Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3
zoeken in:
1
geplaatst: 29 mei 2024, 17:22 uur
Aha, vandaar dus die clip met The Roots. Het wordt bijna een quiz binnen een spelletje. 
Ik vind het wel een okay nummer met een aardige groove en superstrak uitgevoerd, maar echt opwindend, bijzonder of verslavend lekker wordt het nergens.
7

50tracks schreef:
Een onderscheidend kenmerk van de Roots-albums is de manier waarop de tracks zijn genummerd. Met uitzondering van hun samenwerkingsalbums, hebben de Roots een doorlopende tracknummering gebruikt. Beginnend met hun eerste studioalbum Organix, tot en met alle volgende albums: The Seed op het 5e album van de band is nummer 94 in de catalogus van The Roots.
Ah, dat deed Karma To Burn ook (vanaf hun tweede album), maar zij deden dat nog spartaanser en extremer: bij hen waren de nummers ook echt de songtitels. Ik schrijf in verleden tijd, want de band is in 2021 door het overlijden van de bandleider opgeheven. Verder dan '62' zijn ze helaas nooit gekomen.Een onderscheidend kenmerk van de Roots-albums is de manier waarop de tracks zijn genummerd. Met uitzondering van hun samenwerkingsalbums, hebben de Roots een doorlopende tracknummering gebruikt. Beginnend met hun eerste studioalbum Organix, tot en met alle volgende albums: The Seed op het 5e album van de band is nummer 94 in de catalogus van The Roots.
Ik vind het wel een okay nummer met een aardige groove en superstrak uitgevoerd, maar echt opwindend, bijzonder of verslavend lekker wordt het nergens.
7
1
geplaatst: 29 mei 2024, 17:38 uur
EvilDrSmith schreef:
7
7
Precies dit.
7
0
geplaatst: 30 mei 2024, 09:09 uur
Dertig stemmers zijn behoorlijk eensgezind en dat levert The Roots met The Seed (2.0) een gemiddelde score van 7,71 op.
The Seed staat daarmee in een mooi rijtje met 5 andere tracks die ook een 7,71 score haalde.
142 INXS - Suicide Blonde 7,71
143 Big Country - Chance 7,71
144 Sam Cooke - Wonderful World 7,71
145 The Specials - Ghost Town 7,71
146 The Turtles - Happy Together 7,71
The Seed staat daarmee in een mooi rijtje met 5 andere tracks die ook een 7,71 score haalde.
142 INXS - Suicide Blonde 7,71
143 Big Country - Chance 7,71
144 Sam Cooke - Wonderful World 7,71
145 The Specials - Ghost Town 7,71
146 The Turtles - Happy Together 7,71
1
geplaatst: 30 mei 2024, 09:19 uur
December 1979. Plaat 1 uit die prachtige hoes, de geur van vers vinyl en dan... ie heerlijke eerste paar klappen, het begin van het beukende ritme. Die onvergetelijke seconden die aan de basis staan van London Calling. Die eerste paar klappen zijn het startschot van een album vol met grenzeloze energie. Die pas na vier enerverende plaat kanten stopt. Het werkt vor mij nog steeds.
En Topper Headon was de stuwend kracht. Hij liet door zijn stijl The Clash nieuwe muzikale richtingen ontdekken. Deze stijl blijft niet ongemerkt. De loop-stijl van Train in Vain zal bijvoorbeeld worden gekopieerd op duizend opeenvolgende drummachinetracks.
Op Sandinista ging Topper nog een stapje verder. Speed jazz op Try Look Here. Northern Soul op Hitsville UK en Funk op The Magnificent Seven.
