Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)
zoeken in:
0
geplaatst: 13 augustus 2021, 18:45 uur
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://i.imgur.com/jQ9KkSi.jpg
Niet onder de ladder heen en uitkijken voor zwarte katten. De keuze van vandaag hoeft niet veel uitleg. Toeval of niet, ook het album waarop dit lied staat draagt ongeluksgetal 13. Hoewel de CD's op dat punt geen nummering meer kregen, pronkt het alsnog op de cover via Gert z'n foute kledij. Nog straffer: Deze verscheen op 13 juni 2003 ... ja hoor, een vrijdag.
De cirkel is rond!
Vergeten jullie geen puntjes voor Mexico te geven?
Enkel te beluisteren via Spotify.
https://i.imgur.com/jQ9KkSi.jpg
#101 - Vrijdag de Dertiende (2003, S&G 13)
Niet onder de ladder heen en uitkijken voor zwarte katten. De keuze van vandaag hoeft niet veel uitleg. Toeval of niet, ook het album waarop dit lied staat draagt ongeluksgetal 13. Hoewel de CD's op dat punt geen nummering meer kregen, pronkt het alsnog op de cover via Gert z'n foute kledij. Nog straffer: Deze verscheen op 13 juni 2003 ... ja hoor, een vrijdag.
De cirkel is rond!Vergeten jullie geen puntjes voor Mexico te geven?
Enkel te beluisteren via Spotify.
0
geplaatst: 13 augustus 2021, 21:09 uur
Oei die Mexico remix... 1 van de oorzaken waardoor ik remixes lang als overbodig afgedaan heb, ze kunnen een goed liedje verpesten.
Misschien was ik ook wel wat te vrijgevig met die 9 gisteren, een 8 past misschien toch beter.. Beïnvloed door de video.
Achja. 
Ik blijf er ook grotendeels bij dat remixes overbodig zijn...
Maar weet intussen ook dat er uitzonderingen kunnen zijn.
Vrijdag de Dertiende
Deze kende ik niet. De Wereld Is Mooi was de laatste die ik volledig hoorde dus met deze deep cuts ben je mij wat kwijt. Bij de laatste twee albums staan er voorlopig ook geen enkele reacties op MusicMeter.
Geen bijzonder liedje vind ik, dertien in een dozijn...
Maar slecht is het ook niet.
Zal ook met halve punten werken deze keer:
5.5
(Vreemde hoes trouwens, moest Samson er niet bij staan was Gert bijna ongertkenbaar...
)
Misschien was ik ook wel wat te vrijgevig met die 9 gisteren, een 8 past misschien toch beter.. Beïnvloed door de video.
Achja. 
Ik blijf er ook grotendeels bij dat remixes overbodig zijn...
Maar weet intussen ook dat er uitzonderingen kunnen zijn.Vrijdag de Dertiende
Deze kende ik niet. De Wereld Is Mooi was de laatste die ik volledig hoorde dus met deze deep cuts ben je mij wat kwijt. Bij de laatste twee albums staan er voorlopig ook geen enkele reacties op MusicMeter.
Geen bijzonder liedje vind ik, dertien in een dozijn...
Maar slecht is het ook niet.Zal ook met halve punten werken deze keer:
5.5
(Vreemde hoes trouwens, moest Samson er niet bij staan was Gert bijna ongertkenbaar...
)
0
geplaatst: 13 augustus 2021, 22:36 uur
Ha, 13 in een dozijn, I see what you did there.
Mja, die hoes, het lijkt alsof ze Gert zijn gezicht vanop een andere foto geknipt en hier overheen geplakt hebben.
Vrijdag de Dertiende ... Tjah. Vreemd ritme in dat refrein, bekt helemaal niet vlot. En dat is ook aan Gertje te horen, vind ik. Blijft totaal niet hangen.
4.0
Mja, die hoes, het lijkt alsof ze Gert zijn gezicht vanop een andere foto geknipt en hier overheen geplakt hebben.Vrijdag de Dertiende ... Tjah. Vreemd ritme in dat refrein, bekt helemaal niet vlot. En dat is ook aan Gertje te horen, vind ik. Blijft totaal niet hangen.
