MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://i.giphy.com/media/h1zc0DyZSPry4yxW41/giphy.webp
#97 - De Hik (1996, S&G 6)

De hik, de hik, Samson heeft de hik! We kennen het allemaal, vervelend om te hebben en lastig om vanaf te geraken. Misschien is het wel een truukje om dit hele refrein te blijven meezingen, want "ik slik, ik slok, ik puf, want ik hik me suf" is op bepaalde snelheid toch een moment waarbij de tong durft te struikelen.

Ehh, hik vind dit liedje een beetje flauw.. Zal deze sowieso vroeger ook gehoord hebben maar memorabel is deze zeker niet, waarschijnlijk ook vaak geskipt of cassettebandje doorgespoeld.
Ergens wel leuk hoe ze met het tempo spelen op het einde, maar de tekst is wel heel makkelijk geschreven (en door de tongtwister toch niet zo catchy).
Doet mij afvragen in welk Samson & Gert liedje ze het vaakst een refrein zouden herhalen, zou het deze zijn?

Hik deel niet graag onvoldoendes uit, maar deze is echt wel ondermaats voor mij.
Kleine 4...

Marie heeft trouwens een andere oplossing tegen de hik dan Gert, te zien in de eerste aflevering van Samson & Marie (die aflevering duurt trouwens minder lang duurt dan het Samson & Gert liedje.. ).
Vind het wat vreemd dat er in de eerste aflevering geen enkel woord over Gert wordt gezegd? Het is wel een ander format natuurlijk & de echte kennismaking was tijdens de afscheidsshow (en het bijhorende liedje), maar voelt toch wat als een gemiste kans..

Vrolijke vrienden: er kan nog wel een 7 bij zeker? Lekker handig ook om het gemiddelde te berekenen he esteban.

Beste Vriend: 4,5

De Hik: 5

Hela, hola! Wat is hier aan de hand? Ga jullie lekker schamen hoor.

De Hik is een klassieker ten huize Esteban en aanhangsels. Ongelooflijk plezant nummer dat wij keer op keer helemaal met volle overgave meezingen, door drie generaties zowaar.

8

Nondedju.

Sanderkeuh schreef:
Doet mij afvragen in welk Samson & Gert liedje ze het vaakst een refrein zouden herhalen, zou het deze zijn?

Of De Canon? Sowieso een Samson-ziekte, het (soms te veel) herhalen van het refrein, vooral op 't eind van een nummer.

Marie ...

Wie is dat? Die ken ik niet. She-Who-Must-Not-Be-Named.

Carnavalesk nummer. Moh, tof zeg!

6,5

Aanvankelijk was ik niet echt fan van De Hik, maar mijn waardering is gegroeid bij het herbeluisteren. Ik hou van het stukje waarin ze het refrein heel langzaam beginnen zingen en dit dan steeds sneller en sneller herhalen. Daarom toch een 6,5

Ook nog eens opnieuw geluisterd om te kijken of ik toch niet té streng was, maar na een minuut vind ik het al wat vervelend worden eerlijkgezegd en heb ik het gevoel dat vaker luisteren meer kwaad dan goed doet in dit geval.
Nu, bij herbeluisteren vallen de details wel meer op, die achtergrondstemmen van 1:53 tot 2:15 vind ik wel een grappig detail.

Mijn score blijft wel 4.. blij dat jullie er meer van kunnen genieten dan ik.

https://i.imgur.com/XaUVWvk.jpg
#98 - Samsonrock (1991, Samson 1)

We gaan swingelen! Zondag is het Internationale Kattendag in Nederland. Speciaal voor die domme beesten een grootse klassieker om néé tegen te zeggen. Dé afsluiter van zowat elke live-show en steeds de duidelijke winnaar van alle Samsonlied-verkiezingen die ik ooit geweten heb. Van Fred Kroket tot bruistablet, van stoppelbaard tot gulzigaard en van kippenvel tot snottebel. (eih, das vies) Wie kent de lyrics nog vanbuiten? Ik denk dat Shaky ditmaal ook wel een score kwijt wil.

De Samsonrock daar zeg ik geen nee tegen!

8

Toen deze clip gelost werd begin de jaren 90, voelde je dat het anders was dan bij "Er zit meer in een liedje" en "Niet Ver Weg", dit was een bommetje. Ik herinner het mij nog alsof het gisteren was. Dat deze rock-en-brol hit 30 jaar later nog steeds gekend is en overeind is gebleven, is geen verrassing.

9

Eerlijk, de Samsonrock is nooit mijn favoriete nummer geweest. Vooral het zinnetje over "domme katten" heb ik nooit leuk gevonden..
Het is het liedje die in elke show móét zitten, een show zonder Samsonrock zou niet compleet voelen.
Als ik even vergelijk met 1 van mijn ooit favoriete bands: een optreden van blink-182 waar ze "All the Small Things" niet zouden spelen zou ook incompleet voelen. Het is een liedje waar ze veel fans mee wonnen en als je dieper in hun discografie duikt kom je veel songs tegen die stukken beter, maar minder populair, zijn.
Het zijn klassiekers met een reden, instant-catchy en herkenbaar, die het geluid van de artiest samenvatten. En zelfs al wil je na dezelfde hit 100 keer te horen liever een ander nummer willen horen, neemt het niets weg van de kwaliteit.

