MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2020: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
Teunnis schreef:
(quote)

Maar belangrijker: is mijn last-minute revisie goedgekeurd?

Het heeft grote gevolgen, maar jou kan ik niks weigeren

ArthurDZ schreef:
(quote)

Het heeft grote gevolgen,

Maar dat wist ik al.

maar jou kan ik niks weigeren

Ah, heel erg fijn Gefeliciteerd Ela!

En dan is het nu eindelijk tijd om 2020 achter me te laten. Allemaal op naar Club HARLECORE!!!

Ziezo, stembus is dicht!* Morgenochtend tussen 8 en 9 begin ik aan de presentatie, nu echt te moe voor. We zijn nog aan het mooie aantal van 30 stemmers geraakt voor de finaleronde, alvast mijn dank aan alle stemmers en tot morgen!

* nu ja, er zijn wel nog altijd een paar tie-break-knopen niet ontward. Aangezien ik het nu toch niet blijk aan te kunnen om nu al van start te gaan: als ik morgenochtend bij het ontwaken nog wat lijstjes in mijn PM-bospus tegenkom, kan ik zowaar beslissen ze toch nog snel mee te nemen, mits er een uitgebreide smeekbede en spijtbetuiging van het late inzenden aan voorafgaat natuurlijk. De finaleronde stond verdorie meer dan een maand open!

ArthurDZ schreef:
Ik zal even een mod vragen om de topictitel aan te passen. Wat heb je liever als nieuwe naam: de luigi's, of de meter-fans?

Wat zeg je van de M&M's? Of de Mummy's? Nee hoor, geintje, ik vind de Jordy's wel een uitstekende naam eigenlijk.

Teunnis schreef:
Jazz: Omdat we Choconas zo'n toffe peer vinden: Muriel Grossmann - African Call.

Beste reden ooit! Zou mooi zijn als het zo werkte, maar daar ben ik nog niet zo zeker van.

Schitterend betoog verder, ik denk dat je de spijkers een aantal keer flink op de kop slaat. Ik zal mijn licht er ook eens over laten schijnen.

Ik waag me ook aan een voorspelling:

ALBUMS

Avant-garde. Ik zou hier graag CocoRosie of De Kift zeggen, maar gezien de populariteit van Phil Elverum zal het toch deze zijn: The Microphones - Microphones in 2020

Blues/country/roots. Lastige categorie met veel concurrentie, ook behoorlijk divers. Chris Stapleton, Jason Isbell and The 400 Unit en Joe Bonamassa zouden allemaal kunnen, maar ik denk aan deze Amerikaan: Jonathan Wilson - Dixie Blur

Dance/electronic. Sufjan en de rooibok komen beide niet met hun sterkste werk, dus die vallen af. De rest zit denk ik dicht bij elkaar, maar uiteindelijk wint Daniel: Caribou - Suddenly

Folk. Gaat denk ik tussen Adrianne Lenker, Laura Marling en Phoebe Bridgers, maar ik vlak ook de oude Bob niet uit. Ik zeg: Phoebe Bridgers - Punisher

Funk, soul, R&B. Lijkt me een makkie voor SAULT, maar ja, welk album dan? Deze: SAULT - UNTITLED (Black Is)

Hiphop. Lastig koekje, deze, want allemaal behoorlijk aan elkaar gewaagd. Clipping en R.A.P. Ferreira lijken me bij voorbaat niet kansloos, maar volgens mij wordt het: Run the Jewels - Run the Jewels 4

Jazz. In 2020 kwamen er ontzettend veel toffe jazzplaten uit, dit is slechts een kleine selectie daaruit. Ik verwacht hier een tweestrijd tussen de Londense sleutelfiguren, maar ik kan er helemaal naast zitten. De wens is hier misschien ook wel de vader van de gedachte, maar ik ga voor: Nubya Garcia - Source

Live. Dit is met afstand de raarste categorie bij albums, echt een allegaartje. Gezien zijn populariteit hier ga ik voor Nick Cave, maar het kan ook zomaar Sigur Rós zijn: Nick Cave - Idiot Prayer

