MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Dan is het maar goed dat ik mijn oorspronkelijke plan niet heb doorgezet om iets van Adele te nomineren.

Mssr Renard
Gong stond aan de wieg van de spacerock, samen met onder andere Hawkwind en Pink Floyd. Gong is een uitermate belangrijke en inventieve band waarvan de invoeden nu nog doorklinken in moderne bands als Ozric Tentacles en Flower Kings. Het zal me niet verbazen als King Buffalo ook jointjes rookt en luister naar de Radio Gnome Trilogy.

De valkuil waar je niet in wilt stappen is bepalen wat wel of niet prog is. Ik vond Radiohead lange tijd de aanvoerders van slechte smaak, tot ik Pineapple Thief ontdekte en erg leuk vond. Bljjken ze ineens te klinken als Radiohead (zegt men).

Met andere woorden; misschien komt er een nieuwe stroming progrockbands beinvloed door Elbow en Coldplay.

Maar het afzeiken van bandjes moet wel stoppen. Coldplay en Elbow zijn ook harde werkers en Gong is geen geluidjesmuziek. Dat is gewoonweg kolder en respectloos. Hoe moet ik zulke opmerkingen nou serieus nemen?

Verruim je horizon. Omarm Gong, omarm technical deathmetal, omarm Coldplay. Misschien dat laatste niet. Maar ik vind het wel sneu voor de nomineerders dat sommige bands zo worden afgefakkeld, terwjjl het juist (weet ik 100% zeker) de nominaties juist uit enthousiasme en met de beste bedoelingen zijn gedaan.

Ik was er even uit, omdat er irritatie bij me optrad, en mijn valkuil is tevens dat ik er in meega, wat helemaal slecht is voor de sfeer. Ik wil niet meedoen aan spelletje waar de negativiteit de boventoon voert en ik wil ook niet dat mijn favoriete bands worden gekleineerd. Doe dan niet mee, hoor ik mensen zeggen. Ja dat is inderdaad een optie.

Mijn welgemeende excuses overigens als ik iemands nominatie heb afgezeken. Dat had ik niet moeten/ mogen doen.

EvilDrSmith schreef:
Uitgebreidere epistels over mijn diepgewortelde aversie voor (de invloed van) kouwe plee zal ik jullie besparen.

Persoonlijk heb ik liever dat je elk epistel over waar je aversie tegen hebt ons bespaart. Zeker als je daar ook nog een oordeel aan koppelt hoe mensen stemmen.
Deel je enthousiasme, benoem wat je minder vindt, maar laat het daar ook bij alsjeblieft. Dergelijke epistels vind ik niet respectvol naar degene die een nummer genomineerd hebben en ontnemen mij echt het plezier in dit geweldige spelletje.

Ronde 0 - Ladder 40:

13 Zero Hour - Demise and Vestige +2
9 Gong - Flying Teapot +1
6 Coldplay - Coloratura
5 Liquid Tension Experiment - Rhapsody in Blue

Deadline woensdag 2 maart 19.00 uur

Vermakelijke epistels weer Ik ben het volledig eens met EvilDrSmith wat betreft Coldplay, echt niet mijn band. LTE tja als ik Rudess zijn honkytonktingeltangel loopjes hoor inzetten haak ik af (ook bij DT is mij dat een doorn in het oor). Dat Gong een punt pakt is een verrassing voor mij. Zero Hour is wat mij betreft de overtuigende winnaar.

Casartelli (moderator)
EvilDrSmith schreef:
Uitgebreidere epistels over mijn diepgewortelde aversie voor (de invloed van) kouwe plee zal ik jullie besparen.
Bonk schreef:
Persoonlijk heb ik liever dat je elk epistel over waar je aversie tegen hebt ons bespaart. Zeker als je daar ook nog een oordeel aan koppelt hoe mensen stemmen.
Deel je enthousiasme, benoem wat je minder vindt, maar laat het daar ook bij alsjeblieft. Dergelijke epistels vind ik niet respectvol naar degene die een nummer genomineerd hebben en ontnemen mij echt het plezier in dit geweldige spelletje.
Ik moet Bonk hier wel bijtreden. Vooropgesteld: ik gun iedereen (mijzelf incluis) zijn band to love to hate, ik weet dat ik zelf de randjes ook wel eens wat opzoek, maar het verhaal over Coldplay was, precies om de hierboven aangegeven redenen, ook in mijn optiek er wel wat over.