8

Dit is gewoon één van de betere songs van Samson & Gert in mijn ogen, absoluut! Een onvervalste rocker, met De Man En Zijn Hond als coole stijliconen van het hardere muziekgenre. Die zonnebril maakt het helemaal af.

8,5

In mijn TOP 10 zit hij nét niet. Maar het is natuurlijk wel één van dé grote klassiekers (misschien wel de grootste) waar je simpelweg niet omheen kan. Staat ook als een huis. Eens met AOVV dat de zonnebril het helemaal af maakte. Meer nog, dat jaar kreeg ik een Samson-knuffel, die van mij meteen een zwarte zonnebril opgezet kreeg. 'k Vond dat toen rete-cool.

Dat de katten dom genoemd werden, vond ik als kind wel OK. 't Spijt me Sander. Ik was een hondenmens (nog steeds) en moest absoluut niet van katten weten. Mijn kindertijd bestond alleen maar uit confrontaties met valse katten, blame them. Later hebben we zelf een kat gehad, Kiwi genaamd. En dat was geen al te sociale, andere mensen mochten haar niet aanraken. Gek genoeg was uitgerekend ík degene die zowat alles met haar mocht doen zonder in gevecht te eindigen. De kattenhaat is toen wel verdwenen.

Eigenlijk deel ik volledig de mening van Sanderkeuh: inderdaad een klassieker, maar nooit mijn favoriet geweest omwille van die "stomme katten".

8

De Hik: hehe, best leuk toch? 7

De Samsonrock: dit is inderdaad de grote hit die de zelfverklaarde 'echte diehard-fans' van dit duo niet rekenen tot één van de meesterwerkjes, een beetje als Don't You Forget About Me is voor Simple Minds. of Wonderwall voor Oasis Ik blijf zelf ook steken op een 7.5, grappig, catchy rijmelarij maar daar houdt het ook wel een beetje op.

Maar dan over die 'domme katten'-line, ze zeggen toch nergens dat alle katten dom zijn? Gewoon dat domme katten niet meedoen met de Samsonrock. Niet zo kattig, kattenliefhebbers

https://img.static-rmg.be/a/view/q90/w778/h/2264117/samsonsoap0018-jpg.jpg
#99 - De Telefoon (1992, Samson 2)

- Hallo met Gert.
- Woah, en ook met mij hé Gertje.
- En ook met Samson.

Wie kent die conversatie niet vanbuiten? Eigenlijk zijn de telefoontoestellen in deze reeks bijna personages op zich. Ma-ma-Marlèneke? Het is weer eens zover, Gert zit in een dipje omdat z'n grote liefde zich van niets laat horen. Is ze weer op stap met die prullenvent van een Jean-Louis Michel? Of is het een misverstand? En hoe moet Samson zich nu voelen? Die zoekt hier in ieder geval bevestiging.

Later heb ik nog een leuk telefoon-weetje in petto, maar dat is voor bij een ander liedje.

Ons favoriete duo had trouwens een telefoon die z'n tijd ver vooruit was! Waarom dan wel? Dat kan je ontdekken in deze aflevering. (nadat Octaaf is langs geweest)

Excuses voor het kattige gedrag, Arthur! Ook al was onze score nog steeds hoger dan de jouwe

Mooi en lief nummer, De Telefoon. Ik kan mij wel een beetje herkennen in Gertje: dat snel panikeren, paranoïde worden, meteen het ergste denken, ...
Gelukkig heeft hij Samson, zijn fantastische vriend!

Leuke aflevering ook. Good guy Octaaf, die alles eerlijk verdeelt.

7

Nu weet ik het zelf niet zeker, maar dit nummer klinkt erg alsof het door Stef Bos is geschreven. Ik kan het niet meteen terugvinden, maar gezien zijn connectie met de franchise in de beginjaren lijkt me dat best logisch, niet?

Triestig klinkend liedje, met uiteindelijk toch een happy end.

6,5

Ah de telefoon, toch één middel om succesvol te kunnen bellen ten huize Samson & Gert.

Het liedje kan ik me niet herinneren, maar is best mooi en ontroerend:

7

"De Telefoon"
Marlène haar balletles moet wel héél lang uitgelopen zijn wanneer Gert al úren aan de lijn hangt..
Op zich geen slecht liedje, de toon is heel dramatisch en werkt wel, maar de tekst past er inhoudelijk niet echt bij. Neefje Kwik en Als Je Heel Erg Veel Verliefd Bent bewijzen dat het anders kan.
Kleine 6

@AOVV: volgens studio100fan.nl niet door Stef Bos, maar door Frank Boeijen gecomponeerd. Blijkbaar ook het enige liedje die hij componeerde voor Samson & Gert.

