MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Gaat niet goed met de punten thelion

Zagato schreef:
Gaat niet goed met de punten thelion

oeps..... aangepast

thelion schreef:
(quote)

oeps..... aangepast

Bijna Tchaikovsky moet er 5 hebben

tis nog vroeg , nu klopt het weer

thelion schreef:
tis nog vroeg , nu klopt het weer

Top!

Ronde 0 - Ladder 14:

27 Tuber - Desert Overcrowded
25 Motorpsycho - Vortex Surfer 2
8 Maneige - Les Aventures de Saxinette et Clarophone
6 Tchaikovsky - Firebird Suite Finale 1

Deadline: vrijdag 4 februari om 19:00 uur

6 6

Stravinsky: Ik was in eerste instantie - na mijn gefronste wenkbrauwen dat dit stuk van Stravinsky in de ladder stond én toegeschreven aan Tchaikovsky - vooral benieuwd voor welke versie is gekozen. Aha, eentje met Gergiev: dan kan het al bijna niet verkeerd. En dat blijkt. Prachtig en zinderend, ook om Valery zo te zien. Het had van mij wel de volledige suite mogen zijn, of zelfs het gehele ballet.
Degene die dit werk van Stravinsky waarderen en zich verder niet bezighouden met klassiek, maar toch wel wat meer van hem willen luisteren: zijn 'Le Sacre Du Printemps / The Rite of Spring' is (natuurlijk) een van zijn bekendste - en gaafste - werken. Mysterieus, dissonant, betoverend, ontregelend en onheilspellend. Met de originele 'Jaws' van John Williams.

Voor lezers die nu wel eens willen weten hoe Tchaikovsky dan wél klinkt: zijn stuk '1812 Ouverture' is behoorlijk prog-approved. Vooral versies met in de apotheose (net) echt kanonnenvuur, kerkklokken en een koor, zelfs zonder beeld een heftig spektakel. Tchaikovsky : Overture 1812 (Full, Choral) (Sure, best version ever) - Ashkenazy* - YouTube

Speaking of which: wordt er op MuMe ook wel eens spelletjes gehouden met/over klassieke muziek?

Motorpsycho: Ik volg de band al vanaf het begin ('Lobotomizer' uit 1991), maar in de jaren rondom de millenniumwisseling knapte ik zwaar af op de poppy sound die ze toen bezigde. 't Heeft een paar jaar geduurd eer ik ze weer begon te herwaarderen (toen ze weer van dat geluid afstapte). Dat mensen ook afknappen op de zang kan ik me wel voorstellen. Ik heb ze diverse keren live gezien (o.a. Roadburn) en live is het soms ook hit or miss: zowel wat ze qua genre/sfeer/vibe gaan spelen, als ook hoe de zang overkomt. De ene keer als een briljante jamimprovisatie waarin ik helemaal word opgezogen, de andere keer verveel ik me stierlijk en erger ik me ook aan de zang. Dit nummer is een van hun ouwe classics, van vlak vóór de poppy koerswijziging en vind ik ge-wel-dig. De wat wiebelige (schreeuw)zang past er uitstekend bij.

Tuber: nooit van gehoord en al bij dat basloopje in het intro kreeg ik kippenvel. Het intro deed me wel heel erg denken aan een nummer van Airbag (die in een latere ladder nog voorbijkomt), maar na ruim 2,5 minuut slaan ze rechtsaf en duiken in de hoek die mij doet denken aan de riffs van de beste instrumentale stonerband Karma To Burn, maar dan met een proggy bravoure eroverheen. Nondeju, de tranen springen me bijna in de ogen: wat is dit gaaf! Nee, niet eens bijna.
Gewoon de volle tien minuten kippenvel en de tranen in mijn ogen. Wat een ontdekking! Je had me al eerder verrast met die Griekse Villagers of eh, Ananas City, maar dit is zo mogelijk nog indrukwekkender, thnx musicborst!
Mag ik deze ook drie punten geven? Nouja, niet nodig: ze gaan toch wel door.

