Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023
zoeken in:
0
geplaatst: 10 september 2023, 18:30 uur
01-08: Warfuck - Marvers (aslan / 8 / 6,79)
04-08: Spinebreaker - Beneath Our Blood Stained Sun (aslan / 8 / 7,1)
11-08: Urne - Becoming the Ocean (AOVV / 10 / 7,21)
18-08: Iskandr - Hoor het Smeken (AOVV / 6 / 6,98)
21-08: Godthrymm - Devils (Jelle78 / 7 / 7,77)
24-08: Demoniac - Granada (Dieter / 9 / 7,82)
26-08: Primordial - Victory Has 1000 Fathers, Defeat Is an Orphan (Johnny Marr / 8 / 8,15)
28-08: KARAVAN - Unholy Mountain (ABDrums / 6 / 8,00)
31/08: Laster - Kunstlicht (AOVV / 6 / 7,20 )
05/09: Empire State Bastard - The Looming (Dieter / 6 / 6,1)
10/09: Horrendous - Cult of Shaad'oah (Jelle78 / / )
Tijd voor een nieuwe. Dit zou zomaar de death metal plaat van het jaar kunnen worden voor mij. Fantastische, technische death metal, ala de latere Death. Maar dan anders. Met een fantastische productie. Gaat allen de hele plaat luisteren, want die staat vol met nummers die (minstens) net zo goed zijn als dit nummer.
8,8
26-08: Primordial - Victory Has 1000 Fathers, Defeat Is an Orphan (Johnny Marr / 8 / 8,15)
10/09: Horrendous - Cult of Shaad'oah (Jelle78 / / )
Tijd voor een nieuwe. Dit zou zomaar de death metal plaat van het jaar kunnen worden voor mij. Fantastische, technische death metal, ala de latere Death. Maar dan anders. Met een fantastische productie. Gaat allen de hele plaat luisteren, want die staat vol met nummers die (minstens) net zo goed zijn als dit nummer.
8,8
0
geplaatst: 13 september 2023, 22:25 uur
10/09: Horrendous - Cult of Shaad'oah (Jelle78 / 5 / 8,36 )
13/09: Svalbard - Faking It (Johnny Marr / /)
10/09: Horrendous - Cult of Shaad'oah (Jelle78 / 5 / 8,36 )
13/09: Svalbard - Faking It (Johnny Marr / /)
0
geplaatst: 14 september 2023, 20:36 uur
Tweemaal indrukwekkend. Horrendous verre van vreselijk, gewoon erg straffe bak death metal: 8
Svalbard wel weer faking intens vet inderdaad! Ook een 8.
Svalbard wel weer faking intens vet inderdaad! Ook een 8.
1
geplaatst: 15 september 2023, 11:06 uur
Svalbard is zeker intens. Maar hierdoor is het ook wel vermoeiend om naar te luisteren en ben ik eerlijk gezegd blij als het nummer is afgelopen. Ik vind het niet slecht, maar het agressieniveau had wat mij betreft (zeker in de vocalen) wel een paar tandjes minder gemogen.
6
6
1
geplaatst: 15 september 2023, 11:59 uur
Even wat administratie bijwerken.
Empire State Bastard - The Looming: de flauwe woordspeling van de sowieso al niet erg aansprekende bandnaam beloofde niet veel goeds. Qua massieve, machtige wall-of-sound doen de eerste minuten me nogal denken aan Devin Townsend. Alleen gebeurt er vrij weinig in die eerste 2,5 minuten van het nummer en spreekt de iele zang mij niet erg aan. Halverwege lijkt de sound meer op te schuiven naar de sludge van Neurosis, wordt de zang maniakaler (fijn!) en wordt het spannender en intenser. Het lekker losse drumwerk valt ook in positieve zin op. De subtiele elektronische toevoegingen daarna en het slot (back to the beginning) zijn smaakvol.
Na een paar keer luisteren uiteindelijk toch best positief over het nummer.