De vernieuwing ging door tot zijn laatste album met de band: Combat Rock in 1982. Daarop is bijvoorbeeld de powerrock van Should I Stay or Should I Go te vinden. En dan is er nog Rock the Casbah. Het nummer dat hij schreef, en hij speelde niet alleen de drums, maar ook andere instrumenten. De twee grootste hits van The Clash in onze Top 40
Helaas had Topper Headon ook een heroïne verslaving. Dat leidde tot zijn onvermijdelijke vertrek uit de band. En daarmee waren de beste dagen van de band feitelijk geteld. Topper had een behoorlijk ruim repertoire aan stijlen. Zijn techniek leerde hij door naar drummers te kijken. Zijn held was Billy Cobham. ‘Topper’ maakte in 1986 een soloalbum, Waking Up, met daarop de single Leave it to Luck.
Op het album een mix van Rhythm & Blues, Soul, Funk en Rock. De zang op Leave It To Luck komt van soulzanger Jimmy Helms. Hij is hier al eens voor bijgekomen met zijn 1973 hit Gonna Make You an Offer You Can't Refuse (een gemiddelde van 6,90). Helms zal later nog hits hebben met LondonBeat.
Het nummer werd zo'n typische Verrukkelijk 15 hitje, waarschijnlijk de reden dat in Nederland de Top 40 ook werd gehaald. Leave it to Luck haalde in 1986 3 weken de lijst met als hoogste plaats 36. Zover ik kan zien zijn wij het enige land waar Leave it to Luck de charts haalde.
Eerder deze week hadden we een obscure pick, vandaag meer een Hidden Treasure. Over vergeten gesproken Leave It To Luck staat niet op Spotify. Juist daarom, wat vinden wij van:
#1735 Topper Headon - Leave It To Luck
En Topper Headon was de stuwend kracht. Hij liet door zijn stijl The Clash nieuwe muzikale richtingen ontdekken. Deze stijl blijft niet ongemerkt. De loop-stijl van Train in Vain zal bijvoorbeeld worden gekopieerd op duizend opeenvolgende drummachinetracks.
Op Sandinista ging Topper nog een stapje verder. Speed jazz op Try Look Here. Northern Soul op Hitsville UK en Funk op The Magnificent Seven.
De vernieuwing ging door tot zijn laatste album met de band: Combat Rock in 1982. Daarop is bijvoorbeeld de powerrock van Should I Stay or Should I Go te vinden. En dan is er nog Rock the Casbah. Het nummer dat hij schreef, en hij speelde niet alleen de drums, maar ook andere instrumenten. De twee grootste hits van The Clash in onze Top 40
Helaas had Topper Headon ook een heroïne verslaving. Dat leidde tot zijn onvermijdelijke vertrek uit de band. En daarmee waren de beste dagen van de band feitelijk geteld. Topper had een behoorlijk ruim repertoire aan stijlen. Zijn techniek leerde hij door naar drummers te kijken. Zijn held was Billy Cobham. ‘Topper’ maakte in 1986 een soloalbum, Waking Up, met daarop de single Leave it to Luck.
Op het album een mix van Rhythm & Blues, Soul, Funk en Rock. De zang op Leave It To Luck komt van soulzanger Jimmy Helms. Hij is hier al eens voor bijgekomen met zijn 1973 hit Gonna Make You an Offer You Can't Refuse (een gemiddelde van 6,90). Helms zal later nog hits hebben met LondonBeat.
Het nummer werd zo'n typische Verrukkelijk 15 hitje, waarschijnlijk de reden dat in Nederland de Top 40 ook werd gehaald. Leave it to Luck haalde in 1986 3 weken de lijst met als hoogste plaats 36. Zover ik kan zien zijn wij het enige land waar Leave it to Luck de charts haalde.
Eerder deze week hadden we een obscure pick, vandaag meer een Hidden Treasure. Over vergeten gesproken Leave It To Luck staat niet op Spotify. Juist daarom, wat vinden wij van:
#1735 Topper Headon - Leave It To Luck
0
geplaatst: 30 mei 2024, 09:51 uur
Mooie fanboy talk 
Nee, deze hit was me even ontgaan zeg maar. Prima nummer!
7,75

Nee, deze hit was me even ontgaan zeg maar. Prima nummer!
7,75
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.