Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023
zoeken in:
1
geplaatst: 27 november 2023, 15:27 uur
Ihsahn stelt zelden echt teleur, en dit is één van de strafste staaltjes die ik al van hem heb gehoord. Angstaanjagend en beklemmend, ontzettend effectief en sfeervol. Best veel bombast ook, doet me wat denken aan Septic Flesh, maar ik hoor ook echo's van het pionierswerk met Emperor.
8,5
8,5
0
geplaatst: 27 november 2023, 16:30 uur
02-11: Faidra - Parousia Delayed (AOVV / 5 / 7,06)
05-11: Angra - Ride into the Storm (Jelle78 / 5 / 6,56)
07-11: Three Eyes of the Void - Descent (ProGNerD / 8 / 7,49)
10-11: Morne - Memories Like Stone (Dieter / 9 / 7,7 )
12-11: Psychonaut - Violate Consensus Reality - Acoustic Version (ProGNerD / 7 / 7,43)
14-11: Tomb Mold - Will of Whispers (Johnny Marr / 8 / 7,85)
16-11: Madder Mortem - Towers (EvilDrSmith / 8 / 7,15)
18-11: Ch'ahom - Path to Ixtab (ABDrums / 7 / 7,29)
20-11: The Color of Rain - Darkness Cloaks the Cradle (The_CrY / 9 / 7,62)
23-11: Mephorash - Mephoriam (ProGNerD / 5 / 8,21 )
25-11: Ihsahn - Pilgrimage to Oblivion (AOVV / 6 / 7,45)
27-11: Stortregn - Rise of the Insidious (EvilDrSmith / / )
Het album is al een aantal weken uit, maar ik liep er bij toeval anderhalve week geleden tegenaan. Melodieuze death metal is al lang niet meer een favoriet genre (die tijden liggen zeker 20 jaar achter mij), maar wat deze Zwitsers hier uitspoken is wel even zes levels extremer, gevarieerder en technischer dan de gemiddelde Göteborgmetal. Supreme melotechdeath met wat zwartgeblakerde randjes. Al halverwege de eerste luisterbeurt katapulteerde ik het als een geduchte concurrent voor mijn album van het jaar. Een nominatie die deze band dankzij ProGNerD inmiddels met onder meer Mephorash moet delen.
12-11: Psychonaut - Violate Consensus Reality - Acoustic Version (ProGNerD / 7 / 7,43)
27-11: Stortregn - Rise of the Insidious (EvilDrSmith / / )
Het album is al een aantal weken uit, maar ik liep er bij toeval anderhalve week geleden tegenaan. Melodieuze death metal is al lang niet meer een favoriet genre (die tijden liggen zeker 20 jaar achter mij), maar wat deze Zwitsers hier uitspoken is wel even zes levels extremer, gevarieerder en technischer dan de gemiddelde Göteborgmetal. Supreme melotechdeath met wat zwartgeblakerde randjes. Al halverwege de eerste luisterbeurt katapulteerde ik het als een geduchte concurrent voor mijn album van het jaar. Een nominatie die deze band dankzij ProGNerD inmiddels met onder meer Mephorash moet delen.
1
geplaatst: 28 november 2023, 07:08 uur
Stortregn: 7
Mooi dat je zo enthousiast bent over Mephorash EvilDrSmith: veel succes met je jaarlijst !
(dit is wel heel andere koek trouwens. Ik vind bij dit soort extremere death de nadruk soms wat teveel op de tech dan op de sfeer liggen, waardoor het me niet altijd direct pakt; uitzonderingen daargelaten...)
Mooi dat je zo enthousiast bent over Mephorash EvilDrSmith: veel succes met je jaarlijst !
(dit is wel heel andere koek trouwens. Ik vind bij dit soort extremere death de nadruk soms wat teveel op de tech dan op de sfeer liggen, waardoor het me niet altijd direct pakt; uitzonderingen daargelaten...)
