MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
Inderdaad JoaMuse, dat viel mij gisteren ook op toen ik het clipje aan mijn vriendin liet zien. Ze had trouwens tranen in de ogen van het lachen omdat de hele clip zo overdreven sentimenteel is, en ik moet toegeven dat ik het toen plots ook zag. De nostalgie had mij wat blind gemaakt

Wat mij nog het meeste opviel, waren de pogingen tot rijmen.

en dan kunnen jullie spelen
in het park of in de tuin
maar nu bouwt ze zandkastelen
en haar baasje wordt mooi bruin

ze houdt veel meer van jou
dan van die Jean Louis Michel
met hem zal ze niet trouwen
zeg dat weet je nu toch wel

Maar ach, kom, dit nummer zal altijd een guilty pleasure blijven

Liefde is ... Samen Samson & Gert clips bekijken!

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

Mwoah seg ey, iedereen zit daar zo tussen de hartjes en de kaarsjes te genieten van een ovalen-zwijn-diner, en ik zit hier zo met mijn diepvriespizza zo.

https://media4.giphy.com/media/hr3C0RhIDylj4PnpSA/giphy.gif
#23 - Wij Weten Wat Liefde Is (1996, Samson & Gert 6)

Jullie weten -wij weten- vast wel wat liefde is, want dat voel ik elke ronde opnieuw in deze thread. Melig hé? We blijven nog hangen in Valentijn-sfeer. Uiteraard kon ik één van de twee voor de hand liggende klassiekers gekozen hebben, maar dat deed ik bewust niet.* Deze meezinger uit 1996 zal vast wel nog een belletje doen rinkelen.

* Ook om volgende reden: Ik neem telkens één track uit elk album + één van de losse singles tot we het hele rijtje rond zijn en begin dan weer opnieuw. Zo blijft variatie tussen oude en nieuwe liedjes tot het eind gegarandeerd. Voor wie dat nog niet door had. Van de albums met de twee grootste liefdes-klassiekers hebben we in deze rij al een song gehad, vandaar.

Aanvankelijk een 6, maar het nummer begon ik geleidelijk aan meer te waarderen, dus nu verhoog ik 'm toch met een heel punt. Catchy refrein

7

Ook eentje uit de categorie 'verdorie ja, die had je ook nog'. 6.5je, voor de pure liefdesliedjes van Samson & Gert was ik in die tijd gewoon te stoer/emotioneel onvolgroeid

Ook eerste keer dat ik aan Seinfeld moet denken tijdens een Samson & Gert-liedje, wanneer ze zingen "wij zijn verliefd/maar niet op elkaar"

https://media.giphy.com/media/26gspjl5bxzhSdJtK/giphy.gif

Toch wat flauwtjes, dit nummer. Maar ja, het blijft Samson & Gert hé!

6,5

https://media2.giphy.com/media/h1zc0DyZSPry4yxW41/giphy.gif

Oei, wat zeggen jullie nu toch allemaal? Een ondergewaardeerde song, zoveel is duidelijk.

Dit is er ééntje van na mijn tijd, maar ongetwijfeld een sterk nummer. Zit muzikaal ongelooflijk goed in elkaar. Dat speelse begin hoort al bij de betere S&G-intro's, waarop meteen het ontzettend aanstekelijke refrein begint. Een refrein dat uit twee delen bestaat én nog eens het Samson Kinderkoor als extra heeft, maar toch één vloeiend geheel blijft.

En waar liedjes doorgaans inzakken wanneer de tussen-strofes beginnen, blijven deze niet alleen dezelfde energie vasthouden, die strofes moet niet eens onder doen voor het refrein wat het meezing-gehalte betreft, terwijl ze toch heel anders zijn. Met "Als je altijd loopt te dromen, en je botst tegen de bomen" scoor je bij mij ook extra punten. Goed consequent ritme ook. En dan nog een gitaar-solo en een slot met opbouw erbovenop? Ik vind dit echt wel een zeer goede productie en memorabel liedje.

Dit is de Druk (nota bene op 2 in het klassement) van 1996, maar dan (technisch) beter. Want bij Druk vullen ze het op met lalalaatjes. Eerst vond ik acht punten misschien net iets te veel, maar nu ik de scores zie ...

8

Nah.

He ik gaf het een 7, da's goed toch

Bwoaah.

Kidding, kidding.

7,75

Ik mis nog wat liefdevolle stemmen van enkele hartveroverende vaste deelnemers. (vanavond een nieuwe)

6,5

Instrumentaal wel tof.

#24 - Verjaardag (1992, Samson & Gert 2)

https://media1.tenor.com/images/33640925e20864f7f927f77062b15055/tenor.gif

Oeps. Vorige week de verjaardag van Albert over het hoofd gezien.
https://media1.tenor.com/images/597fc33e585b84946b416b3bb6bac38d/tenor.gif
Ten eerste is 't Al-ber-tooo! En ten tweede, dat vind ik heel flauw hoor.

Koen Crucke is afgelopen donderdag 69 geworden. Welk nummer beter om dat te vieren dan Verjaardag? Trouwens één van de weinige songs waarin Alberto zélf te horen is, zowel in het refrein als in de tussenstrofes. Mijnheer Spaghetti vierde het vast als volgt ...
https://thumbs.gfycat.com/FlimsyDecisiveEwe-size_restricted.gif

Er is trouwens iets vreemd aan de hand met de hele 2de CD op het YouTube-kanaal van onze helden. Bij de meeste nummers begint namelijk een andere song te spelen dan aangegeven staat in de titel. Zo krijg je bij Verjaardag bijvoorbeeld Samen op de Moto te horen. Ik moet jullie dus doorverwijzen naar de onderstaande Spotify-luisterlijst.

