MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Mssr Renard
Ronde 0 - Ladder 34:

8 RPWL - Light of the World
4 Dream Theater - In the Name of God
7 Roman Walczak - Czarny pocałunek +1
5 Maxophone - C'È un Paese al Mondo +2

Deadline donderdag 24 februari 19:00 uur

Maxophone is fantastische RPI en kan ik echt aanbevelen.

RPWL creeerde ooit nog een rel omdat ze wel erg Pink Floyd nadeden. Ik vond zd erg leuk maar nu niet meer.

Dream Theater is wat het is.

En Roman Walczak is natuurlijk hartstikke gaaf en met Hackett. Waar blijven al die Genesis-fans nu?

Mssr Renard schreef:
En Roman Walczak is natuurlijk hartstikke gaaf en met Hackett. Waar blijven al die Genesis-fans nu?

we zijn nog aan het dansen…

Ronde 0 - Ladder 34:

9 RPWL - Light of the World +1
6 Dream Theater - In the Name of God +2
7 Roman Walczak - Czarny pocałunek
5 Maxophone - C'È un Paese al Mondo

Deadline donderdag 24 februari 19:00 uur.

27

Rock Progressivo Italiano is niet echt mijn ding, enkele uitzonderingen daar gelaten. En in tegenstelling tot het mooie gitaarwerk van Steve Hackett, doet de Poolse zang van Roman Walczak me niet zoveel. De punten gaan dus naar de (oude) bekenden, en dan wint DT het toch en dat ligt niet aan het licht Duitse accent van Yogi Lang, want daar ben ik inmiddels aan gewend en zie ik bij RPWL graag door de vingers...

En als we het toch over over Yogi Lang en z'n mannen hebben, nog even een tip voor vrijdag a.s: Kalle Wallner - Voices (2022)

Ronde 0 - Ladder 34:

9 RPWL - Light of the World
7 Roman Walczak - Czarny pocałunek
7 Dream Theater - In the Name of God +1
7 Maxophone - C'È un Paese al Mondo +2

30

Bij mij gaat juist Rock Progressivo Italiano prima ! Het is Genesis Ouwe Meuk Stijl en daar hou ik wel van. Ik verwacht alleen steeds dat Gabriel in een pizzapak komt zingen en dat is eigenlijk wel jammer.

Hackett op z’n Slavisch ? Nazdrovje maar nee. Is een Walczak trouwens een Balzak after the conceptie?

Ik word melig. Ik ga hier niks meer zeggen over Dream Theater. Komt u er maar in mijn beste Casper. There is Murder on the Dancefloor..

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 34:

9 RPWL - Light of the World
9 Roman Walczak - Czarny pocałunek +2
8 Maxophone - C'È un Paese al Mondo +1
7 Dream Theater - In the Name of God

33

Ik vond het een wat moeizame ladder... niks echt slechts, maar ook niks waar ik echt positief van opveerde. Dit was het verdict na beluistering.

Ronde 0 - Ladder 34:

11 RPWL - Light of the World +2
9 Roman Walczak - Czarny pocałunek
8 Maxophone - C'È un Paese al Mondo
8 Dream Theater - In the Name of God +1

36

Ronde 0 - Ladder 34:

11 RPWL - Light of the World
10 Maxophone - C'È un Paese al Mondo +2
9 Dream Theater - In the Name of God +1

39

Tis niet gelijk prog hè als Steve Hackett meedoet . Sterker nog, panfluitje erbij en het is een koffiereclame. RPWL vocht om het puntje met DT

Ronde 0 - Ladder 34:

13 RPWL - Light of the World 2
10 Maxophone - C'È un Paese al Mondo
10 Dream Theater - In the Name of God 1

Ronde 0 - Ladder 34:

15 RPWL - Light of the World 2
11 Dream Theater - In the Name of God 1

RPWL levert gewoon degelijke prog af, zoals altijd. Nergens echt bijzonder of pakkend, maar ook nergens vervelend. Vooral een erg rustige opening van de ladder.

Dream Theater krijgt sowieso punten. Want ja, Dream Theater natuurlijk

Roman Walczak opent in ieder geval heerlijk. En gitaar technisch is er genoeg te genieten. De zang maakt het geheel echter af. Heerlijk contrasterend waarbij ik constant in focus heen en weer getrokken wordt zonder dat het storend wordt. En wanneer je denkt dat het nummer klaar is komt er eventjes een zwoele sax langs om de volgende helft in te leiden. De grote verrassing in deze ladder, maar dit is fascinerend.

Mazophone klinkt wel enorm verouderd zeg. Dit nummer heeft de tand des tijds echt niet goed doorstaan. Ik weet dat ik al vaker de opmerking geef (en deze ook nog wel vaker ga geven). Maar ik bedoel, luister eens naar die gitaar, die zang, die opbouw, alsof ik 60 jaar terug in de tijd getrokken wordt en dan via een goedkoop speakertje naar een krakemikkige radio uitzending zit te luisteren. Het nummer kan nog zo goed zijn, ik kan hier simpelweg niet van genieten.

