Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3
zoeken in:
0
geplaatst: 9 juni 2024, 13:43 uur
Ik ben niet tegen covers op voorwaarde dat ze een eigen tintje aan geven met respect voor het origineel.
De versie van Cyril is gewoon het origineel verkrachten met misplaatste beat.
Er is overigens een coveralbum die 5* van mij krijgt: Emmylou Harris - Wrecking Ball (1995) hoewel er nummers van Bob Dylan en Neil Young werden gecoverd (twee van mijn favoriete artiesten) maar de zang van Emmylou Harris en de productie van Daniel Lanois weet ze hoger te tillen.
Coveralbums die ik vreselijk vind zijn A*Teens - The ABBA Generation (1999) en vooral Mad'house - Absolutely Mad (2002).
Er is overigens een coveralbum die 5* van mij krijgt: Emmylou Harris - Wrecking Ball (1995) hoewel er nummers van Bob Dylan en Neil Young werden gecoverd (twee van mijn favoriete artiesten) maar de zang van Emmylou Harris en de productie van Daniel Lanois weet ze hoger te tillen.
Coveralbums die ik vreselijk vind zijn A*Teens - The ABBA Generation (1999) en vooral Mad'house - Absolutely Mad (2002).
0
geplaatst: 9 juni 2024, 16:48 uur
Edgar18LucM en alle anderen. Kennen jullie voorbeelden "van moderne herbewerkingen die het origineel ver overstijgen?" Dat laatste hoeft van mij niet eens want dat is ook een kwestie van smaak. Beide versies moeten uiteraard wel in de Top 40 hebben gestaan. Ik interpreteer overigens herbewerking breed want wanneer is het nu een herbewerking en wanneer een cover? Soms is het een duidelijk verschil, soms loopt dit in elkaar over.
I Follow Rivers is denk ik een voorbeeld waarbij Triggerfinger een heel andere interpretatie aan het orgineel van Lykke Li geeft. Beide versies zijn hier overigens al voorbij gekomen. Het orgineel scoorde bijna een punt hoger: 6,54 versus 5,59.
Ik ben benieuwd.
I Follow Rivers is denk ik een voorbeeld waarbij Triggerfinger een heel andere interpretatie aan het orgineel van Lykke Li geeft. Beide versies zijn hier overigens al voorbij gekomen. Het orgineel scoorde bijna een punt hoger: 6,54 versus 5,59.
Ik ben benieuwd.
1
geplaatst: 9 juni 2024, 17:21 uur
LucM schreef:
Ik ben niet tegen covers op voorwaarde dat ze een eigen tintje aan geven met respect voor het origineel.
Tja, das toch echt een mening. Nou vind ik het zelf ook geen al te bijzondere cover, maar daar denken een hoop mensen dus anders over. En je kan zeggen wat je wil, maar het beatje past er best bij. Ik ben niet tegen covers op voorwaarde dat ze een eigen tintje aan geven met respect voor het origineel.
50tracks mijn Top 40 kennis is niet zo groot dat ik uit mijn hoofd weet welke originelen + cover/ herbewerking beiden de Top 40 gehaald hebben. Welke wellicht leuk zijn voor dit topic: Always On My Mind (volgens mij in drie versies in de Top 40 gestaan), Geef Mij Je Angst, Proud Mary, Dancing in the Moonlight, Live and Let Die, You Can't Hurry Love, It's My Life, Don't Leave Me This Way, I Love Rock 'n Roll, I Shot the Sheriff, Killing Me Softly, MacArthur Park, Everlasting Love (vier versies!)
Niet allemaal voorbeelden waar de herbewerking het origineel overstijgt, maar volgens mij wel allemaal voorbeelden die in meerdere versies de Top 40 hebben gehaald. En er zijn er natuurlijk nog meer, maar die mag LucM droppen.
1
geplaatst: 9 juni 2024, 17:44 uur
Suspicous minds, Jealous guy, Knocking on heavens door, With a little help from my friends, Venus om ook maar even een duit in het zakje te doen
0
geplaatst: 9 juni 2024, 18:38 uur
# 1748 Suzi Quatro & Chris Norman - Stumblin' In: 8
# 1747 Cyril - Stumblin' In: 3
# 1747 Cyril - Stumblin' In: 3
1
geplaatst: 9 juni 2024, 18:43 uur
Paolo Nutini 6
Disclosure 3
Suzi & Chris 6
Cyril 3
Op naar de derde set ..
