Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3
zoeken in:
0
geplaatst: 2 augustus 2024, 09:17 uur
Een knaller, een perfecte zomerhit, met een leuk of toch irritant fluitje dan hou je 30 stemmers later een 6,24 over voor de hit van 2003: Summer Jam 2003 van The Underdog Project vs. Sunclub.
Nog meer zomerse klanken van de strand jongens. Hun eerste hit in de Top 40 uit de zomer van 1965. Gespeld als Help Me, Rhonda verscheen het eerst op hun album The Beach Boys Today! uit januari 1965. In deze versie wordt veel gebruik gemaakt van de ukelele. Brian Wilson vond dat het hitpotentie had maar wel aangepast moest worden. Nog geen twee maanden later namen The Beach Boys daarom een versie met meer ruimte voor de gitaar op.
Deze nieuwe versie, nu geschreven als Help Me, Ronda, kwam op het album Summer Days (And Summer Nights!!). Overigens worden beide schrijfwijzes door elkaar gebruikt op de verschillende verzamelalbums. Het werd uitgebracht als de eerste single van het album. Volgens Wilson is het geïnspireerd door het liedje Mack the Knife in de uitvoering van Bobby Darin. Hij speelde dit liedje op de piano toen hij de melodie van het nummer bedacht. Ook kent het invloeden uit het nummer Fannie Mae van Buster Brown. Het werd de tweede nummer 1-hit van de groep in de USA, na I Get Around een jaar eerder. In de Top 40 kwam het in zeven weken niet hoger dan de 27e plaats.
Wat vinden wij van
#1817 The Beach Boys – Help Me, Ronda
Nog meer zomerse klanken van de strand jongens. Hun eerste hit in de Top 40 uit de zomer van 1965. Gespeld als Help Me, Rhonda verscheen het eerst op hun album The Beach Boys Today! uit januari 1965. In deze versie wordt veel gebruik gemaakt van de ukelele. Brian Wilson vond dat het hitpotentie had maar wel aangepast moest worden. Nog geen twee maanden later namen The Beach Boys daarom een versie met meer ruimte voor de gitaar op.
Deze nieuwe versie, nu geschreven als Help Me, Ronda, kwam op het album Summer Days (And Summer Nights!!). Overigens worden beide schrijfwijzes door elkaar gebruikt op de verschillende verzamelalbums. Het werd uitgebracht als de eerste single van het album. Volgens Wilson is het geïnspireerd door het liedje Mack the Knife in de uitvoering van Bobby Darin. Hij speelde dit liedje op de piano toen hij de melodie van het nummer bedacht. Ook kent het invloeden uit het nummer Fannie Mae van Buster Brown. Het werd de tweede nummer 1-hit van de groep in de USA, na I Get Around een jaar eerder. In de Top 40 kwam het in zeven weken niet hoger dan de 27e plaats.
Wat vinden wij van
#1817 The Beach Boys – Help Me, Ronda
0
geplaatst: 2 augustus 2024, 09:21 uur
Beach Boys zijn de pioniers en onovertroffen grootmeesters van de zomerhit, blijf ik heerlijk vinden mede door hun stemmen (overigens was de zomer van 1965 zeer slecht).
9
9
0
geplaatst: 2 augustus 2024, 09:48 uur
Van 1966 tm 1973 waren de Beach Boys een zeer goede en interessante groep. Hun strandliedjes waren soms leuk, soms wel aardig en soms vervelend.
Deze is wel wel aardig
6,5
Deze is wel wel aardig
6,5
0
geplaatst: 2 augustus 2024, 11:11 uur
De Beach Boys hebben best wat leuke (zomer)liedjes, maar dit is maar een suf deuntje.
5,5
5,5
1
geplaatst: 2 augustus 2024, 11:19 uur
Edgar18 schreef:
Op Roxy stem ik later nog.
Op Roxy stem ik later nog.
Edgar18 schreef:
Dit is een van de meest wanstaltige nummers die ik ooit gehoord heb.
Hier moet ik mijzelf dus even rectificeren. Waar ik Sugardaddy in eerste instantie vrij vreselijk vond, daar ben ik het nummer de afgelopen maanden toch steeds meer gaan waarderen. Voor de kids in de klas was het het absolute anthem van het schooljaar, waardoor het nummer voor mij ook waarde heeft gekregen. Tis natuurlijk geen hoogdravende compositie en ook de tekst zal de Pulitzer niet winnen, maar een leuk en catchy liedje is het toch eigenlijk wel. Dit is een van de meest wanstaltige nummers die ik ooit gehoord heb.
Mag ik Sugardaddy nog verhogen? Doe dan maar een 7,0.
En dan nu dus weer Roxy en deze keer met Ronnie. Die kan ik eigenlijk ook wel hebben. Een 6,5.
Om toch nog even een kleine sneer te geven, dat nummer met de bankzitters is wel een echt gedrocht!
0
geplaatst: 2 augustus 2024, 13:13 uur
6,7
Net als The Beatles hadden de Beach Boys veel aardige (maar niet meer dan dat) nummers en een aantal uitstekende songs. Deze behoort tot de eerste categorie.
Net als The Beatles hadden de Beach Boys veel aardige (maar niet meer dan dat) nummers en een aantal uitstekende songs. Deze behoort tot de eerste categorie.
