Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)
zoeken in:
2
geplaatst: 27 november 2021, 10:40 uur
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
https://i.imgur.com/Yn2cEl9.jpg
Al in de maaaaaaneschijn! Zingen jullie mee als spiekend naar 't bovenstaande plaatje ... of zijn jullie échte fans?
Later nog meer uitleg over dit liedje.
https://i.imgur.com/Yn2cEl9.jpg
#139 - De Snijdersbank (1992, Samson 2)
Al in de maaaaaaneschijn! Zingen jullie mee als spiekend naar 't bovenstaande plaatje ... of zijn jullie échte fans?

Later nog meer uitleg over dit liedje.

1
geplaatst: 27 november 2021, 10:50 uur
Ja, ik ook! Het heeft iets enorm warm en euforisch, wat deugd doet in deze donkere herfstdagen
Ik had trouwens altijd "fiets" verstaan inplaats van "vis".
8
Ik had trouwens altijd "fiets" verstaan inplaats van "vis".
8
2
geplaatst: 27 november 2021, 23:22 uur
EN IS DIT HIER EEN LEUK TOPIC?
JA DIT IS EEN LEUK TOPIC!
9,5
JA DIT IS EEN LEUK TOPIC!
9,5
2
geplaatst: 28 november 2021, 03:49 uur
https://i.imgur.com/WqUg7wg.jpg
Wel, het doet mij echt ongelooflijk plezier deze scores te zien voor De Snijdersbank.
Dit is zo'n liedje waarvan ik steeds opnieuw moet ondervinden dat bijna niemand 't kent. Zeker bij de generaties na mij. Een opluchting dus!
Het heeft sowieso wel een speciaal plekje in mijn hart. Toen ik Samson & Gert in 1992 voor 't allereerst live zag als 9-jarige, eindigde de show hiermee. Het was toen gloednieuwe muziek die we op dat moment helemaal nog niet kenden. Wat ik naast het meezing-gehalte zo leuk vond, was dat Gert op een grote poster aanwees wat we precies moesten zingen ... en dat dat bij het publiek niet van een leien dakje ging.
Toen de muziekcassette die zomervakantie te verkrijgen was aan 't marktkraam, was ik bijzonder opgetogen dat die poster achteraan in 't boekje stond.
Ik vind het dan ook bijzonder fijn dat dit ook één van mijn petekind haar grote favorieten is. Dat het generaties later ook nog aanslaat.
PS: Dat optreden was trouwens in de feestzaal te Asse die ik al kende, omdat ik uit die buurt ben, op wandelafstand van Modest z'n Gemeentehuis. Samson & Gert traden toen trouwens alleen op, geen randfiguren. Ik kon dat allemaal nogal moeilijk vatten, want TV-figuren waren toen nog totaal onbereikbaar en een groot mysterie.
Enfin, ik ben aan 't zagen zeker?
De Snijdersbank zit in mijn S&G TOP 10 aller tijden.
9 !
Oja, maar wat is dat nu eigenlijk een Snijdersbank? Ik heb me dat heel m'n jeugd afgevraagd. Wikipedia brengt 't antwoord ...
Wel, het doet mij echt ongelooflijk plezier deze scores te zien voor De Snijdersbank.
Dit is zo'n liedje waarvan ik steeds opnieuw moet ondervinden dat bijna niemand 't kent. Zeker bij de generaties na mij. Een opluchting dus!Het heeft sowieso wel een speciaal plekje in mijn hart. Toen ik Samson & Gert in 1992 voor 't allereerst live zag als 9-jarige, eindigde de show hiermee. Het was toen gloednieuwe muziek die we op dat moment helemaal nog niet kenden. Wat ik naast het meezing-gehalte zo leuk vond, was dat Gert op een grote poster aanwees wat we precies moesten zingen ... en dat dat bij het publiek niet van een leien dakje ging.
Toen de muziekcassette die zomervakantie te verkrijgen was aan 't marktkraam, was ik bijzonder opgetogen dat die poster achteraan in 't boekje stond.