Disclosure 3
Suzi & Chris 6
Cyril 3
Op naar de derde set ..
1
geplaatst: 9 juni 2024, 18:43 uur
Go West, Where the Streets Have no Name, Forever Young, Everybody gotta learn sometimes, Fantasy (Black box en EWF), een paar tracks van de ABBA-Esque EP van Erasure, I'll Be There, Sympathy (Steve Rowland en Marillion), a Whiter Shade of Pale en zo zijn er nog wel tig te vinden
1
geplaatst: 9 juni 2024, 19:09 uur
Er zijn honderden covers / herbewerkingen die beiden in de Top 40 hebben gestaan, om er alleen al van dit jaar een paar te noemen Thank you (Not So Bad) , Rule the World, It's Not Right But It's Okay.
Het is de laatste jaren schering en inslag wat betreft remakes.
Men neme een hit en zetten er een nieuwe beat onder en viola "You Got a Hit Record. Overigens is het van alle tijden. Zo als gezegd er zijn er honderden (ik denk zelfs wel meer dan 1000) de ene wellicht wat duidelijker dan de andere.......
Het is de laatste jaren schering en inslag wat betreft remakes.
Men neme een hit en zetten er een nieuwe beat onder en viola "You Got a Hit Record. Overigens is het van alle tijden. Zo als gezegd er zijn er honderden (ik denk zelfs wel meer dan 1000) de ene wellicht wat duidelijker dan de andere.......
1
geplaatst: 9 juni 2024, 19:50 uur
thelion Je schrijft het is de laatste jaren schering en inslag wat betreft remakes. Dat herken ik. Ik zoek nu eigenlijk naar versies die heel verschillend zijn en niet waarin alleen maar een beat onder is gezet. Voorlopig valt dat best tegen. Ook bij een aantal van de eerdere tips blijkt dan toch maar 1 versie de Top 40 te hebben gehaald.
1
geplaatst: 9 juni 2024, 21:02 uur
50tracks schreef:
Ik zoek nu eigenlijk naar versies die heel verschillend zijn.
In de jaren '90 zijn natuurlijk ook veel klassiekers bewerkt tot Happy Hardcore deuntjes. Denk aan een Somewhere Over the Rainbow. Die wijkt wel flink af van het origineel.Ik zoek nu eigenlijk naar versies die heel verschillend zijn.
1
geplaatst: 9 juni 2024, 21:04 uur
En rnb versie van Bohemian rhapsody van The Braids in 1996, dat is een totaal andere aanpak
1
geplaatst: 9 juni 2024, 21:51 uur
# 1748 Suzi Quatro & Chris Norman - Stumblin' In: burgertruttig, maar idd: het heeft ook wel iets aandoenlijk schattigs en familiair gezelligs. 6,5
# 1747 Cyril - Stumblin' In: de eerste 15 seconden waren best okay. En ja hoor: daar is weer die infantiel simplistische dooddoenerbeat. Randdebielen unite. Zang en zangeres irriteren me in de beatloze momenten ook met hun licht vibrerende aanstellerige zeikzangwijze. Laatste 15 seconden bevielen me dan weer wel (is dat een accordeon?). 2
Beste cover van dit millennium vind ik dit. Nooit gedacht dat een van mijn favoriete nummers aller tijden een bewerking zou krijgen die nóg intenser, nóg gaver was. Best wel een unicum, ook omdat ik normaliter een broertje dood heb aan covers van nummers in hetzelfde genre (want in 99,9% van de gevallen volstrekt overbodig). Detail: het origineel en de cover haalden de Top 40 volgens mij nét niet.
Beste cover van de 21e eeuw
# 1747 Cyril - Stumblin' In: de eerste 15 seconden waren best okay. En ja hoor: daar is weer die infantiel simplistische dooddoenerbeat. Randdebielen unite. Zang en zangeres irriteren me in de beatloze momenten ook met hun licht vibrerende aanstellerige zeikzangwijze. Laatste 15 seconden bevielen me dan weer wel (is dat een accordeon?). 2
Beste cover van dit millennium vind ik dit. Nooit gedacht dat een van mijn favoriete nummers aller tijden een bewerking zou krijgen die nóg intenser, nóg gaver was. Best wel een unicum, ook omdat ik normaliter een broertje dood heb aan covers van nummers in hetzelfde genre (want in 99,9% van de gevallen volstrekt overbodig). Detail: het origineel en de cover haalden de Top 40 volgens mij nét niet.