Mssr Renard schreef:
De valkuil waar je niet in wilt stappen is bepalen wat wel of niet prog is. Ik vond Radiohead langd tijd de aanvoerders van slechte smaak, tot ik Pineapple Thief ontdekte en erg leuk vond. Bljjken ze ineens te klinken als Radiohead (zegt men).

Dat las ik laatst ook bij een Pineapple Thief album. Volgens mij Alicia schreef dat ze had gehoord dat Pineapple Thief op Radiohead leek. Alicia was het daar niet helemaal mee eens geloof ik. Ik ook niet. Ik vind het echt heel anders klinken. Andere benadering, andere sfeer. Ik zie de gelijkenissen niet zo. Radiohead is mijn band niet, en Pineapple Thief des te meer.

Mssr Renard schreef:
Ik wil niet meedoen aan spelletje waar de negativiteit de boventoon voert en ik wil ook niet dat mijn favoriete bands worden gekleineerd. Doe dan niet mee, hoor ik mensen zeggen. Ja dat is inderdaad een optie.

Mijn welgemeende excuses overigens als ik iemands nominatie heb afgezeken. Dat had ik niet moeten/ mogen doen.

Eens dat de negativiteit niet de boventoon moet voeren. Maar een beetje scherpte is wat mij betreft niet gelijk fout. Met respect kan een hoop. Als je iets niet goed vindt, dan moet je dat kunnen zeggen. Mag van mij zeker kleurrijk. Volgens mij zijn jouw posts en de meeste andere prima binnen het betamelijke gebleken. In mijn ogen althans.

Dat gezegd hebbende, steun ik zeker de oproep van Bonk volledig. Er moet wel een grens aan zitten. Prima om scherp te zijn, maar wees wel respectvol.

Ronde 0 - Ladder 40:

14 Zero Hour - Demise and Vestige +1
9 Gong - Flying Teapot +1
7 Liquid Tension Experiment - Rhapsody in Blue +2
6 Coldplay - Coloratura

Casartelli (moderator)
Rogyros schreef:
Dat las ik laatst ook bij een Pineapple Thief album. Volgens mij Alicia schreef dat ze had gehoord dat Pineapple Thief op Radiohead leek. Alicia was het daar niet helemaal mee eens geloof ik. Ik ook niet. Ik vind het echt heel anders klinken. Andere benadering, andere sfeer. Ik zie de gelijkenissen niet zo. Radiohead is mijn band niet, en Pineapple Thief des te meer.
Als Tightly Unwound de oudste Pineapple Thief is die je kent (zoals je stemmenlijst suggereert), zou ik in dat geval niet te veel verder teruggaan, want dan wordt de gelijkenis met Radiohead wel sterker. En, ik durf het bijna niet te zeggen, die met Coldplay ook.

Zero Hour is hier de overtuigende winnaar. Meer zelfs, op basis van dit nummer krijg ik toch het idee wat meer te moeten opzoeken van deze band. Het tegenovergestelde krijg ik dan bij Coldplay. Voor het ene resterende puntje blijven dan nog Gong en LTE in de running. En terwijl ik dit typ, blijf ik twijfelen. LTE is altijd minder mijn ding geweest. Waar velen al klagen over het gepriegel van DT (en ik ze daar in een aantal gevallen ruimschoots gelijk moet geven), is LTE toch wel de overtreffende trap. Dan leek Gong hier makkelijk het ene punt mee te graaien, tot ze oeverloos bleven twijfelen tussen een vliegende schotel of theepot dat het mij op de zenuwen begon te werken. Dan toch maar LTE voor het ene punt?

