MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Reis rond de wereld - Album top 20 - 47. Colombia, Ecuador, Guyana, Venezuela, Frans-Guyana

zoeken in:
Het zijn zo van die grappige toevalligheidjes.
Op de dag dat bekend werd gemaakt dat de Vietnamese leider Trong is overleden, kom ik in een kringloop een LP met Vietnamese muziek tegen. En laat dat nu uitgerekend deze periode (o.a.) het thema zijn van dit spelletje.
https://i.discogs.com/USyFzsAHYa5XSW_fD3zXAkFJgn_4keTWHOdbn2Z-zKA/rs:fit/g:sm/q:90/h:560/w:567/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTU3NjA0/NTQtMTQwMTkwMjA3/NS0xMTA5LmpwZWc.jpeg
Op YouTube niet te vinden, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik betwijfel of het mijn Top 20 gaat halen. Daarentegen heeft de beste man, Trần Quang Hải, een tijdje geleden wel een filmpje geüpload voor een minimasterclassje ondertonen zingen. En dat klinkt HEEL ERG GAAF! Jammer dat hij dat niet op deze lp liet horen. In onderstaand clipje laat hij blijkbaar een nieuwe ondertonentechniek horen. Helaas pakte dat niet helemaal goed uit, want vier weken na deze opname overleed hij.

zaaf
Klinkt ook wel ongezond

Klinkt als een boer met kiespijn

Zit overigens naar de volgende edities te kijken. Editie 40, Australië, ga ik redden. Een leuk klusje voor mijn vakantie in augustus.

Traditionele muziek, pop, disco and jazz zijn goed vertegenwoordigd. Het aantal albums is ongeveer evenredig met het aantal inwoners per land.

8x India
3x Thailand
2x Sri Lanka
1x Bangladesh, Bhutan, Cambodia, Laos, Myanmar, Nepal, Vietnam

Jaren '50: 1
Jaren '60: 2
Jaren '70: 1
Jaren '80: 3
Jaren '90: 3
Jaren '00: 4
Jaren '10: 5
Jaren '20: 1

Superbitch schreef:
Het aantal albums is ongeveer evenredig met het aantal inwoners per land.
Dat is wel grappig dat je dit benoemd, want ik had toevallig van de week eens opgeteld hoeveel inwoners deze landen bij elkaar hebben. Dankzij de 1,43 miljard van India is het bij elkaar ongeveer 1,9 miljard mensen. 1,9 miljard! Dat is bijna een kwart van de wereldbevolking. En wij proppen dat gewoon doodleuk in één spelletje.

...en het dan nóg moeilijk vinden om er een Top 20 van te maken.

Casartelli (moderator)
EvilDrSmith schreef:
Dat is wel grappig dat je dit benoemd, want ik had toevallig van de week eens opgeteld hoeveel inwoners deze landen bij elkaar hebben. Dankzij de 1,43 miljard van India is het bij elkaar ongeveer 1,9 miljard mensen. 1,9 miljard! Dat is bijna een kwart van de wereldbevolking. En wij proppen dat gewoon doodleuk in één spelletje.

...en het dan nóg moeilijk vinden om er een Top 20 van te maken.
Ik hoor wat je zegt... maar ik vind die ene matige Oezbeekse progband die ik ken niet de moeite waard om een inzending aan op te hangen.

Maar ik word dan ook niet door cosmopolitische pretenties gehinderd

Casartelli schreef:
(quote)
Ik hoor wat je zegt... maar ik vind die ene matige Oezbeekse progband die ik ken niet de moeite waard om een inzending aan op te hangen.

Maar ik word dan ook niet door cosmopolitische pretenties gehinderd

Oezbekistan (en andere stannen) was de vorige editie. Maar als je de topictitel wilt aanpassen, dank! Bangladesh, Bhutan, Cambodja, India, Laos, Myanmar, Nepal, Sri Lanka, Thailand, Vietnam, Zuid-Vietnam is de huidige editie.

