MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:

Leuke ééndagsvlieg.

7,5

Was toen al tamelijk oubollig maar wel een leuk hitje. Al is bijna alles van zijn mentor Sam Cooke veel beter.

Het gerucht over de zoon van de labeleigenaar doet me denken aan het feit over de titelsong van de film Mash dat later ook voor de TV serie gebruikt werd. Regisseur Robert Altman wilde een liedje met een over de top dramatische tekst voor de zwarte komedie om te gebruiken in een sleutelscene. Hij probeerde het zelf en kreeg het niet voor elkaar. Hij dacht dat pubers dar wel gevoel voor hadden dus hij gaf zijn zoon van 15 opdracht het te schrijven Zijn zoon schreef de tekst voor Suicide is Painless en had het zo op papier. Na de run van de film had vader status opgebouwd, maar niet veel verdiend. Zijn zoon werd echter miljonair door dat liedje en hij bleef er goed aan verdienen toen het liedje ook de tune van de enorm succesvolle TV-serie werd.

7.0

7,5 zo leuk en gezellig

Jewel een 6.5

Commodores - 6,5
Nathalie - 6
Roxy & Ronnie - 2
Underdog Project - 7,3
Beach Boys - 5
Jewel Akens - 4,5

vervelende klassieker ....5

The Beach Boys – Help Me, Ronda : 8

Jewel Akens - The Birds And The Bees : 7,5

Wat vinden wij van
#1817 The Beach Boys – Help Me, Ronda
50tracks schreef:
Nog meer zomerse klanken van de strand jongens. Hun eerste hit in de Top 40 uit de zomer van 1965. Gespeld als Help Me, Rhonda verscheen het eerst op hun album The Beach Boys Today! uit januari 1965.
[...]
Deze nieuwe versie, nu geschreven als Help Me, Ronda, kwam op het album Summer Days (And Summer Nights!!).
Leuk verhaal, ik had hier allemaal geen weet van, alleen heb je R(h)onda-schrijfwijzen net door elkaar gehaald.

De surfliedjes doen mij normaliter ook niet zoveel van de surfjongens, maar het refrein van dit liedje vind ik niet te versmaden. Supercatchy.
En die schijnbewegingfade-outs in de laatste minuut vind ik een erg lollig geintje dat je eerder van The Beatles zou verwachten.

Ik lees nu ook een fascinerende anekdote over Brian Wilson en zijn vader Murry. Murry was hun manager, echter inmiddels al een jaar niet meer, maar toch was hij aanwezig in de studio tijdens de opnamesessie van dit liedje. "After Murry continually critiqued and ridiculed the group's singing throughout each take, Brian complained and got into a tense argument which ultimately led to a physical altercation over control of the soundboard." (Wiki)
Zó grappig (en pijnlijk) dat dit bewaard is gebleven en terug te luisteren is: Pedante pa weet het allemaal beter

7,5

# 1818 Jewel Akens - The Birds And The Bees
Dit is dus zo'n overbekend liedje waarvan de naam van de performer mij echt vol-sla-gen onbekend is. Nog nooit van die naam gehoord.
Best wel een beetje een zeiknummer.
Nee, van hem hoef ik geen seksuele voorlichting te krijgen.
Al klinkt de studioversie wel een stuk beter en vind ik daarin dat typische gitaargeluid wel aardig gevonden.
5,2

Beach Boys: 7
Jewel Akens: 5

Catchy “simpele” nummers
The Beach Boy stijl bevalt me dan meer

Beach Boys: 7,5
Jewel Akens: 5,2

Terwijl The Beach Boys met de nieuwe scores erbij behoorlijk terugvallen tot een 6,98 voor Help Me, Ronda haalt Jewel Akens met The Birds And The Bees een bescheiden 6,35. Voor sommige een leuke en gezellige hit voor anderen een vervelende klassieker.

De meest gebruikte talen in Top 40-hits zijn natuurlijk het Engels en het Nederlands, maar in de bijna 60-jarige Top 40 geschiedenis hebben we ook zo’n 190 hits gehad die in het Spaans zijn gezongen. Zo'n twee derde is volledig in het Spaans en één derde betreft tweetalige hits waarvan het Spaans een van de twee talen is. Deze tweetalige hits (vooral Engels/Spaans) zijn vooral de laatste zes jaar, sinds Despacito, populair. Daarvoor kwamen er echter ook al met enige regelmaat Spaans-/Engelstalige hits in de Top 40.

De koning van het Spaanstalige lied is niet Julio Iglesias maar zijn zoon Enrique. Terwijl zijn vader Julio met slechts één track in de Top 40 van Spaanstalige hits staat, is zoon Enrique met liefst vijf singles vertegenwoordigd. De grootste Spaanstalige Top 40-hit is overigens Que Si, Que No van Jody Bernal. Die houden jullie tegoed. Het door ons met een 6,73 beoordeelde Un Canto A Galicia van Julio Iglesias uit 1972, ontbreekt in die Top 40 omdat het niet in het Spaans, maar in het Galicisch gezongen is.

Ik ga Spanje vandaag weer verlaten en laat jullie ondertussen een Spaanstalige song van vader en zoon Iglesias beoordelen. Bailando van Enrique bereikte in 2014 in zeventien weken de vijfde plaats in de Top 40. De enige Spaanstalige hit van Julio bereikte in de nazomer van 1979 in 16 weken Top 40 liefst vijf keer de eerste plaats. Hij nam het nummer ook op in het Engels, Frans, Portugees en Italiaans. De Franse versie werd nummer 1 in Frankrijk.

Quiereme Mucho (Yours) komt oorspronkelijk uit 1911. In Havana werd het toen opgevoerd als Serenata Cubana. Het kent vervolgens zeer vele uitvoeringen en titels. Kort na de oorlog onder andere van Jimmy Dorsey Orchestra, Vera Lynn en een Duitse versie van Mieke Telkamp. Haar eerste succes. Latere versies komen onder andere van Ray Charles, Bing Crosby, Cliff Richard, Linda Ronstadt en The Three Degrees. Wij beoordelen de Spaanstalige Top 40 versie van Julio.

Ook Bailando kent meerdere versies. De eerste Spaanstalige versie was met de Cubaanse artiesten Gente de Zona & Descemer Bueno. Later kwamen er ook een Spanglish versie, met Sean Paul, en twee Portugese, een voor de Braziliaanse en een voor de Portugese markt. Dan heb je weer versies met en zonder rap etc.. Met nog allerlei mix versies werkt dat behoorlijk slecht bij het zoeken op Spotify. We beoordelen de Spanglish versie, die voor het gemak de Engelse versie wordt genoemd, maar stukken Spaanse tekst kent en daarom staat het toch in de Spaanstalige Top 40.

# 1819 Julio Iglesias - Quiereme Mucho

# 1820 Enrique Iglesias Feat. Sean Paul, Gente de Zona & Descemer Bueno - Bailando

Julio: 6,5
Enrique: 4,5 (ik dacht dat ik Bailando wel kende, maar ik was kennelijk in de war met Bailamos. Deze kwam mij niet bekend voor, ondanks dat het zo'n grote hit geweest is. Erg onopvallend dus.)

Julio 7
Enrique 6,5

Julio: 6 Spaanse smartlap. Kan ermee door, maar niet mijn genre
Enrique : 4 zo van die vergetelijke, dertien in een dozijn liedjes die de revue passeren op de radio

Julio een 6.5

Enrique een 5.2

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:24 uur

geplaatst: vandaag om 16:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.