Ik vind het dan ook bijzonder fijn dat dit ook één van mijn petekind haar grote favorieten is. Dat het generaties later ook nog aanslaat.PS: Dat optreden was trouwens in de feestzaal te Asse die ik al kende, omdat ik uit die buurt ben, op wandelafstand van Modest z'n Gemeentehuis. Samson & Gert traden toen trouwens alleen op, geen randfiguren. Ik kon dat allemaal nogal moeilijk vatten, want TV-figuren waren toen nog totaal onbereikbaar en een groot mysterie.
Enfin, ik ben aan 't zagen zeker?
De Snijdersbank zit in mijn S&G TOP 10 aller tijden.9 !
Oja, maar wat is dat nu eigenlijk een Snijdersbank? Ik heb me dat heel m'n jeugd afgevraagd. Wikipedia brengt 't antwoord ...
Een snijdersbank of schnitselbank is een bijzondere vorm van een stapellied. Een voorzanger zingt een vraag, de groep antwoordt, waarna het stuk toegevoegd wordt aan het refrein, wat het tot een stapellied maakt.
De liedvorm is afkomstig uit het Duits, waar het een Schnitzelbank of Hobelbank of meer algemeen Bänkelsang heet. Het oorspronkelijke lied, vertaald uit het Duits, handelt namelijk over een 'snijdersbank', een werkbank voor houtsnijwerk. Het repetitieve lied werd gezongen om de arbeid te verlichten en startte met de vraag en het antwoord:
En is dat hier een snijdersbank?
Ja, dat is een snijdersbank!
Later werd de vorm van dit lied overgenomen om tal van onderwerpen te bezingen, of typisch bij het huldigen van een jarige of een gepensioneerde. Onder andere Samson en Gert namen een versie op van de snijdersbank, met een aangepaste tekst aan de thematiek van dit kinderprogramma.
De liedvorm is afkomstig uit het Duits, waar het een Schnitzelbank of Hobelbank of meer algemeen Bänkelsang heet. Het oorspronkelijke lied, vertaald uit het Duits, handelt namelijk over een 'snijdersbank', een werkbank voor houtsnijwerk. Het repetitieve lied werd gezongen om de arbeid te verlichten en startte met de vraag en het antwoord:
En is dat hier een snijdersbank?
Ja, dat is een snijdersbank!
Later werd de vorm van dit lied overgenomen om tal van onderwerpen te bezingen, of typisch bij het huldigen van een jarige of een gepensioneerde. Onder andere Samson en Gert namen een versie op van de snijdersbank, met een aangepaste tekst aan de thematiek van dit kinderprogramma.
0
geplaatst: 28 november 2021, 12:05 uur
Het lijkt alsof S&G in de laatste 15 jaar nooit meer zulke originele, spitsvondige en licht gedurfde songs hebben uitgebracht zoals De Snijdersbank, Er Zit Meer in een Liedje, Repeteren, Piraten-potpourri en De Canon - om er maar een paar te noemen. Ligt dat aan mijn nostalgische vooringenomenheid of is dat echt zo?
3
geplaatst: 28 november 2021, 12:09 uur
Een tip voor de meerwaardezoekers: de nostalgiepodcast Akkerdjie!, duidelijk gericht op nineties kids. In de recentste aflevering zit Walter De Donder aka de burgemeester. Eerder passeerden ook Walter Van de Velde (Octaaf) en Danny Verbiest himself de revue. Goed voor talloze achtergrondverhalen uit S&G. Uiteraard ook op Spotify te horen. Akkerdjie! Een podcast vol nostalgie
0
geplaatst: 28 november 2021, 12:50 uur
Bedankt voor de tip, Arno! Morgen tijdens het werk ga ik er met plezier naar luisteren
1
geplaatst: 28 november 2021, 14:35 uur
Klinkt interessant, bedankt om te delen Arno 
& leuk verhaal esteban, tof dat je shows in die prille beginperiode gezien hebt & er nog steeds goeie herinneringen aan hebt.
Die backdrop vind ik echt super, waarschijnlijk mijn lievelingstekening met Samson & Gert. Die backdrop die toen in de shows gebruikt werd hangt nu in Gert Verhulst zijn huis.
Ben ook aangenaam verrast door de hoge scores, echte oldskool fans hier blijkbaar.
Deze zouden ze zeker mogen terugbrengen op de afscheidstour.
EDIT: oja, esteban, top 10 nummers kregen toch een 10?