4.0
0
geplaatst: 14 augustus 2021, 11:06 uur
Mexico: aangename verrassing, word er heel vrolijk van
8
Vrijdag de Dertiende: 6
8
Vrijdag de Dertiende: 6
2
geplaatst: 15 augustus 2021, 18:46 uur
Verdorie. Tenzij ik op vakantie zou gaan (binnenkort!), wilde ik nooit inhalen, wat me aanvankelijk wel lukte. Maar ja, je weet hoe het gaat: plots moeten alle shots binnen zijn tegen vrijdagavond, overuren kloppen, stress, vermoeidheid, ... Crunch time, zoals het ook wel wordt genoemd. Ik had dus even geen tijd meer voor dit mooie topic.
So, to catch up
https://c.tenor.com/bVt12a5Io9sAAAAM/samson-gert-nee.gif
Sorry
Had ook even ArthurDZ gevraagd, maar hij zag het eveneens niet.
Toen 'Mexico' in 1999 uitkwam, nam dat nummer méteen de plaats in van Vrolijke vrolijke vrienden als favoriet Samson-nummer, en dat bleef totdat ik Vliegen ontdekte. Dat enthousiasme, die vrolijkheid, dat feestgevoel, dat zomerse, dat catchy refreintje, ... ja, dit was het 'm.
Zo'n 10 jaar geleden was ik regelmatig monitor (ik gebruik bewust niet het woord 'animator') voor kampen. Als ochtendgymnastiek had ik voor Mexico een dansje bedacht. Een dans die aansloeg, want achteraf zag je de kinderen hem nog vaak doen.
Wanneer Vliegen mijn favoriet Samson-nummer werd, begon geleidelijk aan mijn achting voor Mexico wat te dalen. Een belangrijke reden hiervoor is de ontdekking dat Gertje het compleet tegenovergestelde zegt van wat hij beweert in Niet ver weg. Plots is dit land wél te min voor hem geworden vanwege het klimaat, en wil hij wél met de vlieger de plas oversteken naar het land van "buenas dias", van tequilaís en tortilla's? "Wij gaan niet naar Mexico, wij zitten liever aan de kust", duidelijk niet dus.
Toen ik kamp gaf werd eens Samsonmuziek gespeeld, om de afwas voor de kinderen toch wat leuker te maken. De nummers speelden in volgorde, dus kwam Niet Ver Weg méteen na Mexico (er zullen wel andere nummers tussen die twee zijn, maar ze stonden niet allemaal op de iPod). Dus: "Wij zitten lekker aan de zee, olé olé, mooie Mexico", waarna ineens "Wij gaan niet naar Mexico". Raar.
Ach ja, uiteindelijk denk ik er ook weer té diep over na. Laat ik die kritiek dus maar gewoon even wegdenken en het nummer beschouwen voor wat het is: leuk, catchy, vrolijk, fijn.
8
Inderdaad niet zo speciaal, maar ook niet persé slecht. Gewoon... meh.
5
So, to catch up

https://c.tenor.com/bVt12a5Io9sAAAAM/samson-gert-nee.gif
Sorry
Had ook even ArthurDZ gevraagd, maar hij zag het eveneens niet. #100 - Mexico
Toen 'Mexico' in 1999 uitkwam, nam dat nummer méteen de plaats in van Vrolijke vrolijke vrienden als favoriet Samson-nummer, en dat bleef totdat ik Vliegen ontdekte. Dat enthousiasme, die vrolijkheid, dat feestgevoel, dat zomerse, dat catchy refreintje, ... ja, dit was het 'm.
Zo'n 10 jaar geleden was ik regelmatig monitor (ik gebruik bewust niet het woord 'animator') voor kampen. Als ochtendgymnastiek had ik voor Mexico een dansje bedacht. Een dans die aansloeg, want achteraf zag je de kinderen hem nog vaak doen.
