MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
Nee, dit wordt 'm niet.

3

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

TOP 20

Zoals ik beloofde, de voorlopige TOP 20.

01 | 8.34 | In De Disco (1995, S&G 5)
02 | 7.98 | De Canon (1996, S&G 6)
03 | 7.96 | Koud (1993, S&G 3)
04 | 7.39 | Wij Gaan Beginnen (1993, S&G 3)
05 | 7.15 | S.O.S. (1998, S&G 8 )
06 | 7.12 | De Wijde Wereld (1991, S1)
07 | 7.09 | In het Oerwoud (1994, S&G 4)
08 | 6.95 | De Mooiste Dromen (2000, S&G 10)
09 | 6.95 | Ik Wil Niet in Bad (1991, S1)
10 | 6.72 | Amerika (1998, S&G 8 )

11 | 6.66 | Samen Delen (1992, S2)
12 | 6.61 | Hard Rock (1999, S&G 9)
13 | 6.50 | Marileen en Alexander (2001, S&G 11)
14 | 5.96 | Octaaf de Klusjesman (1997, S&G 7)
15 | 5.79 | Skien (2001, S&G 11)
16 | 5.72 | Op de Foto (2002, S&G 12)
17 | 4.40 | Droom (2010, S&G 25)
18 | 4.38 | Radio (2003, S&G 13)
19 | 4.23 | Yankee Doodle Dandee (2006, single)
20 | 4.16 | Samson is a DJ (2017, single)

* De volgende TOP-update komt wanneer we aan 30 zitten. Late stemmen maken het moeilijker om dat elke ronde te blijven aanpassen, dus doen we 't zo. Wel is duidelijk dat de animo wat gezakt is, hopelijk geen blijvende trend.

#21 - Druk (1995, Samson & Gert 5)

Met wat vertraging vandaag en zonder begeleidend tekstje. Onze vrienden vertellen waarom.

"...En de bel nog repareren."

Yeah, right. Toch één iets waar ze die dag niet in geslaagd zijn. En maar goed ook

Altijd een fijn nummer gevonden. Een 7,5 van me

esteban schreef:
Wel is duidelijk dat de animo wat gezakt is, hopelijk geen blijvende trend.

Was dit nummer eerlijk gezegd helemaal vergeten, maar echt letterlijk na 1 seconde van het clipje gezien te hebben, kwam het plots allemaal terug. Geweldig! Net als het nummer trouwens, echte old school Samson & Gert. 8.5 krijgt deze van mij, hoe kan een nummer over het voorbereiden van een feest nu zelf al zo'n feestje zijn

Mijn favoriete stuk uit de clip: het is nek aan nek tussen Samson die pannenkoeken staat te bakken, of Samson die alle boterhammen omver gooit (Gert zijn kop )

esteban schreef:
Wel is duidelijk dat de animo wat gezakt is, hopelijk geen blijvende trend.

Dit is wel echt een topic voor de fijnproevers natuurlijk, alleen voor de echte die-hards Zolang we met dat kleine groepje enthousiast en geëngageerd blijven, blijft dit een top-topic wat mij betreft

Ontbreekt in de clip: de 40 seconden durende intro. Gelukkig wél te horen via Spotify. Druk is de opener van de 5de (feest) CD en -je moet er eens op letten- net als álle eerste nummers van het 2de tot en met 9de album, hoort daar een intro van ongeveer een halve minuut bij. Ik vond die altijd ontzettend fijn als kind. Nu nog steeds, altijd een mooie een opbouw die de start van een hoop nieuwe liedjes aankondigde. Ooit heb ik gelezen dat deze ook hun doel hadden om te gebruiken bij de live-optredens van het jaar waarin zo'n album uitgebracht werd. Geen idee of dat effectief waar is.

Leuk, aanstekelijk nummer, en een toffe clip! Een hond die pannenkoeken bakt, ongezien!

8

Ja, de intro is inderdaad wel echt een essentieel onderdeel van het nummer en eigenlijk ook van het album, heerlijke manier om het feest mee te openen. Sowieso vond ik dit het fijnste openingsnummer van de vier cassettes die wij in bezit hadden, die steeds verder uitdijende lijst van taken die nog gedaan moeten worden hoe dichter je naar het echte feest toewerkt is ook nog eens superherkenbaar. En dan moeten ze ook nog zingen.