Maneige: tsja, dan moet je wel van goede huize komen om na dit nummer me nog een keer omver te kunnen blazen. En Maneige komt ver, heel ver, want ik vind het een wonderschone en avontuurlijke compositie die alle kanten opfladdert met een apart instrumentarium, maar ik kreeg bij Motorpsycho al kippenvel en bij Tuber ook nog eens tranen. In andere ladders hadden ze kunnen winnen.

De sterkste ladder tot nu toe. En dat zonder Tool en Opeth.

Ronde 0 - Ladder 14:

29 Tuber - Desert Overcrowded +2
26 Motorpsycho - Vortex Surfer +1
6 Stravinsky - Firebird Suite Finale

69

29 Tuber - Desert Overcrowded +2
6 Tchaikovsky - Firebird Suite Finale

Ik zie nu dat het ook wel lollig geweest zou zijn als dit (ook al ge-wel-di-ge!) nummer was genomineerd: Tuber - Firebird - YouTube

Ronde 0 - Ladder 14:

29 Tuber - Desert Overcrowded
27 Motorpsycho - Vortex Surfer +1
8 Stravinsky - Firebird Suite Finale +2

72

Dank je voor de correctie van Tchaivinskystrakovski mijn beste EvilDrSmith

Ronde 0 - Ladder 14:

30 Tuber - Desert Overcrowded +1
29 Motorpsycho - Vortex Surfer +2
8 Stravinsky - Firebird Suite Finale +2

75

Fijne ladder. Stravinsky vond ik als geheel minder interessant. Het deed me meer denken aan filmmuziek. Wel prima, maar onvoldoende voor de punten. Maneige is erg interessant. Het gaat alle kanten op en de momenten met vooral piepjes en zo vond ik niet zo prettig, maar er zaten ook hele mooie stukken tussen. In een andere ladder had dit muziekstuk zeker punten kunnen krijgen.
Motorpsycho ken ik vooral van naam. Eigenlijk ken er heel weinig muziek van. Ik vond dit een uitstekend nummer. De zanger probeert de eigenlijk niet goed te halen hoge tonen te overschreeuwen. Dat vond ik best geslaagd. Erg mooi nummer. Dat geldt ook voor de song van Tuber. Hele fijne track. Nieuwsgierig naar andere muziek van deze Griekse band. Ik had er nog nooit van gehoord, maar mijn interesse is zeker gewekt.

Motorpsycho gaat er nu met het volle pond vandoor, waardoor Tuber overblijft met een schamel puntje. Dat voelt als te weinig. Op een andere dag zou de puntenverdeling andersom kunnen zijn.

Echt een uitstekende ladder, waarbij ik het jammer vindt dat Maneige toch niet een puntje kon krijgen.

EvilDrSmith schreef:
De sterkste ladder tot nu toe. En dat zonder Tool en Opeth.
Dat is toch logisch? Met Tool en Opeth zou deze ladder aanmerkelijk zwakker zijn geweest.

Graag gedaan!
Mijn stonernominaties zijn nu op. Ik ga Karma To Burn op mijn checklijst zetten. Ben eigenlijk helemaal geen kenner van Stoner (en aanverwante) muziek.

Ronde 0 - Ladder 14:

31 Tuber - Desert Overcrowded +1
31 Motorpsycho - Vortex Surfer +2
8 Stravinsky - Firebird Suite Finale

Interessante ladder. Ik weet het, het is eerder gezegd, maar daarom niet minder waar. Met Tuber als zeer aangename ontdekking.

Ronde 0 - Ladder 14:

33 Motorpsycho - Vortex Surfer +2
32 Tuber - Desert Overcrowded +1
8 Stravinsky - Firebird Suite Finale

81

Ronde 0 - Ladder 14:

35 Motorpsycho - Vortex Surfer +2
32 Tuber - Desert Overcrowded
9 Stravinsky - Firebird Suite Finale +1

Dat was een leuke.

