MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
Ik sluit me aan bij de voorganger. Geen overeenkomsten en geen al te hoge verwachtingen van wat er nog gaat komen. 2 tot 4 inderdaad, al verwacht ik niet dat dezelfde als mijn voorganger zijn.

Wel nog wat huiswerk te doen, want Common doet geen bel rinkelen, maar klinkt wel interessant.

8. Nujabes - Modal Soul
9. Common - Be

dEUS viel net uit de boot hier.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mSHs2lTj9ebdVIFjH2v87Lj4Sx2ZFAaAwinshke8IhxxvxeWfo5zV9WQGH2DCchoD5glkWInAQNB0seH_JmDRCPbWunJwrpg0G-YBFvuhkhmyMEJgDSXrtdzRRSSLdVVHDhhh20lMW9x4TrmKCUSnyGLcrDu6ulMFdLaHxT4VoBIusQA_IjH3QV6ypqPKTuh2?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/35573

Coil - The Ape of Naples (16)

217 p - 12 x genoemd - 1 HP (door dix )

Het gewei haalde het vorig jaar net niet, deze aap liep direct op zijn borst te trommelen. Officieel slotakkoord van Coil, vorig jaar stierf na een noodlottige val John Balance (no pun intended) en dat betekende onherroepelijk het einde van de groep. Het slotakkoord is een bewerking van materiaal opgenomen in de laatste 10 jaar van het Coil-bestaan, bewerking door partner Peter Christopherson uiteraard. Gemaakt om de muziek te eren en een start te maken met de verwerking. 't Is een erg fraaie.

11. Coil - The Ape Of Naples

Check.

Ik blijf eerst steken bij 1, te weten Nujabes. Als het om draaiuurtjes zou gaan had dEUS hoog gescoord. Nu net buiten de 15

Ik verwacht nog 3 a 4 erbij te krijgen

6. Coil - The Ape of Naples (2005)

Common, Dangerdoom en Nujabes ook sterke platen, maar allen net buiten mijn top-30. Erg sterk jaar in de breedte, dat 2005!

Van Coil nog nooit iets voor serieus beluisterd, denk ik - het nummer dat zaaf erbij heeft geplaatst klinkt wel uitnodigend moet ik zeggen!
Pocket Revolution is een wat ondergesneeuwde dEUS-plaat wat mij betreft, misschien zelfs wat ondergewaardeerd want Sun Ra (de song, niet de excentricus/mysticus) is gewoon heel erg vet.

Ik sta op de kaart!

11. dEUS - Pocket Revolution

zaaf
AOVV schreef:
Van Coil nog nooit iets voor serieus beluisterd, denk ik - het nummer dat zaaf erbij heeft geplaatst klinkt wel uitnodigend moet ik zeggen!
Dus... ik kan een album op 1 zetten en dat geeft geen nood om die gezwind te beluisteren??

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mmcVESZaeT_I_82yBRd2Bcx-RhWbHkyxmOystJ3Xl5YUOtqFIqVjOXHTsJXiYKcA-0D0tStNUE1Kg2fuJhvOW0S2CQJYxHUxKI0OZIAqzNra1X5Lk8BBoiFUIUy1fwZS4hPtS4Krs5kW5jPCMaECR3R4A5KaFo7I716dwrCogL95k-QYcHjW49ASyoLb6Kkf8?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/19214

Bloc Party - Silent Alarm (8)

224 p - 13 x genoemd - 1 HP (door DjFrankie en BlackFinch )

Dynamische indie-art-dance-post-punk uut London. Nadruk op ritme, opvallende voordracht van zangergitarist Kele Okereke, wiens Nigeriaanse roots hoorbaar zijn. Vanaf '99 actief, door demootje in de handen drukken van Alex Kapranos aan een contract gekomen en direct zeer in de smaak.

Ach, Bloc Party. Debuut was aardig. Daarna ieder album slechter en minder stemmen. Lineair naar nul ogenschijnlijk, voor zowel aantal stemmen als waardering. Is wel knap op zich

3. Madrugada - The Deep End (2005)
15. Bloc Party - Silent Alarm (2005)

3. Bloc Party - Silent Alarm
8. Nujabes - Modal Soul
9. Common - Be

1. Common - Be
8. Coil - The Ape of Naples
10. Bloc Party - Silent Alarm
15. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask

31. Madrugada - The Deep End

dEUS staat precies goed, of niet dan GrafGantz?

dix
Kom op zaaf, je kunt het.

zaaf
dix schreef:
Kom op zaaf, je kunt het.
poeh... nee om 8 uur nog niet hoor, na een tijdje blaffen enorm diep in slaap gevallen. heerlijk. ik bennerweer!

