MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Kan iemand mijn punten voor de volgende ladder meenemen a.u.b.? Merci!

Phideaux +2
Bacamarte +1

Ronde 0 - Ladder 57:

24 Ayreon - The First Man on Earth +2
17 Wheel - Dissipating +1
10 Rivers of Nihil - The Void from Which No Sound Escapes
6 Between the Buried and Me - Never Seen/Future Shock

Ronde 0 - Ladder 57:

26 Ayreon - The First Man on Earth +2
17 Wheel - Dissipating
11 Rivers of Nihil - The Void from Which No Sound Escapes +1

buso schreef:
Kan iemand mijn punten voor de volgende ladder meenemen a.u.b.? Merci!

Phideaux +2
Bacamarte +1

Komt in orde !

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 57:

27 Ayreon - The First Man on Earth +1
19 Wheel - Dissipating +2
11 Rivers of Nihil - The Void from Which No Sound Escapes

Deadline zaterdag 19 maart om 19 uur

63

Als ik Ayreon al een punt moet geven...

Ronde 0 - Ladder 57:

29 Ayreon - The First Man on Earth +2
20 Wheel - Dissipating +1

Ronde 0 - Ladder 57:

30 Ayreon - The First Man on Earth +1
22 Wheel - Dissipating +2

Ronde 0 - Ladder 57:

30 Ayreon - The First Man on Earth
24 Wheel - Dissipating +2
12 Rivers of Nihil - The Void from Which No Sound Escapes +1

Ronde 0 - Ladder 57:

31 Ayreon - The First Man on Earth +1
26 Wheel - Dissipating +2
12 Rivers of Nihil - The Void from Which No Sound Escapes

FANTASTISCH nummer van Rivers Of Nihil! Holy cow, wat een fabelachtige pracht!
More sax/sex in metal!

De andere drie nummer bevallen me ook prima, al krijg ik er geen kippenvel van. Aangezien de uitslag inmiddels wel bekend is en mijn punten toch geen verschil meer maken, geef ik de hekkensluiter het resterende puntje.

Ronde 0 - Ladder 57:

31 Ayreon - The First Man on Earth
26 Wheel - Dissipating
14 Rivers of Nihil - The Void from Which No Sound Escapes +2
7 Between the Buried and Me - Never Seen/Future Shock +1

Ronde 0 - Ladder 58:

3 Bacamarte - Espíritos da Terra +2
2 Tool - Pneuma
1 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two) +1
Lake of Tears - To Blossom Blue

Deadline zondag 20 maart om 19 uur

Ronde 0 - Ladder 58:

5 Bacamarte - Espíritos da Terra +2
2 Tool - Pneuma
1 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two)
1 Lake of Tears - To Blossom Blue +1

Mssr Renard
Ronde 0 - Ladder 58:

7 Bacamarte - Espíritos da Terra +2
2 Tool - Pneuma
2 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two) +1
1 Lake of Tears - To Blossom Blue

Ronde 0 - Ladder 58:

8 Bacamarte - Espíritos da Terra 1
4 Tool - Pneuma 2
2 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two)

Ronde 0 - Ladder 58:

10 Bacamarte - Espíritos da Terra 2
4 Tool - Pneuma
3 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two) 1

On the first day, God created light in the darkness.
He named it Tool.
“God saw all that He had made, and it was very good."
De rest van de week nam God vrij, hij had er toch niets beters meer aan toe te voegen.

Getuige 'Pneuma' heeft God, zelfs '10,000 Days' na de incarnatie van Tool, er nog steeds geen omkijken naar. God zag dat alles nog steeds heel goed was.

Verrassende tussenstand met de (mij) onbekende Bacamarte zo fier aan kop. Braziliaanse 80s prog (alhoewel al opgenomen in 1979) leer ik mezelf. Ik snap wel dat het hier zo gewaardeerd word: het is erg ingetogen en introvert. Nogal een verschilletje met de ladder van gisteren dat vast als een verademing geldt voor de non-metalheads hier. Mij een ietsiepietsie aan de te brave kant, al geven de Portugese teksten het een aangenaam exotisch tintje en maakt het fraaie gitaarspel het zeker genietbaar.

