Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022
zoeken in:
0
geplaatst: 15 april 2022, 12:55 uur
Stilistisch inderdaad een mooie overgang van Septicflesh. Bombastisch, pompeus, wagneriaans.
De clean vocals bevallen me wel, maar ik sluit me aan bij wat Eddie en AOVV zeggen over de productie: het is allemaal wel erg gelikt, netjes en vooral maniëristisch. Mede daarmee ontbeert het een eigen smoel. Als het nummer is afgelopen ben ik al vergeten hoe het klonk.
6,7
De clean vocals bevallen me wel, maar ik sluit me aan bij wat Eddie en AOVV zeggen over de productie: het is allemaal wel erg gelikt, netjes en vooral maniëristisch. Mede daarmee ontbeert het een eigen smoel. Als het nummer is afgelopen ben ik al vergeten hoe het klonk.
6,7
2
geplaatst: 15 april 2022, 16:48 uur
Septicflesh heeft inderdaad wel een midtempo Morbid Angel-vibe (Where the Slime Live) in het intro van Neuromancer (en aan het einde keert de riff weer terug), ja. Daarna gaat het andere territoria in die vertrouwd zijn voor wie met de Septicflesh-albums sinds Communion bekend is. Het is me allemaal iets te netjes. Vooral een plaat als Communion laat horen dat de deathmetal nog steeds smerig kan klinken als je prominent symfonische elementen gebruikt. Daar is Septicflesh nog steeds heer en meester in: de band en orkest zijn ontzettend goed uitgebalanceerd. Toch niet een nummer waar ik heel enthousiast van word.
7
Miseration sluit inderdaad goed aan op Septicflesh, maar brengt een veelzijdiger en energieker geluid mee. Ik hoor wat melodeath en ook vinnige blackmetalpassages. Ook worden hier dromerige cleane vocalen ingezet in de refreinen, die vrij ver achterin de mix zitten, wat ik eigenlijk wel aangenaam vind, maar wel degelijk wat toevoegen. Doet me wat denken aan Borknagar (met ICS Vortex) en Dimmu Borgir toen ICS Vortex nog in de band zat. De band is vooral veel moderner, omdat ik ook nog wat breakdown-achtige zaken hoor. Deze track vind ik in tegenstelling tot voorgaande beoordelaars vele malen interessanter. Sterke track die van begin tot eind smaakvolle twists brengt en qua symfonische elementen ook niet over de top gaat. Niet iets waar ik een volledige plaat van zou beluisteren, maar af en toe eens een track is toch wel erg lekker.
8
7
Miseration sluit inderdaad goed aan op Septicflesh, maar brengt een veelzijdiger en energieker geluid mee. Ik hoor wat melodeath en ook vinnige blackmetalpassages. Ook worden hier dromerige cleane vocalen ingezet in de refreinen, die vrij ver achterin de mix zitten, wat ik eigenlijk wel aangenaam vind, maar wel degelijk wat toevoegen. Doet me wat denken aan Borknagar (met ICS Vortex) en Dimmu Borgir toen ICS Vortex nog in de band zat. De band is vooral veel moderner, omdat ik ook nog wat breakdown-achtige zaken hoor. Deze track vind ik in tegenstelling tot voorgaande beoordelaars vele malen interessanter. Sterke track die van begin tot eind smaakvolle twists brengt en qua symfonische elementen ook niet over de top gaat. Niet iets waar ik een volledige plaat van zou beluisteren, maar af en toe eens een track is toch wel erg lekker.
8
0
geplaatst: 16 april 2022, 19:45 uur
Achteropkomende scores voor Septicflesh meegenomen.
01/04: Mors Principium Est - Valley of Sacrifice, Pt. 1 (Dieter / 9 / 6,94 )
03/04: Ultha - Bathed in Lightning, Bathed in Heat (Odi / 13 / 8,15)
05/04: Muster - Diggerman (The_CrY / 11 / 7,31)
08/04: Hällas - Elusion's Gate (Dieter / 9 / 7,25)
10/04: Meathook - Maggot Filled Resurrection (B.Robertson / 11/ 4,59)
12/04: Septicflesh - Neuromancer ( gigage / 14 / 7,38 )
14/04: Miseration - Reign of Fate (Dieter / 9 / 7,18)
16/04: Ufomammut - Psychostasia (AOVV / / )
16/04: Ufomammut - Psychostasia (AOVV / / )
0
geplaatst: 17 april 2022, 08:11 uur
Ufomammut, das lang geleden. Ik schreef ooit voor een online Metal magazine. Daarvoor heb ik destijds Lucifer Songs besproken.
Ik kan me Lucifer songs niet meer herrineren, maar dit nummer vind ik niet veel aan.
6,5
Ik kan me Lucifer songs niet meer herrineren, maar dit nummer vind ik niet veel aan.
6,5
1
geplaatst: 18 april 2022, 16:48 uur
Heerlijke track, toch weer wat anders dan we van Ufomammut gewend zijn. Leken ze op hun laatste plaat 8 meer een meer industriële hoekige vorm van stoner/doom te maken (Sleep meets Helmet en Godflesh), is deze track weer veel vloeiender, met uitwaaierende sferen die me zelfs wat aan The Cure doen denken, al wordt aan het einde de logge stoner/doom-riffs weer meer naar voren gehaald. Ook weer een mooie subtiele psychedelische onderlaag die veel toevoegt aan het geheel. Ik heb weer veel zin in een nieuwe Ufomammut-plaat!
8,3
De tweede vrijgegeven track genaamd Pyramind is een stuk zwaarder. Deze zit later in de tracklist, en aangezien Ufomammut altijd echt een album als totaalervaring aflevert dat je ook gemakkelijk als één track kan beschouwen, verwacht ik dat de opbouw weer mooi geleidelijk aan zal zijn.
