nu in het huis van Cass Elliot was of Joni Mitchell. In ieder geval ontstond niet lang daarna ook een romance tussen Mitchell en Nash. En de liefde inspireert; Nash schreef Our House en Joni Mitchell het liedje Willie. Op Blue voegde ze daar de nummers My Old Man en River aan toe. Voor de geïnteresseerde: Our House is door ondergetekende zelfs nog op zijn trouwdag gedraaid bij het verlaten van de trouwzaal, de andere nummers waren She’s Got It van Roy Orbison bij het weggeven van de bruid door haar vader en When You Say Nothing at All van Alison Krauss bij het tekenen van de akte.

Maar niet alle liefde is voor eeuwig, de relatie was al breekbaar toen Mitchell vertrok naar Europa, vanuit Formentera stuurde ze Nash een telegram dat het over was, iets waar Nash nog steeds niet helemaal overheen lijkt, gezien zijn emotionele interview over het liedje Our House voor Top 2000 a Go Go. Een gebroken hart levert echter ook mooie liedjes op; niet lang daarna schreef Nash Simple Man (I just want to hold you, I don’t want to hold you down, I hear what you’re saying and you’re spinning my head around, and I can’t make it alone). Neil zag het verdriet van zijn vriend en dat inspireerde hem om het troostende Only Love Can Break Your Heart te schrijven. Beide nummers kwamen veelvuldig aan bod tijdens de CSNY tour van 1970, beiden ontbreken echter op 4 Way Street. Gelukkig maakte Neil dit goed door Only Love op Archives Vol. 1 te zetten.

Nash en Young bleven bevriend, al moet gezegd worden dat Young wat minder trouw was dan andersom. Een befaamde anekdote is dat Neil Young net Harvest afgerond en Nash uit had genodigd op de Ranch om het te beluisteren. Neil had daarbij zijn huis als linker-speaker aangesloten en zijn schuur als de rechter. In een bootje op het nabijgelegen meer riep hij ‘more barn!’. Toen Neils eigen relatie met Carrie stukliep schreef Nash het liedje Cowboy of Dreams:

So I went to the country
To look up a friend
Cause I heard that the house
And the barn had a blend
I took a look at the hole
Where the bird used to be
And I'll sing him a song
Because he sang one for me

Dat de vriendschap soms wat getroebleerd was bleek echter uit de zin: I'm scared of the heartache and scenes, With the cowboy of dreams… Misschien wel mijn favoriete nummer van Graham Nash.

Info Card op neilyoungarchives.com

In de bonus de fantastische live versie met CSNY (laat deze vooral meewegen in uw oordeel):

Schitterend...

9,5

Hartverwarmend en o zo breekbaar tegelijk.. Zo kan alleen Neil Young ze maken, zeker? Ik ga mee met de heren hierboven:

9,5

Only Love..: 8

Gast
geplaatst: vandaag om 06:49 uur

geplaatst: vandaag om 06:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.