Wanneer Vliegen mijn favoriet Samson-nummer werd, begon geleidelijk aan mijn achting voor Mexico wat te dalen. Een belangrijke reden hiervoor is de ontdekking dat Gertje het compleet tegenovergestelde zegt van wat hij beweert in Niet ver weg. Plots is dit land wél te min voor hem geworden vanwege het klimaat, en wil hij wél met de vlieger de plas oversteken naar het land van "buenas dias", van tequilaís en tortilla's? "Wij gaan niet naar Mexico, wij zitten liever aan de kust", duidelijk niet dus.

Toen ik kamp gaf werd eens Samsonmuziek gespeeld, om de afwas voor de kinderen toch wat leuker te maken. De nummers speelden in volgorde, dus kwam Niet Ver Weg méteen na Mexico (er zullen wel andere nummers tussen die twee zijn, maar ze stonden niet allemaal op de iPod). Dus: "Wij zitten lekker aan de zee, olé olé, mooie Mexico", waarna ineens "Wij gaan niet naar Mexico". Raar.
Ach ja, uiteindelijk denk ik er ook weer té diep over na. Laat ik die kritiek dus maar gewoon even wegdenken en het nummer beschouwen voor wat het is: leuk, catchy, vrolijk, fijn.
8
#101 - Vrijdag de Dertiende
Inderdaad niet zo speciaal, maar ook niet persé slecht. Gewoon... meh.
5
0
geplaatst: 15 augustus 2021, 20:48 uur
Die gif.
Leuke verhalen.Wel ... het lijkt iedereen te ontgaan dat Octaaf de hoofdzekering doet springen, maar Gert desondanks wél nog volop kan bellen.
0
geplaatst: 16 augustus 2021, 20:28 uur
https://i.imgur.com/0lNqFNV.jpg
Wie had deze (slecht uitgeknipte) wekker vroeger in huis?
De afbeelding die ze gebruikten is niet slecht gekozen, 's nachts droomde Samson inderdaad al eens van een bezoekje aan de maan. Vandaag heeft die luie esteban gewoon z'n vinger op 't scherm gehouden en 't nummer gekozen bij de 'stop' tijdens het scrollen. Wakker worden! 't Is wel van toepassing op deze druilerige maandag.
https://i.imgur.com/0lNqFNV.jpg
#102 - Wakker Worden (1998, S&G 8 )
Wie had deze (slecht uitgeknipte) wekker vroeger in huis?
De afbeelding die ze gebruikten is niet slecht gekozen, 's nachts droomde Samson inderdaad al eens van een bezoekje aan de maan. Vandaag heeft die luie esteban gewoon z'n vinger op 't scherm gehouden en 't nummer gekozen bij de 'stop' tijdens het scrollen. Wakker worden! 't Is wel van toepassing op deze druilerige maandag.
1
geplaatst: 16 augustus 2021, 21:22 uur
Dubbel gevoel bij deze. Opnieuw een heel leuke video vind ik, mooi in z'n eenvoud.
Liedje zelf vind ik ook nog steeds leuk en, zoals bij vele Samson & Gert-liedjes, enorm catchy.
Waardoor ik dan toch met een dubbel gevoel zit: het liedje begint van de eerste seconde direct heel luid en vrolijk, en ik ben niet bepaald een ochtendmens...
Vroeger ben ik héél vaak wakker geroepen met die tekst, al dan niet terwijl de deur open gesmeten werd en de gordijnen opengetrokken werden, waardoor ik toch met gemengde gevoelens heb blijf dit liedje. Geef mij maar rustig de tijd om op te staan en wakker te worden..
Maar kijk, om 21u 's avonds kan ik het beter hebben dan om 7u 's ochtends.
7
Liedje zelf vind ik ook nog steeds leuk en, zoals bij vele Samson & Gert-liedjes, enorm catchy.
Waardoor ik dan toch met een dubbel gevoel zit: het liedje begint van de eerste seconde direct heel luid en vrolijk, en ik ben niet bepaald een ochtendmens...
Vroeger ben ik héél vaak wakker geroepen met die tekst, al dan niet terwijl de deur open gesmeten werd en de gordijnen opengetrokken werden, waardoor ik toch met gemengde gevoelens heb blijf dit liedje. Geef mij maar rustig de tijd om op te staan en wakker te worden..

Maar kijk, om 21u 's avonds kan ik het beter hebben dan om 7u 's ochtends.