Metal. Ik had dit jaar nog niet zoveel metal beluisterd, dus dit was een mooie kans om het een en ander in te halen. Deftones is hier als bekende naam een outsider, maar dit wordt een prooi voor: Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi

Punk. Redelijk uiteenlopend lijstje, lastig in te schatten. Touché Amoré of METZ zou kunnen, maar ik ga voor: IDLES - Ultra Mono

Neoklassiek. Nils Frahm is de koning van neoklassiek en Max Richter, Ólafur Arnalds en de gebroeders Eno zijn ook geen koekenbakkers, maar ik denk dat het dankzij Melomania Patricia wordt: Sohnarr - Coral Dusk

Pop. Hoe moet je hier nu uit kiezen, het gaat van disco tot singer-songwriter en experimentele electro. Ik kan me vergissen, maar ik ga voor eigen bodem: Sevdaliza - Shabrang

Rock. Ouwe rockers versus nieuwe rockers en wat daar tussenin zit. Wie wint dit? Nou: Fontaines D.C. - A Hero's Death

Wereld. Mooi internationaal gezelschap, met Lido en Natalia als gevaarlijke concurrentie voor: Shabaka and the Ancestors - We Are Sent Here by History

Nederlandstalig. Deze categorie is toch in het leven geroepen voor Eefje, dat kan toch niet anders? Dus: Eefje de Visser - Bitterzoet

NUMMERS

Nummer van het jaar. Bont gezelschap en iedereen heeft zijn eigen fanschare. Teunnis zal trots zijn: Charli XCX - visions

Avant-garde. Het zelfde als bij de albums: the Microphones - Microphones in 2020

Blues, country, roots. Tenzij de Danny Vera-fans ineens MusicMeter bestormen, lijkt deze me er eentje voor: Chris Stapleton - Cold

Dance, electronic. Stevige concurrentie hier, laat ik maar weer voor Dan gaan: Caribou - Never Come Back

Folk. Phoebe is natuurlijk onze troetelsinger-songwriter, maar is deze dan misschien voor: Adrianne Lenker - Zombie Girl?

Funk, soul, R&B. Last One Standing, Stop This Flame, Underdog of de echte underdog Bittersweet? Nee hoor: SAULT - Wildfires

Hiphop. Hier heb ik maar met een dobbelsteen gegooid en die zegt: Run The Jewels - a few words for the firing squad

Jazz. Verreweg het sterkste rijtje nummers in dit hele spel, ik zou ze allemaal wel willen omhelsen. Muriel lijkt me geen kanshebber hier, ik denk dat het gaat tussen Irreversible Entanglements, Nubya en Shabaka. Iene-miene-mutte: Nubya Garcia - Source

Metal. Twee keer twee woorden: Oranssi Pazuzu - Uusi Teknokratia

Punk. Protomartyr, IDLES of Touché Amoré zouden allemaal kunnen, maar hopelijk is het deze: METZ - A Boat to Drown In

Pop. Eefje lijkt me hier kansloos met twee nominaties en zeer hevige concurrentie. Deze dan: Charli XCX - visions

Rock. Een prooi voor Fontaines D.C., Phoebe of toch die goeie ouwe Pearl Jam of Bruce Springsteen? Nah: Black Country, New Road - Science Fair

Nederlandstalig. Eefje gaat ten onder aan de vijf nominaties en de mannelijke Eefje profiteert: Spinvis - Niet Vandaag

Hitparade. Ik luister al eeuwen niet meer naar de hitparade, maar het niveau viel me hier nog best mee. Ik ga voor het meest iconische nummer in deze opsomming: Cardi B - WAP feat. Megan Thee Stallion

OVERIGE

Artiest van het jaar. Mijn bril is gekleurd, want 2020 was toch duidelijk het jaar van Nubya Garcia, Lianne La Havas en Muriel Grossmann? Of anders Eefje of SAULT? Vergeet het maar: Phoebe Bridgers

Beste nieuwkomer. Beabadoobee, Lous and the Yakuza en Working Men's Club zijn leuke nieuwe namen, maar deze gaat naar Colombia: Ela Minus

Beste comeback. Veel Pearl Jam-fans hier? Vast niet: Fiona Apple

Mooiste hoes. Puike categorie, maar dit is toch niet de crème de la crème? Hoe dan ook: Tame Impala - The Slow Rush, om Johnny Marr een plezier te doen

Ok, stembussen finaal gesloten, zo meteen begin ik aan de presentatie.