Nog een rustmoment met Phideaux, wat gladder en meer synth-y dan Bacamarte, maar ik kan dit ook best hebben. Zeker het tweede deel, met erg fraaie, dromerige melodietjes. Hier en daar klinken wat melodietjes me bekend in de oren, maar ik kan het niet plaatsen.

Lake Of Tears? Wie verzint deze (volkomen vergeten) gothicmetalband nu weer voor een progladder? Oh wacht, ik lees dat ze vorig jaar zowaar uit hun winterslaap zijn gekomen en na tien jaar radiostilte weer een nieuw album hebben uitgebracht. Dat zal vast de reden zijn? Ik heb ze al zeker 15 jaar uit het oog en oor verloren. Dit nummer komt van het enige album dat ik van ze heb, maar waarschijnlijk nog langer niet gedraaid. Best een sfeervol nummer. Erg sfeervol zelfs. Weinig metal trouwens. Helemaal niks zelfs. Meer folky. Mijn resterende punt gaat zeker naar de accordeon!

EDIT: ik zie nu dat ik twee andere cd's van ze heb, en 'Forever Autumn', waar dit nummer van afkomstig is, juist niet. Nouja, lekker belangrijk. Maar wel grappig om deze band uit de mottenballen te vissen. En een leuke tip om mij eraan te helpen herinneren dat ik die 'Forever Autumn' nog wel een keer in mijn collectie wil opnemen. Dank nomineerder.

Mooi, sfeervol laddertje. Je zou bijna zeggen dat het expres is gedaan na al het metalgeweld van de vorige.

Ronde 0 - Ladder 58:

10 Bacamarte - Espíritos da Terra
6 Tool - Pneuma +2
3 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two)
2 Lake of Tears - To Blossom Blue +1

Ronde 0 - Ladder 58:

6 Tool - Pneuma
4 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two) +1
4 Lake of Tears - To Blossom Blue +2

EvilDrSmith schreef:
Ik snap wel dat het hier zo gewaardeerd word: het is erg ingetogen en introvert.
Zou het niet ook gewaardeerd kunnen worden omdat het gewoon mooi is? Je doet het soms voorkomen alsof de meeste stemmers hier een beetje ingekakt zijn en alleen maar kiezen voor kalm en veilig.

Mssr Renard
BoyOnHeavenHill schreef:
(quote)
Zou het niet ook gewaardeerd kunnen worden omdat het gewoon mooi is? Je doet het soms voorkomen alsof de meeste stemmers hier een beetje ingekakt zijn en alleen maar kiezen voor kalm en veilig.

Bacamarte is mij een jaar of vijftien geleden getipt omdat ik Uzva zo fantastisch vond, maar dat is vast te saai en oud. Bacamarte is gewoon heerlijk.

BoyOnHeavenHill schreef:
Klopt, die indruk krijg ik, zeer nadrukkelijk, door het stemgedrag.
Het is wel meer dan een indruk: maak er maar feitelijk van. Daar hebben jij en ik inmiddels 58 ladders bewijslast van. Ik kan inmiddels grotendeels van tevoren al inschatten hoe de rangschikking van een ladder zal zijn.
Detail: zeker niet ingekakt, daarvoor doe je zowel de stemmers als de muziek te kort, maar wel veilig en kleurend binnen de lijntjes. Niet vreemd natuurlijk, want dat is zoals prog het betaamt.

Ronde 0 - Ladder 58:

8 Tool - Pneuma +2
5 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two) +1
4 Lake of Tears - To Blossom Blue

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 58:

12 Bacamarte - Espíritos da Terra +2
8 Tool - Pneuma
6 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two) +1

30

Bacamarte (lijntjes? welke lijntjes?) wint deze overtuigend. Phideaux heb ik een tijdje tof gevonden, de grootste interesse is er wel wat af. Toch was dit wel weer even leuk om te horen. Tool was ook ok, maar zoals ik hier enkele dagen eerder al opmerkte: Tool is op dit moment wel gewoon generiek geworden. Lake of Tears vond ik wat flets.