En die pannenkoeken inderdaad, ook een classic Samson & Gertelement. Brengt me meteen weer terug naar die heerlijke aflevering waarin onze makkers een bakwedstrijd houden en Octaaf Alberto sabobeert door middel van... cement

Edit: nog een paar tienden omhoog. 8,7

123poetertjes schreef:
En die pannenkoeken inderdaad, ook een classic Samson & Gertelement. Brengt me meteen weer terug naar die heerlijke aflevering waarin onze makkers een bakwedstrijd houden en Octaaf Alberto sabobeert door middel van... cement

Dat was ik vergeten.

https://images.vrt.be/width1280/2017/09/13/07b66df2-9893-11e7-bbe7-02b7b76bf47f.jpg

En wie nog eens zin heeft in muzikale pannenkoeken ... (beroerde kwaliteit wel)

Jazeker! Een van mijn persoonlijke favorieten. Inventieve lyrics (wat 123poetertjes zegt: geniaal hoe ze in elke strofe een nieuwe to-do toevoegen) en originele rijmwoorden (ik moet nog bedenken hoe we / al dat vlees gaan barbecueën) met bovendien een nog altijd actuele insteek.

De nerveus opzwepende melodie onderstreept die thematiek. En subtiele muzikale vondsten geven ook deze song net dat extra cachet. Heerlijk hoe die synths vanaf het tweede couplet mee de sfeer bepalen. Om nog maar te zwijgen over dat lekkere elektrische gitaartje dat plots komt piepen.

Ik leg bij Druk ook automatisch de link met Gerts persoonlijke leven: S&G op het toppunt van hun populariteit halfweg de jaren 90, de marketingmachine draait op volle toeren en als klap op de vuurpijl lopen er ten huize Verhulst een pasgeboren Viktor en Marie rond. Je zou voor minder gek worden van alle drukte.

Grappig trouwens hoe de kleding in de clip de tijdsgeest mooi weergeeft. Niet noodzakelijk Gerts tijdloos saaie outfit, maar wel die van de figuranten op het eindfeest. De Dutroux-look was nog niet aangebrand en trainingspakken waren nog geen unieke eigenschap van de Homo Marginalis.

Alles bij elkaar gewoon een dikke 9.

123poetertjes schreef:

Haha ja, en De Burgemeester doet mosterd in het deeg van Octaaf. En ondertussen zit hij wat gemeen te lachen met "Ha ha ha, De Bolle! Ha ha ha."

Uiteraard met deze tune

Jullie enthousiasme over Druk doet mij trouwens enorm twijfelen om niet naar een 8 te gaan. Maar... ik gaf Wij Gaan Beginnen een 8 en vind dat nummer een stukje beter.

Ja, ik moet eens wat meer naar buiten gaan, ik weet het.

De achtergrondmuziek van de S&G-afleveringen is sowieso legendarisch.

Deze krijgt een 8,8!

Dezelfde twijfel als Pepino hier ... Oorspronkelijk wou ik een 7.5 geven omdat ik het écht wel een goed nummer vind met sterke strofes, maar Druk in mijn hoofd misschien toch niet van hetzelfde kaliber is als enkele classics die ik wél een 8 geef. Al denk ik nu dat ik bepaalde nummers in 't begin gewoon te weinig gegeven heb. Ah, de andere dikke scores trekken mijn -nadeel van de twijfel- score wel recht. (ik denk teveel na over die dingen) Het opsom-lijstje met taken is geweldig om mee te zingen!

7.5

Jeetje wat een hoge cijfers. Eerste keer dat ik een hooggewaardeerd nummer hier zelf maar matig vind. Het clipje is wel leuk.

5,5

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

#22 - Als je heel erg veel verliefd bent (1994, Samson & Gert 4)

Na de drukte maken we plaats voor een rustig lied. Valentijn-weekend, daar ontsnappen we ook in deze thread niet aan. Ons favoriete duo heeft door de jaren heen best wat afgezongen over liefde. Al 30 jaar lang proberen ze de harten van Bobien en Marlene te veroveren. Met wisselend succes, vooral in het geval van Gertje dan. Klaar voor een emo-clip met tranen, veel kaarsen en slow motion taferelen op het strand? En misschien wel een nieuwe pyjama voor de collectie van chevy93?

* Let ook op de gedaantewisseling van Samson.

6.9

Nostalgisch nummer, maar al bij al wat drammerig.

Dit vond ik destijds echt by far het matigste nummer van #4 maar dat was ook nog uit de tijd dat ik meisjes stom vond. Ook in de herbeluistering vind ik m echter nog vrij irritant, al is Gert nog wel aandoenlijk, met z'n pyjamaatje en z'n kussentje tegen z'n borst gedrukt, ondertussen z'n hond om hulp vragend met z'n liefdesstruggles.

Vraag me trouwens niet waarom maar een zorgen/morgen-rijmschema triggert me op de één of andere manier ook altijd in een niet zo positieve zin. Maar ik ben nou eenmaal een beetje mal.

5,3

Melig nummer, maar de clip maakt wel wat goed. En heeft er iemand trouwens ooit die Jean-Louis-Michel gezien?

6,5

Die prullenvent, een zanger overigens, is nooit te zien geweest. Ik stelde mij er altijd een beetje het type bij voor met pastel-kleurige polo over de schouders en een rode sportwagen met tennisraketten en een golfclub-tas in de koffer.

esteban schreef:
Die prullenvent, een zanger overigens, is nooit te zien geweest. Ik stelde mij er altijd een beetje het type bij voor met pastel-kleurige polo over de schouders en een rode sportwagen met tennisraketten en een golfclub-tas in de koffer.

