MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 29:

5 The Devin Townsend Band - Deadhead +2
4 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental) +1
2 Jethro Tull - Nothing to say
1 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity

Deadline zaterdag 19 februari 19 uur.

Ronde 0 - Ladder 29:

7 The Devin Townsend Band - Deadhead +2
4 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental)
2 Jethro Tull - Nothing to say
2 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity +1

Deadline zaterdag 19 februari 19 uur

Ronde 0 - Ladder 29:

7 The Devin Townsend Band - Deadhead
4 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental)
3 Jethro Tull - Nothing to say +1
4 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity +2

Deadline zaterdag 19 februari 19 uur

Tsja, jammer voor Frost* voor de tweede maal. Weer géén punten en dit terwijl ik het laatste album juist zo mooi vind. Ik vind de gezongen versie beter. De zangert van The Devin Townsend Band schreeuwt, dan maar punten voor Tull en Orphaned Land.

Ronde 0 - Ladder 29:

8 The Devin Townsend Band - Deadhead +1
6 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental) +2
3 Jethro Tull - Nothing to say
4 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity

Deadline zaterdag 19 februari 19:00

21

Zoals al eerder vermeld vind ik het album van Frost* uit 2021 zeer sterk mijn beste ProGNerD maar vorig jaar wandelde ik veel tijdens de lockdowns en ik had tijd om te luisteren en, alhoewel ik het album met zang ook goed vind vond ik het zonder zang nog sterker. Er zit zoveel kracht achter de instrumentalisatie. Komt nog beter binnen.

Townsend is hier ook zo krachtig. Warm.. Het voelt als de storm die nu rond ons huis dendert..

En oh ! Wat is het dan mooi om hier op Walcheren te wonen tijdens de stormen die ons landschap teisteren. Alsof de wind, de zee, de duinen, de dijken en wij mensen één zijn. Samen doorstaan.. Een dak, de open haard, de wind die echt dreigend te horen en te voelen is.

Ik voel mij dan één met daar waar ik woon. Ergens voelt het zelfs veilig. Het hoort bij ons hier. Daar waar wij wonen.. Thuis.. Luctor et Emergo !

Ronde 0 - Ladder 29:

8 The Devin Townsend Band - Deadhead
6 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental)
4 Jethro Tull - Nothing to say 1
6 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity 2

Ronde 0 - Ladder 29:

8 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity 2
6 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental)
5 Jethro Tull - Nothing to say 1

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 29:

8 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity
8 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental) +2
6 Jethro Tull - Nothing to say +1

30

Frost* is wel leuk (ik ken het album verder niet, dus ik heb ook geen mening over instrumentale versies), Jethro Tull heeft als band zijn momenten, maar het punt voor dit nummer is wel een beetje in arren moede. Met Devin Townsend en Orphaned Land kan ik beide niks.

Zo wat is Devin Townsend heerlijk verfrissend na die vorige ladder. De naam zie ik al jaren regelmatig langskomen, maar heeft me nooit getriggerd om eens actief wat van zijn werk uit te zoeken. Daar ga ik dit jaar verandering in brengen (hoop ik), want dit nummer klinkt me enorm fijn in de oren. Het log aangezette geluid heeft een fascinerende relaxerende werking. Het werd door meneer als warm omschreven, en daar ben ik het volledig mee eens. Tevens weet de man hier wel de juiste powermetal en epische proporties ten gehore te brengen. Jemig, waarom heb ik nooit verder gezocht op zijn werk...... wat nazoekwerk laat blijken dat ik dus wel eens wat van hem beluisterd heb, maar dat maakte dusdanig weinig indruk dat ik er nooit verder in ben gedoken. Daar gaan we dan maar weer eens verandering in brengen.