(Dat Noord-Vietnam er niet bijstaat is eigenlijk een foutje van de spelleider)

Casartelli (moderator)
Poek schreef:
Oezbekistan (en andere stannen) was de vorige editie. Maar als je de topictitel wilt aanpassen, dank! Bangladesh, Bhutan, Cambodja, India, Laos, Myanmar, Nepal, Sri Lanka, Thailand, Vietnam, Zuid-Vietnam is de huidige editie.
Ah, ik dacht al, wat is toch dat déjà-vugevoel...

Topictitel aangepast en andermaal een pas van mijn kant.

Is de Bollywoodscene nog iets waar jullie rekening mee houden bij het samenstellen van jullie Top 20?
Ik kwam begin dit jaar een gigantische collectie Bollywoodplaten tegen. Ik heb daar zo'n dikke 150 lp's uitgepulkt en daar een hele lollige luisterperiode mee gehad (en nog steeds heb).

Op Spotify heb ik een klein lijstje gemaakt met de liedjes die ik tot nu toe het leukst vond (en ook op Spotify te vinden waren). Misschien ter inspiratie.
Als het in je straatje valt: het eerste liedje in die Spotifylijst heb ik wrs zo'n 50x gedraaid, met afstand mijn meest gedraaide nummer van 2024.
En check vooral de soundtrack van "Bollywooddoorbraakalbum" 'Disco Dancer' (en andere soundtracks van componist Bappi Lahiri).
Het laatste nummer is geen Bollywood, maar is een zangeres uit Bangladesh met een Britse Bhangraband en vind ik ook erg leuk (zat ook in die partij).

Bollywood!

EvilDrSmith schreef:
Is de Bollywoodscene nog iets waar jullie rekening mee houden bij het samenstellen van jullie Top 20?

Bollywoodmetal, telt dat ook?

Bappi Lahiri ken ik vooral Turn Up The Bass 3, waar Habiba opstaat. Tof nummer wel. Maar ik verwacht geen Bollywood in mijn lijst.

Ik ben wel fan van dit nummer dat nog niet op je playlist staat:

https://www.youtube.com/watch?v=XnBbjc5hmho&ab_channel=UltraBollywood

Poek schreef:
Bollywoodmetal, telt dat ook?
Ik neem aan dat je doelt op deze (staat niet op hun album, maar was destijds mijn kennismaking)?
Janatuurlijkzekerweten!

herman schreef:
Bappi Lahiri ken ik vooral Turn Up The Bass 3, waar Habiba opstaat. Tof nummer wel. Maar ik verwacht geen Bollywood in mijn lijst.
Ik ben wel fan van dit nummer dat nog niet op je playlist staat:
https://www.youtube.com/watch?v=XnBbjc5hmho&ab_channel=UltraBollywood
Ha, geweldig! Ik zet 'em er meteen bij. Ik heb wel een dubbelaar met 'greatest moviehits' van Mohd. Rafi, maar daar staat dit nummer niet op (maar die man is volgens mij dan ook het mannelijk equivalent van Asha Boshle: zijn staat van verdienste is belachelijk eindeloos lang), noch heb ik de soundtrack van 'Gumnaam'.
Maar heerlijk nummer en clip, thnx!

Ik ken de film ook verder niet, maar alleen al om deze scene zou ik hem best eens willen zien.

herman schreef:
Ik ken de film ook verder niet, maar alleen al om deze scene zou ik hem best eens willen zien.
Als je Hindi niet al te roestig is, veel kijkplezier!

