MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
6,75

9

M'n faffies van In Utero zijn trouwens Milk It en Scentless Apprentice, die schurken tegen de 10 aan.

Mooi verhaal (weer), man! Je maakt wel werk om de opgepakte handschoen je goed aan te meten.
Van de aangepaste mixen van de Nirvana-singles had ik trouwens geen weet. Toch weer een muziektriviantvraag rijker geworden.
8,5

8,5

7,0

7,5

7,25

7.75

5,5

Nirvana - Heart-Shaped Box : 3,5

6

7,5

Na 26 stemmen haalt Heart-Shaped Box een gemiddelde score van 7,44. Een voorlopig 250ste plaats. Minder dan de eerder single van Nirvana die hier voor bij kwam, Lithium, die met een score van 7,72 op 137 staat.

Ooit zag ik een filmpje waarin Kurt Cobain op de grond zittend in de gangen van een concertgebouw een verbijsterende trieste versie van Seasons In The Sun speelt. Helaas kan ik deze versie niet terug vinden 9of mijn geheugen gaat met me op de loop). Er staat wel een versie van Nirvana Seasons In The Sun op YouTube met Kurt op drums. En van die TikTok mashup meuk. Veel intenser dan de twee eerst zinnen van het nummer gezongen door Kurt zal het niet meer worden:
Goodbye my friend, it's hard to die
When all the birds are singing in the sky

Het liedje heeft een interessante voorgeschiedenis. De oerversie is het Franse chanson Le Moribond van Jacques Brel uit 1961. Van dit relatief onbekend gebleven lied werd door Rod McKuen een vrije Engelse vertaling gemaakt, die bekend werd in de uitvoering van The Fortunes die in 1969 ook de Top 40 haalde. De wereldberoemde versie van Terry Jacks uit 1973 (in 1974 in de Top 40) is daar weer een bewerking van.

Tussen Brel en Jacks heeft het lied een ingrijpende metamorfose ondergaan. In een interview vertelde Terry Jacks, die met Brel was gaan eten, dat Brel het nummer schreef over een man die stierf aan een gebroken hart omdat zijn vriend hem met zijn vrouw bedroog. Op zijn beurt werd Jacks' versie beïnvloed door het ziekbed en overlijden van een goede vriend aan leukemie, Jacks bracht een aantal belangrijke muzikale veranderingen aan en schreef een heel ander laatste couplet.

Voordat Jacks het uitbracht, werkte hij aan het nummer met Brian Wilson van The Beach Boys, maar de sessies werden nooit voltooid omdat Wilson het nummer wou overnemen. Toch hielpen deze sessies Jacks om een arrangement te maken dat hij uiteindelijk zelf opnam. Overigens hebben The Beach Boys het nummer uiteindelijk ook zelf opgenomen.

Wat vinden wij van #1728 Terry Jacks - Seasons In The Sun

Le Moribond is een van mijn favoriete Jacques Brel-nummers, met voor mijn part één van de mooiste songteksten ooit geschreven. Deze Engelse vertaling is best een downgrade op dat vlak, maar echt slecht is dit natuurlijk ook niet: een 6je.

Nirvana nog een 8.3

Terry is een stuk minder: 5.9

6,2

Nirvana - 8
Terry - 6.5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:21 uur

geplaatst: vandaag om 22:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.