MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:
Bij U2 en DM is in elk geval het succes nog gebleven dus dan snap ik dat ze op die voet doorgaan. Maar de laatste twee Cure-albums waren echte flops, dus dan moeten ze met iets anders komen, ja.

Ja, ineens kunnen ze er niks van rara...

johan de witt schreef:
Maar de laatste twee Cure-albums waren echte flops, dus dan moeten ze met iets anders komen, ja.

Ik.weet t niet precies hoor maar er zijn bij hun ook veel bandwissellingen geweest toch? Dat helpt ook niet mee

Zou kunnen dat dat een rol speelt.
Maar ik hoor net dat hun nieuwe nummers veelbelovend zijn, dus wie weet.

Na zo’n lange absentie zal er aan media-aandacht geen gebrek zijn, dus dat voordeel hebben ze alvast.

5. U2 - Achtung Baby (1991) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/covers/0/107.jpg?cb=1533069601

De kogel is door de kerk. Na herbeluistering viel me op dat ik een aantal nummers helemaal niet zo geweldig vind. Vroeger dan in het werk van DM sluipt de soul kramp de vocalen van U2 binnen. Bono wil zo graag bezield zingen en dat mag natuurlijk. Maar ik heb er weinig boodschap aan. Ik vind het wat geforceerd klinken. Van zodra Bono zijn vliegbril opzet, haal ik mijn neus op. Was het oude werk zo eerlijk en recht voor de raap, dan lijkt het wel alsof de zanger vanaf Achtung Baby wat te verbergen heeft. Achter die geblindeerde glazen met name. Zijn Mephisto typetje heb ik nooit gemogen. Zoo Station is een mooie binnenkomer. The Fly, Mysterious Ways en Even Better Than The Real Thing zijn knallers van singles. Op One hoor ik de soulknepen al. Het viel me dit weekend meer op dan vroeger. Until The End Of The World en So Cruel zijn goed, Trying To Throw Your Arms Around The World ervaar ik als een welgekomen afwisseling. De drie laatste nummes vind ik net als Who's Gonna Ride Your Wild Horses minder memorabel.

5. Achtung Baby

Bij mij ook op 5. Ik vond er destijds niet veel aan, en daarna nooit meer echt beluisterd, maar nu ik hem vandaag weer draaide beviel hij me beter dan ik me hem herinnerde. Zoo Station is een sterke opener, Wild Horses ook prachtig, en End of the World. Maar vooral het door mij vrijwel vergeten So Cruel en Acrobat bevielen prima. Sterk album toch wel.

5. Pop

Kapitein Bono gooide het over een andere boeg en dat leverde een leuk album op. Uiteraard was de toon al gezet met Zooropa maar op dat album staat maar een echte memorabele track (Stay) en die was a-typisch voor de richting die U2 was ingeslagen.

Pop dus. Oftewel U2 part 2. Meer dance en electronics en geproduceerd door Flood (bekend van.. )

Lekkerste tracks: Mofo, Staring at the sun, Discotheque, Wake up dead man.

Ries_72 schreef:

Flood (bekend van.. )

Wat zo'n topic teweeg kan brengen... ik had afgelopen zaterdag een soort van ingelaste U2 dag. Ik heb maar liefst 6 albums van de band opgezet die dag. Uiteraard vooral de albums die niet allemaal nog even goed in mijn systeem zaten. En dat lieve mensen heeft toch wel gevolgen gehad voor de rangschikking zoals ik vooraf in gedachte had. De nummer 5 is daar een voorbeeld van.

5. Pop

Het bleek een prettige luistertrip en die herwaardering leverde een nette 5de plek op. Het album bleek coherenter en vooral ook gewoon beter dan ik dacht. De hit Staring at the Sun die het meest deed denken aan vroeger tijden vond ik altijd al sterk en dat was nu ook nog zo enkel kwamen er daar dus een paar van bij.

Sterke liedjes zijn: Mofo, Gone, Wake Up Dead Man en dus Staring at the Sun

johan de witt schreef:
5. Achtung Baby

Sterk album toch wel.

Je wordt nog fan

luigifort schreef:
(quote)

Je wordt nog fan

Ik vind t eigenlijk redelijk tegenvallen dat deze plaat (zonder verder iets te verklappen... ) gelijk 2x op een vijfde plek staat.

Kort, maar krachtig

DjFrankie (moderator)
5 https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5776.jpg?cb=1611713270

Supergave registratie van hun eerste drie albums, alles klopt hier "nog" op het podium.