We zijn weeral bijna aan het einde van de twee weken, de tijd gaat echt veel te snel. Momenteel 6 lijstjes geteld en nog maar 5 albums zijn meer dan één keer vermeld. Het is dus druk aan de top.
Hopelijk nog een lijstje van EvilDrSmith, herman, Poek, remcodulac, dix, Koenr, 123poetertjes, aerobag, aERodynamIC, Arno, BlackFinch, Bonk, Casartelli, DjFrankie, El Ninjo, esteban, EttaJamesBrown, Finn, GrafGantz, Gyzzz, hoi123, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Justus18, koosknook, likeahurricane, Manfield, MAS, Maximilian, Nr.4, Papartis, ranja, Ries_72, rudolphS, Teunnis, vigil, west

De deadline ligt op woensdag 24 juli 2024 23:59. Maar vermits ik dan eigenlijk al in verlof ben wordt het even puzzelen om de uitslag te berekenen en voor te bereiden. Ik denk/hoop dat het wel gaat lukken voor zaterdag.

Na deze editie dus 2 weken extra rust in deze thread. Uiteraard kan iedereen al voorbereidingen treffen voor één van de volgende edities. Hier alvast het lijstje van de volgende edities:
39. Brunei, Filipijnen, Indonesië, Maleisië, Nederlands Indië, Oost-Timor, Papoea-Nieuw-Guinea, Singapore (deadline: 21 augustus 2024)
40. Australië (deadline: 4 september 2024)
41. Eilandnaties allerhande (Amerikaans Samoa, Brits India, Britse Maagdeneilanden, Comoren, Cookeilanden, Falklandeilanden, Fiji, Frans-Polynesië, Guam, Kiribati, Malediven, Marshalleilanden, Mauritius, Mayotte, Micronesië, Nauru, Nieuw-Caledonië, Norfolk eilanden, Palau, Pitcairneilanden, Réunion, Salomonseilanden, Samoa, Seychellen, Tonga, Tuvalu, United States Minor Outlying Eilanden, Vanuatu, Wallis en Futuna) (deadline: 18 september 2024)
42. Nieuw-Zeeland (deadline: 2 oktober 2024)
43. Chili (deadline: 16 oktober 2024)
44. Argentinië (deadline 30 oktober 2024)
45. Brazilië (deadline 13 november 2024)
46. Bolivia, Paraguay, Peru, Uruguay (deadline 27 november 2024)
47. Colombia, Ecuador, Guyana, Suriname, Venezuela, Frans-Guyana (deadline 11 december 2024)
48. Amerikaanse Maagdeneilanden, Anguilla, Antigua en Barbuda, Aruba, Bahama's, Barbados, Bermuda, Caymaneilanden, Curaçao, Dominica, Dominicaanse Republiek, Grenada, Guadeloupe, Haïti, Martinique, Montserrat, Nederlandse Antillen, Puerto Rico, Saint Kitts en Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Trinidad en Tobago (deadline 25 december 2024)
49. Jamaica (deadline 8 januari 2025)

Je kan je lijstje van één van deze edities ook altijd op voorhand doorsturen.

8x India
4x Sri Lanka
3x Thailand
2x Nepal
1x Bhutan, Cambodja, Vietnam

De metal uit India staat best hoog. De metal uit Nepal heeft het niet gehaald, maar wel een punkplaat uit dat land.

7 x India
6 x Cambodja
5 x Thailand
1 x Myanmar
1 x Sri Lanka
(4 x VK)
(2 x VS)
(1 x Duitsland)
(1 x Iran)

Ik heb de Various Artists buiten beschouwing gelaten (tenzij soundtrack) en dat betekent dat bv. Ros Serey Sothea er gewoon helemaal niet bij zit, hoe geweldig ik de nummers op die verzamelaars ook vind.

vroeg ingestuurd deze keer, dus niet meer toegekomen om de Cambodiaanse nuggets tip van de evil dr te checken.

Uit India vooral jazz en hindoestaans klassiek (vooral geen Bollywood),. Mooiste ontdekkingen uit Viertnam en Nepal

India 11x
Vietnam 3x
Sri Lanka 2x
Thailand 2x
Bangladesh 1x
Nepal 1x

50s 2x
60s 2x
70s 3x
80s 1x
90s 1x
00s 4x
10s 3x
20s 4x

Te laat ingestuurd, dus ik merk wel of mijn lijstje nog wordt meegenomen.