Kleine terugkeer naar de Samsonrock:
Wat mij opviel op Spotify, ik had verwacht dat de Samsonrock daar met voorsprong op #1 zou staan bij populairste nummers, maar met 2.127.190 luisterbeurten staat hij op #2! Met ~185.000 luisterbeurten méér staat Ochtendgymnastiek op #1.
Er zijn ook slechts 4 nummers die boven de 1.000.000 luisterbeurten hebben, Alles Is Op (1.792.377) en Wij Zijn Bij De Brandweer (1.269.758) zijn de andere twee.

Pepino schreef:
Leuke aflevering ook.

Jaja, dat zeker, maar heb je ook door waarom de telefoon zo bijzonder is?

Vroeger dacht ik héél soms wel eens ...
https://media1.giphy.com/media/MGmnFOZRFRo4w/200w.gif
... toen dit nummer langskwam. Maar wanneer ik er in the mood voor was, vond ik het eigenlijk redelijk geweldig. Vooral het stukje waarin de vriendschap voor 't leven bevestigd werd. Dan zong ik met volle overtuiging mee: "Vrienden voor het leven. JÁ! Dat zijn wij-hij!"

7

AOVV - Tijdens 't presenteren van deze thread al vaker gemerkt dat er ook heel wat foute info online staat, ook op de site van studio100fan bijvoorbeeld. Maar hier klopt het helemaal wat Sanderkeuh zegt: 't Is Frank Boeijen. Tekst (samen met Gert en Danny) en muziek. Ik heb er 't boekje van de CD bijgenomen, de oerbron zeg maar. 'k Snap het ook wel, dit doet inderdaad aan Stef Bos denken.

Leuke Spotify-weetjes. Nog niet aan gedacht om die te vermelden.

https://img.discogs.com/NNb0nYz9O_bfzkfjRqaLOo7eXJA=/fit-in/600x608/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-13180503-1610004625-2474.jpeg.jpg

#100 - Mexico (1999, S&G 9)

100 ! Ik kan haast niet geloven dat we hier al zoveel Samson-liedjes voorbij hebben zien komen. Dank aan iedereen die volgehouden heeft.

De intro is wel van toepassing op deze zomer. Het was inderdaad weer ongelooflijk regenweer. We willen allemaal een zonniger klimaat. En dat is vandaag het geval, ook de komende dagen lijkt het even overwegend zonnig en warm te blijven. Dat werd tijd. Siesta in de tuin! Of gaan jullie liever naar het land van buenas dias, van tequilaís en tortilla's? Geen song meer geschikt dan Mexico om de (korte) ommezwaai te vieren.

7

Lekker sfeervol en catchy

De vorige is wat te melodramatisch voor mij: 6

Proficiat met het honderdste nummer, heb er heel veel gemist maar ik vind het een heel leuk topic.

"Mexico"
Waarschijnlijk mijn lievelingsclipje van Samson & Gert, die intro alleen al met de groene voorleesboekjes! Goeie vondst om er zo stukjes van de tekst in te verwerken.
"Fluit, fluit fluit fluit, fluit"
En de decors met die bewegende zee, hoe de zon ondergaat op het einde en de draaiende gitaren!

Maar ook los van de clip is dit een heel tof liedje. Veel moeilijke woorden en toch een heel meezingbare tekst, met genoeg variatie in de muziek. Voor taaladvies moet je normaal níét bij Samson zijn, maar hier legt hij wel juist uit wat een siësta is.
Eentje om vrolijk van te worden.

9

In 2001 verscheen een nieuwe versie van Mexico, die werd zelfs gepromoot op de cover van het 11de album. De Phil Wilde Remix, zowaar.

Phil Wilde is de helft van het Belgische duo achter 2 Unlimited. Hij is ook verantwoordelijk voor hits van CB Milton, The Oh!, Def Dames Dope, Kate Ryan en bovenal ... De Kabouterdans van Plop. (hit-versie) Het belangrijkste op zijn palmares is natuurlijk de Mexico-remix.

Hoewel, laten we eerlijk zijn, ik vind de remix niet eens de benaming waard. Dit heeft geen enkele meerwaarde, toch? Flauwe bewerking, imo. Gelukkig beoordelen we hier de originele versie uit de eerdere post.

FIESTA!

Leuk, vrolijk, onbezorgd liedje. En nu weten we toch weer dat onze helden anders steevast naar Diest of Waregem op reis gaan!

6,8

Zo'n random non-event plaatsen ook.

7.5

Deze staat in mijn zomer-muzieklijstje. M'n favoriete zomer-song van S&G moet nog komen.

Vanavond weer 'n nieuwe.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:46 uur

geplaatst: vandaag om 15:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.