menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - editie 2022 - de ontknoping

zoeken in:
Casartelli (moderator)
geplaatst:
Binnenkort begint op deze plek de ontknoping van editie 2022 van de MusicMeter Prog Top 300. Liefhebbers zijn sinds december in de Prog Ladder 2022 bezig met de samenstelling en ruim een half jaar later zijn alle afvallers en het onderste deel van de lijst bekend. We houden ons daar vanaf nu bezig met de rangschikking van de hogere regionen.

Geïnspireerd door het ontknopingstopic van de algemene MusicMeter Top 2000 maken we daar een feestje van, compleet met stap voor stap bekendmaken van de lijst, met de basisinfo over de nummers en besprekingen van de nummers door de liefhebbers. Voor dat laatste is overigens nog wel wat input nodig; dagelijks voeg ik in het laddertopic wat nummers toe waarover op niet al te lange termijn een review gewenst is; het recentste overzicht staat hier.

Casartelli (moderator)
geplaatst:
De volgende nummers uit de 2021-editie zijn dit jaar uit de lijst gevallen:

123 Tool - Parabola
153 Tool - Eulogy
162 Archive - Bullets
173 The Gathering - Travel
183 Galahad - I Could Be God
187 Anathema - Internal Landscapes
188 Anathema - The Beginning And The End
201 Black Mountain - Space To Bakersfield
202 Twelfth Night - Take a Look
204 The Gathering - Black Light District
207 Lunatic Soul - A Thousand Shards of Heaven
213 Habitants - Meraki
216 Kayak - Merlin
220 Archive - Heart Beats
225 Pendragon - Masters of Illusion
228 Paatos - Téa
229 Transatlantic - Stranger in Your Soul
230 Scarlet Stories - The Tell-Tale Heart
233 Fish - Goldfish and Clowns
237 Rival Sons - Destination On Course
239 Twelfth Night - We Are Sane
241 Pain of Salvation - Iter Impius (Martigena, Son of Mars) (Obitus Diutinus)
242 The Decemberists - The Island
246 Transatlantic - The Whirlwind
250 Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray XII
252 Transatlantic - All of the Above
253 Soen - The Words
257 Cosmograf - White Car
260 Long Distance Calling - Hazard
262 Gazpacho - Golem
265 Anima Mundi - Spring Knocks on the Door of Men
266 Cosmograf - Hay-Man
267 Moonrise - Like An Arrow
272 Pallas - The Cross And The Crucible
273 Sólstafir - Ótta
276 Oceansize - Women Who Love Men Who Love Drugs
278 Cardiacs - The Everso Closely Guarded Line
279 Oceans Of Slumber - The Banished Heart
280 The Pineapple Thief - Too Much to Lose
282 Anna von Hausswolff - Deathbed
287 King Crimson - Dangerous Curves
291 Caravan - Nine Feet Underground
294 Beardfish - Ludvig & Sverker
295 Manfred Mann's Earth Band - Drowning on Dry Land / Fish Soup
296 Glass Kites - Mirror Me
298 Vulkan - This Visual Hex

geplaatst:
Au, daar staan toch behoorlijk wat pareltjes bij. Zeker ook zonde dat er een aantal meer unieke (dus het enige nummer wat van de betreffende band in de lijst stond) bands verdwijnen.

De grootste teleurstellingen betreffen dan Paatos, Habitants, Sacrlet Stories, The Decemberists, Anima Mundi, Solstafir, Long Distance Calling, Rival Sons, Oceansize en Oceans of Slumber. Allemaal stuk voor stuk pareltjes wat mij betreft, maar ook nummers die zorgden voor een wat ander geluid. Vermoed dat ik voor het gros van die nummers ooit een recensie geschreven heb. Volgens mij verdwijnen al deze bands nu ook uit de lijst.

Ik weet nog niet wat er allemaal voor in de plek komt, maar krijg toch de indruk dat de afwisseling toch wel weer wat minder wordt. Maar het kan zijn dat dat gevoel vooral komt doordat ik zie wat voor moois er allemaal verdwijnt.

Casartelli (moderator)
geplaatst:
Bonk schreef:
Au, daar staan toch behoorlijk wat pareltjes bij. Zeker ook zonde dat er een aantal meer unieke (dus het enige nummer wat van de betreffende band in de lijst stond) bands verdwijnen.

De grootste teleurstellingen betreffen dan Paatos, Habitants, Sacrlet Stories, The Decemberists, Anima Mundi, Solstafir, Long Distance Calling, Rival Sons, Oceansize en Oceans of Slumber. Allemaal stuk voor stuk pareltjes wat mij betreft, maar ook nummers die zorgden voor een wat ander geluid.
Ik treur niet over al deze namen mee, maar over de meerderheid ervan beslist wel, zeker ook om de reden die je erbij aangeeft.
Bonk schreef:
Vermoed dat ik voor het gros van die nummers ooit een recensie geschreven heb.
Dit moet de schrale troost dan maar zijn: mocht een dezer nummers later met succes gehernomineerd worden, dan wordt de recensie gewoon hergebruikt. Van de 46 nieuwkomers dit jaar zullen er ook 11 re-entry's zijn en het merendeel daarvan had al een recensie ook.

Casartelli (moderator)
300
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Airbag - Killer [9:18]

(afbeelding)

Disconnected | 2016 | Noorwegen

2021: ---
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: SBube

Mooie debutatnt, Killer. Evenzo opvallend dat deze nog nooit genomineerd is, dan wel gesneuveld is.

Casartelli (moderator)
299
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Queensrÿche - Promised Land [7:58]

(afbeelding)

Promised Land | 1994 | Verenigde Staten

2021: ---
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Bravejester

Bij mijn 1e luisterbeurt van Promised Land was me al duidelijk dat ik dat het beste nummer op het gelijknamige album vond. Toen wist ik nog niet dat het uit zou groeien tot een top 5 nummer voor mij!

Dit nummer begint eigenlijk best onheilspellend wat er voor zorgt dat ik direct de volle aandacht aan dit nummer geef. De drums vallen in en Geoff is hier echt goed bij stem en klinkt uitstekend! De emotionele tekst en de felle uithalen door Geoff doen de rest… why am I? Dit is een meesterwerk!

De hele productie van dit album geeft de zang en muziek ook alle ruimte wat zorgt voor een wel heel fijne luisterervaring!

Wel een moeilijk manneke hoor die Geoff Tate… In 1990 zingt hij nog over zelfstandig denken en muren daardoor tot zand laten worden…

Think for yourself and feel the walls
Become sand beneath your feet

Om in 1995 zichzelf voort te slepen door dat zelfde zand...

Life's been like
dragging feet through sand,
and never finding... Promised Land
(Bravejester)

Gast
geplaatst: vandaag om 22:38 uur

geplaatst: vandaag om 22:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.