7,5
Horrendous - Cult of Shaad'oah: ik heb voorganger 'Idol' gemist en sowieso wist ik niet meer zo goed hoe deze band klinkt, maar na een ietwat voorzichtige start klinkt dit verdomd lekker. Het type early 90s technical deathmetal op de leest geschoeid van Chuck waar ik van houd, maar dan met een betere productie én grunt dan Chuck zelve in zijn latere jaren. Eens kijken of het vinyl te betalen is... ***)
8,2 (met kans op verhoging: dit soort ingewikkelde werkjes rijpen soms na verloop van tijd)
Svalbard - Faking It:
Ik ga mee met de kritiek van Jelle78. Precies ook de reden waarom ik ze op Roadburn maar "zo zo" vond. Er zit totaal geen dynamiek in de zang: elke klank, elk woord, elke lettergreep, elke uithaal wordt met precies dezelfde intensiteit gezongen. Ze klinkt als een vervormde stemcomputer. Daarmee slaat het nummer juist dood i.p.v. dat het je de diepte inzuigt. Welke diepte dan ook. Haar zang irriteert me.
Wel een gaaf Helmet-shirt, trouwens.
6
***) djiezus, net uit en nu al die prijzen? La'ma'zittendan.
Empire State Bastard - The Looming: de flauwe woordspeling van de sowieso al niet erg aansprekende bandnaam beloofde niet veel goeds. Qua massieve, machtige wall-of-sound doen de eerste minuten me nogal denken aan Devin Townsend. Alleen gebeurt er vrij weinig in die eerste 2,5 minuten van het nummer en spreekt de iele zang mij niet erg aan. Halverwege lijkt de sound meer op te schuiven naar de sludge van Neurosis, wordt de zang maniakaler (fijn!) en wordt het spannender en intenser. Het lekker losse drumwerk valt ook in positieve zin op. De subtiele elektronische toevoegingen daarna en het slot (back to the beginning) zijn smaakvol.
Na een paar keer luisteren uiteindelijk toch best positief over het nummer.
7,5
Horrendous - Cult of Shaad'oah: ik heb voorganger 'Idol' gemist en sowieso wist ik niet meer zo goed hoe deze band klinkt, maar na een ietwat voorzichtige start klinkt dit verdomd lekker. Het type early 90s technical deathmetal op de leest geschoeid van Chuck waar ik van houd, maar dan met een betere productie én grunt dan Chuck zelve in zijn latere jaren. Eens kijken of het vinyl te betalen is... ***)
8,2 (met kans op verhoging: dit soort ingewikkelde werkjes rijpen soms na verloop van tijd)
Svalbard - Faking It:
Ik ga mee met de kritiek van Jelle78. Precies ook de reden waarom ik ze op Roadburn maar "zo zo" vond. Er zit totaal geen dynamiek in de zang: elke klank, elk woord, elke lettergreep, elke uithaal wordt met precies dezelfde intensiteit gezongen. Ze klinkt als een vervormde stemcomputer. Daarmee slaat het nummer juist dood i.p.v. dat het je de diepte inzuigt. Welke diepte dan ook. Haar zang irriteert me.
Wel een gaaf Helmet-shirt, trouwens.
6
***) djiezus, net uit en nu al die prijzen? La'ma'zittendan.

0
geplaatst: 15 september 2023, 20:15 uur
05/09: Empire State Bastard - The Looming (Dieter / 7 / 6,3)
10/09: Horrendous - Cult of Shaad'oah (Jelle78 / 6 / 8,33 )
13/09: Svalbard - Faking It (Johnny Marr / 7,2 / 6)
15-09: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (ABDrums / / )
Met afstand dé metalsong van het jaar wat mij betreft. Hier komt niets meer bij in de buurt. Het duurt een paar luisterbeurten, maar wanneer het kwartje valt is het een buitenaards (pun intended) mooie trip waar de band je op meeneemt. Ik zou dan ook willen adviseren dit nummer meermaals te beluisteren alvorens het van een cijfer te voorzien. Vermoedelijk ga ik in ieder geval een belachelijk hoge score geven.
15-09: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (ABDrums / / )
Met afstand dé metalsong van het jaar wat mij betreft. Hier komt niets meer bij in de buurt. Het duurt een paar luisterbeurten, maar wanneer het kwartje valt is het een buitenaards (pun intended) mooie trip waar de band je op meeneemt. Ik zou dan ook willen adviseren dit nummer meermaals te beluisteren alvorens het van een cijfer te voorzien. Vermoedelijk ga ik in ieder geval een belachelijk hoge score geven.
