MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Reis rond de wereld - Album top 20 - 47. Colombia, Ecuador, Guyana, Venezuela, Frans-Guyana

zoeken in:
dix
Ah, ik dacht al waarom noemt niemand ze.

Veel treffers, maar helaas ben ik de enige die voor Khadja Nin gestemd heeft. Destijds was zij nochtans bekend van Wale Watu.

1. Aster Aweke - Aster (1989)
2. Khadja Nin - Khadja Nin (1992)
3. Mulatu Astatke - Mulatu of Ethiopia (1972)
4. Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla (1975)
5. Aster Aweke - Kabu (1990)
6. Khadja Nin - Ya Pili... (1995)
7. Minyeshu - Black Ink (2013)
8. Maryam Mursal - The Journey (1998)
9. Groupe RTD - The Dancing Devils of Djibouti (2020)
10. Geoffrey Oryema - Exile (1991)
11. Minyeshu - Dire Dawa (2008)
12. GiGi - Gold and Wax (2006)
13. Siti Muharam - Siti of Unguja (2020)
14. Orchestra Makassy - Agwaya (1982)
15. J.P. Bimeni & The Black Belts - Free Me (2018)
16. Ayub Ogada - En Mana Kuoyo (1993)
17. Dur-Dur Band - Volume 5 (2013)
18. Abyssinia Infinite and Gigi Shibabaw - Zion Roots (2003)
19. Asmara Allstars - Eritrea's Got Soul (2010)*
20. Jali - Paysages (2023)

Superbitch schreef:
Veel treffers, maar helaas ben ik de enige die voor Khadja Nin gestemd heeft. Destijds was zij nochtans bekend van Wale Watu.)

Remcodulac en ik hebben ook op haar gestemd, maar allemaal op verschillende albums.

Deze regio is behoorlijk obscuur op muzikaal vlak. Toch heb ik weer een redelijk evenwichtige top 20 ineengeflanst.

8x Tunesië
6x Egypte
2x Soedan, Tsjaad
1x Libië, Zuid-Soedan

Jaren '50: 0
Jaren '60: 2
Jaren '70: 1
Jaren '80: 2
Jaren '90: 3
Jaren '00: 6
Jaren '10: 3
Jaren '20: 3

marsupilami schreef:
3. Sampa the Great - As Above So Below (2022) (Soul / Hip-Hop) (Zambia)
Punten: 158
Aantal stemmen: 5 - Hoogste positie: 2 (remcodulac, herman)
De derde plaats is voor die tweede album van Sampa the Great. Met 2 podiumplaatsen in de lijstjes en 5 stemmen in totaal.
Vandaag heb ik deze lp op wit transparant vinyl aangeschaft voor het zachte prijsje van €14,99 bij Plato. Dus mochten remcodulac, herman, Lying Mouth, Poek en evt andere stemmers 'em nog niet hebben, maar wel willen? Koopje!

dix
Een lijstje maken zonder iets van 's werelds meest gedraaide artiest Oum Khalthoum (twintig spelvariaties mogelijk) kan natuurlijk niet, maar welke plaat kies je? (tweehonderd speelvariaties mogelijk)

dix schreef:
Een lijstje maken zonder iets van 's werelds meest gedraaide artiest Oum Khalthoum (twintig spelvariaties mogelijk) kan natuurlijk niet, maar welke plaat kies je? (tweehonderd speelvariaties mogelijk)

Daarbij duurt een liedje van Umm Kulthum al gauw ruim een half uur tot een uur en ben je met één album al gauw een uurtje of 4 zoet. Officieel schrijf je haar naam als: أم كلثوم‎

zaaf
Ik heb er één van Om Kalsoum gevonden met liedjes van minder dan 20 minuten. Heerlijk gewoon.

Ik heb Oem Kaltoem genegeerd, maar had een beetje hetzelfde probleem bij Anouar Brahem. In ieder geval zijn album over Ciska Peters gekozen, dat spreekt voor zich.

dix
4x Egypte, 4x Tunesië, 2x Sudan.

dix schreef:

Ik ben voor Umm Kulthum gegaan, zo staat zij ook hier op de site.
en voor dix en misschien EvilDrSmith, ik denk dat deze ook wel iets voor jullie is.

