MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:

Blijft prachtig

9.5

Only love nog een 9.1 (nét iets meer dan een 9)
Trasher 8

Only love 9
Trasher 7

jordidj1 schreef:
Ik verdiep me meer en meer in de mans oeuvre, wat ik al eerder van plan was, maar nu echt gebeurd. Hulde daarvoor, Harm.

Deze een 9.

Graag gedaan. Misschien dat ik na afloop ook nog eens aan een Grateful Dead of Ryan Adams meter begin.

Al kun je bij Grateful Dead zelfs al een Dark Star meter maken

Van mij krijgt het nummer vanzelfsprekend een 10. Rust Never Sleeps is mijn favoriete album (al scheelt het niet veel met Gold Rush) en Thrasher is één van mijn favorieten van deze plaat. Na 24 stemmen staat Thrasher op een 8,55, goed voor een voorlopige 5e plek.

Thrasher zou niet de laatste keer zijn dat hij zou uithalen naar Crosby, Stills & Nash. Ook de reünie op Live Aid in 1985 had niet een al te beste indruk achter gelaten op Neil Young. Er waren problemen met de monitoren, waardoor de heren zichzelf slecht kon verstaan, Stephen Stills zag er belachelijk uit in zijn piloten-outfit en Crosby was blijkbaar zo ver heen dat hij amper in beeld werd gebracht. Niet lang daarna zou Crosby de bak in draaien, waar hij eindelijk afkickte.

Met Crosby nog in de bak nam Neil op 21 november 1985 het nummer Hippie Dream op. De productie van het album Landing on Water doet het nummer niet veel goed, maar verstop achter de synths zaten desondanks ijzersterkte teksten. Al in de eerste zin weerlegt hij zijn eigen nummer ‘Tired Eyes’: 'take my advise, don’t listen to me'. Maar ook teksten als '… the wooden ships are just a hippie dream, capsized in excess, if you know what I mean'. Ouch.

Het nummer zou vooral in 1986 met Crazy Horse gespeeld worden. Ook in 1997, tijdens de HORDE tour kwam het nummer regelmatig voorbij. De enige keer dat Neil het nummer daarna nog speelde was in 2015, met Promise of the Real, die opname zou, met veel overdubs, uiteindelijk op Earth terechtkomen.

Op 13 Oktober 1986 vond het eerste Bridge School Benefit plaats, Neil trad daar op met CSNY, oude liefde roest blijkbaar toch niet. Het nummer Hippie Dream verdween niet lang daarna uit de setlist.

Info Card op neilyoungarchives.com

In de bonus the Crazy Horse versie uit 1997 én de POTR versie:

Hippie Dream: 6,5

Zeker niet slecht. Drums zitten wel wat te prominent in de mix. Sterke lyrics wederom.

7.3

Trasher een 7.8

Hippie: 7

Hippie Dream: Geen van de versies weet het nummer helaas echt boven zijn eigen mopperigheid uit te laten stijgen. 7,3

Gast
geplaatst: vandaag om 15:57 uur

geplaatst: vandaag om 15:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.