1
geplaatst: 16 september 2023, 01:45 uur
Zo, jij zit er strak bovenop! Die clip is pas een paar uur online.
Zoals de band betaamd heeft ook dit werkje meerdere luisterbeurten nodig.
Maar sowieso al dank voor de tip: dit gaat de komende dagen vaker beluisterd worden.
Zoals de band betaamd heeft ook dit werkje meerdere luisterbeurten nodig.
Maar sowieso al dank voor de tip: dit gaat de komende dagen vaker beluisterd worden.
0
geplaatst: 16 september 2023, 11:04 uur
Naam kwam me bekend voor, en toen het nummer losging na 4-5 minuten wist ik weer waarvan. Lekkere trip inderdaad, met een frisse, oldschool-klinkende gitaarsolo die van mij nog niet had hoeven ophouden.
8,5
8,5
0
geplaatst: 16 september 2023, 12:28 uur
Deze ochtend de EP maar gelijk beluisterd, waarvan deze song het eerste gedeelte uitmaakt. Werd niet gelijk van mijn sokken geblazen, maar dat heb ik wel vaker bij deze band en ik heb al geleerd dat het kwartje vaak alsnog valt. Voorlopig nog geen score dus, ik luister 'm één van de komende dagen zeker nog eens!
1
geplaatst: 18 september 2023, 18:16 uur
Een handvol luisterbeurten verder en met name dat tweede deel is een inderdaad fantastische old school metalgitaarsolotrip: die had rustig nog tien minuten langer mogen duren.
8,5 is ook voor mij wel het minimale dat ik er momenteel voor over heb.
Zojuist gedropt in mijn winkelmandje bij Large.
8,5 is ook voor mij wel het minimale dat ik er momenteel voor over heb.
Zojuist gedropt in mijn winkelmandje bij Large.
2
geplaatst: 18 september 2023, 21:35 uur
De verwachtingen zijn bij mij toch wel behoorlijk ingelost. Toegegeven, voor mijn gevoel ligt het tempo in deze track een klein stukje lager dan de songs op Hidden History, maar dat doet geen afbreuk aan de kracht van de met psychedelische invloeden doorspekte death metal waar de heren van Blood Incantation ons mee verwennen. De onheilspellende ambientpassage die vanaf het midden van de track wordt ingezet, is werkelijk fenomenaal georkestreerd. Luister bijvoorbeeld eens naar de diepte en de lagen van de synthesizers. Bovendien - en daarmee sluit ik me volledig aan bij wat mijn bovenbuurman reeds heeft vermeld - is die gitaarsolo in de tweede helft van het nummer werkelijk om je vingers bij af te likken.
Ik mag misschien dan enigszins bevooroordeeld zijn (laatstgenoemde album staat zelfs in mijn top tien), maar dit is volgens mij gewoon metal zoals deze zelden (nog) wordt gemaakt. Daar hoort ook een bijpassend cijfer bij.
9,7
Ik mag misschien dan enigszins bevooroordeeld zijn (laatstgenoemde album staat zelfs in mijn top tien), maar dit is volgens mij gewoon metal zoals deze zelden (nog) wordt gemaakt. Daar hoort ook een bijpassend cijfer bij.
9,7
0
geplaatst: 18 september 2023, 23:27 uur
15-09: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (ABDrums / 4 / 8,68 )
18-09: Fluisteraars - De Maan, Zon van de Doden (Odi / / )
15-09: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (ABDrums / 4 / 8,68 )
18-09: Fluisteraars - De Maan, Zon van de Doden (Odi / / )
0
geplaatst: 19 september 2023, 15:20 uur
Het tweede deel is wel heel vet, maar het eerste deel vind ik toch enigszins gezapig.
7
7
0
geplaatst: 19 september 2023, 17:45 uur
Blood Incantation - 8,6
Fluisteraars - 8,4
Allebei kapotje intens!
Fluisteraars - 8,4
Allebei kapotje intens!
0
geplaatst: 19 september 2023, 20:35 uur
Ook maar 'ns wat inhalen..
Die van Blood Incantation ondertussen toch al een viertal keer beluisterd. Die break middenin doet wat denken aan Imperial Triumphant, heel erg creepy! Meteen ook de aanzet tot het knallende tweede gedeelte, dat er uiteindelijk toch voor zorgt dat ik hier weer een erg hoog cijfer aan kwijt kan:
8,7
Fluisteraars weer uiterst sfeervol, al heb ik op de twee dit jaar uitgebrachte EP's (een derde komt er ook nog aan) niets van het niveau van hun vorige twee langspelers gehoord. Sterker als geheel dan als losse song, denk ik dan.