2
geplaatst: 28 november 2023, 15:28 uur
Inhaalslag! Wat een lekkere nominaties achter elkaar.
Mephorash: 9
Absoluut een grote verrassing. Na al die hoge stemmen wordt een mens toch sceptisch; het zit in mijn aard. Maar wat onterecht! Die plaat gaat hier ook zeker rondjes draaien, dat garandeer ik.
Ihsahn: 7,5
Drukke track, maar wel spannend en tof met al die bombast.
Stortregn: 8,3
Derde knaller op rij. Death metal is niet mijn favoriete subgenre, maar hier zitten genoeg proggy wendingen en melodische uitspattingen in om mijn aandacht vast te houden. En de grunt is natuurlijk ook erg goed.
Mephorash: 9
Absoluut een grote verrassing. Na al die hoge stemmen wordt een mens toch sceptisch; het zit in mijn aard. Maar wat onterecht! Die plaat gaat hier ook zeker rondjes draaien, dat garandeer ik.
Ihsahn: 7,5
Drukke track, maar wel spannend en tof met al die bombast.
Stortregn: 8,3
Derde knaller op rij. Death metal is niet mijn favoriete subgenre, maar hier zitten genoeg proggy wendingen en melodische uitspattingen in om mijn aandacht vast te houden. En de grunt is natuurlijk ook erg goed.
1
geplaatst: 28 november 2023, 20:24 uur
Wow wow wow, wat worden er pareltjes gedropt de laatste tijd! Lijstjestijd zo in de kille slotmaanden van 2023 zeker? 
Dit is heu-le-maal m'n ding. Er zijn diverse slimmige grapjes te bedenken middels de bandnaam, maar ik hou het er toch maar vooral op dat je van hot naar her wordt geslingerd, maar dan op zulk een wijze dat je na beluistering hot noch her nog herkent in de heerlijke roes der waanzin die je overvallen is.. Afijn, dat is mijn bescheiden mening, uiteraard.
Meer kan ik er zo na één luisterbeurt niet over zeggen, maar mijn score draait wel hoog uit:
9

Dit is heu-le-maal m'n ding. Er zijn diverse slimmige grapjes te bedenken middels de bandnaam, maar ik hou het er toch maar vooral op dat je van hot naar her wordt geslingerd, maar dan op zulk een wijze dat je na beluistering hot noch her nog herkent in de heerlijke roes der waanzin die je overvallen is.. Afijn, dat is mijn bescheiden mening, uiteraard.
Meer kan ik er zo na één luisterbeurt niet over zeggen, maar mijn score draait wel hoog uit:
9
0
geplaatst: 29 november 2023, 17:17 uur
27-11: Stortregn - Rise of the Insidious (EvilDrSmith / 6 / 7,51 )
29-11: Valdrin - Throne of the Lunar Soul (ProGNerD / / )
Het gaat om het titelnummer dus (alhoewel het een aanrader is het album als geheel tot je te nemen...
)
29-11: Valdrin - Throne of the Lunar Soul (ProGNerD / / )
Het gaat om het titelnummer dus (alhoewel het een aanrader is het album als geheel tot je te nemen...
)
0
geplaatst: 29 november 2023, 20:04 uur
Absoluut een goed nummer, maar het weet me nergens echt te raken, waardoor het - ik wik en weeg m'n woorden uiterst zorgvuldig - zelfs wat middle-of-the-road gaat klinken.
6,8
6,8
0
geplaatst: 29 november 2023, 20:52 uur
27-11: Stortregn - Rise of the Insidious: Oh, nog even op mijn eigen nominatie stemmen.
Ik vind het dus helemaal fantastisch. Echter, net geen 10 zoals Mephorash, maar wel een 9,5.
Het slotnummer van het album zou van mij wel een 10 krijgen, maar dat is een typisch slotnummer dat je hoort te luisteren aan het eind van het album, dus niet op zichzelf staand: vandaar dat ik dat nummer niet had gekozen.