https://db3pap005files.storage.live.com/y4mNCmlTIAXnIyZdPPr3XGQeQP5OqQcuYIwpQtt0sDovH1p3htJrhO34YefRxqTAtBS-G6ogMNoLFJFhmRlI5PW9qv5gaJQ_rMxT_D3-T8oVhEK0rb7dLI4oSufLbPfefNh4OWqNWi5FUeupp0TbgHQu7Vu6ZsoHLruNnc7rHrNjTqM7PR8AblKVk6h8jzAjU1M?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/21588

Gorillaz - Demon Days (3)

232 p - 12 x genoemd - 2 HP (door ArthurDZ en Rudi S en Bonk )

En ook sophomore album Demon Days haalt onze toplijst en zakt toch een beetje in aanzien. En gek, ik heb tot een paar jaar terug Demon Days veel gedraaid, maar ook bij mij voelt het wat bleker, tot ik m opzet. Dat deed ik voor deze editie en hij viel toch wel weer ruimschoots binnen mijn smaakcontouren. Vernieuwend over allerhande grenzen, topalbum.

's .
2e apenplaat alweer

Ìnderdaad een topalbum en daarmee mijn eerste match op 5

06. Bloc Party – Silent Alarm

De enige overeenkomst tot nu toe.
Al had ik Madrugada en dEUS wel in mijn longlist.

En met Bloc Party wederom een album dat hier op 4* staat, maar daarmee niet mijn lijst haalt. Deze hipster was er overigens al wel snel bij, heb de band al live gezien in 2004 toen ze nog maar net 1 of 2 EP's uit hadden. Wel als support act overigens. Maakte flink veel indruk toen, met name de drummer.

Alleen als je hem niet draait wordt hij bleker. Dan vergeet je blijkbaar hoe goed hij is. Gelukkig ben ik hem altijd blijven draaien. Toen ze kwamen waren ze vernieuwend als Gorillaz en met deze plaat wisten ze zich nog verder te vernieuwen.

2. Gorillaz - Demon Days

Demon Days

1. Common - Be
6. Gorillaz - Demon Days
8. Coil - The Ape of Naples
10. Bloc Party - Silent Alarm
15. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask

31. Madrugada - The Deep End

Ik heb Demon Days nog eens een luisterbeurt gegeven vorige week, maar hij doet het nog altijd niet helemaal voor mij.

Arno schreef:
Ik heb Demon Days nog eens een luisterbeurt gegeven vorige week, maar hij doet het nog altijd niet helemaal voor mij.

Sick, jeugdcement classic. Luister er al naar sinds ie uitkwam, toen ik 12 was. Toen nog zonder erectie weliswaar. Dit meesterwerk heeft nog niks aan kracht ingeboet.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Sick, jeugdcement classic. Luister er al naar sinds ie uitkwam, toen ik 12 was. Toen nog zonder erectie weliswaar. Dit meesterwerk heeft nog niks aan kracht ingeboet.
Mja geen jeugdsediment hier, ik zat in 2005 met mijn indierock-oogkleppen op. Wel al erecties tho.

Arno schreef:

ik zat in 2005 met mijn indierock-oogkleppen op. Wel al erecties tho.

In 2005, ja toen nog wel

zaaf
Johnny Marr... trots wakker geworden... weer even melding maken van uw erelid... foei!

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mn7s6qXzo62SMwX58RKMIKNCy5pJOQJggA001pYUd5IUzcl1pqVSQbt98mT8lmCzZbSEmm1JKpLT53ObIMDOn10wRgwYe8ZlP4M8q5ANbsEi_DFcPT3HaAToHfie2CwFnxYKPGtygAQo4TkZmn8wIp9p-iiJUqk6_1X0g5xwZDc51IRsdISlA-Mb7wP31M2l7?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/31396

Kate Bush - Aerial (10)

237 p - 13 x genoemd - 1 HP (door Brunniepoo )

So far so good. Aerial vindt ook plek in onze toplijst. 12 jaar na haar laatste, die niet heel erg gefocussed was, komt Kate met een dubbelaar die er echt toe doet. Het concept, de intelligentie en, op een of andere manier, klinkt Bush als een moeder, die voor je zorgt, in wat voor stemming je ook bent. Dit is is echt het geval, dus betwist het maar niet.

Ik zet de verdubbelaar in!

8. Kate Bush - Aerial

zaaf schreef:

klinkt Bush als een moeder, die voor je zorgt, in wat voor stemming je ook bent.

Tja ik zie haar toch meer als een moeder die als eerste de heuvel op rent en boven aangekomen pas merkt dat haar kinderen nog aan de voet van de heuvel staan.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:20 uur

geplaatst: vandaag om 13:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.