1
geplaatst: 9 juni 2024, 22:10 uur
Nog even wat huiswerk doen op vakantie 
Elton John: 6,7
Blue ft Elton John: 7
Golden Earring - Radar Love: 6
De Jeugd Van Tegenwoordig - Watskeburt?!: 7,3
Paolo Nutini - Iron Sky: 6
Disclosure ft. Gregory Porter - Holding On: 6,8
Suzi Quatro & Chris Norman - Stumblin' In: 7,1
Cyril - Stumblin' In: 6,7

Elton John: 6,7
Blue ft Elton John: 7
Golden Earring - Radar Love: 6
De Jeugd Van Tegenwoordig - Watskeburt?!: 7,3
Paolo Nutini - Iron Sky: 6
Disclosure ft. Gregory Porter - Holding On: 6,8
Suzi Quatro & Chris Norman - Stumblin' In: 7,1
Cyril - Stumblin' In: 6,7
0
geplaatst: 9 juni 2024, 23:18 uur
1748 Suzi Quatro & Chris Norman - Stumblin' In : 7,5
1747 Cyril - Stumblin' In : 4
1747 Cyril - Stumblin' In : 4
1
geplaatst: 9 juni 2024, 23:47 uur
EvilDrSmith schreef:

Even beiden achter elkaar geluisterd. Origineel is ontzettend gaaf. De cover is goed uitgevoerd maar net iets minder mijn ding. Er zitten op een gegeven moment wat synths in die het wat goedkoop voor mij maken, en die vrouwenstem is nog erger. Ik prefereer ook Araya's vocalen.
1
geplaatst: 10 juni 2024, 00:35 uur
Arrie schreef:
Even beiden achter elkaar geluisterd. Origineel is ontzettend gaaf. De cover is goed uitgevoerd maar net iets minder mijn ding. Er zitten op een gegeven moment wat synths in die het wat goedkoop voor mij maken, en die vrouwenstem is nog erger. Ik prefereer ook Araya's vocalen.
Hulde dat je het hebt geluisterd en dank voor je analyse. Zoals gewoonlijk zitten we weer niet op dezelfde golflengte, zelfs niet in mijn muzikaal metier (quote)
Al geef ik normaliter ook de voorkeur aan Araya's vocalen, in dit geval vind ik de infernale krijsen van Dani het nummer een nóg diabolischer effect geven.
3
geplaatst: 10 juni 2024, 07:50 uur
Mijn recensie:
- Disclosure was weinig verheffend, noch nieuws onder de zon, maar sloot goed aan bij mijn status van dat tijdstip.
- Paolo Nutini heb ik 2,5 nummer volgehouden, wat een aansteller.
- DJVT was een ouderwets feestje, al was Watskeburt?! eerder een moetje dan een hoogtepunt.
Dan de nummers:
- DJVT: 8,2
- Nutini: 4,5
- Disclosure: 7,5
(overigens was de dj-set van Roxeanne Hazes hoofdzakelijk St. Paul die draaide en Roxeanne die af en toe zong, maar goed)
Dan Stumblin' In: vind beide versies wel aardig, maar niet bijzonder. Allebei een 6,5.
- Disclosure was weinig verheffend, noch nieuws onder de zon, maar sloot goed aan bij mijn status van dat tijdstip.
- Paolo Nutini heb ik 2,5 nummer volgehouden, wat een aansteller.
- DJVT was een ouderwets feestje, al was Watskeburt?! eerder een moetje dan een hoogtepunt.
Dan de nummers:
- DJVT: 8,2
- Nutini: 4,5
- Disclosure: 7,5
(overigens was de dj-set van Roxeanne Hazes hoofdzakelijk St. Paul die draaide en Roxeanne die af en toe zong, maar goed)
Dan Stumblin' In: vind beide versies wel aardig, maar niet bijzonder. Allebei een 6,5.