Er zijn uiteindelijk 8 categorieën waar geen eenduidige winnaar uit gekomen is. Ik heb nog snel even de goudsmid uit zijn bed gebeld om extra beeldjes te smeden, hij zegt dat het in orde komt.

Dat is goed, want inmiddels stroomt het MuMe-auditorium mooi vol: artiesten en users begeven zich over de rode loper naar binnen, de paparazzi maakt vanaf de zijlijn duchtig foto's, vooral wanneer Gretz verwoede pogingen doet om de hand van Eefje te kunnen vasthouden. Daar is haar man niet zo blij mee, en zijn excuus 'ik ben gewoon Onverstoorbaar en heb Lange Vinnen' maakt geen indruk: Geert spendeert het eerste deel van de award show bij de vriendelijke vrijwilligers van de EHBO-tent.

Binnen in de zaal doven de lichten, terwijl de laatste genodigden van de open bar naar hun tafeltjes snellen, op het alcoholistische deel van onze userbase na natuurlijk (het zijn er volgens het Vraag Van De Dag-topic gelukkig niet zo veel). Het daagt organisator ArthurDZ plots dat hij Jordy zelf is vergeten uitnodigen. Gênant! Maar de show must go on, en hij geeft teken aan de regisseur dat de festiviteiten kunnen beginnen...

Eerst nog een paar bedankingen: volgende users (precies 30 als ik goed geteld heb) leverden een lijstje in voor de finaleronde, en speelden dus een sleutelrol bij het bepalen van de winnaars en verliezers. Heel erg bedankt jongens (en natuurlijk ook een bedankje aan zij die in ronde 1 mee de shortlists hebben samengesteld maar dit spel verder gelaten hebben voor wat het was)!

Funky Bookie, blur8, SBube, deric raven, ranja, likeahurricane, Poek, Arno, yeahyeahyeah, dynamo d, MRDammann, aERodynamIC, dumb_helicopter, DjFrankie, stoepkrijt, Johnny Marr, LuukRamaker, Don Cappuccino, Shaky, AstroStart, esteban, Koenr, LuukRamaker, AOVV, Teunnis, aerobag, Gretz, Choconas, jordidj1, stardust_be

Albums: avant-garde

Genomineerden (met de winnaar in het schuin):

CocoRosie - Put the Shine On
De Kift - Hoogriet
Kaja Draksler Octet - Out for Stars
Lyra Pramuk - Fountain
The Microphones - Microphones in 2020

De avant-garde-categorie mag de spits afbijten, dan kunnen al deze vreemde snuiters meteen naar huis nadat het verdict gevallen is. Award shows zijn echt te mainstream voor avant-gardisten. Of is het maar een pose? Phil Elverum zit in ieder geval met een enigszins zelfvoldane glimlach het tafereel gade te slaan: volgens de polls kan de Jordy niet anders dan voor hem zijn.

Groot is zijn verbazing wanneer De Kift op het podium wordt geroepen en onder luid applaus hun beeldje in ontvangst nemen. De Nederlanders kregen vijf voorkeurstemmen (van blur8, deric raven, dynamo d, Gretz, Choconas) The Microphones twee, evenveel als CocoRosie en Kaja. En zo verzilveren de Kifters hun eerste van vijf nominaties, terwijl Phil met tranen in de ogen vergeet om beleefd mee te applaudisseren voor zijn concurrenten: hij heeft net een idee gekregen voor een nieuwe, extra treurige conceptplaat.