Ronde 0 - Ladder 40:

16 Zero Hour - Demise and Vestige +2
9 Gong - Flying Teapot
8 Liquid Tension Experiment - Rhapsody in Blue +1
6 Coldplay - Coloratura

Kort reagerend op het bericht van de dokter, ja ook ik werd even getriggerd door dit bericht over Coldplay. Ik vind het triest om te lezen dat de tolerantie voor muziek die niet jouw smaak is (en wel van vele anderen), je zo agressief en intolerant maakt. Wat ik juist zo leuk vind aan de progladdernominatieronde is dat er zoveel verschillende muziek voorbij komt. Iedere ladder is het voor mij echt maar afwachten wat er op mij wordt afgevuurd. Mensen hebben hun best gedaan om nummers bij elkaar te verzamelen en brengen zoals hiervoor ook al werd genoemd deze met enthousiasme als nominaties in. Dan vind ik een reactie als deze nogal ongepast. Waarmee ik niet wil zeggen dat je je afschuw voor dit specifieke nummer niet mag verwoorden, maar om de hele band van voren naar achter en weer terug met de onnodige scheldwoorden door het slijk te halen...

Alicia schreef:

Ik heb zelf geen Radiohead associaties bij de muziek van The Pineapple Thief. Radiohead is - ondanks enkele aardige albums - nog altijd geen echte favoriet van mij.

Klopt, dat was Alicia! Bij Tightly Unwound.

Maar ik hoor wel vaker dingen niet of anders, maar dit is verder niet zo van belang.
Wat ik wel belangrijk vind is inderdaad respect naar je medespelers toe. Daarom sta ik ook achter wat Bonk schrijft.

Ik moet soms wel gniffelen bij de (weleens te lange, ben ik wéér de draad van het spel kwijt) epistels van EvilDrSmith, maar dan meer om de soms een beetje te plastische woordenbrij dan om de inhoud. Daar lees ik min of meer doorheen of overheen, is ook maar een mening. Coldplay echter 'kouwe plee' etc. noemen vind ik dan weer niet zo geslaagd. Is mijn band ook niet (meer), toch hebben ze in het verleden best goede platen gemaakt en is Coloratura een van de betere Cold Plays... eh... Cold Play nummers. Hier hou ik het maar bij.

Casartelli schreef:
(quote)
Als Tightly Unwound de oudste Pineapple Thief is die je kent (zoals je stemmenlijst suggereert), zou ik in dat geval niet te veel verder teruggaan, want dan wordt de gelijkenis met Radiohead wel sterker. En, ik durf het bijna niet te zeggen, die met Coldplay ook.

Dank. Ik ben gewaarschuwd! (Overigens, Coldplay in het begin kan ik best waarderen. Ik luister het nooit meer, maar oude nummers op de radio is geen wegzap moment).

Blijft: "Ik heb zelf geen Radiohead associaties bij de muziek van The Pineapple Thief". Laat staan Cold Play!

Ga ook zeker de oude Pineapple Thiefsjes beluisteren en zelf oordelen!

Het is hier een soort dumpert zonder spelfouten geworden en dat is jammer.

Alicia schreef:
Blijft: "Ik heb zelf geen Radiohead associaties bij de muziek van The Pineapple Thief". Laat staan Coldplay!

Nee hoor ik ook niet echt, wel Pink Floyd en Porcupine Tree.

Mssr Renard
Het is voor mij ook alweer zo lang geleden dat ik Pineapple Thief luisterde. Ik kan me meer de discussies herinneren over Radioheadisme dan dat ik het zelf ook daadwerkelijk erin hoorde.

Het was ook een tijd dat je nog echt cd's moest kopen, dus dat is ook moeilijker om bands naast elkaar te leggen, want ik had simpelweg geen Radiohead in huis en ken alleen OK Computer en het liedje Fake Plastic Trees (door Marillion).

Terug naar de ladder van vandaag.

Alicia schreef:
Blijft: "Ik heb zelf geen Radiohead associaties bij de muziek van The Pineapple Thief". Laat staan Coldplay!

Ga ook zeker de oude Pineapple Thiefsjes beluisteren en zelf oordelen!

Ga ik zeker doen hoor!

Ronde 0 - Ladder 40:

16 Zero Hour - Demise and Vestige
11 Gong - Flying Teapot +2
9 Liquid Tension Experiment - Rhapsody in Blue +1
6 Coldplay - Coloratura

42

LTE vind ik met mate wel eens leuk, tis inderdaad vrij hyperactief gepriegel op de vierkante centimeter, maar ik ben er laatst wel achter gekomen dat ik er heel hard op kan lopen! Gong levert hier de puntenpakker. Zero Hour pakt me niet en Coldplay vind ik hier niet zo thuishoren. Het nummer duurt dan wel 10 minuten maar echt progressief vind ik het ook niet...