0
geplaatst: 10 juni 2024, 09:09 uur
Ook bij Stumblin' In verkiezen wij het origineel boven de remake. Een keurige 6,76 door een hoge schattigheidswaarde voor Suzi Quatro & Chris Norman en een onvoldoende voor Cyril (4,88). Later meer over de covers en jullie tips. Eerste constatering vaker dan wij (of ik) denken heeft slechts 1 versie de lijst gehaald. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor I Shot The Sheriff en With A Little Help From My Friends. Disclaimer daarbij is dat ik nog niet gematcht heb op verschillende schrijfwijzes.
WAvanBuuren had zijn magic dobbelsteen. Ik laat me deze maand nog even leiden door te prikken in de concertagenda. Morgenavond treden The Scorpions op in de Ziggo. Die zagen we hier al voorbij komen met Still Loving You en een 5,61. Als voorprogramma, alhoewel dat hier special guest heet, hebben ze Extreme meegenomen. En die hebben met More Than Words een stevige nummer 1 hit uit 1991 in onze Top 40 op hun naam.
More Than Words is geschreven door gitarist Nuno Bettencourt en zanger Gary Cherone. Het nummer is sterk afwijkend van de gebruikelijke funk metalstijl van de band. En dat was volgens de band de reden voor een stevig gevecht met de platenmaatschappij die het nummer niet als single wilde uitbrengen. Op een gegeven moment verliet Bettencourt zelfs de band vanwege deze kwestie. In 2016 zei Bettencourt hierover tegen Billboard: "Ons label wilde More Than Words niet als single uitbrengen omdat er destijds niets op de radio was wat er op leek. Het label zei:" Wie gaat het spelen?" Iedereen maakte destijds grote powerballads, en dit leek meer op een Everly Brothers- of Beatles-nummer. Maar we hebben ervoor gevochten.
Met succes. Het werd een nummer 1 hit in Amerika, Canada, Nieuw Zeeland, België en dus Nederland. Fans waren er niet altijd even blij mee. In 1996 verliet Gary Cherone 'the More Than Words guys' en vertrok in 1996 naar Van Halen. Hij nam met de band Van Halen III op (1998) en ging met ze op tournee.
Met Van Halen Mark III kwamen ze niet in de buurt van de Top 40. Hier blijven we bij Extreme, wat hebben we over voor More Than Words.
# 1751 Extreme - More Than Words
WAvanBuuren had zijn magic dobbelsteen. Ik laat me deze maand nog even leiden door te prikken in de concertagenda. Morgenavond treden The Scorpions op in de Ziggo. Die zagen we hier al voorbij komen met Still Loving You en een 5,61. Als voorprogramma, alhoewel dat hier special guest heet, hebben ze Extreme meegenomen. En die hebben met More Than Words een stevige nummer 1 hit uit 1991 in onze Top 40 op hun naam.
More Than Words is geschreven door gitarist Nuno Bettencourt en zanger Gary Cherone. Het nummer is sterk afwijkend van de gebruikelijke funk metalstijl van de band. En dat was volgens de band de reden voor een stevig gevecht met de platenmaatschappij die het nummer niet als single wilde uitbrengen. Op een gegeven moment verliet Bettencourt zelfs de band vanwege deze kwestie. In 2016 zei Bettencourt hierover tegen Billboard: "Ons label wilde More Than Words niet als single uitbrengen omdat er destijds niets op de radio was wat er op leek. Het label zei:" Wie gaat het spelen?" Iedereen maakte destijds grote powerballads, en dit leek meer op een Everly Brothers- of Beatles-nummer. Maar we hebben ervoor gevochten.
Met succes. Het werd een nummer 1 hit in Amerika, Canada, Nieuw Zeeland, België en dus Nederland. Fans waren er niet altijd even blij mee. In 1996 verliet Gary Cherone 'the More Than Words guys' en vertrok in 1996 naar Van Halen. Hij nam met de band Van Halen III op (1998) en ging met ze op tournee.
Met Van Halen Mark III kwamen ze niet in de buurt van de Top 40. Hier blijven we bij Extreme, wat hebben we over voor More Than Words.
# 1751 Extreme - More Than Words
0
geplaatst: 10 juni 2024, 10:01 uur
6,25
Vrijwel al hun nummers zouden hoger scoren, fantastische band!
Vrijwel al hun nummers zouden hoger scoren, fantastische band!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.