7
1
geplaatst: 16 augustus 2021, 22:47 uur
En toen riepen zij heel luid.....
BEST WEL EEN GOED NUMMER. EEN 7,5!
BEST WEL EEN GOED NUMMER. EEN 7,5!
2
geplaatst: 17 augustus 2021, 11:28 uur
Ik associeer dit lied helaas ook vooral met het gedwongen opstaan, wat ik als 15-jarige (1998) niet echt kon waarderen.
Bij mij ging 't ook zo ... deur open, rolgordijn naar omhoog en vaak nog de lakens weggetrokken. Een ochtendhumeur had ik niet, maar plezant is anders. Wel een leuk begin van 't refrein, absoluut geen slecht liedje, maar ik skip het wel vaak.
6.5
Bij mij ging 't ook zo ... deur open, rolgordijn naar omhoog en vaak nog de lakens weggetrokken. Een ochtendhumeur had ik niet, maar plezant is anders. Wel een leuk begin van 't refrein, absoluut geen slecht liedje, maar ik skip het wel vaak.6.5
0
geplaatst: 17 augustus 2021, 11:52 uur
Leuk, vrolijk liedje. Fijn ook dat Gert een koekje van eigen deeg krijgt!
6,5
6,5
0
geplaatst: 18 augustus 2021, 09:47 uur
Als jonge knaap werd ik, op kamp, altijd wakker gemaakt door dit nummer
Gelukkig kon ik 10 jaar later hetzelfde doen wanneer ik de moni was, moehahahahaha!
7
Gelukkig kon ik 10 jaar later hetzelfde doen wanneer ik de moni was, moehahahahaha!7
0
geplaatst: 18 augustus 2021, 14:00 uur
Ah, was jij er zo ééntje?
Toen ik als kind op kamp ging, was het Samson Slaapliedje het teken dat de lichten uit moesten. 's Morgens werden we doorgaans gewekt met de Samsonrock.
Er was (gelukkig) nog geen sprake van Wakker Worden.
Toen ik als kind op kamp ging, was het Samson Slaapliedje het teken dat de lichten uit moesten. 's Morgens werden we doorgaans gewekt met de Samsonrock.
Er was (gelukkig) nog geen sprake van Wakker Worden.
0
geplaatst: 18 augustus 2021, 20:48 uur
https://i.imgur.com/ILtjUlu.jpg
Er zijn door de jaren heen aardig wat artiesten geweest die muziek of tekst aangeleverd hebben voor onze favoriete harige hond, maar dit is -althans naar mijn mening- de meest herkenbare. Typisch Urbanus dit, die in 1993 een lied over het verlies van Samson z'n natuurlijke wintertrui uit z'n gekke hoed toeverde.
Te beluisteren via Spotify.
#103 - Samson Rui (1993, S&G 3)
Er zijn door de jaren heen aardig wat artiesten geweest die muziek of tekst aangeleverd hebben voor onze favoriete harige hond, maar dit is -althans naar mijn mening- de meest herkenbare. Typisch Urbanus dit, die in 1993 een lied over het verlies van Samson z'n natuurlijke wintertrui uit z'n gekke hoed toeverde.

Te beluisteren via Spotify.
0
geplaatst: 19 augustus 2021, 14:10 uur
Pepino schreef:
Enkele maanden geleden had ik trouwens ontdekt hoe geniaal het lied Samson Rui is, toch wat de lyrics betreft. Nu dus zie ik op je afbeelding dat Urbanus het geschreven heeft. Verklaart een heleboel
Enkele maanden geleden had ik trouwens ontdekt hoe geniaal het lied Samson Rui is, toch wat de lyrics betreft. Nu dus zie ik op je afbeelding dat Urbanus het geschreven heeft. Verklaart een heleboel
En nog steeds sta ik achter die mening
Ik vind het gewoon heel tof: die banjo, die lyrics, het ritme, de humor, het meezing gehalte, ... Daarom ga ik wat vrijgevig zijn: een 8
0
geplaatst: 19 augustus 2021, 14:12 uur
Ja, de hand van Urbanus is hier wel duidelijk te herkennen, heel leuke tekst! Maar ik vind het eigenlijk niet echt bij S&G passen, eerlijk gezegd.