& leuk verhaal esteban, tof dat je shows in die prille beginperiode gezien hebt & er nog steeds goeie herinneringen aan hebt.
Die backdrop vind ik echt super, waarschijnlijk mijn lievelingstekening met Samson & Gert. Die backdrop die toen in de shows gebruikt werd hangt nu in Gert Verhulst zijn huis.Ben ook aangenaam verrast door de hoge scores, echte oldskool fans hier blijkbaar.
Deze zouden ze zeker mogen terugbrengen op de afscheidstour.EDIT: oja, esteban, top 10 nummers kregen toch een 10?

0
geplaatst: 29 november 2021, 01:39 uur
Arno schreef:
Het lijkt alsof S&G in de laatste 15 jaar nooit meer zulke originele, spitsvondige en licht gedurfde songs hebben uitgebracht zoals De Snijdersbank, Er Zit Meer in een Liedje, Repeteren, Piraten-potpourri en De Canon - om er maar een paar te noemen. Ligt dat aan mijn nostalgische vooringenomenheid of is dat echt zo?
Goed gevonden liedjes wél, vind ik. Alleen krijgen die hier geen hoge waarderingen waarbij ik steeds dezelfde redenen zie doorschemeren: Geen nostalgie + niet Verbiest. Dat van de laatste 15 jaar durf ik open te trekken naar 21 jaar. De vaste lading uitschieters per album zijn eigenlijk al afwezig sinds de eeuwwisseling. Alleen merk ik dat die early zeroes worpen nog steeds van de nostalgie-bonus kunnen genieten. Ik vind het meer recentere werk soms wel eens beter dan de laatste jaren met den Danny. Maar de nummers zitten niet in ons geheugen, dat is altijd een nadeel.
0
geplaatst: 29 november 2021, 01:42 uur
Sanderkeuh schreef:
Die backdrop vind ik echt super, waarschijnlijk mijn lievelingstekening met Samson & Gert. Die backdrop die toen in de shows gebruikt werd hangt nu in Gert Verhulst zijn huis.
Wel, ik meen die ooit eens ergens gespot te hebben, maar twijfelde of mijn geheugen tricks on me aan 't playen was. Was dat in De Verhulstjes dan?
Ha neen, de TOP van de TOP 10 kreeg 10 punten, dat zijn dus de eerste 3.

1
geplaatst: 29 november 2021, 22:30 uur
Was inderdaad kort in De Verhulstjes maar ook eens in een ander programma waar ze Gert interviewen, ik denk toen aangekondigd werd dat Gert niet langer deel van "Samson & Gert" blijft..
Herinner niet meer goed welk programma dat was, kan evengoed gewoon in Het Journaal geweest zijn.
Ooh, de top van de top 10. Ik ben mogelijks wat mild geweest bij sommige nummers maar dat maakt het naar het einde toe misschien spannender wat mijn top 10 in volgorde is.
Sowieso zitten er ook bij die al langsgeweest zijn voor ik deelnam (meer gemist dan ik dacht eigenlijk, 94 eerste liedjes..).
Herinner niet meer goed welk programma dat was, kan evengoed gewoon in Het Journaal geweest zijn.Ooh, de top van de top 10. Ik ben mogelijks wat mild geweest bij sommige nummers maar dat maakt het naar het einde toe misschien spannender wat mijn top 10 in volgorde is.
Sowieso zitten er ook bij die al langsgeweest zijn voor ik deelnam (meer gemist dan ik dacht eigenlijk, 94 eerste liedjes..).
1
geplaatst: 29 november 2021, 23:09 uur
Hé, je bent er nu, en dat is het belangrijkste 
Je kan trouwens altijd nog eens een hele inhaallijst doen, als je eens een vrije dag hebt

Je kan trouwens altijd nog eens een hele inhaallijst doen, als je eens een vrije dag hebt