Hahaha hier net hetzelfde

Ook nooit een band opgebouwd met dit nummer, het concept verliefdheid voelde in die tijd nog verder van mijn bed aan dan, ik zeg maar wat, door het oerwoud rijden in een jeep en daar allemaal dieren tegenkomen die je normaal alleen in savannes aantreft.

Nu zo terugkijkend met het clipje* erbij vind ik het wel weer voldoende schattig om er toch een 6je aan kwijt te kunnen. Maar ligt het aan mij of moet Gert hier echt wel moeite doen om niet vals te zingen?

* maar wat loopt Gert daar op het strand met die namaak-Samson te doen? Was er echt geen betere lookalike te vinden?

Ik weet nog dat ArthurDZ (14) en ik (15) in het derde middelbaar in Technopolis zaten. Daar hadden ze een teletijds-TV waar je een jaartal kon kiezen, en bij elk jaar werd een fragment getoond van wat op dat moment populair was. 1994 was Samson en daarbij deze clip. Het was toen al heel lang geleden dat ik iets met Samson had gehad (vanaf mijn 10e verdween Samson steeds meer naar helemaal niets), dus dit was het eerste echte Samson-nostalgiemoment. Ik zal die kleine warme glinstering van "wow, ja, dit herinner ik me allemaal nog...!" nooit meer vergeten

Met Druk schrok ik van de hoge scores, en nu ben ik geschokt door de lage scores. Is het melig? Ja, zeker wel. Maar liefdesverdriet is altijd een beetje melig, niet? En als je dan melig wil zijn, doe het dan all the way
Ik kan me voorstellen dat er toen al kinderen waren die voor het eerst de bons kregen, dus dan is het maar goed dat er ook een nummer als dit gemaakt werd
Bij Druk twijfelde ik over mijn score, maar hier blijf ik toch mooi bij een 8.

esteban schreef:

Yep, hier ook hetzelfde! De man die gaat golfen en rijdt in een sportwagen

Drukke werkweek, dus helemaal geen tijd gehad voor dit topic (ook niet voor andere topics op MuMe, overigens), maar deze wil ik toch wel meestemmen.

Ze hadden blijkbaar iets met het strand. Geeft een mooie sfeer denk ik. Die dromerige clips, toch een beetje de Wordart onder de muziekvideo's. Zwijmelnummer, maar deze kan ik hebben.

6,5

Maar ik wil zeker nog meestemmen over Druk. Absoluut top 3.

De epische blazers aan het begin, de opzwepende drum en met name de coupletten rollen van je tong...

Ik moet heel de tuin versieren
Want we gaan een feestje vieren
Ik moet boterhammen smeren
En de bel nog repareren
En nog zoveel andere dingen
En we moeten ook nog zingen.

9,5

edit: Ik besef nu pas de ironie van mijn vorige bericht i.c.m. Druk...

Deze was ik helemaal vergeten. Maar het refrein ken ik toch nog vanbuiten blijkbaar. Al kan ik niet zeggen dat dit de tand des tijds echt goed heeft doorstaan.

6,75

En idd ArthurDZ, wtf is dat met die hond??

Zelfs als kind vond ik het al raar wanneer ze dat deden, Samson door een echte hond vervangen bij dergelijke shots. Niet de enige clip waarin dit gebeurde. En bijna altijd aan zee, ik zie een patroon.
Anderzijds is het maar de vraag of een lopende Samson-pop als in de film Hotel op Stelten een beter alternatief is. Mijn favoriet blijft het Samson-lichaam met hoofd dat onderaan het beeld voorbij huppelt, zonder poten, daar waren ze soms heel creatief mee. Alles beter dan ...

https://i.imgur.com/XagjAkN.jpg
* Ik had de gif, maar ben 'm kwijt

Heel die film had iets raar voor mij

Vroeger vond ik dit een welkom rustpunt en hoorde ik het effectief bijzonder graag. Net zoals andere trage Samson-nummers mijn ding wel zijn. Maar nu valt mij vooral op dat ik hier in de mood moet voor zijn. En dat is momenteel niet het geval. De herhaling van het refrein gaat aan het eind ook wel net iets te lang door, niet? Ah kom, laat ik dan maar liefdevol het voordeel van de twijfel geven.

7

5,5

Wie zegt trouwens dat die andere hond Samson moet voorstellen? Op 1:25 lijk je weliswaar de kleurrijke trui van Gert te zien, maar op 3:45 zie je Samson & Gert zitten terwijl in de verte een man en een hond wandelen. Dus mijn conclusie: die twee zijn een andere hond en een andere man met dezelfde trui.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:59 uur

geplaatst: vandaag om 12:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.