MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:

LucM schreef:
Blijf met je fikken van oldies af!

Disclosure - 6
Suzi Quatro & Chris Norman - 5,5
Cyril - 5
Extreme - 7,5

7,5 - best een mooi liedje

Grappig dat de platenmaatschappij het niet als single wilde. Ik had het andersom verwacht en ingeschat als verplicht nummertje voor de band.

6,7

Radio Veronica's Rock Ballads

5

Hier word ik niet warm of koud van.

Suzi & Cris een 6.7

Cyril een 5.2

Extreme een 8

3

8,5

5

Nooit wat aan gevonden, de melodie gaat nergens heen.

Ik hou ook niet zo van, maar het stoort me ook niet.

5,5

7.5

2,5

Suzi Quatro & Chris Norman - Stumblin' In 5,0
Cyril - Stumblin' In 4.0

In de jaren '70 waren Chinn & Chapman een ware hitfabriek. Met artiesten die aan hun beeld moesten voldoen en liedjes van hun moesten zingen. Chris en Suzi zijn er twee uit hun stal die voor de variatie eens door hen bij elkaar gezet werden. Komt uit de minste periode van Chinn & Chapman (de middenperiode zeg maar). Smokie is een stuk vervelender dan Mud en helemaal dan The Sweet. Hun vroege glamdingetjes en hun later 80's spul is leuker. (al was dat meestal niet meer samen, maar Chapman in zijn uppie, vaak met Holly Knight).

De Cyril versie is vooral een luie remix zonder veel ideeén en een erg matig nummer wordt er bepaald niet beter op.

Extreme - More Than Words 4,9
De jaren '90. Zo'n nummer dat ik zo vaak gehoord heb dat ik het nog van voor naar achter en terug meezong. Terwijl ik er niets veel mee heb. Hoort voor mijn gevoel een beetje bij de kampvuurballades-van=rockbands-die-het-spoedig-moeilijk-zouden-krijgen-hits die je begin jaren '90 wel meer had. Ik noem een Wind of Change van Scorpions of To Be With You van Mr. Big.

4,5

Mooi nummer, doet me wat denken aan She Goes Nana van The Radios.

7,5

Extreme - More Than Words : 6,5

Iemand hier naar Dynamo Open Air 1991 geweest?
Daar speelde Extreme toen ook. Dat was echt het bizarre buitenbeentje in de programmering. We snapten er niks van dat die band van die kwijlballade in de lineup stond. We dachten zelfs aan een flauwe grap. Maar nee hoor, na de deathmetal van Obituary en de grungy alt.metal van Saigon Kick (wie kent die nog?) stonden daadwerkelijk de leden van Extreme op het podium. Het enige dat ik me van dat concert nog goed herinner is mijn verbazing waar ineens al die vrouwen vandaan kwamen. In die jaren was de verhouding man/vrouw bij een metalconcert zo'n beetje 100:1, op zijn best, maar tijdens het optreden van Extreme leek het wel andersom. Women all over the place! Ik was dat totaal niet gewend, dus de reden dat ik me niks van het concert zelf herinner zal waarschijnlijk zijn dat ik te lang glazig en verwonderd heb gestaard naar al die vrouwen. Na Extreme trad Morbid Angel op en ja hoor: weg waren al die vrouwen.
Ze hadden waarschijnlijk allemaal de entreeprijs van het festival opgehoest om alleen Extreme te zien.
...Vijf hele guldens...

Pas jáááren later bij bands als Within Temptation, Nightwish en Epica zag ik die vrouwen weer tevoorschijn komen. Sindsdien zijn ze nooit meer weggeweest. Wel zo gezellig.
Sterke band trouwens.

2

Als we de berichten van Funky Bookie en EvilDrSmith combineren ontstaat een interessant beeld. Na 29 stemmers slechts een 6 min voor Extreme (5,83). Eens kijken of we wel in euforische sferen raken bij Faithless.

Op 23 december 2022 overleed ex Faithless ceremoniemeester en rapper Maxi Jazz op 65 jarige leeftijd aan de gevolgen van een slepende ziekte. Ruim een jaar later, in januari 2024, kondigde Bliss aan dat Faithless na acht jaar weer live optredens zou gaan verzorgen. Hoogtepunt moet het optreden op Glastonbury op 26 juni worden. Voor die tijd spelen ze zes clubshows als een soort warming up. De eerste was vorige week in de Ancienne Belgique in Brussel. Vanavond en morgen (11 en 12 juni) staat Faithless in een uitverkocht Paradiso. In België speelde ze niet toevallig ook een aantal covers waaronder Don't You Want Me van Felix.

Faithless oprichter en producer Rollo Armstrong maakt in 1992 een remix van dit Don’t You Want Me. De door hem gemaakte Hooj Mix bereikt dat jaar in vrijwel heel Europa de top 10. Het is ook die versie die de Top 40 haalt. De vocalen zijn afkomstig uit het nummer Don’t You Want My Love van het Amerikaanse meidentrio Jomanda. In Nederland bereikt Don’t You Want Me in oktober 1992 de derde plek. Wij gaven deze track een 6,98.

Dankzij zijn remix van Don’t You Want Me heeft Rollo Armstrong zijn naam in de housewereld gevestigd. Sister Bliss is ondertussen een van de eerste en tevens een van de weinige vrouwelijke Britse dj’s. Ze maakt in 1992 de eerste remixen voor het door Rollo opgerichte platenlabel Cheeky Records. Het eerste plaatje waaraan ze samenwerkt met Rollo Armstrong is diens single Get Off Your High Horse. In eigen land wordt die remix opgemerkt door de platenfirma van Donna Summer, die de twee benadert om een remix te maken van haar oude discohit I Feel Love.

De remix die Rollo en Sister Bliss maken van het door Giorgio Moroder geproduceerde I Feel Love wordt in het najaar van 1995 een behoorlijke hit. Donna Summer neemt er zelfs nieuwe vocalen voor op. Terwijl de zogenaamde Monster Mix van I Feel Love in de hitparades staat, beklimt ook de eerste single van Faithless de charts. Dit is Salva Mea, waarvan het intro wordt gezongen door de dan nog volledig onbekende zangeres Dido, de zus van Rollo Armstrong.

Het stemmige housenummer kenmerkt zich door een atypische, langgerekte opbouw, synthesizers die van het ene op het andere moment beginnen te loeien als sirenes en te midden van dat alles een rustpunt met de raps van Maxi Jazz. Salva Mea is een hit, maar Armstrong weet dat de volgende single minstens zo goed moet zijn om dat succes te overtreffen. Ze kijken daarom de structuur van Donna Summers I Feel Love af, dat de basis zal vormen van hun volgende single. Maar eerst Salva Mea.

Faithless haalt 9 keer met 8 verschillende nummers de Top 40. De debuutsingle Salva Mea zal twee keer onze lijst halen. Eerst in 1995 en later via een re-release in 1997. De eerste keer haalde het nummer in vier weken de 22ste plaats. Twee jaar later ging het niet veel beter. Vijf weken en een 24ste plaats.

Wat hebben we over voor:
# 1752 Faithless - Salva Mea

4,5 ook niet aan mij besteed

7,3

Wel de minste van de grote Faithless-hits imo

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:13 uur

geplaatst: vandaag om 17:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.