Albums: blues/country/roots

Genomineerden (winnaar in het schuin):

Bonny Light Horseman - Bonny Light Horseman
Chris Stapleton - Starting Over
Colter Wall - Western Swing & Waltzes and Other Punchy Songs
Danny Vera - The New Now
Jason Isbell and The 400 Unit - Reunions
Joe Bonamassa - Royal Tea
Jonathan Wilson - Dixie Blur
Margo Price - That’s How Rumors Get Started
Steve Earle & The Dukes - Ghosts of West Virginia
Sturgill Simpson - Cuttin' Grass - Vol. 1

Een gigantische categorie, zowel qua scope als qua omvang. In zo'n rat race kan dan alleen een stoere cowboy met sterke ellebogen bovenaan eindigen, toch? Fout! Margo Price wordt op het podium geroepen! Met haar Laura Dern-vibes past ze uitstekend op de winnaars-spreekstoel. Ze bedankt haar ouders, omdat ze altijd in haar zijn blijven geloven, en ook ranja, AstroStart, Brunniepoo en Gretz, om op haar te stemmen. Haar concurrenten bleven op gepaste afstand, met (maximum) twee stemmen elk.

Albums: Dance/electronic

Against All Logic - 2017 - 2019
Caribou - Suddenly
Ela Minus - Acts of Rebellion
Georgia - Seeking Thrills
Gidge - New Light
Grimes - Miss Anthropocene
Sufjan Stevens - The Ascension
Tame Impala - The Slow Rush

Up next: dance en electronic! De spanning is te snijden terwijl herman zich naar de spreekstoel begeeft om deze Jordy uit handen te geven. Wanneer hij de winnaarsenveloppe openmaakt, kan er nog net een opgeluchte glimlach op zijn gezicht waargenomen worden. De goede opletters weten wat dit betekent en ja hoor, het zijn de mannen van Gidge die de award in ontvangst mogen nemen! Ze houden het kort op het podium: ze bedanken hun fans (naast herman zijn dat hier Johnny Marr, AOVV, Teunnis, Choconas, jordidj1 en mezelf, een afgetekende overwinning dus) en geven het electoraat nog even de middelvinger omdat de prachtige Twin Peaks-esque hoes van New Light niet genomineerd is als Mooiste Hoes.

Nee, wij hebben Ricky Gervais niet nodig om onze prijzenceremonie edgy te maken!

Albums: folk

Adrianne Lenker - Songs
Bob Dylan - Rough and Rowdy Ways
Eartheater - Phoenix: Flames Are Dew Upon My Skin
Ichiko Aoba - Adan no Kaze
Laura Marling - Song for Our Daughter
Matt Elliott - Farewell to All We Know
Phoebe Bridgers - Punisher
The Microphones - Microphones in 2020

Opnieuw een categorie vol kanonnen, en de meeste close call uitslag tot nu toe! Deze Jordy wordt uit handen gegeven door niemand minder dan een hologram van Leonard Cohen. De hele zaal is uiteraard met stomheid geslagen, alleen Phil van The Microphones heeft niks door, die heeft er een hard hoofd van in en hangt al moedeloos aan de toog van de bar.

Maar het wordt nog gekker! Leonard kijkt naar het kaartje voor hem, trekt nog even zijn wenkbrauw op terwijl een geamuseerde glimlach rond zijn lippen speelt. "En de winnaar is" begint hij, "of moet ik eerder zeggen, de winnaars zijn... Phoebe Brigers en Ichiko Aoba, beiden met 5 voorkeursstemmen! Sorry Bob, ouwe rukker dat je d'r bent"

In de zaal blijft het even muisstil, alvorens de beide dames naar het podium toelopen en er alsnog luid geapplaudisseerd wordt. Een categorie waarin twee concurrenten gelijk eindigen, dat is voor het eerst in de geschiedenis van award shows. We zitten nu echt in onbevaren wateren met onze Jordy's.

Op Phoebe stemden: SBube, ranja, DjFrankie, Brunniepoo, Gretz

#teamIchiko bestond uit: dynamo d, Don Cappuccino, Koenr, jordidj1 en yours truely.

