Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022
zoeken in:
0
geplaatst: 18 februari 2022, 06:36 uur
01/02: Agathodaimon - Ain't Death Grand (B.Robertson / 13 / 6,85)
03/02: Author & Punisher - Drone Carrying Dread (Don Cappuccino / 9 / 7,37)
05/02: Ibaraki - Tamashii No Houkai (Dieter / 12 / 6,97)
07/02: Venom Prison - Judges of the Underworld (Don Cappuccino / 14 / 6,88)
09/02: Saxon - The Pilgrimage (B.Robertson / 11 / 7.21)
11/02: Amorphis - Northwards (marsupilami / 10 / 7,14)
13/02: Syk - Pyramiden II (The_CrY / 11 / 5,85)
16/02: Absent in Body - The Acres / The Ache (Odi / 9 / 7,57)
18/02: Dark Funeral - Nightfall (B.Robertson / / )
18/02: Dark Funeral - Nightfall (B.Robertson / / )
0
geplaatst: 18 februari 2022, 13:51 uur
Soms wat moeite om deze band serieus te nemen maar dit klinkt wel lekker
7,8
7,8
1
geplaatst: 18 februari 2022, 14:20 uur
Exact, Interlude, ik kan een grimlach ook amper bedwingen. Lekker klinkt het wel gewoon, dus helemaal niets mis mee. 
6,8

6,8
0
geplaatst: 18 februari 2022, 20:46 uur
Dark Funeral verslijt drummers. Letterlijk.
Het grappige is dat Dark Funeral razendsnel is op deze track, maar het ontzettend tam klinkt. Dat is zeker niet altijd zo geweest, ik luister de eerste twee tracks van Attera Totus Sanctus nog steeds af en toe als ik een dosis no-nonsense blackmetal wil horen. Het monotone drumgeluid begint me op een gegeven moment ook redelijk op de zenuwen te werken. Super-degelijk allemaal, maar daardoor ook saai.
6
Het grappige is dat Dark Funeral razendsnel is op deze track, maar het ontzettend tam klinkt. Dat is zeker niet altijd zo geweest, ik luister de eerste twee tracks van Attera Totus Sanctus nog steeds af en toe als ik een dosis no-nonsense blackmetal wil horen. Het monotone drumgeluid begint me op een gegeven moment ook redelijk op de zenuwen te werken. Super-degelijk allemaal, maar daardoor ook saai.
6
0
geplaatst: 19 februari 2022, 23:57 uur
Dark Funeral lang niet geluisterd. Als ik me een beetje inlees zie ik dat de band niet alleen drummers verslijt: die gitarist Lord Ahriman lijkt wel de blackmetalversie van het arbeidsbureau van Yngwie Malmsteen.
De zanger heeft een schorre scream, bepaald niet aansprekend. Verder sluit ik me aan bij de overige kritieken, maar met name wat JM zegt.
5,8
Ik wil morgenochtend wel wat plaatsen. Uitstekend geschikt ook voor de zondagochtend. In plaats van een gang naar de kerk voor wat klassiek gezang.
De zanger heeft een schorre scream, bepaald niet aansprekend. Verder sluit ik me aan bij de overige kritieken, maar met name wat JM zegt.
5,8
Ik wil morgenochtend wel wat plaatsen. Uitstekend geschikt ook voor de zondagochtend. In plaats van een gang naar de kerk voor wat klassiek gezang.
0
geplaatst: 20 februari 2022, 10:15 uur
18/02: Dark Funeral - Nightfall (B.Robertson / 8 / 6,45)
20/02: Ode and Elegy - Ode and Elegy (EvilDrSmith / / )
Wat sacraal koorwerk en kamermuziek voor de zondagochtend.
En mocht je je afvragen: wtf heeft dat met metal te maken? Dan moet je langer luisteren. Ja, het is wel even een zit.
20/02: Ode and Elegy - Ode and Elegy (EvilDrSmith / / )
Wat sacraal koorwerk en kamermuziek voor de zondagochtend.
En mocht je je afvragen: wtf heeft dat met metal te maken? Dan moet je langer luisteren. Ja, het is wel even een zit.
0
geplaatst: 20 februari 2022, 16:37 uur
Ja, ik denk dat 55 minuten wel heel gortig is om binnen twee dagen te beluisteren. Dit is eigenlijk gewoon een heel album.
Ik heb de track trouwens al een aantal weken geleden gehoord en vind hem sowieso geen materiaal voor dit topic. De metalpassages zijn echt zwaar in de minderheid.