Deze Frost* is muzikaal wat minder interessant dan de vorige vind ik. En het spoken word deel heeft wel wat tijd nodig gehad om hier goed te vallen. Maar het wist direct al te intrigeren, net zoals de rest van hun album. Deze nominatie had vooraf dan ook al beide punten te pakken. Maar ik realiseer me pas halverwege het nummer wat ik eigenlijk mis, juist, de zang... Het klinkt allemaal lekker, maar voor mij is het spoken word zo verbonden met de muziek om het verhaal te vertellen dat zodra er een mist, het nummer aan kracht inboet. Een puntje aftrek dus.

En na twee verfrissend modern klinkende nummers gaan we weer terug naar de oudere muziek. Jethro Tull, ook zo'n naam die ik regelmatig voorbij heb zien komen. Volgens mij heeft me pa hier nog wel een plaat van in de collectie. Ja, typerende muziek voor hem, van die ouwe lullen muziek zeg maar. Anyway, het nummer klinkt me te oud om echt indruk te maken, had het in de vorige ladder gestaan dan had die nog kans gemaakt op dubbele punten. Helaas.

Orphaned Land brengt wat zoetsappige melodieën, oosterse invloeden en wat power metal achtige taferelen. Klinkt allemaal wel leuk en de oosterse invloeden leveren wat fijne afwisseling. En daar zouden ze nog wel een puntje voor kunnen verdienen, mits de ladder niet begon met twee van die heerlijke nummers.

Ronde 0 - Ladder 29:

10 The Devin Townsend Band - Deadhead +2
9 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental) +1
6 Jethro Tull - Nothing to say

Casartelli

In ladder 27 was er nog een gelijkspel om plaats 2, heb ik gemist hoe je dat beoordeeld hebt?

Ronde 0 - Ladder 29:

11 The Devin Townsend Band - Deadhead +1
11 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental) +2

Jethro Tull: Het klinkt mij allemaal te ouderwets, gedateerd gewoon, niet van deze tijd!

Frost*: Bij de eerste tonen, ja leuk, het valt ene stil, maar dan lekker door, nice en echt, echt lekker op het einde!

The Devin Townsend Band: Hier zit ook muzikale voem achter, hoe is de zang, valt ook niet tegen!

Orphaned Land: Heeft niet die thrill/power van de top 2 in deze ladder, Arabische invloeden, ook niet helemaal mijn ding, maar ook niet echt slecht, apart. Wel een erg goed 2de deel eigenlijk!

legian schreef:
Zo wat is Devin Townsend heerlijk verfrissend na die vorige ladder...

...Deze Frost*...Het klinkt allemaal lekker, maar voor mij is het spoken word zo verbonden met de muziek om het verhaal te vertellen dat zodra er een mist, het nummer aan kracht inboet...

Precies dat !
Als je deze probeert, krijg je een mooie indruk van de veelzijdigheid en creativiteit van Devin Townsend: Devin Townsend - Empath (waarschuwing vooraf: ga er open-minded in; het is een vrij intense achtbaanrit... )

Ronde 0 - Ladder 29:

13 The Devin Townsend Band - Deadhead 2
11 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental)
9 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity 1

Ronde 0 - Ladder 29:

15 The Devin Townsend Band - Deadhead +2
11 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental)
10 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity +1

Ronde 0 - Ladder 29:

15 The Devin Townsend Band - Deadhead
12 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental) +1
10 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity
8 Jethro Tull - Nothing to say +2

Ronde 0 - Ladder 29:

15 The Devin Townsend Band - Deadhead
12 Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental)
11 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity +1
10 Jethro Tull - Nothing to say +2

Zoals iemand hier al eerder stelde: Devin Townsend is Love/Hate, bij mij zelfs afhankelijk van het nummer. Sommige nummers zijn zo druk dat ik er niet door kom. Andere nummers hebben net voldoende bombast om een grote glimlach op je gezicht te toveren. Dat was bij dit nummer het geval. Twee punten heb ik er graag voor over. Na een halve minuut Frost* zei dochterlief "dat vind ik helemaal niet mooi". Nog twee minuten verder: "moet je dit echt helemaal uitluisteren?" Ontroerend dat ze dezelfde muzieksmaak als de papa heeft. We hebben samen de beproeving doorstaan. JT was niet slecht, maar heeft beter. Het album waar dit nummer van OL op staat, vind ik heel goed. De afwisseling tussen rustige en stevige stukken, gecombineerd met die Arabische invloeden, doen me telkens genieten. In dit nummer is vooral het tweede deel om te watertanden.