7,5
Die van Blood Incantation ondertussen toch al een viertal keer beluisterd. Die break middenin doet wat denken aan Imperial Triumphant, heel erg creepy! Meteen ook de aanzet tot het knallende tweede gedeelte, dat er uiteindelijk toch voor zorgt dat ik hier weer een erg hoog cijfer aan kwijt kan:
8,7
Fluisteraars weer uiterst sfeervol, al heb ik op de twee dit jaar uitgebrachte EP's (een derde komt er ook nog aan) niets van het niveau van hun vorige twee langspelers gehoord. Sterker als geheel dan als losse song, denk ik dan.
7,5
0
geplaatst: 19 september 2023, 21:19 uur
Blood Incantation: na Horrendous wederom een erg sterk death metal nummer. Persoonlijk trekt Blood Incantation mij net wat minder dan Horrendous, maar dat dit van zeer hoge kwaliteit is staat buiten kijf. En bij herhaaldelijk luisteren zou mijn waardering zomaar nog kunnen stijgen.
8,3
Fluisteraars: nee, dit trek ik totaal niet. Lelijk geluid, lelijke vocalen, totaal geen opbouw. Er wordt maar wat geramd op de instrumenten en gegild in de microfoon. Het komt allemaal enorm amateuristisch op me over. Het zal allemaal wel bedoeld zijn om een bepaalde sfeer neer te zetten of zo. Maar die voel ik totaal niet.
3
8,3
Fluisteraars: nee, dit trek ik totaal niet. Lelijk geluid, lelijke vocalen, totaal geen opbouw. Er wordt maar wat geramd op de instrumenten en gegild in de microfoon. Het komt allemaal enorm amateuristisch op me over. Het zal allemaal wel bedoeld zijn om een bepaalde sfeer neer te zetten of zo. Maar die voel ik totaal niet.
3
0
geplaatst: 20 september 2023, 16:47 uur
Ik verhoog Blood Incantation naar een 9. Ik gaf vandaag Billy Joels 'Goodnight Saigon' al een 9,5 en als is dat appels met peren, ik draai tegenwoordig toch liever Blood Incantation dan Billy. Dus dan mag het verschil in waardering wel wat minder groot zijn. Evenzogoed nog in het voordeel van Billy, dus hij moet niet klagen.
Fluisteraars: ik ga helemaal mee met de analyse van Jelle78. Tot en met de laatste lettergreep perfect omschreven.
Behalve de eerste zin ("dit trek ik totaal wel") en de laatst zin ("maar die voel ik totaal wel"), maar die gaan dan ook over de conclusie van de analyse. En hierin sluit ik me aan bij JM.
8,3
Fluisteraars: ik ga helemaal mee met de analyse van Jelle78. Tot en met de laatste lettergreep perfect omschreven.
Behalve de eerste zin ("dit trek ik totaal wel") en de laatst zin ("maar die voel ik totaal wel"), maar die gaan dan ook over de conclusie van de analyse. En hierin sluit ik me aan bij JM.
8,3
1
geplaatst: 21 september 2023, 08:11 uur
05/09: Empire State Bastard - The Looming (Dieter / 7 / 6,30)
10/09: Horrendous - Cult of Shaad'oah (Jelle78 / 6 / 8,33)
13/09: Svalbard - Faking It (Johnny Marr / 6 / 7,20)
15-09: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (ABDrums / 8 / 8,66)
18-09: Fluisteraars - De Maan, Zon van de Doden (Odi / 8 / 7,00)
21-09: Alkaloid - Clusterfuck (Dieter / / )
10/09: Horrendous - Cult of Shaad'oah (Jelle78 / 6 / 8,33)
13/09: Svalbard - Faking It (Johnny Marr / 6 / 7,20)
15-09: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (ABDrums / 8 / 8,66)
18-09: Fluisteraars - De Maan, Zon van de Doden (Odi / 8 / 7,00)
21-09: Alkaloid - Clusterfuck (Dieter / / )
* denotes required fields.