0
geplaatst: 2 augustus 2024, 14:20 uur
Een simpel deuntje ja. Wel leuk maar om nou te zeggen dat dit zoveel genialer is dan Summer Jam...
1
geplaatst: 2 augustus 2024, 15:28 uur
vigil schreef:
Van 1966 tm 1973 waren de Beach Boys een zeer goede en interessante groep. Hun strandliedjes waren soms leuk, soms wel aardig en soms vervelend.
Deze is wel wel aardig
6,5
Deze is wel wel aardig
6,5
Wat '66-'73 betreft absoluut mee eens!
Dat strand/surf sound gebeuren luister ik zelden of nooit
Soms leuk en vrolijk zoals deze....7.5
1
geplaatst: 2 augustus 2024, 16:33 uur
Edgar18 (maar uiteraard ook voor alle anderen) Alles vanaf item # 1701 - Ennio Morricone heb ik in een excel en kan wat mij betreft gewijzigd of aangevuld worden als iemand ergens nog op wil stemmen. Het scheelt bij Sugardaddy van Roxy nogal in het gemiddelde, maar met een 3,51 blijft het een lage score.
1
geplaatst: 2 augustus 2024, 18:40 uur
Stond bij mij alle in een tijdje in de negeerlijst, maar na een jaartje of 20 mag deze er toch misschien wel weer af, beter dan ik dacht: 7,8
0
geplaatst: 2 augustus 2024, 23:30 uur
The Beach Boys hebben wel een paar 10en gemaakt, daar hoort deze toch niet bij.
7
7
0
geplaatst: 2 augustus 2024, 23:40 uur
5,5
Beetje een oubollig deuntje.
Verder nog een 6,7 voor Summer Jam 2003 (doe mij maar Fiësta van The Sunclub) en een 4 voor Roxy Dekker en Ronnie Flex.
Beetje een oubollig deuntje.
Verder nog een 6,7 voor Summer Jam 2003 (doe mij maar Fiësta van The Sunclub) en een 4 voor Roxy Dekker en Ronnie Flex.
0
geplaatst: 3 augustus 2024, 08:50 uur
Voorlopig een 7,18 voor Help Me, Ronda van The Beach Boys. Maar ze hebben betere: God Only Knows (8,26), Good Vibrations (8,17) en Sloop John B (7,90) staan alle 3 in onze Top 100.
Terwijl ik uit Ronda vertrek blijven we bij Ooit In De Top 40 nog even in 1965. Jewel Akens is in Nederland een echte eendagsvlieg. In 1965 haalde hij in 24 weken Top 40 de 2e plaats met The Birds And The Bees. De single bereikte de derde plaats in de Billboard Hot 100-hitlijst en nummer 29 in de UK Singles Chart. Gezegd werd dat het nummer geschreven is door de 12-jarige zoon van de eigenaar van het Era Records-label.
Jewel Akens speelde in doo-wop groepen als The Medallions en The Four Dots. In 1960 vormde hij met zanger Eddie Daniels Jewel and Eddie. Op een aantal van zijn opnames was Eddie Cochran op gitaar te horen. Cochran is nog steeds wereldberoemd omdat de toen 15-jarige Paul McCartney zijn Twenty Flight Rock speelde toen hij auditie deed voor John Lennon. Sinds 1965 toerde Jewel Akens regelmatig en nam in de meeste van zijn shows een eerbetoon aan zijn mentor, Sam Cooke, op. Later toerde hij ook nog met The Monkees.
Let me tell you about the birds and the bees, the flowers and the trees. Wat vinden wij van deze one-day-fly (uiteraard beoordelen we de single versie en niet de live studio versie maar daarbij kon ik alleen filmpjes met stilstaande beelden vinden, beetje saai).
# 1818 Jewel Akens - The Birds And The Bees
Terwijl ik uit Ronda vertrek blijven we bij Ooit In De Top 40 nog even in 1965. Jewel Akens is in Nederland een echte eendagsvlieg. In 1965 haalde hij in 24 weken Top 40 de 2e plaats met The Birds And The Bees. De single bereikte de derde plaats in de Billboard Hot 100-hitlijst en nummer 29 in de UK Singles Chart. Gezegd werd dat het nummer geschreven is door de 12-jarige zoon van de eigenaar van het Era Records-label.
Jewel Akens speelde in doo-wop groepen als The Medallions en The Four Dots. In 1960 vormde hij met zanger Eddie Daniels Jewel and Eddie. Op een aantal van zijn opnames was Eddie Cochran op gitaar te horen. Cochran is nog steeds wereldberoemd omdat de toen 15-jarige Paul McCartney zijn Twenty Flight Rock speelde toen hij auditie deed voor John Lennon. Sinds 1965 toerde Jewel Akens regelmatig en nam in de meeste van zijn shows een eerbetoon aan zijn mentor, Sam Cooke, op. Later toerde hij ook nog met The Monkees.
Let me tell you about the birds and the bees, the flowers and the trees. Wat vinden wij van deze one-day-fly (uiteraard beoordelen we de single versie en niet de live studio versie maar daarbij kon ik alleen filmpjes met stilstaande beelden vinden, beetje saai).
# 1818 Jewel Akens - The Birds And The Bees
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.