Ronde 0 - Ladder 29:

17 The Devin Townsend Band - Deadhead +2
12 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity +1
10 Jethro Tull - Nothing to say

Kan iemand mijn punten voor de volgende ladder meenemen a.u.b.?

Beardfish +2
Karnivool +1

Casartelli (moderator)
SBube schreef:
Casartelli

In ladder 27 was er nog een gelijkspel om plaats 2, heb ik gemist hoe je dat beoordeeld hebt?
Nee hoor, niks gemist, ik liep wat achter met de verwerking.
Ronde 0 - Ladder 27:

23 MEER - Picking Up The Pieces
22 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
22 Bjørn Riis - Stormwatch
14 Frost* - Repeat to Fade
The Pineapple Thief en Bjørn Riis scoorden beiden 8x2 en 6x1 punten en krijgen dus aan het einde een tiebreak welke van de twee rechtstreeks door mag.

Ronde 0 - Ladder 29:

18 The Devin Townsend Band - Deadhead +1
12 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity
12 Jethro Tull - Nothing to say +2

Ronde 0 - Ladder 29:

20 The Devin Townsend Band - Deadhead +2
13 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity +1
12 Jethro Tull - Nothing to say

In mijn progzoektocht kom ik Devin Townsend ook vaak tegen. Inderdaad love or hate. Dit nummer voor mij dan wel weer erg goed. Twee punten dus. Resterende punt voor Orphaned Land, ondanks de (daar heb je ze weer) de progclichés, inclusief hoes. Maar genoeg afwisseling. En ik dacht heel even het zou toch niet dat onze vrienden van Motorpsycho een nummer van Tull hebben gecovered. Nee dus, sterker nog: Motorpsycho is velen malen beter: Motorpsycho - Nothing To Say

buso schreef:
Kan iemand mijn punten voor de volgende ladder meenemen a.u.b.?

Beardfish +2
Karnivool +1

Doe ik wel voor je vanavond.
(goeie keuzes trouwens...)

Ronde 0 - Ladder 29:

22 The Devin Townsend Band - Deadhead +2
14 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity +1
12 Jethro Tull - Nothing to say

60

Devin is bij mij toch vooral Love

ProGNerD schreef:
(quote)

Precies dat !
Als je deze probeert, krijg je een mooie indruk van de veelzijdigheid en creativiteit van Devin Townsend: Devin Townsend - Empath (waarschuwing vooraf: ga er open-minded in; het is een vrij intense achtbaanrit... )

Dat is fascinerend genoeg de enige plaat van hem die ik beoordeeld heb kwam ik achter. En die beviel niet al te goed, maar ik kan me ondertussen niets meer van die plaat herinneren. Heb het album waar het Deadhead vanaf komt alvast ik de playlist opgenomen voor komende week. Zal deze plaat dan ook weer eens een kans geven.

legian schreef:
(quote)

Dat is fascinerend genoeg de enige plaat van hem die ik beoordeeld heb kwam ik achter. En die beviel niet al te goed, maar ik kan me ondertussen niets meer van die plaat herinneren. Heb het album waar het Deadhead vanaf komt alvast ik de playlist opgenomen voor komende week. Zal deze plaat dan ook weer eens een kans geven.