Ronde 0 - Ladder 34:

15 RPWL - Light of the World
13 Dream Theater - In the Name of God +2
10 Roman Walczak - Czarny pocałunek +1

Ronde 0 - Ladder 34:

16 RPWL - Light of the World +1
13 Dream Theater - In the Name of God
12 Maxophone - C'È un Paese al Mondo +2
10 Roman Walczak - Czarny pocałunek

Ronde 0 - Ladder 34:

17 RPWL - Light of the World +1
14 Maxophone - C'È un Paese al Mondo +2
13 Dream Theater - In the Name of God

54

ProGNerD schreef:
En als we het toch over over Yogi Lang en z'n mannen hebben, nog even een tip voor vrijdag a.s: Kalle Wallner - Voices (2022)

Dank voor de tip. Vrijdag ga ik hem gelijk beluisteren!

Ronde 0 - Ladder 34:

19 RPWL - Light of the World +2
14 Maxophone - C'È un Paese al Mondo
14 Dream Theater - In the Name of God +1

Ronde 0 - Ladder 34:

20 RPWL - Light of the World +1
16 Dream Theater - In the Name of God +2

Makkelijk rondje, Dream Theater wint met gemak, RPWL is goed en de twee andere zijn wat middelmatig.

Mssr Renard
legian schreef:

Mazophone klinkt wel enorm verouderd zeg. Dit nummer heeft de tand des tijds echt niet goed doorstaan. Ik weet dat ik al vaker de opmerking geef (en deze ook nog wel vaker ga geven). Maar ik bedoel, luister eens naar die gitaar, die zang, die opbouw, alsof ik 60 jaar terug in de tijd getrokken wordt en dan via een goedkoop speakertje naar een krakemikkige radio uitzending zit te luisteren. Het nummer kan nog zo goed zijn, ik kan hier simpelweg niet van genieten.

Je legt het wel goed uit hoor. En een productie die je niet aanstaat kan een plaat goed verpesten. Nu is het wel zo dat niet elke act toen over gigantische budgetten beschikte. Daarbij was de techniek ook nog niet zo ver. Soms waren er maar 8 en later 16 sporen beschikbaar. Dat betekent dat je met volgepropte muziek als progrock wel heel snel tegen het haalbare aanloopt.

Het mes snijdt ook aan twee kanten. Ik heb dan soms weer moeite met de overgeproduceerde, gladgestreken, auto-tune (prog)rock van tegenwoordig. Nu is Maxophone niet echt een goed voorbeeld van dynamiek en rustpunten, daarvoor is het te intens. Wellicht had Maxophone lekkerder geklonken als ze in 2000+ een plaat hadden opgenomen. Wie weet.

Het is altijd lastig te bepalen wat het nu preies war je wel en niet goed vind. 10 jaar geleden luisterde ik nog met volle overgave naar neoprog en ook progmetal.

Terug naar Maxophone, ik heb ook niet het idee dat we hier een goede versie (youtube comprimeert namelijk) krijgen voorgeschoteld, terwijl de plaat meermalen is geremasterd. Ik zie trouwens dat het wel een remaster betreft, dus mijn hele stuk is voor niks. Nou ja, dan is het gewoon dus een smaakkwestie.

In mijn afwezigheid zag ik dat de gehele Canterbury-scene en Quebecois-scene zijn weggestemd. Tja, zo gaan die dingen. Te jazzy en te oud-klinkend, dus.

Ik vond het wel interessant om te lezen hoe het bij jou dan werkt. Die Kalle Wallner die binnenkort uitkomt klinkt waarschijnlijk als Blind Ego en zal mij dan waarschijnlijk niet echt liggen. Die komt dan weer volgend jaar in de progladder.

DT wint hier met sprekend gemak. RPWL was ik wat uit het oog verloren, maar het album waar dit nummer op staat toch weer gekocht en het is een fijn album. Maxophone vond ik ook wel leuk, zeker instrumentaal. RW was dan iets minder, maar nog altijd goed beluisterbaar. Fijne ladder vandaag met andere woorden.

Ronde 0 - Ladder 34:

21 RPWL - Light of the World +1
18 Dream Theater - In the Name of God +2

Ronde 0 - Ladder 34:

23 RPWL - Light of the World +2
18 Dream Theater - In the Name of God
15 Maxophone - C'È un Paese al Mondo +1

Mssr Renard schreef:
(quote)

Je legt het wel goed uit hoor. En een productie die je niet aanstaat kan een plaat goed verpesten. Nu is het wel zo dat niet elke act toen over gigantische budgetten beschikte. Daarbij was de techniek ook nog niet zo ver. Soms waren er maar 8 en later 16 sporen beschikbaar. Dat betekent dat je met volgepropte muziek als progrock wel heel snel tegen het haalbare aanloopt.

Het mes snijdt ook aan twee kanten. Ik heb dan soms weer moeite met de overgeproduceerde, gladgestreken, auto-tune (prog)rock van tegenwoordig.