Ronde 0 - Ladder 58:

13 Bacamarte - Espíritos da Terra 1
8 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two) 2
8 Tool - Pneuma

Ronde 0 - Ladder 58:

15 Bacamarte - Espíritos da Terra +2
8 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two)
8 Tool - Pneuma
5 Lake of Tears - To Blossom Blue +1

36

Ronde 0 - Ladder 58:

16 Bacamarte - Espíritos da Terra 1
10 Phideaux - The Doctrine Of Eternal Ice (Part Two) 2
8 Tool - Pneuma
5 Lake of Tears - To Blossom Blue

Deadline zondag 20 maart om 19

EvilDrSmith schreef:

Klopt, die indruk krijg ik, zeer nadrukkelijk, door het stemgedrag.
Het is wel meer dan een indruk: maak er maar feitelijk van. Daar hebben jij en ik inmiddels 58 ladders bewijslast van. Ik kan inmiddels grotendeels van tevoren al inschatten hoe de rangschikking van een ladder zal zijn.

Zeg, ik hoop niet dat jij nu kritiek gaat leveren op ons zorgvuldig opgebouwde prog-sekte.
De grote Casper heeft hier jaren van zijn leven in gestoken om ons te hersenspoelen

Rudi S schreef:
De grote Casper
Oeh, ik voel me gewoon bevoorrecht dat mijn ouders het hebben aangedurfd om hun enige zoon eveneens Casper te noemen!

EvilDrSmith schreef:

Detail: zeker niet ingekakt, daarvoor doe je zowel de stemmers als de muziek te kort, maar wel veilig en kleurend binnen de lijntjes. Niet vreemd natuurlijk, want dat is zoals prog het betaamt.

Een dergelijke opvatting had men ook op de kunstacademie. Daar hebben ze (vaak) ook een hekel aan 'veilig'. Of 'kleuren binnen de lijntjes'.
Maar ik ga toch echt niet bijvoorbeeld abstract schilderen (of abstracte kunst bekijken) terwijl ik daar een gloeiende hekel aan heb. Ik schilder, luister en bekijk wat ik zelf mooi vind... niet omdat het zogenaamd 'veilig' is.

(quote)

Wat een onzin. Al wat teveel neigt naar oud, jazz, fusion, Canterbury, Kraut, Space/psych etc. (gepriegel, geluidjesmuziek?)legt het af tegen Tool, Steve Wilson, en andere neoprog/progmetal.

Heel veel van mijn nominaties hebben het niet gered. Ik vind het verrassend juist hoe hoog Bacamarte eindigt.

Metal is niet per sé buiten de lijntjes en grunts toepassen vind ik matig gewaagd. Binnen de lijntjes, peuh... Tool is pas binnen de lijntjes. Nee hoor, neoprog en progmetal gaan het hier winnen.

Je doet (op mij) overkomen alsof dat nieuw of raar is. Alsof Canterbury en kraut ooit echt populair waren hier (in NL). Dat legde het vroeger toch ook al af tegen genesis, yes, pink floyd en king crimson? Dat soort genres zijn altijd een niche geweest en dat gaat men niet opeens waarderen omdat het specialer is dan de gemiddelde neoprog.

Overigens ben ik wel fan van alle genres die jij aanhaalt, maar ook van neoprog en best wat progmetal. Ik begrijp de discussies niet zo goed. Leg anders eens uit wat voor jullie het ene nummer zo goed maakt en het andere niet. Dat zijn veel leukere berichten om te lezen dan waarom mensen zogenaamde veilige keuzes maken omdat ze een stroming binnen de prog niet leuk vinden.

Dankjewel bijvoorbeeld EvilDrSmith voor de leuke berichtjes. En zo zijn er nog een heel aantal.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:26 uur

geplaatst: vandaag om 21:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.