Dit zegt trouwens niks over de kwaliteit van de compositie, al vond ik het iets te weinig momentum hebben om echt interessant te blijven. Wat dat betreft vond ik de klassieke introductie met koor nog het mooiste aspect van het gehele stuk.
Dus misschien kun je ons beter wat anders voorschotelen, EvilDrSmith.
Ik heb de track trouwens al een aantal weken geleden gehoord en vind hem sowieso geen materiaal voor dit topic. De metalpassages zijn echt zwaar in de minderheid.
Dit zegt trouwens niks over de kwaliteit van de compositie, al vond ik het iets te weinig momentum hebben om echt interessant te blijven. Wat dat betreft vond ik de klassieke introductie met koor nog het mooiste aspect van het gehele stuk.
Dus misschien kun je ons beter wat anders voorschotelen, EvilDrSmith.
0
geplaatst: 20 februari 2022, 17:24 uur
Potverdrie, wat jullie zijn toch een stelletje voorspelbare short attention spanpiepdozen, want ik had dit commentaar al verwacht.
Fair enough hoor, ik ben alleen nu niet in de gelegenheid, dus als iemand zich geroepen voelt?
Dit werk zal naar alle waarschijnlijkheid hoog, heel hoog in mijn jaarlijst eindigen. Niet minder dan overweldigend. En zeker geschikt genoeg. More metal than most metalbands, alleen met gepaste doses. Afgelopen nacht vier keer achter elkaar gedraaid. 9,5. Dat jullie het maar even weten.
Fair enough hoor, ik ben alleen nu niet in de gelegenheid, dus als iemand zich geroepen voelt? Dit werk zal naar alle waarschijnlijkheid hoog, heel hoog in mijn jaarlijst eindigen. Niet minder dan overweldigend. En zeker geschikt genoeg. More metal than most metalbands, alleen met gepaste doses. Afgelopen nacht vier keer achter elkaar gedraaid. 9,5. Dat jullie het maar even weten.

0
geplaatst: 20 februari 2022, 17:44 uur
20/02: Ode and Elegy - Ode and Elegy (EvilDrSmith / 1/ 9.5)
20/02: Once Human - Scar Weaver ( gigage / /)
Tegendraadse groovende gitaarlijnen leuken het melodic death metal liedje op. Logan Mader ( machine head, Soulfly) is ook van de partij.
20/02: Once Human - Scar Weaver ( gigage / /)
Tegendraadse groovende gitaarlijnen leuken het melodic death metal liedje op. Logan Mader ( machine head, Soulfly) is ook van de partij.
1
geplaatst: 20 februari 2022, 18:50 uur
Ik hoor hier helemaal geen melodieuze deathmetal in. Wel veel groove metal, djent, deathcore en metalcore. Ik hoor in het gitaarwerk zeker de stijl van Logan Mader die hij ook in Machine Head had, maar dan veel moderner en extreem laag gestemd. De vocalen vind ik ook overtuigend, met krachtige harsh vocalen en melodieuze harsh vocalen zoals Joe Duplantier van Gojira ze ook doet. Ook lekker vettige pitch shift-gitaarbreakdown aan het einde.
7,5
7,5
1
geplaatst: 20 februari 2022, 23:54 uur
gigage schreef:
Benieuwd of deze wordt opgenomen in de boeken. 
Ondanks de idd wel overtuigende vocalen vind ik het een verschrikkelijk saai nummer. Zelfs nog saaier dan Dark Funeral. Ben dan ook geen groupie van precies dié genres die Don hierboven terecht noemt. Gelukkig zijn de clip en de zangeres wel leuk om te zien.
Als ze die dissonante riffs op het laatst nog dissonanter laten klinken (hoe noem je dat? Pitchshift breakdown? Dank voor de terminologie!) is nog het aardigste moment
Door dat borst(en)beeld moest ik de hele tijd aan deze albumhoes denken.
5,5
4
geplaatst: 21 februari 2022, 15:27 uur
EvilDrSmith schreef:
hoe noem je dat? Pitchshift breakdown? Dank voor de terminologie!
hoe noem je dat? Pitchshift breakdown? Dank voor de terminologie!
Haha, dit is geen officiële terminologie hoor.
Metalriffs met pitch shifting zijn het meeste bekend van Dimebag Darrell (Pantera) in de jaren '90. Een schoolvoorbeeld is de openingsriff in Becoming.