8,3
De tweede vrijgegeven track genaamd Pyramind is een stuk zwaarder. Deze zit later in de tracklist, en aangezien Ufomammut altijd echt een album als totaalervaring aflevert dat je ook gemakkelijk als één track kan beschouwen, verwacht ik dat de opbouw weer mooi geleidelijk aan zal zijn.
0
geplaatst: 18 april 2022, 19:09 uur
Goeie track weer van Ufomammut, die terug wat meer gaan zweven (althans op deze track). Zoals Don opmerkt, is het een specialiteit van de Italianen om één geheel te smeden, dus kijk ik erg uit naar die nieuwe plaat. Op deze track borrelt er behoorlijke wat onderhuidse spanning, en de laatste paar minuten zijn vintage Ufomammut.
8,5
8,5
0
geplaatst: 19 april 2022, 02:10 uur
Ten tijde van 'Idolum' en 'Eve' waren de Italianen een van mijn favoriete stonerbands. Daarna is mijn aandacht in hun oeuvre toch wat verslapt. Het eerste deel vind ik nog niet zo overtuigend, ondanks een dreigende spanning die het nummer draagt (het deel duurt met zijn bijna vier minuten eigenlijk net te lang om die dreigende spanning vast te houden), gelukkig is het tweede deel vet imposant, zeker als ze die versnelling erin gooien.
(Het tweede nummer 'Pyramind' dat Don plaatste vind ik wel wat minder indrukwekkend, een beetje saai zelfs, en juist op dat nummer hoor ik extreem veel Godflesh-invloeden).
7,9
(Het tweede nummer 'Pyramind' dat Don plaatste vind ik wel wat minder indrukwekkend, een beetje saai zelfs, en juist op dat nummer hoor ik extreem veel Godflesh-invloeden).
7,9
0
geplaatst: 19 april 2022, 10:52 uur
16/04: Ufomammut - Psychostasia (AOVV / 10 / 7,65)
19/04: Zero Hour - Technocracy (EvilDrSmith / / )
19/04: Zero Hour - Technocracy (EvilDrSmith / / )
0
geplaatst: 19 april 2022, 19:59 uur
Leuk baswerk op de achtergrond, maar voor de rest staat deze track me een beetje tegen. Ik kan dat verder niet echt benoemen, eerlijk gezegd, is louter een gevoel. Iets met een verkeerde balans tussen drukte en rustiger momenten, denk ik.
5,5
5,5
1
geplaatst: 20 april 2022, 14:38 uur
Dieter schreef:
Niks mis mee
Niks mis mee
Dat er niks mis mee is, is voor mij juist misschien wel hetgeen wat er mis mee is.
Want ik had op het eerste gehoor wel wat meer verwacht.
Zero Hour was destijds een van mijn favoriete progmetalbands vanwege hun hoekige, op Psychotic Waltz-lijkende ritmes en complexe, Watchtower-achtige riffs, dus ik was erg in mijn nopjes om te vernemen dat ze na een pauze van veertien jaar weer een nieuwe plaat uitbrengen.
Echter, niet allemaal. Ik vermoedde even een kleine broedertwist, want van de spil van de band, de tweeling Jasun Tiptun (gitaaracrobaat) en Troy Tipton (basbeest), is nu alleen Jasun overgebleven. Ik lees echter nu dat de band destijds door een armblessure van Troy uit elkaar was gegaan en dat dat de reden was dat Jasun in de tussenliggende jaren met andere bands actief was. Wel sneu. Ook wel gek, want in die andere bands, waaronder Cynthesis, speelde Troy toch gewoon mee (?).
Afijn, nu toch weer terugkeren en teren op ouwe roem en naam, zelfs eerste zanger Erik Rosvold is weer van de partij. Die hadden ze al ingelijfd bij Cynthesis, net als de huidige drummer, dus dat maakt de marketingtechnische keuze om toch maar weer Zero Hour te heten des te logischer. Echter, nu is Troy wel vervangen door bassist Andreas Blomqvist (Seventh Wonder) en die drummer blijkt ons eigen Roel van Helden die we nog (zouden kunnen) kennen van Sun Caged.
Edoch, ik heb het nummer wat laten bezinken en nog een paar keer gedraaid. Waar ik op mijn inmiddels middelbare dag steeds meer de idee heb dat ik een plaat "niet meer hoef te laten groeien en dat ik vrij snel in de gaten heb of iets mij wel of niet bevalt", was dat, gelukkig, nu niet het geval. De eerste draaibeurt deed mij geen flikker en stond de zangstijl mij tegen: dat ervoer ik als een flinke teleurstelling. Die ongemakkelijke drukte van AOVV begrijp ik wel. Wellicht komt dat ook omdat het nummer door iedereen apart op locatie is opgenomen: van enig organische samenwerking is dus geen sprake. Het is echter ook iets dat typerend is voor hun sound. Gelukkig, na de vijfde luisterbeurt vind ik het nummer toch behoorlijk sterk worden.
8
0
geplaatst: 21 april 2022, 14:02 uur
19/04: Zero Hour - Technocracy (EvilDrSmith / 10 / 6,70 )
21/04: Dead Head - Polar Vortex (Dieter / / )
19/04: Zero Hour - Technocracy (EvilDrSmith / 10 / 6,70 )
21/04: Dead Head - Polar Vortex (Dieter / / )
0
geplaatst: 21 april 2022, 14:10 uur
Nieuwe Dead Head. Niets nieuws onder de zon. Altijd fijn! ... en uit Kampen 
8

8
* denotes required fields.