Mssr Renard
Rogyros schreef:
(quote)

Ga ik zeker doen hoor!

Deze vond ik ooit de beste van hun:
Stream The Pineapple Thief | Listen to Variations on a Dream (Remastered) playlist online for free on SoundCloud

Lekker veel Pink Floyd invloeden en ook wel een knipoog richting (oude) Porcupine Tree (ala Sky Moves Sideways).

Dat is 'm Mssr Renard! Je bent me net voor om deze te benoemen.
Maar wat een schoonheid staat er op Variations on a Dream. Kan met de beste wil geen associaties maken met Radiohead, en al helemaal niet met Coldplay.
De referenties, die jij noemt komen er een stuk dichterbij.

Is momenteel moeilijk te verkrijgen, maar dankzij een prima tip van user Mindscapes is het me toch gelukt. Is de progladder niet iets voor hem?

razzamp schreef:
Ik verheug me nu al op de discussies

Nou, op deze discussie verheugde ik me dus niet echt. Ik sluit me aan bij eerdere sprekers: een (scherpe) mening, prima. Maar laten we proberen daarin andere niet te veroordelen. Ondertussen hoop ik wel dat ik mag blijven zeggen dat ik iets geen prog vindt of dat ik Coldplay echt heel slecht vind. Ik respecteer daarentegen wel een ieders keuze voor wat voor band of nummer dan ook. En ook ik snap dat bij iedere post zeggen dat je de nummers kut vindt, ook niet echt een zinnige bijdrage aan de ladder is.

En tot slot hoop ik dat als het al te zuur is dat iemand mij terechtwijst.

Ronde 0 - Ladder 40:

17 Zero Hour - Demise and Vestige +1
13 Gong - Flying Teapot +2
9 Liquid Tension Experiment - Rhapsody in Blue
6 Coldplay - Coloratura

45

Mssr Renard
razzamp, iemand die Gong twee punten geeft kan ik niet terechtwijzen.

Casartelli (moderator)
Alicia schreef:
vigil schreef:
Nee hoor ik ook niet echt, wel Pink Floyd en Porcupine Tree.
You keep me listening
to The Bends

Ronde 0 - Ladder 40:

17 Zero Hour - Demise and Vestige
14 Gong - Flying Teapot +1
11 Liquid Tension Experiment - Rhapsody in Blue +2
6 Coldplay - Coloratura

48

Ronde 0 - Ladder 40:

16 Gong - Flying Teapot +2
12 Liquid Tension Experiment - Rhapsody in Blue +1
6 Coldplay - Coloratura

51

Heren en dame, muziek is emotie, hè? Althans, als muziek wat met je doet. En ik neem aan dat muziek jullie állemaal wat doet. Anders zit je hier niet op MuMe.
Niet alleen positief, dus ook negatief.

Om iemand de mond te willen snoeren omdat het commentaar over een liedje je niet welgevallig is, is een vorm van censuur dat ze een paar duizend kilometer oostwaarts al genoeg doen.
Wat betreft het woord 'respect' dat ik overal lees: dus je krijgt/verdient/bent alleen respect(vol) als je meeblaat hoe goed je iets vindt, maar als je iets verschrikkelijk vindt dan moet je je inhouden? Omdat het dan niet respectvol is? Ik vind eerlijkheid veel waardevoller dan de term respect dat te pas en te onpas als een holle, hypocriete frase wordt gebezigd.
Daarbij: ik fakkel de band af. De band. En hun (veel te ver reikende) invloed. Niet de stemmers. En als je goed leest, dan heb ik geen oordeel geveld over hoe mensen stemmen. Behalve bij het vólgende korte stukje over Gong: en dat is inhoudelijk verwoord.

Tevens: meneer heeft Coldplay genomineerd en ik had hem een paar ladders geleden hiervoor al gewaarschuwd. Hij vond het prima.