Albums: Funk, soul, R&B

Chloe x Halle - Ungodly Hour
Kali Uchis - Sin Miedo [Del Amor y Otros Demonios] ∞
Lianne La Havas - Lianne La Havas
SAULT - UNTITLED (Black Is)
SAULT - UNTITLED (Rise)
The Weeknd - After Hours

De pers houdt de camera's extra in de aanslag. NIet alleen omdat de Jordy's 2020 de allereerste keer is dat de leden van SAULT in het openbaar verschijnen (variaties op "oh, dus dié mensen zitten erachter. Ik heb het altijd al vermoed hoor" weerklinken doorheen de zaal") maar ook omdat het vast smullen wordt als The Weeknd ook hier keihard gesnubd wordt. Zoals op de Grammy's, maar dan erger, want hier is hij tenminste nog een paar keer genomineerd. Wordt lachen!

Groot is ieders verbazing wanneer de award-overhandigaar van dienst Choconas niet SAULT, maar The Weeknd op het podium roept. Met een triomfantelijke glimlach op zijn gezicht huppelt Abel Makkonen Tesfaye haast het podium op. Daar vindt hij... niemand? Choco is kwaad naar zijn zitplaats teruggekeerd, hij hoopte Lianne La Havas eens goed te kunnen vastpakken en drie overwinningskussen te geven, niet deze Ali Express-versie van de grote Drake (die niet kon komen, omdat hij vastzit in een eeuwigdurende, door Johnny Marr georganiseerde artiesten KO elders op de site).

Hoe dan ook, The Weeknd heeft zijn prijs, en daar mag hij SBube, dynamo d, esteban, Teunnis, Gretz en jordidj1 voor bedanken.

En we gaan verder met de categorie...

Albums: hiphop

Armand Hammer - Shrines
Clipping - Visions of Bodies Being Burned
Freddie Gibbs & The Alchemist - Alfredo
Ka - Descendants of Cain
Moor Mother & Billy Woods - Brass
R.A.P. Ferreira - Purple Moonlight Pages
Run the Jewels - Run the Jewels 4

Ook hier was het close, maar uiteindelijk zijn het de homies van RTJ die het podium mogen bestormen. Killer Mike geeft een bevlogen bedankingsspeech en noemt Funky Bookie, Shaky, dynamo d, Brunniepoo en Gretz. EL-P heeft voor de ceremonie joints gerookt en hagelslag gegeten met jordidj1 en Slowgaze, dus daar komt geen zinnig woord meer uit.

Albums: Jazz

Anna Högberg Attack - Lena
Gard Nilssen's Supersonic Orchestra - If You Listen Carefully the Music Is Yours
Irreversible Entanglements - Who Sent You?
Mary Halvorson's Code Girl - Artlessly Falling
Nubya Garcia - Source
Shabaka and the Ancestors - We Are Sent Here by History

En dan wordt het plots heel druk op het podium, want... zowel de bands van Gard als Nubya vallen in de prijzen! De Jordy voor beste jazzalbum wordt ceremonieel met een bijl in twee gehakt terwijl de bassist van Gard Nilssen een basriedeltje speelt om de tijd te doden, en Nubya een niet-gerelateerde overwinningssolo uit haar sax tovert. Een helse klankenkakofonie dus! En ondertussen, ergens verscholen in het publiek, begrijpt GrafGantz plots jazz.

Team Gard Nilssen: Don Cappuccino, bennerd, AOVV

Team Nubya: blur8, Johnny Marr, Choconas

ArthurDZ schreef:
niet deze Ali Express-versie van de grote Drake (die niet kon komen, omdat hij vastzit in een eeuwigdurende, door Johnny Marr georganiseerde artiesten KO elders op de site).

Fooook ik ga stuk man, genieten dit

De Drake-KO, echt wel de Black Lodge van deze site.