0
geplaatst: 30 november 2021, 13:23 uur
https://img.discogs.com/FKvIyT8ILcuq9YOd_W86-kGMNFA=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(webp):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-2076136-1390697201-9986.jpeg.jpg
We gaan terug naar de tijd van piekjeshaar in Plopsaland-clips, Plop-Lalalaa's in Samsonliedjes en WordArt-singlehoezen.
Elk diertje heeft z'n eigen stemgeluid in dit nummer. De zomerse tonen compenseren we komende week wel weer met een Kerstsong.
https://img.discogs.com/FKvIyT8ILcuq9YOd_W86-kGMNFA=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(webp):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-2076136-1390697201-9986.jpeg.jpg
#140 - Klap maar in je handen! (2001, S&G 11)
We gaan terug naar de tijd van piekjeshaar in Plopsaland-clips, Plop-Lalalaa's in Samsonliedjes en WordArt-singlehoezen.
Elk diertje heeft z'n eigen stemgeluid in dit nummer. De zomerse tonen compenseren we komende week wel weer met een Kerstsong.
0
geplaatst: 30 november 2021, 14:02 uur
Laat ik meteen ook maar mijn puntjes uitdelen. Ik ben echt niet wild van deze periode. Dit nummer voelt schizofreen aan. Wat is het nu? Gaat het over diertjes die zin krijgen door de komst van de zomerzon? Wat komt dat klap-maar-in-je-handen en stamp-maar-met-je-voeten gedoe daar dan bij doen? Vooral een gemiste kans om een sterk refrein over dierengeluiden te brengen. Meh. *skip* Moest Samson zo geen leuke geluidjes maken, was 't vast een buis van mijn kant.
5
5
0
geplaatst: 30 november 2021, 16:20 uur
Aah blij dat ik eens niet degene ben die moeilijk doet over de tekst.
Had er nog niet over nagedacht, die combinatie van dieren & klap-stamp-fluit is inderdaad niet echt logisch maar het liedje op zich werkt wel vind ik..
Bumba heeft daar ook een liedje over: Bumba - zwaai, spring, stamp, klap - YouTube
Lijkt wel alsof alle CD's vanaf Samson & Gert 11 geschreven zijn met de zomershows in gedachte.
Meer zomerse popmuziek dan het oude, vertrouwde, "klassieke" Samson & Gert geluid. Met deze specifiek kunnen ze ook makkelijk het publiek laten meedoen.
Ben daar wel akkoord met Arno dat die echt originele liedjes wat ontbraken vanaf S&G11, maar ik ken de post-Verbiest periode niet genoeg om eentje op te noemen die wel meer potentieel heeft dan een tussendoors liedje.
Moet toegeven dat deze me niet meer hetzelfde vrolijke gevoel geeft als vroeger. Heeft misschien ook met het weer te maken..
Productie stoort me een beetje, de achtergrondmuziek overheerst teveel (door mijn speakers in ieder geval).
En toch blijft het over het algemeen een leuk liedje vind ik.
7
& die hoes... vind ik heel leuk.
Kan er niet aan doen, ik heb een zwak voor dat soort knullige hoezen (zie ook De Wereld Is Mooi).
Had er nog niet over nagedacht, die combinatie van dieren & klap-stamp-fluit is inderdaad niet echt logisch maar het liedje op zich werkt wel vind ik.. Bumba heeft daar ook een liedje over: Bumba - zwaai, spring, stamp, klap - YouTube
Lijkt wel alsof alle CD's vanaf Samson & Gert 11 geschreven zijn met de zomershows in gedachte.
Meer zomerse popmuziek dan het oude, vertrouwde, "klassieke" Samson & Gert geluid. Met deze specifiek kunnen ze ook makkelijk het publiek laten meedoen.
Ben daar wel akkoord met Arno dat die echt originele liedjes wat ontbraken vanaf S&G11, maar ik ken de post-Verbiest periode niet genoeg om eentje op te noemen die wel meer potentieel heeft dan een tussendoors liedje.
Moet toegeven dat deze me niet meer hetzelfde vrolijke gevoel geeft als vroeger. Heeft misschien ook met het weer te maken..
Productie stoort me een beetje, de achtergrondmuziek overheerst teveel (door mijn speakers in ieder geval).
En toch blijft het over het algemeen een leuk liedje vind ik.
7
& die hoes... vind ik heel leuk.
Kan er niet aan doen, ik heb een zwak voor dat soort knullige hoezen (zie ook De Wereld Is Mooi).
1
geplaatst: 2 december 2021, 23:33 uur
Eigenlijk vind ik ook een leuk Samsonnummer. Ik weet niet, het heeft iets vrolijk en onschuldig. Het clipje is wel één groot marketing-stunt voor Plopsaland, maar we zullen dat maar door de vingers zien. 
Het kan natuurlijk met nostalgie te maken hebben: dit behoort tot de liedjes waarvan ik mij nog perfect kan herinneren toen ze uitkwamen. Te pas en te onpas zag je de clipjes op Ketnet verschijnen. Dat doet al heel wat.
Inhoudelijk is het natuurlijk vrij leeg, maar toch, maar toch... ik vind het fijn, can't help it.
6,5
Die hoes... was het typisch voor dat tijdperk om wat figuurtjes te copy-plakken en af te werken met een drop-shadow? Nogal kitcherig, maar zoals Sanderkeuh opmerkt, heeft net dát ook wel zijn charme.