5. U2 - The Unforgettable Fire (1984) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/148.jpg

Ik ben te moe voor lange stukjes nu Maar U2, mijn jeugdhelden en Bono mijn idool. Tot en met Pop dan, daarna was het wel klaar. Pride was geloof ik de eerste song van ze die ik hoorde op een bandje en Bad nam ik op van de radio tijdens de uitzending van de Top 100 Allertijden, net als meerdere songs van de band. In mijn teens was het onvergetelijke vuur mijn fave song van de band zo'n beetje. Maar opener A Sort of Homecoming blijft toch wel de mooiste van het stel. Wire heb ik ook altijd woest aantrekkelijk gevonden. Het album is al pastoraal en spiritueel en wordt dat op kant B helemaal. In recentere jaren is mijn waardering voor het Elvis nummer sterk gestegen.

Ook bij mij op 5:

5. The Unforgettable Fire

Heerlijk 'weids' en mysterieus album. Tonnen sfeer. Pride heb ik ook altijd een prachtige single gevonden, geweldig catharsis-refrein. Andere favorieten zijn het openingsnummer, de titeltrack, Wire, Bad natuurlijk... Met de laatste drie nummers had ik lange tijd minder gevonden en ook nu heb ik er net wat minder vat op dan de rest, alleen ben ik nu van de conclusie dat die vaagheid net extra bijdraagt aan de sfeer. Kortom, topper dus.

Casartelli (moderator)
https://www.musicmeter.nl/images/covers/2000/2079.jpg
5. Zooropa

Ik ben niet zo rigoureus aan het herbeluisteren als sommige anderen hier, maar deze en opvolger Pop heb ik wel vrij recent in de speler gehad en dat heeft wel gevolgen voor de rangschikking gehad. Waar ik Pop in eerste instantie wel een spannend album vond, bekroop mij de laatste keer het gevoel dat de vorm toch boven de inhoud ging. Deze luisterde daarentegen lekker weg. Dat was al bekend bij Numb, The Wanderer en het titelnummer, maar nu ging het hele album er best prima in.

Overigens denk ik dat Stay het eerste U2-nummer is dat ik ooit hoorde; het stond in de Top 40 een paar maanden nadat ik begon daarnaar te luisteren. Vond er toen niks aan en erg veel verandering is daar niet in gekomen.

Stay is top 5 materiaal voor mij

Zack
5. Boy (nu met verhaaltje)

Boy is één van mijn meeste gedraaide albums uit mijn jeugd. Weliswaar ontdekt na War , waar ik bekend werd met U2.

Boy past ook qua hoes (onschuldig jochie) en titel bij mij , ook de 'reis' naar volwassenschap en zijn strubbelingen.
Ik was ook ' blind and could not see ' (I Will Follow) , ' in the shadow , Boy meets man (Twilight) , the child (Into the Heart) , 18 years, they were so glad....I was so sad (Out of Control) , A Place Far Away (Stories For Boys) , Whatever the Feelings I keep Feeling (A Day Without Me).....enz.

De songs spraken me aan en het pastte allemaal...bijna bizar.

luigifort schreef:
Stay is top 5 materiaal voor mij

Een van de meest tenenkrullende U2 songs in mijn oren. De eerste single waarbij ik dacht: "Dan hoeft het voor mij niet meer." Meningen, he.

Meningen ja...
Prachtig hemelse song

Ik vond het ook wel een van hun mooieren van de 90s, ja. Mooie clip ook.

Berlijn

dazzler schreef:
De drie laatste nummers vind ik net als Who's Gonna Ride Your Wild Horses minder memorabel.

Net nog even gecheckt bij het album, en mijn 3 sterretjes staan bij de laatste 3 nummers

Blijkbaar niet memorabel, anders had je niet hoeven checken

Ik vind Stay wel 1 van hun betere ballads, maar ik ben dan ook uit het anti Stuck in a moment you can't get out of kamp

luigifort schreef:
Blijkbaar niet memorabel, anders had je niet hoeven checken

Album staat op 5 sterren hier, dus eigenlijk gewoon een geval van "Alle 12 Goed"

pureshores schreef:
Ik vind Stay wel 1 van hun betere ballads, maar ik ben dan ook uit het anti Stuck in a moment you can't get out of kamp

Je zit nog steeds vast...

Verhip. Ik stel vast dat ik zes albums had klaarliggen voor vijf plaatsen.

Wil dat dan zeggen dat Achtung Baby mijn top 5 niet zou hebben gehaald? Eigenlijk wel.

Ik probeer er een mouw aan te passen door middel van een ex aequo op nummer 3.

Casartelli (moderator)
Objection!

Hello, hello...ik had 10 albums klaar liggen voor 5 plekken

Gast
geplaatst: vandaag om 21:40 uur

geplaatst: vandaag om 21:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.