Albums: live

Darkside - Psychic Live July 17 2014
Deafheaven - 10 Years Gone
Father John Misty - Off-Key in Hamburg
Gard Nilssen's Supersonic Orchestra - If You Listen Carefully the Music Is Yours
Ichiko Aoba - "Gift" at Sogetsu Hall
Nick Cave - Idiot Prayer
Sigur Rós - Odin's Raven Magic

Een liveplaat bekronen in een vrijwel optredenloos jaar: zeg het maar gerust luidop, dit is een prestigieuze categorie. Father John Misty doet dan ook alsof het hem allemaal niet interesseert, maar ondertussen zeurt hij wel aerobag de oren van het hoofd, of Tim misschien al iets meer weet. Hij spreekt 'm hier ook consequent aan als 'honeybear'. Domme zet, ik word jaloers en laat Father John de zaal uitzetten. Bij het naar buiten gaan vertel ik 'm nog dat aerobag ook gewoon op Darkside gestemd heeft. Lekker nagetrapt, al zeg ik het zelf. Don't fucking mess with me.

Het grote publiek merkt niks op van deze dramatische gebeurtenis, want we zitten opnieuw met een gelijkspel. Zowel Jonsi als Nick Cave zijn het podium opgeroepen om de award in ontvangst te nemen, en dat gaat er op zijn zachtst gezegd bizar aan toe: terwijl Jonsi in het IJslands staat te kwelen van vreugde, neemt Nick Cave het woord met een lange speech waarin hij aangeeft dat prijzen stom zijn, niks betekenen, en dat het toch zo jammer is dat hij niet de hele award mee naar huis kan nemen, hij had er nog wel speciaal een mooi plekje voor vrijgemaakt op zijn schoorsteenmantel. Wanneer hij klaar is met zijn speech en terug naar zijn tafel loopt, schiet ik Nick nog even aan: de wijn is op en we hebben nog maar één stuk brood. Nick knikt en verandert in een oogwenk onze nog onaangeroerde watervoorraad in een nieuwe wijnkelder, en zorgt ervoor dat iedereen de hele avond van die ene homp brood kan eten. Nick verlaat vervolgens de kamer en loopt over het water terug naar zijn huis in Engeland.

Team Nick: deric raven, dynamo d, Johnny Marr

Team SR: blur8, likeahurricane, aERodynamIC

AAAAAAAA Idiot Prayer

ArthurDZ schreef:
En ondertussen, ergens verscholen in het publiek, begrijpt GrafGantz plots jazz.

Albums: metal

Akhlys - Melinoë
Atavist - III: Absolution
Atramentus - Stygian
Deftones - Ohms
Gulch - Impenetrable Cerebral Fortress
Imperial Triumphant - Alphaville
Katatonia - City Burials
Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi
Paysage d'Hiver - Im Wald
Ulcerate - Stare Into Death and Be Still

En wéér een gelijkspel: zowel de Deftones als Oranssi Pazuzu eindigden op vijf stemmen, wat in de metalcategorie genoeg was voor winst. Gelukkig weten deze winnaars wel het een en ander van zware metalen, met een efficiënte draaibeweging slaagt de drummer van Oranssi Pazuzu erin het beeldje in twee te knijpen, waarop hij het grootste stuk nog aan de jongens van Deftones geeft ook, waarop beide bands elkaar liefdevol in de armen vallen. Wat een lieverds zijn het toch!

Team Deftones: blur8, SBube, dynamo d, bennerd, esteban

Team Oranssi (die mogen de laatste stemmers op hun blote knietjes danken): Don Cappuccino, Johnny Marr, AOVV, aerobag, jordidj1

Albums: punk

Big Cheese - Punishment Park
Crack Cloud - Pain Olympics
De Kift - Hoogriet
Drain - California Cursed
Flat Worms - Antarctica
IDLES - Ultra Mono
METZ - Atlas Vending
Touché Amoré - Lament

Gemor in de zaal van enkele prijzenuitreiking-puristen: één keer gelijkspel is een toffe gimmick, twee keer, ok dan, maar drie keer? En we zijn nog niet klaar mee? Dit begint wel een doorzichtig trucje te worden hoor, en de pers maar smullen. Maar nu zit het er weer heel even op, punkboi numero uno bennerd roept de IDLES, en alleen de IDLES, naar voren.