Het kan natuurlijk met nostalgie te maken hebben: dit behoort tot de liedjes waarvan ik mij nog perfect kan herinneren toen ze uitkwamen. Te pas en te onpas zag je de clipjes op Ketnet verschijnen. Dat doet al heel wat.
Inhoudelijk is het natuurlijk vrij leeg, maar toch, maar toch... ik vind het fijn, can't help it.

6,5
Die hoes... was het typisch voor dat tijdperk om wat figuurtjes te copy-plakken en af te werken met een drop-shadow? Nogal kitcherig, maar zoals Sanderkeuh opmerkt, heeft net dát ook wel zijn charme.

1
geplaatst: 2 december 2021, 23:54 uur
https://mycomfort24.imgix.net/catalog/product/cache/eda8dd11a4bf012aaf3097f9409b5600/_/s/_s_t_studio-100---dekbedovertrek---housse-de-couettesg_dubbel.jpg
Oeps, bijna de nieuwe ronde vergeten. Maar iedereen ligt vast toch al bijna in bed. Of kunnen jullie niet slapen door al die vreemde geluiden? Aan Gert om jullie gerust te stellen. Het ultieme slaapliedje, toch?
- Gertje, kom je bij me slapen?
- Neen. (licht uit, einde)
Ik blijf dat ontzettend grappig vinden en doe dat nog steeds met mijn petekind.
https://mycomfort24.imgix.net/catalog/product/cache/eda8dd11a4bf012aaf3097f9409b5600/_/s/_s_t_studio-100---dekbedovertrek---housse-de-couettesg_dubbel.jpg
#141 - Slaapliedje (1991, Samson 1)
Oeps, bijna de nieuwe ronde vergeten. Maar iedereen ligt vast toch al bijna in bed. Of kunnen jullie niet slapen door al die vreemde geluiden? Aan Gert om jullie gerust te stellen. Het ultieme slaapliedje, toch?
- Gertje, kom je bij me slapen?
- Neen. (licht uit, einde)
Ik blijf dat ontzettend grappig vinden en doe dat nog steeds met mijn petekind.

0
geplaatst: 3 december 2021, 11:32 uur
Klap Maar in Je Handen is best een tof liedje (mooie tekening ook, met Flip die Jommeke's schouder even verwart met die van Gert!): 6,5
Slaapliedje is zo'n lief liedje uit de begindagen (geschreven door Stef Bos toevallig? Ik hoor het er wel in terug). 7,2
Slaapliedje is zo'n lief liedje uit de begindagen (geschreven door Stef Bos toevallig? Ik hoor het er wel in terug). 7,2
3
geplaatst: 3 december 2021, 21:00 uur
Als <vul hier de naam in van een (ex-)lid van een bepaalde populaire meidengroep van Studio 100 in> het had gevraagd, had het antwoord ongetwijfeld anders geklonken. 