70s: 1x
80s: 1x
90s: 1x
00s: 6x
10s: 6x
20s: 5x
(weinig ouwe meuk, maar wel met twee verzamelaars met werk uit de jaren 60 t/m 80: dus evenzogoed toch wat ouwe zooi)

India = 9x
Cambodja = 4x
Nepal = 2x
Sri Lanka = 2x
Thailand = 2x
Bangladesh = 1x
Vietnam = 1x
Bhutan = bubbling under
Myanmar = bubbling under
Laos = tijdverspilling. Het Oman van Zuidoost-Azië.
(incl. wat dubbele nationaliteiten)

Helaas te weinig tijd om deze editie nog af te werken. Maar dat houden jullie dan in elk geval nog te goed. Iedereen krijgt bij deze dan ook 2 weken extra tijd. Als je je stem nog wil herzien dan kan dat nog. Hopelijk wat meer tijd in de week van 12 augustus.

Dat geeft voor de volgende editie alvast extra tijd om beabadoobee - This Is How Tomorrow Moves (2024) - MusicMeter.nl te belusteren dat 16 augustus uitkomt!

zaaf (4), remcodulac (19), Lying Mouth (3) en Poek: nog bedankt dat jullie Galya Bisengalieva zo hoog in de Stannenronde hadden gezet. Ik had haar werk tijdens die ronde wel "even" geluisterd, maar het kwartje viel toen niet. Ik vond het, vluchtig scannend, wat saai en eentonig. Ze haalde mijn eindlijst niet.

Door jullie nominaties toch nogmaals geluisterd en inmiddels is mijn spaarpot met kwartjes geleegd, want zojuist voor een zacht prijsje bij het normaliter schoftig dure Variaworld (maar ze waren met een zomersale toch wel interessant bezig) deze lp en nog twee EP's gescoord. Langer dan "even" luisteren loonde meer dan moeite, erg mooi!

Nog steeds druk marsupilami?

Ik moet echt weer eens in mijn indo roots duiken. Ik hou van zoveel aspecten van het land, maar weet nog veel te weinig van de muziek.

voskat schreef:
Ik moet echt weer eens in mijn indo roots duiken. Ik hou van zoveel aspecten van het land, maar weet nog veel te weinig van de muziek.

Hier ook Indo roots en beschouw Indonesië als mijn 2e thuisland. Indonesië heeft veel goede pop- en rockartiesten. Bekend zijn o.a.: Dewa 19, Padi, Peterpan, Gigi, Anggun, Ari Lasso. Andra and The Backbone, Gita Gutawa, Chrisye, Kotak, Judika, Noah, Virgoun, Bunga Citra Lestari, Ruth Sahanaya

Dewa 19

Anggun (die ook Franse nationaliteit heeft):

Padi

Gita Gutawa featuring Maia

Chrisye & Aning Katamsi – Matahari (= zon)

dynamo d schreef:
(quote)

Hier ook Indo roots en beschouw Indonesië als mijn 2e thuisland. Indonesië heeft veel goede pop- en rockartiesten. Bekend zijn o.a.: Dewa 19, Padi, Peterpan, Gigi, Anggun, Ari Lasso. Andra and The Backbone, Gita Gutawa, Chrisye, Kotak, Judika, Noah, Virgoun, Bunga Citra Lestari, Ruth Sahanaya

Thx! Deze kende ik sws nog niet, die ga ik allemaal doorlichten.

Zijn Santamonica nog actief? Die vond ik een tijd geleden wel aardig..

voskat schreef:

Als je een leuke girl group zoekt uit de 60s/70s.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:44 uur

geplaatst: vandaag om 11:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.