Ronde 0 - Ladder 14:

37 Motorpsycho - Vortex Surfer +2
33 Tuber - Desert Overcrowded +1
9 Stravinsky - Firebird Suite Finale

Ronde 0 - Ladder 15:

2 Europeans - Going to Work +2
1 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia) +1
0 Kaatayra - Iasá
0 Deftones - The Spell Of Mathematics

Deadline: zaterdag 5 februari om 19:00 uur

Kaatayra: te druk en priegelachtig
Deftones: Blijkbaar vond ik hem in 2020 wel leuk, hij stond toen in mijn playlist, nu voel ik het niet
The Ocean: Lekker, wat een power, dig it, toch weer veel fijne ontdekkingen dit jaar, Duits, het grunten op het eind verpest het wel een beetje
Europeans: Fijn nummer, goed gezongen door H, prima, kende het niet, de volle buit

Ronde 0 - Ladder 15:

2 Europeans - Going to Work
3 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia) +2
0 Kaatayra - Iasá
1 Deftones - The Spell Of Mathematics +1

Deadline: zaterdag 5 februari om 19:00 uur.

6

Mooie stevige ladder om de week mee af te sluiten.
The Ocean springt er hier voor mij uit: mooie samenwerking met Jonas Renske van Katatonia. Kaatayra vind ik een mooie kennismaking met een band die traditionele Braziliaanse folk invloeden en instrumenten mengt met black metal, alhoewel ik min of meer vergelijkbare Roemeense bands zoals Dordeduh - Har (uit m'n 2021 jaarlijst) of Negurã Bunget - Om persoonlijk indrukwekkender vind.

Ladder 19 bevat overigens ook een mooi nummer waarin op geslaagde wijze inheemse invloeden, in dit geval uit het Amazone gebied zijn verwerkt (had een nominatie van mezelf kunnen zijn)...

Toch krijgt Deftones in dit geval de 2e plaats voor mij.

Tenslotte weer wat geleerd over de jonge jaren van Steve Hogarth die ik toch met Marillion vrij hoog heb zitten.

Ronde 0 - Ladder 15:

3 Europeans - Going to Work +1
3 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia)
2 Kaatayra - Iasá +2
1 Deftones - The Spell Of Mathematics

9

De uitslag van de vorige ladder was wel vrij ondubbelzinnig.

Ronde 0 - Ladder 15:

4 Europeans - Going to Work +1
3 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia)
2 Kaatayra - Iasá
3 Deftones - The Spell Of Mathematics +2

Ronde 0 - Ladder 15:

5 Europeans - Going to Work +1
5 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia) +2
2 Kaatayra - Iasá
3 Deftones - The Spell Of Mathematics

Weer alleen onbekende nummers. Leuk om te ontdekken. Maar lastig om punten voor te geven. Het ene punt althans. De twee punten was makkelijk want ik vond The Ocean by far het fijnste nummer. Het minste nummer was ook eenvoudig. Kaatayra heeft een begin waar ik zo zenuwachtig niet goed van word, dat ik na de eerste minuut al wil afhaken. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan, maar het was voor mij niet meer te redden. Deftones begint ook als 'niet mijn kopje thee', maar is daarna toch wel leuk. The Europeans zijn wel heel erg eighties en een beetje repeterend. Maar een jonge H is wel leuk en de melodie blijft hangen. Dus toch maar daar het ene punt gelaten.

Ronde 0 - Ladder 15:

7 Europeans - Going to Work 2
6 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia) 1
2 Kaatayra - Iasá

Redelijk makkelijke ladder voor mij, aan de ene kant omdat ik Europeans echt steengoed vind en aan de andere kant omdat ik de andere drie nummers niet zo heel sterk vind. Er staat overigens ft. Steve Hogarth bij de YouTube clip en als je hem uitklapt zelfs Steve Hogarth from Marillion on vocals maar toen op dat moment in 1983 zat Hogarth nog lang niet in Marillion en was hij gewoon bandlid van Europeans.