Verder
Egypte 9x
Tunesie 5x
Soedan 4x
Libie 2x
Tsjaad 0x
Zuid-Soedan 0x

Lying Mouth schreef:
en voor dix en misschien EvilDrSmith, ik denk dat deze ook wel iets voor jullie is.
Zonder te luisteren, maar alleen kijkend naar de hoes en de muziekgenres moet ik onmiddellijk denken aan Omar Souleyman. Als dat een terechte associatie is: dank voor de tip!

We zitten momenteel aan 83 albums met 8 deelnemers dus hopelijk komen er nog een paar bij. Van bijvoorbeeld 123poetertjes, aerobag, Ana_zwaan, Arno, BlackFinch, Bonk, Casartelli, DjFrankie, dynamo d, El Ninjo, esteban, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, Finn, GrafGantz, Gyzzz, herman, hoi123, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Justus18, Koenr, koosknook, likeahurricane, Manfield, MAS, Nr.4, Papartis, Poek, ranja, remcodulac, Ries_72, rudolphS, Teunnis, vigil, west

De deadline staat op woensdag 10 januari om 23:59.

Komende maanden heb ik geen tijd om serieus in te luisteren in onbekende landen/genres. Spijtig, maar waar.

Slechts Griekenland, Italië en Japan maken kans

11x Tunesië
4x Egypte
3x Soedan
2x Libië
1x Tsjaad

1x jaren 80
3x jaren 00
8x jaren 10
8x jaren 20

De Nederhop heeft het niet gehaald.

dix schreef:
Ik vind haar (platenmaatschappij) wel een ordinaire sell-out. Moet je eens op Discogs kijken hoe vaak dezelfde hoes voor de eerste druk wordt gebruikt, maar steeds voor andere opnames (althans, dat suggereren die Arabische kriebeltekens). En dan wordt diezelfde foto wéér meerdere keren gebruikt, maar dan met een ander achtergrondkleurtje. Of met die foto bewerkt. Damn, wat een cheapo's. Alsof Umm net zo fotoschuw/onbekend/arm was als Robert Johnson dat er maar een foto beschikbaar is (en zelfs van Robert zijn er inmiddels drie bekend).

Ik heb trouwens onder meer 'The Twinkling Star' (1961) op vinyl en ook daar staan nummers op met hele acceptabele lengtes. Een van de weinige albums met een "unieke", afwijkende hoes (en Engelse titel!). Ik zie trouwens ook nu pas dat ik in mijn (ongesorteerde) collectie vier lp's heb van Umm waarvan de originele uitgave diezelfde foto op de voorkant heeft, maar allemaal met andere opnames. In mijn geval zijn het herdrukken met andere hoezen: anders zou het me hopelijk wel iets eerder zijn opgevallen.
https://i.discogs.com/MDa1L8Te3vPQyq8ftF88q6EcbgBJ3bjakkbYVwFg2jI/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTEyNDMy/OTg2LTE1MzUxOTcw/MTctODU4NS5qcGVn.jpeg

Afgelopen zomer: Ik kwam vandaag van de kringloop thuis met 20 lp's van Om Kalsoum, Nagat El Saghira, Abdel Halim Hafez en Faiza Ahmed uit Egypte, alsmede Fairuz en een buikdansplaat uit Libanon.
[bla bla bla]
Die plaat van Abdel Halim Hafez is overigens erg tof. De hoes alleen al was trouwens de aanschaf al waard.
Die Abdel Halim Hafez is trouwens geen koekenbakker. Hij heeft net zoveel albums verkocht als bijvoorbeeld Van Halen of Shakira. (Linkje naar de Engelstalige wiki, want het Nederlandse lemma is lachwekkend kort. )

EvilDrSmith schreef:
(quote)
Die Abdel Halim Hafez is trouwens geen koekenbakker. Hij heeft net zoveel albums verkocht als bijvoorbeeld Van Halen of Shakira. (Linkje naar de Engelstalige wiki, want het Nederlandse lemma is lachwekkend kort. )

at least four women committing suicide by jumping off a balcony during his funeral march

En ook hier kan Eddie niet aan tippen.

