Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3
zoeken in:
1
geplaatst: 21 februari 2023, 17:49 uur
Ik keek toevallig laatst nog een filmpje over de Fairlight en het gebruik hiervan voor het brekend glasgeluid in dit liedje. Ik kan dat filmpje even niet 123 terugvinden, maar in dit andere korte filmpje wordt het ook uitgelegd (met een helaas verschrikkelijk irritante voice overrobotstem): https://www.youtube.com/watch?v=Iio0Pp3cC9Y
7,5
7,5
0
geplaatst: 21 februari 2023, 17:58 uur
1277. Kate Bush - Babooshka: 6,5
1276. Harold Faltermeyer - Axel F: 5
1276. Harold Faltermeyer - Axel F: 5
0
geplaatst: 21 februari 2023, 18:49 uur
Tsja, ze heeft best wel wat nummers die ik sterk vind, maar dit vind ik eigenlijk maar een stom nummer.
5
5
2
geplaatst: 21 februari 2023, 21:23 uur
EvilDrSmith schreef:
Ik keek toevallig laatst nog een filmpje over de Fairlight en het gebruik hiervan voor het brekend glasgeluid in dit liedje. Ik kan dat filmpje even niet 123 terugvinden
Ik weet niet welk filmpje je bedoelt maar hier laat Peter goed zien hoe Fairlight werkt en minder goed hoe je een TV stuk slaat. Ik keek toevallig laatst nog een filmpje over de Fairlight en het gebruik hiervan voor het brekend glasgeluid in dit liedje. Ik kan dat filmpje even niet 123 terugvinden
Ik keek met weemoed naar die 8 inch floppy disks, wat gingen die dingen altijd gemakkelijk stuk.
6,5
1
geplaatst: 21 februari 2023, 22:39 uur
Marzipaintree schreef:
Ik weet niet welk filmpje je bedoelt maar hier laat Peter goed zien hoe Fairlight werkt en minder goed hoe je een TV stuk slaat.
Ik keek met weemoed naar die 8 inch floppy disks, wat gingen die dingen altijd gemakkelijk stuk.
Nope, dat was het filmpje ook niet. Evenzogoed wel erg leuk om te zien!Ik weet niet welk filmpje je bedoelt maar hier laat Peter goed zien hoe Fairlight werkt en minder goed hoe je een TV stuk slaat.
Ik heb 'em toch maar even opgezocht. En gevonden.
Het gaat eigenlijk om een héél veel gebruikte samples in de 80s-90s-00s: de orch2.vc van... Igor Stravinsky. Ik vond het een boeiende mini-docu met toffe vintagebeelden over de Fairlight (inclusief 8 inch floppy disks en fragmenten van dezelfde beelden met Peter Gabriel): https://www.youtube.com/watch?v=8A1Aj1_EF9Y
2
geplaatst: 22 februari 2023, 01:15 uur
EvilDrSmith schreef:
van... Igor Stravinsky.
Grappig. Toen ik de clip van Kate Bush voor het eerst zag in 1980 moest ik aan de marionettenpop Petrouska denken van Stravinsky, zeker aan het begin. van... Igor Stravinsky.
Wellicht dat dat het sprookje was wat Kate Bush in haar jeugd gehoord heeft? . Het zal wel niet maar het zou het verhaal wel mooi rond maken.
1
geplaatst: 22 februari 2023, 11:32 uur
Marzipaintree schreef:
Grappig. Toen ik de clip van Kate Bush voor het eerst zag in 1980 moest ik aan de marionettenpop Petrouska denken van Stravinsky, zeker aan het begin.
Wellicht dat dat het sprookje was wat Kate Bush in haar jeugd gehoord heeft? . Het zal wel niet maar het zou het verhaal wel mooi rond maken.
Knap dat je het associeerde met Stravinsky's marionettenpop! Grappig. Toen ik de clip van Kate Bush voor het eerst zag in 1980 moest ik aan de marionettenpop Petrouska denken van Stravinsky, zeker aan het begin.

Dan is het verhaal nog ronder dan dat het liedje al was. Alhoewel, Kate en haar (soms wel erg geïntellectualiseerde, maar daarom niet minder fascinerende) symboliek een héél klein beetje kennende, zal daar wellicht ook over nagedacht zijn?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.