Het leukste aan dit lied vind ik het enthousiasme van Alberto.

Gert: Meneer De Burgemeester, hier hoort een toespraak

Burgemeester: Is dat nu wel nodig, zeg?

Alberto: JaAaAa Munneer De Burgemeestur!

Burgemeester: - doet toespraak die iedereen wel kent -

Alberto: Ja bravooooo!

Haha, Meneer Spaghetti heeft echt de tijd van zijn leven.

Een mooie 7 voor dit plezant nummer.

Meneer Spaghetti! Toch wel een held hoor, zeker in de beginjaren een uiterst amusant personage. Ik herinner me nog heel wat hilarische scènes, en als er eten in het spel was, veranderde die sympathieke kapper in een egoïstisch monster waarvoor alles moest wijken.

Dit is gewoon een heel erg plezant nummer!

7,5

Ja leuk!

7

Kende deze niet (of toch niet dat ik herinner) maar idd plezant nummer. Refrein klinkt wel bekend, maar dat kan ook gewoon zijn omdat het zo leuk en catchy is.

7,5

In de vroege jaren 90 waren Feest Vandaag en Verjaardag de vaste nummers die op verjaardagsfeestjes van vriendjes en klasgenootjes weerklonken. Er was nog geen sprake van In de Disco. Ik vind het moeilijk hier een nuchtere score op te plakken, want hier hangen dan ook bijzonder veel herinneringen aan vast. De tienjarige versie van mezelf wil hier stiekem een 9 aan geven. Laat ik het maar rustig aan doen met een ...

7.5

En verjaardagsfeestjes staan natuurlijk ook gelijk aan kartonnen thema-bordjes. Ergens moet ik nog een foto hebben met de allereerste bordjes die bij mezelf nog gebruikt werden, maar enkel onderstaande variant kon ik online vinden...
https://i.imgur.com/COOJiyN.jpg

Straks een nieuwe. Maar waar zitten die stemmers hier?
Bij de Nederlandstalige Ladder alvast niet.

Er zullen waarschijnlijk weer latere stemmers zijn.

Hahaha, die kartonnen Samson-bordjes in samengang dan met bubbels van Samson. Schitterend

#25 - Hiep Hiep Hiep Hoera! (2015, Samson & Gert 25 Jaar)

We blijven in feeststemming! Kandidaat 25 is het verjaardagslied naar aanleiding van 25 jaar Samson & Gert. Dit is de eerste song met de stem van Dirk Bosschaert in deze thread, want het opera-stukje in Samson is a DJ tellen we natuurlijk niet mee. Bij de Feest-CD zat ook een DVD met de 25 leukste videoclips. Het nummer werd ook als single uitgegeven en stond 3 weken in de Vlaamse TOP 50.

Wel nog een tof liedje. Mooi gezongen, charmante lyrics, fijn laatste gedeelte waarin alle hits door het koor worden gezongen. Bovendien een leuke clip.

Let trouwens op hoe Samson kijkt vanaf 2:34. Nooit gedacht dat die pop zo'n gezichten kon trekken.

Dirk Bosschaert is geen Danny Verbiest, maar wel zo veel beter dan Peter Thyssen.

6,5

P.S. Ze hebben Alberto toch een stuk beter "dik" gemaakt dan wat ze deden in Hotel Op Stelten (good lord, wat was dat )

En meteen ook mijn puntjes geven. Voor mijn petekind, die toen zes jaar was, is dit een klassieker. We hebben hen dit nummer ook samen live zien brengen, fijne herinneringen.

Vind ik goed: De verwijzingen naar enkele hits in de tekst en in wat de kinderen op de achtergrond zingen. Qua ritme ook wel een nummer dat op de eerste twee albums zou passen.

Vind ik minder: De openingstekst. Hoezo, Samson werd aan in een mandje aan Gert z'n deur gedropt? En hij moest kloppen want de bel doet het niet? A neen hé, want mijnheer Chocomousse heeft de bel stuk gemaakt. Of het moet over hun vorige huis gaan, want in de allereerste episode (De Verhuis) waren ze pas op nummer 101 aangekomen. Anders had ik er zéker een 7 voor over, maar ik ga streng zijn ...

6.5

Al klopt het oorsprong-verhaal van de kapotte bel eigenlijk niet helemaal, ook al staat dat overal te lezen. Joop Mengelmoes wou in de eerste aflevering hun bel maken omdát er al iets aan gemaakt moest worden. Hij zou het zo even fixen, maar hielp ze nog meer naar de vaantjes. Technisch gezien was ze dus al een beetje stuk.

Ja, ik heb een leven.

Haha, "De Verhuis" staat op Youtube.

Voor iedereen die interesse heeft in de allereerste aflevering:

Pepino schreef:
Ze hebben Alberto toch een stuk beter "dik" gemaakt dan wat ze deden in Hotel Op Stelten (good lord, wat was dat )

Dat komt eigenlijk omdat hij toen écht terug wat dikker was. 't is puur natuur. Aan het pak uit Hotel Op Stelten hebben we allemaal nachtmerries overgehouden, denk ik.

Samson & Gert: de Andre 2000 en Big Boi van het Vlaamse muzieklandschap!

Hahaha nee, kan hier weinig mee, het heeft ook dat stroeve dat de latere Samson & Gert-songs voor mij bijna allemaal hebben. Ook van mij niet meer dan een 4 dus.

"daarom doen we er met plezier nog 25 bij"

Gast
geplaatst: vandaag om 16:09 uur

geplaatst: vandaag om 16:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.