Ronde 0 - Ladder 15:

7 Europeans - Going to Work
7 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia) +1
4 Kaatayra - Iasá +2

Deadline: zaterdag 5 februari om 19:00 uur

21

Kaatayra is voor mij dé mindblowing verrassing van afgelopen jaar. WTF gebeurt hier allemaal?!? Akoestische blackmetal á la Wolves In The Throne Room meets minimal music á la Reich/Glass/Adams in een Amazonesfeertje. En dat allemaal bedacht en vloeiend uitgevoerd door één geniale Braziliaan. Volstrekt uniek geluid, maar dan ook écht uniek. Al verbaast het me niet dat dit niet door iedereen hier zal worden erkend/beloond.

Europeans: toevallig vorige maand nog via een een vinylverkoopsite op Facebook het debuutalbum aangeschaft. Ben geen Hogarth-fan noch van een kopstem, maar ik kan zijn zang hier beter waarderen dan bij Marillion. Best een lekker en sfeervol nummer, maar tikkie gedateerd natuurlijk en ook geen échte hoogvlieger.

The Ocean: al vanaf hun eerste (?) Nederlandse optreden - als voorprogramma van Cult of Luna in de Arnhemse Goudvishal in 2004 - ben ik fan. Wat een oppermachtig, overdonderend geluid. Het laatste album waar dit nummer opstaat staat hier ook in de kast, maar eh... ik loop nogal achter met luisteren. Gelukkig bewijst dit nummer dat het nu al geen miskoop meer kan zijn. Gelukkig maar, het is toch €30,-... Fantastische samenwerking met die gozert van Katatonia: zo goed heb ik hem nog nooit bij zijn eigen band te werk horen gaan. In de meeste andere ladders had het twee punten gekregen.

Deftones: ten tijde van hun debuut was ik fan en ik kan me nog levendig hun optreden in een rampestampvolgepakt-en-geprakte Melkweg herinneren: tijdens ik meen '7 Words' was de hele zaal één grote moshpit en surfcrowdde de zanger van voor naar achter en van links naar rechts door de zaal. Na 'Around The Fur' kwamen er meer emo-invloeden in hun sound en hoewel ik de band nog steeds waardeer, ga ik er niet meer van uit mijn plaat. Ook bij dit nummer niet, alhoewel ik het beter en intenser vind dan ik op voorhand had gedacht.

Ronde 0 - Ladder 15:

8 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia) +1
7 Europeans - Going to Work
6 Kaatayra - Iasá +2

24

Ronde 0 - Ladder 15:

10 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia) +2
8 Europeans - Going to Work +1
6 Kaatayra - Iasá

27

12 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia) +2
9 Europeans - Going to Work +1
6 Kaatayra - Iasá

Deftones heeft geweldige nummers, maar helaas ook heel veel nummers die ik heel middelmatig vind. Dan verdraag ik die obstipate zang echt niet. Kaatayra en The Euopeans waren beiden best aardig, maar de laatste wint het nipt. The Ocean is de duidelijk winnaar.

Ronde 0 - Ladder 15:

wat een marteling vandaag. Ik ben toch best een Hogarth-fan, maar in dit nummer irriteerde hij me enorm. De (prog)metal van The Ocean en Deftones vond ik ook niet om doorheen te komen, maar die laatste leek iets korter te duren dus die krijgt dan maar het punt. Kaatayra was ook niet veel, maar in het land der blinden...

12 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia)
9 Europeans - Going to Work
8 Kaatayra - Iasá +2
4 Deftones - The Spell Of Mathematics +1

Ronde 0 - Ladder 15:

13 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia) +1
8 Kaatayra - Iasá
6 Deftones - The Spell Of Mathematics +2

Ronde 0 - Ladder 15:

15 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia) +2
9 Kaatayra - Iasá +1
6 Deftones - The Spell Of Mathematics

Dat nummer van Kaatayra was wel een ontdekking, hoewel de rest van het album een beetje teleurstellend is, vergeleken met dit ene nummer. Maar The Ocean gaat daar toch nog vlotjes over.

Ronde 0 - Ladder 15:

17 The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia) +2
10 Kaatayra - Iasá +1
6 Deftones - The Spell Of Mathematics

Ik heb Hogarth ook best hoog zitten maar ik kan hier met de beste wil geen punten aan hangen...

Gast
geplaatst: vandaag om 22:27 uur

geplaatst: vandaag om 22:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.