9,5 dus.
29-11: Valdrin - Throne of the Lunar Soul: ik ga (ook) hierin mee met mijn bovenbuurman. Uiterst genietbaar en vol overtuiging gespeeld, maar je mist net dat je ne c'est pas. Het is te veilig, te veel binnen de lijntjes. Hetzelfde geldt voor de albumhoes: idee en sfeer is mooi, en het lijkt wel uit een volwassen stripboek te komen, maar voor een albumhoes vind ik de uitwerking toch een beetje wiebelig en amateuristisch overkomen. Maar lager dan een 7 zou toch ook ondankbaar zijn.
7
Ik vind het dus helemaal fantastisch. Echter, net geen 10 zoals Mephorash, maar wel een 9,5.
Het slotnummer van het album zou van mij wel een 10 krijgen, maar dat is een typisch slotnummer dat je hoort te luisteren aan het eind van het album, dus niet op zichzelf staand: vandaar dat ik dat nummer niet had gekozen.
9,5 dus.
29-11: Valdrin - Throne of the Lunar Soul: ik ga (ook) hierin mee met mijn bovenbuurman. Uiterst genietbaar en vol overtuiging gespeeld, maar je mist net dat je ne c'est pas. Het is te veilig, te veel binnen de lijntjes. Hetzelfde geldt voor de albumhoes: idee en sfeer is mooi, en het lijkt wel uit een volwassen stripboek te komen, maar voor een albumhoes vind ik de uitwerking toch een beetje wiebelig en amateuristisch overkomen. Maar lager dan een 7 zou toch ook ondankbaar zijn.
7
0
geplaatst: 29 november 2023, 22:14 uur
Valdrin: 7,5
Vind m toch wel lekker, hoor! Misschien wat minder op de verrassing dan Mephorash en Stortregn, maar wel een erg prettig sfeertje en daarbij horende productie. Voor het genre een beetje feelgood, en dat is op zn tijd niet verkeerd.
Vind m toch wel lekker, hoor! Misschien wat minder op de verrassing dan Mephorash en Stortregn, maar wel een erg prettig sfeertje en daarbij horende productie. Voor het genre een beetje feelgood, en dat is op zn tijd niet verkeerd.
0
geplaatst: 30 november 2023, 07:23 uur
The_CrY schreef:
Of zoals Rock Tribune hun korte bespreking afsluit:
"73 minuten genieten heet dat, want er wordt op hoog niveau gespeeld, de vaak tot 9 minuten lange songs hebben een meeslepende opbouw en naast het technische en melodieuze aspect blijft er toch voldoende grimmige rauwheid over om er toch niet al te vrolijk bij te worden. Zéér genietbaar plaatje dus !"
(dit nummer is wat dat betreft wel het meest "feelgood" van het album trouwens, dus EvilDrSmith) en AOVV...
)8,5
1
geplaatst: 2 december 2023, 01:20 uur
ProGNerD schreef:
Rock Tribune:"hoog niveau gespeeld [...]... Zéér genietbaar plaatje!"
Rock Tribune:"hoog niveau gespeeld [...]... Zéér genietbaar plaatje!"
EvilDrSmith schreef:
Uiterst genietbaar en vol overtuiging gespeeld.
Rock Tribune en ik zijn het qua woordkeuze in ieder geval met elkaar eens. Uiterst genietbaar en vol overtuiging gespeeld.
Maar ik zal de gehele plaat eens langs de feelbad-meetlat leggen.

5
geplaatst: 2 december 2023, 17:26 uur
Jelle78 schreef:
Na een minuut of vijf was ik inmiddels in slaap gesukkeld. Daar werd ik na zes minuten bruut uit wakker geschreeuwd. Maar wat er vervolgen gebeurde was helaas niet de moeite waard om voor wakker te blijven. Ik ga hier verder dan ook niet op stemmen.