Misschien is het een generatie dingetje hoor. Ik kom uit 91 en ben opgegroeid met de 2000 producties (daar kwam ook die nu-metal vergelijking bij King's-X van gisteren vandaan). Veel platen klinken mij al snel 'oud' in de oren. Hoewel dat zeker niet een negatief iets is. Maar hoe verder we komen hoe verouderde het klinkt en hoe meer het contrasteert met de moderne producties. En die laatste liggen mij meestal beter. Hoewel het te gladde geluid ook lang niet altijd fijn is.

En soms ligt het ook gewoon aan de mood waarin ik zit merk ik. Met het vooruit luisteren van de ladders heb ik regelmatig nummers die niet goed bevallen. Maar als ik ze dan nogmaals beluister voor een definitieve beoordeling vallen ze soms wel beter. En soms heeft muziek ook gewoon tijd nodig om echt goed te waarderen.

Die Kalle Wallner ligt me dan wel weer redelijk. Hoewel ik ondertussen wel wat uit de pop-progrock groei merk ik en mij dit wat teveel 13 in een dozijn aanvoelt. Maar goed, die commentaren zal ik bewaren voor bij het album / volgende jaar.

Oh en kom maar op met die jazzy, oude, vreemde, twijfelachtige nummers in deze ladder. Ik begrijp nu waarom mensen deze ronde juist zo leuk vinden in tegenstelling tot de latere. Het is hier elke keer maar weer afwachten wat je voorgeschoteld krijgt. En daar kan ik, ondanks mijn negatieve uitingen, erg van genieten.

Mssr Renard schreef:
In mijn afwezigheid zag ik dat de gehele Canterbury-scene en Quebecois-scene zijn weggestemd.
In de éénnalaatste ladder gaat de Caravan nog rollen!

Mssr Renard
BoyOnHeavenHill schreef:
(quote)

Ik gun ze alle punten, maar dat zien we dan wel weer. Misschien eerst wat jointjes uitdelen aan de deelnemers.

Mssr Renard schreef:
Ik gun ze alle punten, maar dat zien we dan wel weer. Misschien eerst wat jointjes uitdelen aan de deelnemers.

Het wordt steeds meer bijzonder in onze Progladder. Eerst sex, nu drugs en dadelijk misschien zelfs Rock ‘n Roll . De progressie neemt toe ! De wereld verandert ! Ik mis nu alleen nog meer usersvrouwen, matriarchische prog en Prog-in-je-Moerstaal (Het Goede Doel en Het Klein Orkest hebben het hier eerder niet gehaald).

Mssr Renard
meneer schreef:
(quote)

Het wordt steeds meer bijzonder in onze Progladder. Eerst sex, nu drugs en dadelijk misschien zelfs dadelijk Rock ‘n Roll . De progressie neemt toe ! De wereld verandert ! Ik mis nu alleen nog meer usersvrouwen, matriarchische prog en Prog-in-je-Moerstaal (Het Goede Doel en Het Klein Orkest hebben het hier eerder niet gehaald).

Fungus dan toch?

BoyOnHeavenHill schreef:
(quote)

Kijk, dat is nou zo'n nummer wat wel redelijk de tand des tijds doorstaan heeft. Het klinkt duidelijk oud, maar niet storend oud.

Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Fungus dan toch?
Ik wil verder niemand op ideeën brengen, maar er zijn hier al heel wat nummers langsgekomen die minder prog zijn dan dit nummer.

Ronde 0 - Ladder 34:

25 RPWL - Light of the World +2
19 Dream Theater - In the Name of God +1
15 Maxophone - C'È un Paese al Mondo

Zit ik een beetje te volgen wat Führer Putin nu allemaal weer met zijn megalomane mallehoofd aan het uitvreten is, lijkt het hier ondertussen op de NLTalige Ladder. Smakelijk verwarrend allemaal.

Mag ik Fungus de twee punten geven? Beste nummer van deze ladder.

Casartelli schreef:
(quote)
Ik wil verder niemand op ideeën brengen, maar er zijn hier al heel wat nummers langsgekomen die minder prog zijn dan dit nummer.

Klinkt me nogal oud in de oren, klopt dat?

Ronde 0 - Ladder 34:

25 RPWL - Light of the World
21 Dream Theater - In the Name of God +2
15 Maxophone - C'È un Paese al Mondo
11 Roman Walczak - Czarny pocałunek +1

Dream T. en Roman Walczak pakken in deze ladder de punten.
Achter Maxophone kan dan wel 'klassiekers' staan, maar is een klassieker niet een algemene term voor een aanstekelijk liedje? Dat kan ik van C'È un Paese al Mondo niet bepaald zeggen.
RPWL is van het oude recept, al begint het steeds meer op Airbag te lijken.

Ronde 0 - Ladder 34:

25 RPWL - Light of the World
22 Dream Theater - In the Name of God +1
17 Maxophone - C'È un Paese al Mondo +2
11 Roman Walczak - Czarny pocałunek

75

Gast
geplaatst: vandaag om 20:29 uur

geplaatst: vandaag om 20:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.