MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:
Toen ik dit album kocht, dat zal rond 1980 geweest zijn, wist ik bijna niets van The Blues. Dat de vroege Fleetwood Mac blues speelde wist ik als kind niet eens. Het waren hits op de radio en voor de British R&B invasie, was zelfs ik te jong .

Ik vraag me dan ook af of ik de drie blues nummers op L.A. Woman als zodanig beoordeelde 40 jaar geleden. Ik weet het gewoon niet meer. Het waren en zijn enorm goede nummers. Wat mij aan Cars His By My Window zo goed bevalt, is, naast het mooie geluid, dat The Doors niet in de valkuil van veel latere generaties bluesmuzikanten vallen en zo veel mogelijk, hard mogelijk noten in een seconde proberen te proppen. Kijk mij eens geweldig spelen. Dit nummer is het voorbeeld van inhouden. Het staptempo bepaalt het ritme. Jim kan heerlijk in zijn lage register zingen, inclusief spookvocalen, en Robbie zijn donkergetinte noten spelen. De brushes van Densmore maken het af. Dit is blues perfectie.

Er is nog iets wat de tekst van dit nummer bij mij doet. Het brengt me direct terug naar het ouderlijk huis in Rotterdam Blijdorp in de jaren 60. Ik kan me herinneren dat op een prachtige dag met staalblauwe lucht, er opeens een enorme klap klonk, die alle, enkele, ramen, dezelfde met ijsbloemen in de winter, deed rammelen. Het gebeurde niet vaak, maar dat was een sonic boom. Weet iemand nu nog wat dat is? Ik heb me laten vertellen dat het tegenwoordig boven land verboden is boven de snelheid van het geluid te vliegen. Dit nummer zet me terug in de slaapkamer van mijn ouders waar 's middags de zon scheen en wij zaten te spelen in de warmte. Grappig hoe geheugens werken.

Cars His By My Window: 10

Someday Soon: 9
Blue Sunday: 8
Cars Hiss By My Window: 8.7

Dat lijkt er op zeg. 21 stemmers al voor Cars Hiss by My Window en een gemiddelde van exact een 8,5. Genoeg voor een positie in de Top 20 voorlopig.

16 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5700 | 30 stemmers
17 | Summer's Almost Gone (Waiting for the Sun, 1968) | 8,5340 | 25 stemmers
18 | Cars Hiss by My Window (L.A. Woman, 1971) | 8,5000 | 21 stemmers
19 | Spanish Caravan (Waiting for the Sun, 1968) | 8,5000 | 28 stemmers
20 | Crawling King Snake (L.A. Woman, 1971) | 8,4833 | 24 stemmers

The Doors en blues covers is al geen onbekend fenomeen meer hier. Er zijn al de nodige voorbij gekomen van muzikale helden van Jim en de andere bandleden. Close to You is geschreven door de Amerikaanse bluesmuzikant Willie Dixon en in 1958 voor het eerst opgenomen door Muddy Waters, die er zijn laatste hitsucces mee behaalde in de Verenigde Staten. Waters is één van de favoriete artiesten van de bandleden van The Doors en dus is het zeker niet vreemd dat Close to You met enige regelmaat live werd gespeeld. Wel bijzonder is het feit dat niet Jim, maar Ray Manzarek de vocalen voor zijn rekening neemt. Iets dat in het pré-Other Voices tijdperk een zeldzaamheid was, gelukkig .

The Doors - Close to You (Absolutely Live, 1970)

Lekker blues nummer; niks mis mee.

Cars Hiss By My Window 8.4
Close to You 6.6

Close to You: 7
Bonuspunten vanwege de intro (van Jim) en de outro (van Ray).

Close to you 6,1

Close To You is duidelijk heel goed gerepeteerd, in tegenstelling tot een aantal andere nummers in dit spel, en wordt dan ook retenstrak gespeeld door de heren. Het is zo goed dat de zang van Ray echt geen probleem is zelfs. Kon Jim even een rokertje opsteken en andere dingen doen die hij nodig had om op de been te blijven of juist niet gezien met de kennis van nu. Wat hier nog eens onderstreept wordt, is dat je de blues heel goed kan spelen op zo'n Doors orgeltje. Robbie is ook heerlijk in vorm hier.

Close To You: 8

7,7

Close to You 6,5

Close to You: 8

Lekker hoor!

spinout schreef:
Lekker blues nummer; niks mis mee.
En wat voor waardering hangt daaraan?

Close to You: 7

Verrassend! 7.7

Met een 7 gemiddeld strandt Close to You voorlopig net buiten de Top 50 en één plek boven Love Hides van hetzelfde live-album.

49 | Newborn Awakening (An American Prayer, 1978) | 7,1056 | 18 stemmers
50 | Rock Me Baby (Morrison Hotel, 50th Anniversary, 2020) | 7,0850 | 20 stemmers
51 | Close to You (Absolutely Live, 1970) | 7,0625 | 12 stemmers
52 | Love Hides (Live) (Absolutely Live, 1970) | 6,9196 | 23 stemmers
53 | Money (That's What I Want) (Morrison Hotel, 50th Anniversary Edition, 2020) | 6,8976 | 21 stemmers

Vandaag vissen we een grote vis uit The Doors vijver. Het is namelijk tijd voor de eerste single van het tweede studioalbum Strange Days. People Are Strange werd begin 1967 geschreven door Jim Morrison en Robby Krieger, nadat ze een lange wandeling hadden gemaakt naar het hoogste punt van Laurel Canyon, Los Angeles. Jim was erg depressief op dat moment en Krieger stelde voor om een lange wandeling te maken om de zinnen te verzetten. Jim kwam euforisch terug met een eerste opzet van People Are Strange en Krieger en Densmore waren meteen enthousiast over de melodie waarin Jim het refrein zong. People Are Strange gaat over vervreemding en hoe het is om een buitenstaander te zijn. Een tekst waarmee veel mensen zich konden identificeren. Robby Krieger schreef de muziek en nam de gitaarsolo in één take op.

The Doors - People Are Strange (Strange Days, 1967)

Dit is een kraker. Geweldige (herkenbare) tekst, en eigenlijk een heel simpel nummer, maar alles klopt gewoon, derhalve:

10

Close To You: 9
People Are Strange: 9.5

Close To You: 6
People Are Strange: 9

Close To You: 6,5
People Are Strange: 10

People Are Strange: 10

Close to You: 6
People Are Strange: 9.7

People are strange 9

People Are Strange 9.6

Gast
geplaatst: vandaag om 20:31 uur

geplaatst: vandaag om 20:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.