Ik heb geen zin meer om naar muziek te luisteren waarvan ik na 10 seconden al weet dat ik het toch niks ga vinden. Er zijn veel betere kanalen voor mij om nieuwe ontdekkingen weg te halen. Want 2023 was een fantastisch jaar voor metal. Alleen blijkt dat voor mij niet uit dit topic. De paar albums die hier zijn gepost en in mijn eindlijst zullen terugkeren heb ik zelf geplaatst of had ik via een andere weg al ontdekt.
Als ik toevallig een keer zie dat iemand een power metal nummer heeft gepost zal ik zeker niet nalaten daar een hoog cijfer aan te geven. Maar verder verwacht ik niet dat ik hier nog vaak te vinden zal zijn.
Na een minuut of vijf was ik inmiddels in slaap gesukkeld. Daar werd ik na zes minuten bruut uit wakker geschreeuwd. Maar wat er vervolgen gebeurde was helaas niet de moeite waard om voor wakker te blijven. Ik ga hier verder dan ook niet op stemmen.
Ik heb geen zin meer om naar muziek te luisteren waarvan ik na 10 seconden al weet dat ik het toch niks ga vinden. Er zijn veel betere kanalen voor mij om nieuwe ontdekkingen weg te halen. Want 2023 was een fantastisch jaar voor metal. Alleen blijkt dat voor mij niet uit dit topic. De paar albums die hier zijn gepost en in mijn eindlijst zullen terugkeren heb ik zelf geplaatst of had ik via een andere weg al ontdekt.
Als ik toevallig een keer zie dat iemand een power metal nummer heeft gepost zal ik zeker niet nalaten daar een hoog cijfer aan te geven. Maar verder verwacht ik niet dat ik hier nog vaak te vinden zal zijn.
Ik weet niet wat mij bezielde toen ik dit schreef. Blijkbaar had ik een slechte dag of iets dergelijks. Hoe dan ook, ik luister nu naar de volledige plaat van Mephorash (ik werd nieuwsgierig of ik dit nu echt zo slecht zou vinden als ik dacht). Wat blijkt, ik vind het een zeer intrigerende plaat, die ik nog regelmatig voorbij zal laten komen verwacht ik.
Ik ben er inmiddels wel achter dat bovenstaande quote niet de echte reden is dat ik niet meer in dit topic post: de echte reden is dat ik liedjes en platen niet kan beoordelen op slechts een paar luisterbeurten in maximaal enkele dagen tijd. Ik merk dat ik het weinig zinvol vind om hier een soort van schot voor de boeg mening te posten. Liever spendeer ik enkele weken met een plaat en post dan m'n mening bij het betreffende album. Want dat is ook zoiets: ik ben echt een album man. Thuis luister ik altijd volledige albums, nooit losse liedjes. Die interesseren me eigenlijk relatief weinig. Ik wil het volledige album horen en hoe dat nummer in de hele plaat past.
Dat is ook bij Mephoriam van Mephorash belangrijk. Na het hele album gehoord te hebben is zo'n rustig intro heel mooi. Maar als je met dat nummer begint voelt het toch alsof je in een gesprek valt waarvan je het belangrijkste deel hebt gemist.
Dat ik een nummer veel te laag inschatte is me dit jaar een paar keer gebeurd in dit topic:
Ahab vond ik begin dit jaar heel aardig voor funeral doom. Maar funeral doom, dus veel te traag. Recent ben ik de plaat weer gaan luisteren en wat blijkt: topplaat, die waarschijnlijk m'n jaarlijst wel gaat halen.
Sacred Outcry zelfde verhaal: bij eerste beluistering hele aardige power metal, maar niks bijzonder. Een paar maanden later: beste power metal plaat van de afgelopen jaren, decennia wellicht, en dikke kans dat het m'n plaat van het jaar gaat worden. Het geposte nummer is waarschijnlijk het beste nummer dat dit jaar voorbij is gekomen in dit topic en zou ik nu een 9,5 geven.
