MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Madonna: Alle Singles Gerangschikt-meter

zoeken in:

luigifort schreef:
Tis niet echt een single, nee. Wel ok nummer verder... Is er niet een opzwepender versie?

Dat zal wel de 12" remix zijn die bij Vogue op de B kant zit.

Deze Keep it together 6,2

Noch vleesch nog visch 5

Even bijgeluisterd:

8,0 Express Yourself
7,0 Cherish
9,0 Oh Father
8,5 Dear Jessie
6,0 Keep It Together

Die laatste is wel een beetje doorsnee new jack style uit die tijd.

Oh Father werd halverwege jaren '90 alsnog op single uitgebracht in de UK n.a.v. de Something to Remember verzamelaar. Vind het een van haar beste ballads en de vergelijking met Live to Tell die iemand trok is goed gevonden. Nummers lijken ook wel op elkaar.

Lekker nummertje: 7,4

Alleen: We Are Family? Niet te horen.

7.5 Oh Father
6,5 Dear Jessie
7.3 Keep It Together

Keep It Together deed het niet al te best en belandt net niet helemaal onderaan:

21. Burning Up (25 stemmen 6,466)
22. Causing A Commotion (25 stemmen 6,398)
23. Everybody (26 stemmen 6,273076923)
24. Angel (25 stemmen 6,172)
25. The Look Of Love (21 stemmen 6,147619048)
26. Keep It Together (26 stemmen 6,126923077)
27. Spotlight (24 stemmen 5,827083333)

#28: Vogue (1990, I’m Breathless)

De jaren ’90 begonnen voor Madonna pas echt met Vogue. Strike a pose!

Het is bijna niet te geloven als je zonder voorkennis naar het nummer luistert, maar Vogue werd oorspronkelijk geschreven en opgenomen als b-kant (!) voor Keep It Together. Madonna schreef en nam het op met Shep Pettibone, die eerder verantwoordelijk was geweest voor enkele remixen op You Can Dance, en ook de singlemixen van Like A Prayer en Express Yourself verzorgd had.

Omdat het de bedoeling was om gewoon snel een b-kantje op te nemen, werd gewerkt in een heel kleine studio in een kelder in New York City (de opnamebooth was een omgebouwde kast) en was er volop ruimte voor experiment. De rap waarin allemaal filmsterren uit de Golden Age van Hollywood genamecheckt worden bijvoorbeeld, was een spontaan idee van Pettibone, waar Madonna meteen enthousiast op reageerde en vrij snel uit haar botten wist te slaan. Bijna alle vocals op dit nummer zijn overigens eerste takes, Pettibone stond versteld van hoe efficiënt het was om met Madonna te werken in vergelijking met sommige andere zangers/zangeressen waarmee hij al had samengewerkt.

Omdat iedereen het erover eens was dat Vogue veel te goed was om op een b-kantje te verstoppen, werd besloten het toe te voegen aan de soundtrack van Madonna’s nieuwste film Dick Tracy, ook al had het nummer absoluut niks met de film te maken. Het was ook de eerste single van de soundtrack, en het werd haar eerste dikke hit in dit nieuwe decennium (onder andere haar achtste in de VS en haar zevende in het VK, in de lage landen kwam ze tot de tweede plek).

Vogue staat daarnaast ook bekend als een trendsettend nummer: Madonna trok met deze song zowel housemuziek als het concept van ‘vogueing’ de mainstream binnen. Mede door dat laatste staat Vogue ook bekend als een LGBTQ+-anthem.

9,5

Iconisch en fantastisch!

Ik vond er vroeger niet veel aan, kan hem nu beter hebben.

8,1

ArthurDZ schreef:
Het is bijna niet te geloven als je zonder voorkennis naar het nummer luistert, maar Vogue werd oorspronkelijk geschreven en opgenomen als b-kant (!) voor Keep It Together. Madonna schreef en nam het op met Shep Pettibone, die eerder verantwoordelijk was geweest voor enkele remixen op You Can Dance, en ook de singlemixen van Like A Prayer en Express Yourself verzorgd had.

Shep Pettibone was met zijn 12-inch mixen in de jaren '80 een vermaard man en is dat bij de liefhebbers nog steeds. Een 'Shep Pettibone mix' dan heb je ook wat. Hij heeft ook heel wat nummers van Madonna in fraaie extended versions gemixt. De Shep Pettibone invloed is goed te horen op Vogue (waarvan ik ook de 12" heb).

Ik sluit me aan bij wat Johan en ArthurDZ schrijven.
8,9

8,7

Shep Pettibone

johan de witt schreef:
Ik vond er vroeger niet veel aan, kan hem nu beter hebben.

8,1

Come on....vogue

You know you can do it

Vogue

8

Vogue: 8

10

Zeker in mijn top 5.

10! Perfected pop song voor die tijd.

Persoonlijk heb ik dat verhaal nooit geloofd, dat het werd opgenomen met de intentie om als b-kant te fungeren. Klinkt voor mij meer als de valse bescheidenheid van Madonna. Die vrouw wist namelijk altijd veel te goed wat hit potentie had en wat niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:30 uur

geplaatst: vandaag om 11:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.