2
geplaatst: 3 december 2021, 21:04 uur
AOVV schreef:
Als <vul hier de naam in van een (ex-)lid van een bepaalde populaire meidengroep van Studio 100 in> het had gevraagd, had het antwoord ongetwijfeld anders geklonken.
https://64.media.tumblr.com/150bef26d82950fcb6aa2ccb9b776742/35a0b36cb434f863-a7/s400x600/0a4ab1623b0cfd29a7ebae40879d7d66311ca368.gifv
2
geplaatst: 4 december 2021, 12:17 uur
Pepino schreef:
Die hoes... was het typisch voor dat tijdperk om wat figuurtjes te copy-plakken en af te werken met een drop-shadow?
Die hoes... was het typisch voor dat tijdperk om wat figuurtjes te copy-plakken en af te werken met een drop-shadow?
Er waren zo maar twee single-hoezen, beide uit hetzelfde album. Maar je zag het in die specifieke periode ook bij promo-materiaal gebeuren. Nu, ik lach daar wel een beetje mee, maar toen oogde dat ... euh ... jah ... modern. Ze hadden in Word waarschijnlijk de optie 'slagschaduw toevoegen' ontdekt.

Ik maakte toen heel veel taken met de computer en kon het niet laten om dat visueel op te pimpen. Dat werkte ook, want ik kreeg er extra punten voor en het verdoezelde vaak dat het inhoudelijk niet altijd zo denderend was. Leerkrachten trapten daar echt in.
Een pc in huis hebben was toen nog niet zo vanzelfsprekend ... In de tweede helft van de jaren 90 hield ik een lijst bij van alle videocassettes die we thuis hadden. Want met een paar leerlingen wisselden we die onderling uit om te bekijken. Dat was allemaal met WordArt gedaan en iedereen was daar nogal onder de indruk van. Die grafische skills! Vrij grappig als je daar nu op terugkijkt.
0
geplaatst: 4 december 2021, 12:42 uur
https://i.imgur.com/wWr8aJx.jpg
Hier zijn zelfs de prille 30-gers al te oud voor denk ik. Voorleesboek + Luister CD voor 't slapengaan uit 2003. Met verhaaltjes over Het Kasteel Van Koning Samson, Kermis In Het Dorp, De Verkleedkoffer en Het Verjaardagsfeest. Ook met spelletjes voor op de computer én een videoclip zeg. En met een screensaver! Wauw!
EDIT : Oja, ik zou bijna mijn puntjes voor dit meesterlijke Slaapliedje vergeten ... Op zomerkamp werden wij vroeger altijd naar bed gebracht met dit nummer. En in 1991 was het vaak ook de afsluiter van de jeugd-televisie, je weet wel, uit de tijd dat er één kanaal was met kinderprogramma's die om 19 uur stopten.
9
Hier zijn zelfs de prille 30-gers al te oud voor denk ik. Voorleesboek + Luister CD voor 't slapengaan uit 2003. Met verhaaltjes over Het Kasteel Van Koning Samson, Kermis In Het Dorp, De Verkleedkoffer en Het Verjaardagsfeest. Ook met spelletjes voor op de computer én een videoclip zeg. En met een screensaver! Wauw!
EDIT : Oja, ik zou bijna mijn puntjes voor dit meesterlijke Slaapliedje vergeten ... Op zomerkamp werden wij vroeger altijd naar bed gebracht met dit nummer. En in 1991 was het vaak ook de afsluiter van de jeugd-televisie, je weet wel, uit de tijd dat er één kanaal was met kinderprogramma's die om 19 uur stopten.
9
0
geplaatst: 4 december 2021, 14:58 uur
Instrumentaal mooi nummer, had evengoed een Bon Jovi ballade ofzo kunnen zijn.
Vind de manier waarop zowel Gert als Samson zingen wat atypisch maar daarom niet minder goed.
Deze hoor ik wel liever apart dan op CD (helpt niet echt dat het daar als track #3 staat) of als shuffle in playlists, op zo'n momenten zou ik deze eerder skippen. Maar als je het apart hoort, liefst 's avonds laat uiteraard, is het wel een warm, rustig nummer.
8
Vind de manier waarop zowel Gert als Samson zingen wat atypisch maar daarom niet minder goed.
Deze hoor ik wel liever apart dan op CD (helpt niet echt dat het daar als track #3 staat) of als shuffle in playlists, op zo'n momenten zou ik deze eerder skippen. Maar als je het apart hoort, liefst 's avonds laat uiteraard, is het wel een warm, rustig nummer.
8
* denotes required fields.