Dit werd uiteindelijk een van de meest soeverein gewonnen categorieën: van de 14 mensen die stemden op beste punkplaat, gunden er 7 Ultra Mono de winst. Het gaat hier om Shaky, blur8, SBube, deric raven, dynamo d, Johnny Marr en esteban.

De punkpuristen in de zaal, die vinden dat IDLES geen echte punkband is en de hele ceremonie een kapitalistische farce, bekogelen dit zevental met rottende groenten en vers fruit, zoals traditie is in de scene. Wanneer esteban naar voren treedt om te zeggen dat ze nu wel verlepte kroppen sla aan het gooien zijn naar de kop van de user die de Samson & Gert-double feature op deze site organiseert, binden de punkers geschrokken, beschaamd en met de (bobtail)staart tussen de benen in. Not all "heroes" wear capes.

Albums: neoklassiek

Nils Frahm - Empty
Max Richter - Voices
Ólafur Arnalds - some kind of peace
Roger Eno and Brian Eno - Mixing Colours
Sohnarr - Coral Dusk

Na alle hoogoplopende emoties van de voorbije categorieën, hoopt iedereen dat met het aanbreken van de categorie 'neoklassiek' de rust weer wat zal terugkeren in de zaal. Fout gedacht, Max Richter, die Sohnarr nipt voor wist te blijven, strompelt ladderzat het podium op met een knappe blondine om iedere arm, geeft een lange, weinig samenhangende dronkemansspeech, en gooit de Jordy voor beste neoklassiek vervolgens het publiek in. Het beeldje knalt keihard tegen de kop van Barney Rubble, terwijl Max hem toeschreeuwt dat hij dit volgend jaar met plezier nog eens zal doen, als Barney dan ook op geen enkele categorie meegestemd heeft. Geschrokken belooft Barney beterschap, en ik besluit er speciaal op toe te zien dat hij zich aan zijn belofte zal houden.

Wie wel op Max gestemd heeft: dynamo d, MRDammann, herman, esteban, aerobag

Albums: pop

Charli XCX - how i'm feeling now
Dua Lipa - Future Nostalgia
Eefje de Visser - Bitterzoet
Fiona Apple - Fetch the Bolt Cutters
Grimes - Miss Anthropocene
Perfume Genius - Set My Heart on Fire Immediately
Sevdaliza - Shabrang
Spinvis - 7.6.9.6.
Sufjan Stevens - The Ascension
Taylor Swift - folklore

"En de winnaar is..." stamelt Gretz, terwijl hij van de enveloppe in zijn hand naar Taylor, Charli, Grimes, Spinvis, Eefje en weer terug kijkt. Hij is volledig klaar om een La La Land-je te doen als de uitkomst hem niet zint: dit is zijn kans om Eefje te treffen zonder dat hij haar jaloerse echtgenoot erbij moet nemen, een man die toch niks voor haar is, ik bedoel, waarom ziet ze dat niet zelf in, ik ben er toch altijd geweest voor haar, al van toen ze nog maar een paar singletjes en een tweedehands gitaartje had. Geert ontwaakt uit zijn mijmeringen, opent de enveloppe, en slaakt een soort vreemde zucht van opluchting. "De winnaar is Eefje De Visser met Bitterzoet"!

Onder luid applaus komt Eefje het podium opgelopen. Als in slow-motion loopt ze op Gretz af (of is ze gewoon zo traag omdat ze eigenlijk doodsbang van hem geworden is ondertussen?), dit is het, denkt Gretz, het mooiste moment van mijn leven...

Ruw komt Teunnis het podium opgelopen, en verbreekt de betovering van Gretz. "Eefje, ik ben echt heel blij voor je, en ik ga je laten uitspreken", begint Teun. "Maar Charli heeft één van de beste albums ALLER TIJDEN uitgebracht!"