Geen metal, maar over de nieuwe Stones was ik in eerste instantie ook niet erg enthousiast, maar vind ik inmiddels ook een topplaat.
Ik blijf dit topic zeker volgen want er komen regelmatig interessante dingen langs, maar ik zal hier dus geen waarderingen meer posten. Als ik hier een toffe plaat ontdek, dan schrijf ik wel een stukje bij de betreffende plaat.
1
geplaatst: 2 december 2023, 20:10 uur
Tof om te horen dat je de laatste plaat van Ahab op waarde hebt weten te schatten, Jelle78, da's inderdaad een topper!
1
geplaatst: 2 december 2023, 20:39 uur
Zeker. Ik kwam hem weer op het spoor trouwens omdat ik The Coral Tombs in jouw jaarlijst zag Johnny Marr.
0
geplaatst: 2 december 2023, 22:42 uur
29-11: Valdrin - Throne of the Lunar Soul (ProGNerD / 5 / 7,56 )
02-12: Earthside – Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins & Gennady Tkachenko-Papizh) (ProGNerD / / )
Beetje gewaagd misschien, maar erg benieuwd hoe dit hier valt; voor mij is dit album progmetal jaarlijstmateriaal in ieder geval !
(kijk ook vooral de clip bij het laatste instrumentale nummer waarmee ze een prijs hebben gewonnen...)
29-11: Valdrin - Throne of the Lunar Soul (ProGNerD / 5 / 7,56 )
02-12: Earthside – Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins & Gennady Tkachenko-Papizh) (ProGNerD / / )
Beetje gewaagd misschien, maar erg benieuwd hoe dit hier valt; voor mij is dit album progmetal jaarlijstmateriaal in ieder geval !
(kijk ook vooral de clip bij het laatste instrumentale nummer waarmee ze een prijs hebben gewonnen...)

1
geplaatst: 3 december 2023, 12:12 uur
9
Kan niet voor anderen spreken, maar ik ben helemaal weggeblazen! Fantastisch nummer met de zanger van TesseracT in een glansrol. Dacht altijd dat deze band volledig instrumentaal was, maar dit verplicht mij het album te beluisteren. Way to put the "ProG" back in ProGNerD!
Kan niet voor anderen spreken, maar ik ben helemaal weggeblazen! Fantastisch nummer met de zanger van TesseracT in een glansrol. Dacht altijd dat deze band volledig instrumentaal was, maar dit verplicht mij het album te beluisteren. Way to put the "ProG" back in ProGNerD!

0
geplaatst: 3 december 2023, 13:44 uur
Het album van Earthside ben ik al een tijdje aan het luisteren. Het klink allemaal zeer goed en zeer gevarieerd, maar het hele album pakt me op één of andere manier niet.
Dit nummer krijgt een 8
Dit nummer krijgt een 8
1
geplaatst: 3 december 2023, 15:03 uur
Voor de liefhebbers heb ik ook nog een drumplaythrough van dit nummer in de aanbieding:
0
geplaatst: 4 december 2023, 07:39 uur
Zoals ik al schreef: progmetal jaarlijstjes materiaal wat mij betreft, dus:
9
9
0
geplaatst: 4 december 2023, 14:28 uur
Op instrumentaal vlak erg goed, dit zit gewoon ontzettend ingenieus ineen. De zang blijkt voor mij een struikelblok. Past er wel bij hoor, maar ik ben er gewoon niet zo'n fan van.
7
7
1
geplaatst: 5 december 2023, 15:42 uur
02-12: Earthside – Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins & Gennady Tkachenko-Papizh) (ProGNerD / 5 / 8,10 )
05-12: Wayfarer - To Enter My House Justified (Dieter / / )
05-12: Wayfarer - To Enter My House Justified (Dieter / / )
0
geplaatst: 6 december 2023, 07:31 uur
* denotes required fields.