Dimebag creëerde dat geluid door middel van een Digitech Whammy Pedal (maar inmiddels zit de functie in talloze pedalen of computerprogramma's voor het opnemen van gitaar), een voetpedaal waarmee je gitaartonen lager en hoger mee kan vervormen:
https://images.richtonemusic.co.uk/product/YDIGITECH44481b.jpg
Met de rechterknop kun je bepalen hoe hoog of laag je het wil pitchen, met het wahwah/expressiepedaal aan de linkerkant kun je bepalen hoe geleidelijk aan je dat wil doen. In Becoming pitcht Dimebag hem behoorlijk agressief omhoog. Die trapt dat pedaal gelijk stevig in.
1
geplaatst: 21 februari 2022, 16:15 uur
Don Cappuccino schreef:
Metalriffs met pitch shifting zijn het meeste bekend van Dimebag Darrell (Pantera) in de jaren '90. Een schoolvoorbeeld is de openingsriff in Becoming.
Dimebag creëerde dat geluid door middel van een Digitech Whammy Pedal (maar inmiddels zit de functie in talloze pedalen of computerprogramma's voor het opnemen van gitaar), een voetpedaal waarmee je gitaartonen lager en hoger mee kan vervormen:
Met de rechterknop kun je bepalen hoe hoog of laag je het wil pitchen, met het wahwah/expressiepedaal aan de linkerkant kun je bepalen hoe geleidelijk aan je dat wil doen. In Becoming pitcht Dimebag hem behoorlijk agressief omhoog. Die trapt dat pedaal gelijk stevig in.
Dank voor het ieniemieniemetalgitaarlesje!
2
geplaatst: 21 februari 2022, 18:32 uur
7,5
Best wel een lekker einde en off topic terugkomend op zondagochtend ben ik idd. nog wel eens van de short attention span. Ik vind dat je best wel 100 songs kwijt kan in 50 minuten: Short Music for Short People (1999) - al is dat meer mbt. grindcore ipv. punkrock en kan het mij bij seventies hardrock niet snel te lang worden.
Best wel een lekker einde en off topic terugkomend op zondagochtend ben ik idd. nog wel eens van de short attention span. Ik vind dat je best wel 100 songs kwijt kan in 50 minuten: Short Music for Short People (1999) - al is dat meer mbt. grindcore ipv. punkrock en kan het mij bij seventies hardrock niet snel te lang worden.
0
geplaatst: 21 februari 2022, 20:59 uur
Niet slecht, ook niet overrompelend. Interessante technische uitweidingen hier, dat mag ik wel 'ns graag lezen, al ken ik er zelf niet al te veel van. Is wel een track waar "veel" in zit, maar voor mij komt het er niet altijd uit.
7
7
0
geplaatst: 22 februari 2022, 10:03 uur
Absent in Body - The Acres / The Ache - 6
Te traag, te saai
Dark Funeral - Nightfall - 7
Best grappig
Once Human - Scar Weaver - 6
Veel goede bedoelingen, maar het komt er niet helemaal uit
Te traag, te saai
Dark Funeral - Nightfall - 7
Best grappig
Once Human - Scar Weaver - 6
Veel goede bedoelingen, maar het komt er niet helemaal uit
0
geplaatst: 22 februari 2022, 13:11 uur
Je mag ook nog een 7'tje bijdoen voor Ode and Elegy
't is wel een hele zit, ze hadden volgens mij toch beter opgesplitst in kleinere behapbare delen. Sommige stukken waren wel zeer goed. Maar als geheel blijft het toch te weinig hangen.
't is wel een hele zit, ze hadden volgens mij toch beter opgesplitst in kleinere behapbare delen. Sommige stukken waren wel zeer goed. Maar als geheel blijft het toch te weinig hangen.
0
geplaatst: 22 februari 2022, 16:25 uur
marsupilami schreef:
Je mag ook nog een 7'tje bijdoen voor Ode and Elegy
Uitermate jammer voor het gemiddelde, maar tof dat je de moeite genomen hebt. Ook al ben ik met je conclusie het uiteraard hardgrondig oneens. Je mag ook nog een 7'tje bijdoen voor Ode and Elegy

1
geplaatst: 22 februari 2022, 16:28 uur
B.Robertson schreef:
Ik vind dat je best wel 100 songs kwijt kan in 50 minuten: Short Music for Short People (1999)
Een van mijn favoriete verzamelaars! En ik heb recht van spreken, met mijn 1,68 meter. Ik vind dat je best wel 100 songs kwijt kan in 50 minuten: Short Music for Short People (1999)

* denotes required fields.