7
7
0
geplaatst: 19 augustus 2021, 15:40 uur
Ik volg Pepino helemaal. Als kind al vond ik dit een geweldig goed nummer. En moest ik het als klein manneke niet in het boekje van de muziekcassette gelezen hebben, zou ik toen waarschijnlijk niet beseft hebben dat het Urbanus was, voor mij is dit dus eveneens op en top Samson.
8
8
0
geplaatst: 19 augustus 2021, 19:28 uur
In 2007 waren Samson, Gert en Urbanus nog samen te horen in de reclame-spot / oproep voor het langste Ketnet verjaardagslied ooit. 
Hier te zien:
http://www.urbanus.be/urbanus/filmpjes/20052009/ketnetverjaardagslied.mp4

Hier te zien:
http://www.urbanus.be/urbanus/filmpjes/20052009/ketnetverjaardagslied.mp4
1
geplaatst: 19 augustus 2021, 20:12 uur
Oei, ik begin nu wel heel erg achter te lopen! Maar even een inhaalslagje.
Telefoon: deze bromance
meer kort audioverhaaltje dan liedje, maar desondanks best mooi. Een 7.
Mexico: heerlijk nummer, heerlijke tekst, heerlijk meezingrefrein, heerlijke videoclip, gewoon een knalnummer eersteklas. 9
Vrijdag De Dertiende: lang niet slecht en waarschijnlijk één van de betere nummers van die cd, maar voor mij niet meer waard dan een 6.5je.
Wakker Worden: late jaren '90-Samson is peak-Samson voor mij, toen was ik fan en gebeurde het allemaal rondom mij en mijn leeftijdsgenoten (en dat waren ook de jaren dat de cast op zijn sterkst was imo, met zowel Octaaf en zijn moeder àls Van Leemhuyzen erbij). Dit clipje zo vaak op Ketnet voorbij zien komen, sowieso niet op de vingers van twee handen te tellen. En altijd leuk meezingen met dit heerlijk faux-reggae-deuntje. 8.5
(PS: welke burgemeester woont er nou ook letterlijk op het gemeentehuis?
)
Samson Rui: nooit geweten dat Urbanus hierachter zat
maar als je er met deze info naar luistert is het wel overduidelijk eigenlijk, leuk deuntje met simpele-maar-ingenieuze rijmelarij dat maar blijft komen, het is echt punchline na punchline, soms zelfs binnen dezelfde strofe. Erg toffe 'deep cut' die van mij een 7,5 krijgt.
Telefoon: deze bromance
meer kort audioverhaaltje dan liedje, maar desondanks best mooi. Een 7.Mexico: heerlijk nummer, heerlijke tekst, heerlijk meezingrefrein, heerlijke videoclip, gewoon een knalnummer eersteklas. 9
Vrijdag De Dertiende: lang niet slecht en waarschijnlijk één van de betere nummers van die cd, maar voor mij niet meer waard dan een 6.5je.
Wakker Worden: late jaren '90-Samson is peak-Samson voor mij, toen was ik fan en gebeurde het allemaal rondom mij en mijn leeftijdsgenoten (en dat waren ook de jaren dat de cast op zijn sterkst was imo, met zowel Octaaf en zijn moeder àls Van Leemhuyzen erbij). Dit clipje zo vaak op Ketnet voorbij zien komen, sowieso niet op de vingers van twee handen te tellen. En altijd leuk meezingen met dit heerlijk faux-reggae-deuntje. 8.5
(PS: welke burgemeester woont er nou ook letterlijk op het gemeentehuis?
)Samson Rui: nooit geweten dat Urbanus hierachter zat
maar als je er met deze info naar luistert is het wel overduidelijk eigenlijk, leuk deuntje met simpele-maar-ingenieuze rijmelarij dat maar blijft komen, het is echt punchline na punchline, soms zelfs binnen dezelfde strofe. Erg toffe 'deep cut' die van mij een 7,5 krijgt.
