MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
Lulligheid troef. Toonbeeld dat het vroeger echt niet zo veel beter was met die hitlijsten.

2,5

Best een leuk nummer

7

The Cats waren echt goed in een ander deel van hun repertoire. De dramatische orkestrale ballad (vaak geschreven door bandlid Arnold Mühren). Met name de klassieker Lea die klinkt alsof de hemel naar beneden komt vallen. Dat alle-registers-open drama. En dan gaat dat liedje ook nog over een jonge fan die door een verkeersongeluk om het leven kwam. Waargebeurd. Dat nummer zou dichtbij een 8 halen. Nummers die daar aan verwant zijn vaak ook nog wel een zeventje, maar met dit soort nummers kan ik niet zoveel mee en daar hebben ze er ook best een hoop van.

5.0

Ik verkies ook hun melodramatische ballads (Lea, Why, One Way Wind, Where Have I Been Wrong ...) maar hun vrolijke kant mag er ook zijn (hoewel iets minder).

The Cats werden steeds de vaandeldragers van de palingpop genoemd (term gelanceerd door Joost den Draaijer) vanwege de palingvisserij uit Volendam waar ze afkomstig zijn.

Ik lag nog wat achter:

Ross McManus & the Joe Loss Blue Beats Patsy Girl (with lyrics): 5,1
Bohannon - Let's Start II Dance Again: 7,4
Coldplay - Clocks: 8,3
Elton John - Sorry Seems To Be The Hardest Word: 7,0
Blue feat. Elton John - Sorry Seems To Be The Hardest Word: 4,5
Mouth & MacNeal - How Do You Do?: 7,3
Golden Earring - Radar Love: 9,2
The Cats - Be My Day: 5,9

Mouth & MacNeal - How Do You Do? : 8

Golden Earring - Radar Love : 8,5

The Cats - Be My Day : 6,5

LucM schreef:
maar hun vrolijke kant mag er ook zijn (hoewel iets minder)

Sure He's a Cat verkies ik boven vrijwel elke ballad.

De ene early 70s classic is de andere niet. 28 stemmers geven Mouth & MacNeal inmiddels een stevige voldoende (6,70). Radar Love stijgt via 32 stemmers naar een gemiddelde van 8,36 en een 15e plaats in onze Top 1743. The Cats weten net geen voldoende te scoren met Be My Day. Na 22 stemmers staat de teller op 5,42 en voorlopig plek 1333.

Morgen begint in Beekse Bergen (Hilvarenbeek) het Best Kept Secret Festival. Niet echt een Top 40 festival. Als ik het goed zie hebben de tientallen acts te samen slechts 11 hits op hun naam staan. Dat willen zeggen drie acts zijn samen goed voor al deze hits (ik tel Roxeanne Hazes niet mee want die doet een DJ set (sic)). 7 van die 11 komen van De Jeugd van Tegenwoordig.

19 jaar geleden kwam op 4 juni "Watskeburt?!" de Nederlandse Top 40 binnen. Het nummer werd een grote hit en verdrong in z'n tweede week "Something to say" van Kane van de nummer 1-positie. "Watskeburt?!" zou 3 weken op 1 blijven en in totaal 15 weken in de Top 40 staan.

Het nummer heeft gek genoeg maar twee keer in de MuMe Top 2000 gestaan. En dat 15 jaar geleden. In de Top 2000 van Radio 2 staat het nummer juist sinds 2015 jaarlijks genoteerd. Het nummer werd begin 2024 door een panel van deskundige bij De Volkskrant verkozen tot beste Nederlandstalige popnummer aller tijden.

Wordt het bij ons ook het hoogst scorende Nederlandstalige nummer?

#1744 De Jeugd Van Tegenwoordig - Watskeburt?!

7.5

Het nummer werd begin 2024 door een panel van deskundige bij De Volkskrant verkozen tot beste Nederlandstalige popnummer aller tijden.

Nederlandstalig?

The Cats - Be My Day: 7, ze hebben betere
DJVT: 4,5

Meer een gimmickhit, vond ik destijds leuk maar nu minder (wel veel liever dit dan Kane). Ik zie niet in waarom wij dat zo geweldig moeten vinden (dan liever the Cats, hun hits hebben nog hun charme).

5

7,5

Straks ook eens een reeksje Belgen om er ook een Lage Landen-clash van te maken?

50tracks schreef:
De ene early 70s classic is de andere niet. 28 stemmers geven Mouth & MacNeal inmiddels een stevige voldoende (6,70). Radar Love stijgt via 32 stemmers naar een gemiddelde van 8,36 en een 15e plaats in onze Top 1743. The Cats weten net geen voldoende te scoren met Be My Day. Na 22 stemmers staat de teller op 5,42 en voorlopig plek 1333.

(embed)

Morgen begint in Beekse Bergen (Hilvarenbeek) het Best Kept Secret Festival. Niet echt een Top 40 festival. Als ik het goed zie hebben de tientallen acts te samen slechts 11 hits op hun naam staan. Dat willen zeggen drie acts zijn samen goed voor al deze hits (ik tel Roxeanne Hazes niet mee want die doet een DJ set (sic)). 7 van die 11 komen van De Jeugd van Tegenwoordig.

Naast Jeugd zie ik:

Disclosure (3)
Paolo Nutini (1)
Libianca (1)
Mula B (1)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:07 uur

geplaatst: vandaag om 05:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.