MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:

Het enige kritiekpunt dat ik op dit nummer heb, is dat de band de kans heeft laten lopen op een prachtige harmony vocal. Daar konden de anderen gewoon niet goed genoeg voor zingen, denk ik. De reden dat ik dat durf te zeggen, is dat ik hem jarenlang gezongen heb in mijn vorige band.

Verder is dit een van mijn absoluut favoriete The Doors nummers. Alles klopt, zelfs de korte lengte, al kan ik me met de tekst in het geheel niet identificeren. Het geluid van de tingel-tangel piano helpt mee de vervreemding te ondersteunen. In een woord? Briljant.

People Are Strange: 10

People Are Strange: 9,5

People Are Strange: 10-

Omdat er nu eenmaal een paar zijn die ik nog iets hoger aansla.

The Hitchhiker: 5,5
An American Prayer: 7
Moonlight Drive: 10
Rock Me Baby: 7,5
Hello, I Love You: 8
Get up and Dance: 6
Take It as It Comes: 9
Someday Soon: 9
Blue Sunday: 10
Cars Hiss By My Window: 8,5
Close to You: 7
People Are Strange: 9,5

Deze inhaalslag was bepaald geen straf, twee van mijn topfavorieten kwamen voorbij en ook een paar (dikke) achten en negens. Ga zo door!

Close to you , mwa hier heb ik wederom weer niks mee. Instrumentaal is het in orde maar de zang is ondermaats,van de beide heren
6.5
People are strange, niks anders dan een van de beste van the Doors, ik maak er toch een
9.7 van omdat ik toch een soort verschil moet hebben in de bovenste verdieping.

People are Strange: 9.3

20 Stemmen binnen 24 uur voor People Are Strange, hulde! En misschien raar maar waar, maar Light My Fire en Riders on the Storm hebben voorlopig het nakijken. Net geen 9,5 voor People Are Strange, maar wel de trotse, en terechte koploper momenteel.

01 | People Are Strange (Strange Days, 1967) | 9,4850 | 20 stemmers
02 | Light My Fire (The Doors, 1967) | 9,3778 | 27 stemmers
03 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,3750 | 30 stemmers
04 | Waiting for the Sun (Morrison Hotel, 1970) | 9,2385 | 26 stemmers
05 | Break on Through (To the Other Side) (The Doors, 1967) | 9,1828 | 29 stemmers

En dan is het vandaag weer een reuzestap de andere kant op. I'm Horny, I'm Stoned komt volledig van de hand van Robby Krieger en hij neemt ook de vocalen voor zijn rekening. Het nummer is afkomstig van Other Voices en sluit voor wat betreft de thematiek van het nummer goed aan bij People Are Strange. Het gaat over iemand die vervreemd is zijn heil zoekt in drugs om aan de werkelijkheid te ontsnappen. "Don't you know life ain't so easy when you're on your own". Het is niet dat hij niet wil, maar hij weet niet hoe "The doctor says I'm not a hopeless case, I really want to join the human race"

The Doors - I'm Horny, I'm Stoned (Other Voices, 1971)

Afgezien van de titel , die lijkt weg te komen uit een Monty Python sketch, is het nummer zo te horen opgenomen in een gele onderzeeër
Man man

2

Close to You: 7
People Are Strange: 9
I'm Horny, I'm Stoned: 4,5

De naam the doors onwaardig.....3

Ja, het regent weer onvoldoendes, maar in mijn oren niet terecht. Dit nummer is heerlijk muzikaal. Het contrast tussen de tekst en de muziek is alleen al fraai. De piano is ronduit heerlijk. Krieger is een redelijk zanger, zeker vergeleken bij Manzarek. Het is onmiskenbaar dat The Doors het niveau van de Morrison periode bijna niet meer haalden, maar met dit nummer doen ze dat wel. In de muziek worden invloeden van The Beatles en de psychedelica samengebracht die het nummer kracht geven. Dat maakt het nummer anders, misschien zelf iets minder The Doors-achtig, dan op voorgaande albums, maar ook niet zo heel veel anders dan sommige nummers op 'The Soft Parade'. Dat was wellicht ook gebeurd als Jim wel was afgekickt en gebleven. Kortom, ik mag dit nummer wel.

I'm Horny, I'm Stoned: 7,75

I'm Horny, I'm Stoned: 6

WoNa schreef:
In de muziek worden invloeden van The Beatles en de psychedelica samengebracht die het nummer kracht geven.
dat bedoel ik,het is zowat the Yellow Submarine . De tekst en de muziek zouden bijna kunnen werken , maar dan bij Frank Zappa misschien, voor the Doors vind ik het de plank misslaan en bovendien zoals willemdeux terecht opmerkt nogal banaal en kinderachtig.

Take It As It Comes - 9
Someday Soon - 8
Blue Sunday - 9,5
Cars Hiss by My Window - 9
Close to You - 7
People Are Strange - 10
I'm Horny, I'm Stoned - 5,5

2,5

Puntje aftrek nog voor dat tenenkrommende la-la-la outro... Verschrikkelijk slecht.

I'm Horny, I'm Stoned: 6

I'm Horny, I'm Stoned: 5,7

5.8 Dit is idd niet heel best

Het positieve vind ik dan weer wel dat de nummers van de post-Jim albums wel altijd wat losmaken bij de beoordelaars hier. Het negatieve is dat we met I'm Horny, I'm Stoned de derde onvoldoende te pakken hebben.

75 | I'm a King Bee (Live in Detroit, 1970/ Live at the Matrix, 1967) | 5,7833 | 21 stemmers
76 | Get up and Dance (Full Circle, 1972) | 5,6500 | 19 stemmers
77 | Hardwood Floor (Full Circle, 1972) | 5,1674 | 23 stemmers
78 | I'm Horny, I'm Stoned (Other Voices, 1971) | 5,1538 | 13 stemmers
79 | Variety Is the Spice of the Life (Other Voices, 1971) | 5,1079 | 19 stemmers

Tijd om het kampvuurtje op te stoken en gezellig met elkaar in een kring te gaan zitten. Pass de joint in de rondte, neem een flinke hijs en klap mee, terwijl Jim bezwerend zijn 'My Wild Love' zingt. Meer dan een ratel en een kleine drum voor de achtergrondmuziek hebben we niet nodig. Eén van de meest bijzondere nummers van The Doors, afkomstig van het album Waiting for the Sun.

The Doors - My Wild Love (Waiting for the Sun, 1968)

Een van de weinige "nummers" van de (Jim) studio albums waarbij ik altijd denk, tja moet dat nou .
4

Edit: the Doors is wel zo'n band waar je ook voor in de stemming moet zijn . Echt niet altijd heb ik er zin in en dan maak ik hier een beoordeling op een nummer zonder het eigenlijk nog eens terug te luisteren. Nou ja, ik ken ze van voor naar achter.
Vandaag had ik er zin in dus ik had Strange Days in repeat op de oortjes . Die had ik lang niet gedraaid en ik zou zeggen When the music's over die beviel me goed dit keer. Ik kan me niet heugen wat voor cijfer ik die had gegeven maar volgens mij niet zo hoog. Nu ga ik toch eens van het weekend doen wat ik in het begin al zei maar niet deed: alle albums luisteren en een cijfer geven .

Vandaag het album 2 X in de auto beluisterd:
9.5

My WIld Love: 7,8

My wild love 7

I'm Horny, I'm Stoned 4
My wild love 6.5

Gast
geplaatst: vandaag om 09:57 uur

geplaatst: vandaag om 09:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.