Blijkbaar missen jullie collectief mijn punt en was het blijkbaar toch nodig om mijn mening verder uit te weiden. Één voorbeeld dan nog: Ik zie een correlatie tussen het disproportionele succes én invloed van Coldplay en bijv. het tekort aan meesters in het primair onderwijs en de beklagenswaardige klachtjes van aanstellers die een billentikje van Gündogan niet normaal van repliek kunnen bedienen, waardoor er nu een geldverslindende rechtszaak en dito mediahysterie omheen wordt gebouwd. Blijkbaar moet weerbaarheidstraining vanaf de kleuterklas in de leerlijn worden opgenomen. Wat een treurige, veramerikaniseerde slappezakkenmaatschappij is het hier aan het worden. Men kan nergens meer tegen, alles moet vlak, braaf en timide zijn, want o wee als er iets schuurt, want dan weet men niet hoe zelfstandig te handelen: precies de muzikale belichaming van kouwe plees geluid. Toch knap voor een Britse band.
BoyOnHeavenHill schreef:
Dan is het maar goed dat ik mijn oorspronkelijke plan niet heb doorgezet om iets van Adele te nomineren.
Waarom zou je haar willen nomineren? Ze heeft in dit spelletje niks te zoeken. Fantastische zangeres trouwens, een van de weinige lichtpuntjes in de huidige mainstreammuziek.
Mssr Renard schreef:
Met andere woorden; misschien komt er een nieuwe stroming progrockbands beinvloed door Elbow en Coldplay. Maar het afzeiken van bandjes moet wel stoppen. Coldplay en Elbow zijn ook harde werkers en Gong is geen geluidjesmuziek. Dat is gewoonweg kolder en respectloos. Hoe moet ik zulke opmerkingen nou serieus nemen?
Oh, het zijn harde werkers? Hahaha, nou in dat geval neem ik alles terug. Chris & Co doen tenslotte ook maar hun best. Je weet natuurlijk zelf ook wel dat dat een kulargument is (daarbij doet de band dat niet, want ze klinken al twintig jaar hetzelfde en dit specifieke, gemakzuchtig in elkaar geflanst klinkende 'prog'nummer is allesbehalve een blijk van hard werken). De muziek van bijv. Dillinger Escape Plan: dát is (letterlijk) hard werken. Ik heb, weliswaar (te) beknopt, tal van argumenten genoemd waarom ik kouwe plee afzeik. Daar neem ik geen woord van terug. Sterker: ik kan er nog een hele lading aan toevoegen. Dat er een hele stroming aan bands (gaan) klinken als kouwe plee en Elbow is. juist. precies. mijn. vrees. en. punt.
Mssr Renard schreef:
Verruim je horizon. Omarm Gong, omarm technical deathmetal, omarm Coldplay. Misschien dat laatste niet. Maar ik vind het wel sneu voor de nomineerders dat sommige bands zo worden afgefakkeld, terwjjl het juist (weet ik 100% zeker) de nominaties juist uit enthousiasme en met de beste bedoelingen zijn gedaan.
Ik omarm meer muziek dan je je kan voorstellen, maar ik heb er ook geen probleem mee om muziek meedogenloos en met gegronde redenen keihard op de grond te laten flikkeren. Ik heb liever dat iemand een band die ik gaaf vind keihard (en onderbouwd) afbrandt, dan een beetje diplomatiek verhullen dat het 'niet je smaak is'. Dat is lagereschoolniveau.
"Wat vind je van dit boek?"
"Ik vind het een leuk/stom boek."
"En waarom?"
"Omdat ik het een leuk/stom boek vind."
Prima als je het daar bij wilt laten, maar het is ook volkomen nietszeggend en oninteressant, want dat kan de lezer ook wel opmaken uit de cijfers die worden gegeven.
Mssr Renard schreef:
Meen je dit nou? Really? Wat teleurstellend. Ik accepteer je excuses in ieder geval niet. Zeik gewoon af. En dan niet afzeiken om het afzeiken, maar liefst een beetje inhoudelijk. Of over the top. Of beide. Of hoe je het ook verwoordt. Dat geeft juist een beetje jeu aan het lezen.
Bonk schreef:
Zoals gezegd, meneer heeft dit nummer genomineerd, dus dat "gebrek aan respect" is of een aanname van jou of een projectie. Het plezier benemen is het verkeerde effect: vermakelijk of wansmakelijk leesplezier blijkt een dunne scheidslijn. Het is niet persoonlijk, hè? Ik heb het over (de invloed van) de band. Waar ik trouwens ook meerdere albums van heb.
El StepperiƱo schreef:
Ik vind het triest om te lezen dat de tolerantie voor muziek die niet jouw smaak is (en wel van vele anderen), je zo agressief en intolerant maakt.
Nogmaals: het is niet alleen een smaakkwestie. Wat kouwe plee bewerkstelligt en waar het voor staat zie ik groter dan de band zelf. Ik zie de band als een symptoom voor sociaal-maatschappelijke problemen en de ernstige vereenzijdiging van massacultuur welke steeds vlakker en gezapiger wordt: waar de band zelf nog niet eens zoveel aan kan doen, maar waar het (door hun invloed) wel debet aan is. Er is geen tegencultuur meer in mainstreammuziek: waar zijn de hippiemuziek, punk, house en grunge van weleer gebleven? We verzanden in een pampercultuur met eenheidsworst, doorgeschoten #shaming- en #metoo-varianten en algehele vertrutting en culturele verpaupering van de consumptiemaatschappij. Daarom ga ik los.
Radiohead is (was) trouwens een fantastisch innovatieve band en had niet misstaan in de progladder. Het enige dat je Radiohead kan verwijten is dat 'The Bends' en 'OK Computer' nogal gemakzuchtig is gekopieerd door kouwe plee toen ze nog Coldplay waren.