Eefje is zo verbouwereerd dat ze gewoon snel het podium afloopt zonder nog naar Gretz om te kijken. Geert gaat verslagen terug op zijn plaats zitten, naast Taylor. Maar die heeft genoeg gezien, en keurt hem geen blik meer waardig. Teun zal ondertussen de rest van de ceremonie in een dwangbuis moeten meemaken.

Team Eefje: blur8, Arno, dynamo d, AstroStart, Brunniepoo, Gretz en Choconas

Ik ga stuk ik zie het al helemaal voor me namelijk, wat jij 123poetertjes

STUUUUUUUK HAHAHAHA

De Jordy's verdienen, wat mij betreft, nu reeds de Jordy voor beste awardshow! Leuk bezig, ArthurDZ!

Wat een presentatie Hulde!

Albums: rock

Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
Bruce Springsteen - Letter to You
Fontaines D.C. - A Hero's Death

Kairon; IRSE! - Polysomn
Pearl Jam - Gigaton
Phoebe Bridgers - Punisher

Porridge Radio - Every Bad
Protomartyr - Ultimate Success Today
The Strokes - The New Abnormal
Working Men's Club - Working Men's Club

De prijs voor beste rockalbum geef ik zelf uit handen. Voor ik de winnaar aankondig, kijk ik nog even streng naar mijn mede-users in de zaal. "Ik heb toch meer dan genoeg benadrukt" begin ik, "dat het constant zo close was dat echt IEDERE STEM telde". Ik laat mijn blik nogmaals door de zaal glijden. Sommige users, waaronder chevy93, wenden beschaamd hun blik af. Maar ik ben nog niet klaar met preken. "en toch is er één categorie, één zeer populaire categorie vol bekende namen, waar we niet één, niet twee, zelfs niet drie, maar vier winnaars hebben, omdat er niemand was die de knoop kon doorhakken. Als ik zeg dat elke stem telt, dan is dat de waarheid. Ik ben toch zeker meter-fan niet? Zouden Bruce Springseen, Fontaines DC, Pearl Jam én Phoebe Brigers op het podium willen komen, aub?"

Even later staan we met zijn allen op een bijzonder krap geworden podium bij elkaar. Vooral Phoebe is pissig: haar award voor beste folkplaat moet ze delen met een of ander Japans meisje, haar stukje award voor beste rockalbum is nog kleiner. Ik ben ondertussen wel zo slim geweest om me dicht bij Bruce te positioneren. Voor zij die het nog niet weten, Bruce is voor mij wat Eefje voor Gretz is. Uiteindelijk belooft Bruce me een privéconcert van 7 uur cadeau te doen, als ik 'm nou gewoon maar zou willen loslaten zodat hij terug naar zijn tafeltje kan gaan. Ik ben een goeie onderhandelaar en slaag erin er 8 uur van te maken. Mission accomplished.

Team Bruce: Shaky, likeahurricane, dynamo d en deze jongen

Team FDC: blur8, deric raven, DjFrankie, jordidj1

Team Parelconfituur: Funky Bookie, SBube, aERodynamIC, Choconas

Team Phoebe: ranja, Brunniepoo, Gretz,stardust_be

Albums: wereld

Kiko Dinucci - Rastilho
Lido Pimienta - Miss Colombia
Lina_Raül Refree - Lina_Raül Refree
Natalia Lafourcade - Un Canto por México, Vol. 1
Shabaka and the Ancestors - We Are Sent Here by History
Tony Allen & Hugh Masekela - Rejoice

Bij beste jazzplaten grepen Shabaka en zijn voorvaderen nog naast de winst, in de wereld-categorie slagen ze erin de concurrentie voor te blijven, dankzij mezelf, AOVV en Choconas, en zelfs Teunnis. Koenr geeft de award uit handen, en maakt van de gelegenheid gebruik om Shabaka te berispten omdat hij niet uit Brazilië of Japan komt. Shabaka belooft beterschap en gaat met zijn Jordy onder de arm terug aan zijn tafeltje zitten.

Mooi dat ome Shabaka toch nog een award weet te verzilveren!

Gast
geplaatst: vandaag om 22:28 uur

geplaatst: vandaag om 22:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.