Mijn tips:
Devin Townsend Project – Ki (vind ik zijn mooiste album maar wat experimenteler)
Devin Townsend – Ocean Machine / Biomech (bevalt bij de meesten in de smaak)
Devin Townsend Project – Addicted (waarop Anneke van Giersbergen in 4 nummers ook meezingt)
Devin Townsend Project – Epicloud

dynamo d schreef:

Mijn tips:
Devin Townsend Project – Ki (vind ik zijn mooiste album maar wat experimenteler)
Devin Townsend – Ocean Machine / Biomech (bevalt bij de meesten in de smaak)
Devin Townsend Project – Addicted (waarop Anneke van Giersbergen in 4 nummers ook meezingt)
Devin Townsend Project – Epicloud

En deze Devin Townsend Project - Transcendence

The Devin Townsend Band: weinig mentale twijfels bij dit nummer te horen (sowieso vind ik het met Devins muzikale gekkigheid altijd wel meevallen, op zijn fysieke uitstraling in de jaren 90/00 na), op een paar aanhoudende uithalen van Devin na. Dat was trouwens wel het zout in de pap dat dit nummer in het begin ook wel nodig had. Daarna kwam het lekker log slepende gevaarte goed in de groove/groef.

Frost*: tsja...

Orphaned Land: ik had zelf Sapari willen nomineren, maar iemand was mij tijdens de nominatierondes al voor met dit nummer. En twee nummers van dezelfde band wilde ik voorkomen. Maar op dit nummer helt de band wel gevaarlijk over naar de kitchzijde, zeker de eerste minuten: gadverdamme! En dat terwijl ik de band t/m 2010 regelmatig in mijn eindejaarslijst heb gezet. Er komen nog wel wat aardige passages langs, maar bovenal is mij dit nummer veel te glad, een lukraak samenraapsel van wat ideetjes en een fikse tegenvaller. Het stopt ook plotseling. Nachtkaars.
Nee, dan is Sapari eindeloos veel pakkender, catchier en beter. Kippenvel! En bij dit nummer wél op de juiste plekken.

vigil schreef:
Van Orphaned Land had ook wel een instrumentale versie van genomineerd mogen worden. Die vast vriendelijke man heeft een behoorlijk spraakgebrek of ligt dat aan mij?
Ik heb het nummer samen geluisterd met een Engels native speaker en zij hoorde niets vreemds aan zijn stem, op een wat nasaal stemgeluid na. Dus wrs ligt het toch aan jou. Zij vond het nummer trouwens ook geen hol aan, al formuleerde ze dat wel wat omzichtiger.

Jethro Tull: ik houd van de ouwe Tull. Prachtig en sfeervol liedje. 't Nummer heeft geen ene fuck met prog te maken (dan kan je net zo goed ook Cat Stevens in de lijst opnemen), maar dat maakt mij in dit geval gelukkig ook geen ene fuck uit.

Ronde 0 - Ladder 29:

24 The Devin Townsend Band - Deadhead +2
14 Orphaned Land - Chains Fall To Gravity
13 Jethro Tull - Nothing to say +1

Ronde 0 - Ladder 30:

Wintergatan - Paradis
3 Karnivool - All It Takes +2 (+1 van buso)
3 Beardfish - Note +1 (+ 2 van buso)
Wobbler - From Silence to Somewhere

Deadline zondag 20 februari 19:00.

6

Wintergatan is een leuke ontdekking: aan de ene kant een beetje cheesy / guilty pleasure gevoel, aan de andere kant bleef het m'n aandacht wel houden en net toen ik dacht nu is het wel mooi geweest met die toetsen bleef het toch nog interessant door de gitaren die onverwacht inzetten...

Karnivool ken ik van naam, maar heb ik me nog nooit echt in verdiept; daar moet maar 's verandering in komen want ze pakken hier de 2 punten

Wobbler maakt op zich mooie, goed uitgevoerde traditionele prog in de oldskool Genesis stijl, maar dan gaat mijn interesse toch meer uit naar wat vernieuwender eigentijds prog(metal) werk...

Beardfish tenslotte is ook overduidelijk geinspireerd op de traditionele prog, maar vind ik dan een stuk interessanter. Jammer dat ze gestopt zijn; gelukkig hebben we Rikard Sjöblom nog in o.a. Big Big Train.

Ronde 0 - Ladder 30:

Wintergatan - Paradis
3 Karnivool - All It Takes
4 Beardfish - Note +1
2 Wobbler - From Silence to Somewhere +2

Deadline zondag 20 februari 19:00.

12

Waar is iedereen...?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:01 uur

geplaatst: vandaag om 02:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.