Poek schreef:
11x Tunesië
4x Egypte
3x Soedan
2x Libië
1x Tsjaad

De Nederhop heeft het niet gehaald.

6 x Sudan
6 x Tunesië
5 x Exypte
2 x Libië
1 x Tsjaad

De Grieks-Egyptische Fransman heb ik erbuiten gelaten en Ciska Peters ook (één album per artiest).

12 stemmen alweer. Bedankt aan aERodynamIC, dix, EvilDrSmith, herman, Lying Mouth, marsupilami, Notwelcometomymansion, Poek, remcodulac, Superbitch, wendyvortex, zaaf. U was alweer geweldig.

Jullie stemden in totaal op 107 albums waarvan uiteindelijk 38 meer dan 1 stem kregen.

De verdeling per decennium is als volgt:
1960 - 6 (5,61%)
1970 - 9 (8,41%)
1980 - 12 (11,21%)
1990 - 11 (10,28%)
2000 - 13 (12,15%)
2010 - 26 (24,30%)
2020 - 30 (28,04%)

De verdeling per genre levert alweer weinig verrassend de wereldmuziek als winnaar. Hoewel we deze keer toch wel wat diversiteit hebben.

Wereld - 30 (28,04%)
Electronic - 19 (17,76%)
Jazz
Metal - 8 (7,48%)
Folk - 6 (5,61%)
Pop - 5 (4,67%)
Rock
Funk - 2 (1,87%)
Dance
Score
Hip-Hop

En nog 24 (22,43%) albums die niet op MuMe stonden.

De verdeling per land:
Egypte - 43 (40,19%)
Tunesië - 28 (26,17%)
Sudan - 12 (11,21%)
Libië - 6 (5,61%)
Tsjaad - 4 (3,74%)
Zuid-Soedan - 3 (2,80%)

Alle landen komen aan bod, weinig verrassend dat Egypte en Tunesië bovenaan eindigen.

marsupilami schreef:

Electronic - 18 (16,82%)
Elecctronic - 1 (0,93%)

Benieuwd wat het verschil tussen deze twee genres is

Poek schreef:
(quote)

Benieuwd wat het verschil tussen deze twee genres is

Voornamelijk de c teveel.

20. Abdel Aziz El Mubarak - Abdel Aziz el Mubarak (1987) (Wereld) (Sudan)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/507000/507170.300.jpg
Punten: 44
Aantal stemmen: 4 - Hoogste positie: 1 (herman)

Populairste lied op MuMe: Tahrimni Minnak

Beluister op Spotify

We beginnen de lijst in Sudan. Dit album haalde evenveel punten als de nummer 21 (The Merdoum Kings Play Songs of Love), maar dankzij de nummer 1 scoort deze dus net top 20.

19. Maryam Saleh, Tamer Abu Ghazaleh & Maurice Louca - Lekhfa (2017) (Folk / Pop) (Egypte)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/714000/714384.300.jpg
Punten: 53
Aantal stemmen: 2 - Hoogste positie: 6 (remcodulac)

Populairste lied op MuMe:

Beluister op Spotify

Voor nummer 19 komen we in Egypte. Ook 7 stemmen op de site, maar 2 stemmen hier was voldoende.

18. Jacqueline Taïeb - Jacqueline Taïeb (1967) (Pop) (Frankrijk)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/822000/822798.300.jpg
Punten: 53
Aantal stemmen: 2 - Hoogste positie: 3 (zaaf)

Populairste lied op MuMe: 7 Heures du Matin

Beluister op Spotify

Geboren en opgegroeid in Tunesië dus we laten het hier meetellen, ze scoort er net niet het oudste album in de top 20 mee.

17. Bargou 08 - Targ (2017) (Wereld) (Tunesië)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/665000/665833.300.jpg
Punten: 55
Aantal stemmen: 5 - Hoogste positie: 11 (zaaf)

Populairste lied op MuMe:

Beluister op Spotify

Deze kreeg maar liefst 5 stemmen. Helaas was dat ook 3 keer bijna helemaal onderaan een lijstje. Maar toch een 17e plaats.

zaaf
dat begint alvast keigoed

Gast
geplaatst: vandaag om 16:31 uur

geplaatst: vandaag om 16:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.