Jeetje...

Ronde 0 - Ladder 40:

17 Gong - Flying Teapot +1
12 Liquid Tension Experiment - Rhapsody in Blue
8 Coldplay - Coloratura +2

Mssr Renard
Ook al ben ik drie keer gequote, ik heb eigenlijk niet heel veel zin om er diep op in te gaan.

Mijn opmerkingen waren niet bedoeld om Coldplay te bewieroken. MIjn irritatie zit 'm er meer in dat in het algemeen erg gemakkelijk over best wel toongevende bands wordt heengestapt. Ik ga het niet nog eens zeggen, misschien moet ik gewoon niet aan dit soort spelletjes mee doen.

Wat ik graag wil, is naar goede muziek luisteren en er leuke dingen over zeggen. Ik wil niet naar stomme muziek luisteren en er stomme dingen over zeggen. Progrock heeft heel veel leuke dingen, dus kunnen er heel veel leuke dingen gezegd worden. Maar in plaats daarvan wordt er een appél gedaan op het afzeiken, want dat leest leuk.

Dat levert irritatie bij mij op. Ik houd het ook graag bij mezelf, het doet namelijk wat met mij. Ik zie mijzelf graag als een rebels iemand, maar ik zie mijzelf ook graag als iemand die kan invoelen.

Boeken afzeiken, muziek afzeiken, #metoo afzeiken. Het is allemaal erg stoer en rebels, maar het niet doen vind ik eigenlijk net zo stoer. Het hoeft niet, je bewijst er niks mee, dat je een bepaalde band helemaal kan afkraken. Ik heb talloze bands afgekraakt, en eigenlijk vind ik dat niet meer dan gewoon erg genant, en ik zou wel willen dat juist die berichten niet door mij waren getikt (door de jaren heen). Ik lees veel liever mijn positieve bijdragen terug.

Verder wens ik iedereen gewoon een fijne dag en zeik maar lekker de hele santekraam af, ik hoop dat niet tegen te komen in de andere topics, en anders stop ik ook bij die topics.

Ik zou het persoonlijk erg jammer vinden als er mensen in dit spel afhaken door één persoon die meent dat bands afkraken "hogere school beoordelingen" zijn t.o.v. iets leuk vinden. EvilDrSmith dit spel is bedoeld om het over prog te hebben en nummers te beoordelen, en niet om gehele bands af te kraken met epistels die mij een muisarm bezorgen. En dan kun je hoog en laag gaan roepen dat mensen je punt missen, maar ik denk dat dat juist andersom het geval is. 'Nuff said

Gast
geplaatst: vandaag om 23:18 uur

geplaatst: vandaag om 23:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.