MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:

7,5

Ze hebben een dertigal betere, of niet dan Arno en Gretz?

Johnny Marr schreef:
7,5

De Jakkaman had natuurlijk ook een dikke nummer 1-hit moeten zijn.

LucM schreef:
Ik zie niet in waarom wij dat zo geweldig moeten vinden (dan liever the Cats, hun hits hebben nog hun charme).

Je moet natuurlijk niks.

Ik snap je gimmick opmerking, maar ik vind bijv. de beat écht goed, en hoe gimmicky het ook mag zijn blijf ik lachen om de lyrics. Gooi daarbij nog een enorm pakkend refrein (iedereen zingt het nog steeds zo mee).

Maar daarnaast vind ik dit júíst charme hebben. Paar lekker eigenzinnige figuren samen in een studiootje gegooid, gooien hun eigen taaltje er ook lekker in, in de langere versie hoor je Vjeze Fur aan het eind nog minutenlang dronken raaskallen over junkies op Amsterdam Centraal. Het gaat allemaal nergens over, maar dat is gewoon écht hoe deze gasten zijn. En dat vind ik dus wél z'n charme hebben.

Arrie schreef:
(quote)

De Jakkaman had natuurlijk ook een dikke nummer 1-hit moeten zijn.

Klopt. En hadden ze ook gewoon moeten spelen vorige week dinsdag in Leuven.

Johnny Marr schreef:
7,5

Toch zeker 15.

Cats 7
Jeugd 8

5,1 toch vrij irritant, ze hebben betere

6,5

Ze hebben veel betere of is dat al gezegd?

Arrie schreef:

Je moet natuurlijk niks.

Ik snap je gimmick opmerking, maar ik vind bijv. de beat écht goed, en hoe gimmicky het ook mag zijn blijf ik lachen om de lyrics. Gooi daarbij nog een enorm pakkend refrein (iedereen zingt het nog steeds zo mee).

Maar daarnaast vind ik dit júíst charme hebben. Paar lekker eigenzinnige figuren samen in een studiootje gegooid, gooien hun eigen taaltje er ook lekker in, in de langere versie hoor je Vjeze Fur aan het eind nog minutenlang dronken raaskallen over junkies op Amsterdam Centraal. Het gaat allemaal nergens over, maar dat is gewoon écht hoe deze gasten zijn. En dat vind ik dus wél z'n charme hebben.

Daarbij hebben ze het gevoel dat half Nederland had dat ze een one hit wonder zouden zijn ook wel flink overwonnen. We zijn nu bijna 20 jaar verder en een hoop hits, acht albums, een album waarop anderen ze coveren en solomuziek en een literaire carrière verder.

The Cats - Be My Day 6,2
Watskeburt?! 7,0

De Jeugd Van Tegenwoordig - Watskeburt?! : 3,5

The Cats 4,5

De Jeugd 7,3

Een 6,80 na 27 stemmers voor De Jeugd van Tegenwoordig, net iets minder dan Sterrenstof kreeg: 6,89. Bij de Volkskrant hebben ze het dus duidelijk niet helemaal begrepen. Ze hebben veel betere (in ieder geval dus Sterrenstof) en je kunt je schijnbaar afvragen of het wel Nederlands is.

Met dank aan Arrie voor de BKS toevoegingen. Paolo Nutini voegt een klein hitje toe aan het Top 40 totaal op dit festival. In drie weken notering haalde hij met Iron Sky in 2015 de 30e plaats van de Top 40.

In de allertijdenlijsten doet het nummer het aanzienlijk beter. In de Top 2000 van Radio 2 staat het sinds release jaarlijks in de Top 100 met als hoogste positie 47. In onze MuMe 2000 staat het ook sinds 2015 jaarlijks genoteerd met 785 als hoogste notering. Nominator was daar Scorpion_21. Reviewer tbouwh schreef daar: De doordringende stem van Nutini geeft vorm aan een confronterend nummer; een nummer over de huidige staat van onze wereld, en de wijze waarop wij daarbinnen als mensen positie innemen. Iron Sky, het ijzeren gordijn. In dit geval doelt Nutini naar mijn idee op een keten van angst, van ingetogenheid. Een blokkade voor het mens zijn, opgeworpen door oorlog, repressie en haat. Halverwege het nummer is een rake speech ingebouwd, waarin de luisteraar direct wordt aangesproken".

Die speech is overigens uit de Charlie Chaplin film The Great Dictator. Het lied werd in Nederland opgepikt doordat het een prominente rol speelde in de ochtendshow van Giel Beelen op 3FM naar aanleiding van de Aanslag op Charlie Hebdo op 7 januari 2015.

Wat vinden wij van:
# 1746 Paolo Nutini - Iron Sky

8.4 - goed nummer, heb alleen erg veel moeite om de tekst te verstaan, dat kost toch wel een puntje

Aardig stemgeluid maar muzikaal doet het me altijd aan John Mayer denken en dat is geen goed teken.

4

Kwam er maar meer van dit soort nummers in de top-40 (stem lijkt overigens helemaal niet op die van John Mayer), dit moet het meer van de inhoud hebben dan de vorm.

9

LucM schreef:
(stem lijkt overigens helemaal niet op die van John Mayer),

Nee, dat klopt en dat zeg ik ook. Maar ik ben blij dat jij dit nog even benadrukt

Fucking kapot geniaal, fuck it, volle mep:

10

Lekker janken.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:33 uur

geplaatst: vandaag om 03:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.