2
geplaatst: 19 augustus 2021, 22:22 uur
Ik vind het vooral raar dat S&G gewoon een kapsalon en kruidenierswinkel kunnen binnenlopen (niemand doet dat op slot?) en zelfs tot in de slaapkamer geraken.
Trouwens, een zeer wilde gok, maar die poster in de kamer van Octaaf, zijn dat The Spice Girls?
0
geplaatst: 19 augustus 2021, 23:13 uur
Pepino schreef:
Ik vind het vooral raar dat S&G gewoon een kapsalon en kruidenierswinkel kunnen binnenlopen (niemand doet dat op slot?) en zelfs tot in de slaapkamer geraken.
Trouwens, een zeer wilde gok, maar die poster in de kamer van Octaaf, zijn dat The Spice Girls?
(quote)
Trouwens, een zeer wilde gok, maar die poster in de kamer van Octaaf, zijn dat The Spice Girls? All Saints? (Never Ever, Pure Shores)
Wel wat vreemd dat die op Octaaf z'n kamer hangen. Het zouden z'n dochters kunnen zijn, vriendinnen van Miranda.
0
geplaatst: 20 augustus 2021, 08:54 uur
0
geplaatst: 20 augustus 2021, 09:00 uur
All Saints > Spice Girls, dus girl group-muziek uit de jaren '90 was wel een van de specialiteiten van die Octaaf blijkbaar 

0
geplaatst: 20 augustus 2021, 12:57 uur
Haha, ik was net foto's van 90's-r&b-meidengroepen aan het googelen om te weten welke poster het was. Pure Shores is nog steeds een van mijn all-timefavorieten, dus Octaaf heeft inderdaad goeie smaak. Al was die wereldhit ten tijde van Wakker Worden nog niet eens uitgebracht. 

0
geplaatst: 20 augustus 2021, 12:58 uur
Inhaalmove:
Naar zee: 5
Zwaaien: 4
Feest in de Straat: 8
Hiep Hiep Hoera Voor De Burgemeester: 5,5
Wij Zijn bij de Brandweer: 8,5
Wij Gaan Niet Slapen: 5,5
Vrolijke Vrienden: 5
Beste Vriend: 2,5
De Hik: 8,5
Samsonrock: 7,5
De Telefoon: 7
Mexico: 6,5
Vrijdag de Dertiende: 5
Wakker Worden: 8
Samson Rui: 7,5
Naar zee: 5
Zwaaien: 4
Feest in de Straat: 8
Hiep Hiep Hoera Voor De Burgemeester: 5,5
Wij Zijn bij de Brandweer: 8,5
Wij Gaan Niet Slapen: 5,5
Vrolijke Vrienden: 5
Beste Vriend: 2,5
De Hik: 8,5
Samsonrock: 7,5
De Telefoon: 7
Mexico: 6,5
Vrijdag de Dertiende: 5
Wakker Worden: 8
Samson Rui: 7,5
0
geplaatst: 20 augustus 2021, 19:37 uur
https://i.imgur.com/MxUEIqH.jpg
Gisteren was het Internationale Dag van de Oerang Oetan. Goed moment om deze song aan de beurt te laten, ook al ging het om een andere aap. Er waren twee afleveringen waarin alles om een aap draaide: De Weesaap uit 1993 (afbeelding) en De Aap van de Burgemeester uit 1996. Tijdens één van deze opnames klom de aap helemaal bovenaan in de verlichting en wou niet meer naar beneden komen. De gebeurtenissen in de videoclip zijn dus nog niet zo gek.
https://i.imgur.com/MxUEIqH.jpg
#104 - Aap in Huis (1996, S&G 6)
Gisteren was het Internationale Dag van de Oerang Oetan. Goed moment om deze song aan de beurt te laten, ook al ging het om een andere aap. Er waren twee afleveringen waarin alles om een aap draaide: De Weesaap uit 1993 (afbeelding) en De Aap van de Burgemeester uit 1996. Tijdens één van deze opnames klom de aap helemaal bovenaan in de verlichting en wou niet meer naar beneden komen. De gebeurtenissen in de videoclip zijn dus nog niet zo gek.
* denotes required fields.