MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
wavanbuuren
Zo, dat was een weekendje van opschudding. En dat had ik stiekem wel verwacht natuurlijk.
Bij onze Utrechtse DJ is dat er één in wat meer negatieve zin. 5,3261 na 23 stemmers. een plek net buiten de top 1200.

Het Pet Shop Boys Alarm mobiliseerde zo'n beetje alle troepen. Een record van 30 stemmers kwam hier zijn of haar bed voor uit. En stemden de Boys naar 8,4667 gemiddeld.
Goed voor de 4e plek.

Totdat de kameleon langs kwam. Met 20 stemmen deed die het nog net wat beter.
8,5875 en een nieuwe 4e plek, Pet Shop Boys naar 5.
Daar zal nog wat kunnen gebeuren met late stemmers.

wavanbuuren
Na zoveel geweld is er natuurlijk altijd het gevaar in een anti-climax terecht te komen.
Al zal het me verbazen als we weer zo hoog gaan scoren, ik heb wel een nummertje gevonden om wat levendigheid in deze grijze, druilerige dag te brengen. Of om jullie in elk geval van je stoel te krijgen.
Of om jullie in elk geval voorzichtig met je voeten op de grond te latten tappen.

Maanden geleden hadden we hier al een keer Sheila B. and the Devotion met het nummer Spacer die een verdienstelijke 7,17 scoorde.

In 2000 maakte het Zweedse Alcazar een overbekende bewerking van dat nummer, maar het zou tot 2001 duren (nadat het nummer opnieuw werd uitgebracht) dat het in heel Europa niet van de radio was te slaan.
Overal werd het nummer weken- en wekenlang gedraaid, maar grappig genoeg werd het nergens een knaller van een hit. Vlaanderen deed het wat dat betreft het beste met een tweede plek. Hoe dan ook zorgden al die weken airplay uiteindelijk voor een wereldwijde verkoop van 2,5 miljoen singles.
Iets wat "de jeugd van tegenwoordig" niet meer zou begrijpen.

Kan Alcazar de strijd aan met Sheila?

1539 Alcazar - Crying at the Discotheque

[2001 #aw15 #hp12]

7,5

Jeugdsentiment

Grappig dat het de top 10 niet gehaald heeft. Heeft achteraf toch wel de status van megahit.

En terecht, want heerlijk nummer, ondanks dat het ze simpelweg nieuwe zang over de backing track van Spacer hebben geplaatst. Als het werkt, dan werkt het.

8

Opvolger Sexual Guarantee (met Chic-sample) vond ik ook leuk.

Bowie 6,3

Alcazar 6

8

Naar aanleiding van Crying at the Discotheque ook het album gekocht destijds, verrassend plezant. Met nog veel meer samples, maar als het op zo'n fijne manier kan, graag! Uit de koker van een Army of Lovers soldaat zowaar. Het leek wel een veel grotere hit destijds dan nu blijkt. Hier was een jaar lang geen ontkomen aan op zowat alle radiozenders, alsook de muziekzenders op TV.

Bowie 10

Alcaraz 7,1

Spacer of niet, het blijft een geweldig deuntje.

9,2

Is dat niet die tennisser?

Spacer kwam in dit spelletje langs voordat ik me ermee begon te bemoeien. Allebei even geluisterd en tot mijn verbazing vind ik deze bewerking, hoe eenvormig het resultaat ook is, toch een stuk frisser, vlotter en energieker, waar ik normaliter in 95% van de gevallen voor het origineel ga. Zéker als het een bewerking uit dit millennium is. Maar niet altijd dus.
7,2 (het origineel een half punt minder)

wavanbuuren
EvilDrSmith schreef:
Spacer kwam in dit spelletje langs voordat ik me ermee begon te bemoeien. Allebei even geluisterd en tot mijn verbazing vind ik deze bewerking, hoe eenvormig het resultaat ook is, toch een stuk frisser, vlotter en energieker, waar ik normaliter in 95% van de gevallen voor het origineel ga. Zéker als het een bewerking uit dit millennium is. Maar niet altijd dus.
7,2 (het origineel een half punt minder)

ik begin langzamerhand wel te denken dat je een bot bent Boze Dokter.
altijd maar weer die verwijzingen naar vroeger en je verrassend hoge beoordelingen voor "nieuwe" platen

wavanbuuren
Alcazar doet het net een fractie minder dan haar schatplicht.
7,125 na 20 stemmen. Precies gelijk met OMD (So in love) en Bram Tchaichovsky (Sarah Smiles).

Daarmee komen ze op een plek net binnen de top 400 en tot op 30 plekjes van het origineel.

Bowie nog een 9

wavanbuuren
Vandaag gaan we weer een gaatje vullen.
Want Robert Nesta Marley staat nog niet in onze lijst.
Marley scoorde in totaal 10 top-40 hits, maar zijn status rijkt natuurlijk nog vele malen verder.

Als zoon van een tienermeisje en een 60-jarige(!) kapitein uit het leger had Marley een straatarme jeugd.
In 1962 richtte hij samen met Peter Tosh "The Wailing Rudeboys" op wat via de Waling Wailers vanzelfsprekend uit zou groeien tot The Wailers.
Hij trouwde in 1966 met Rita en bekeerde zich als christen tot het rastafari geloof.

Op Jamaica scoorden ze in die tijd al een aantal locale hits en uit onvrede over hun verdiensten richtten ze in 1967 hun eigen label op. In 1972 kregen ze als eerste Reggae band een serieus platencontract, maar het zou tot 1974 duren, nadat Tosh de band had verlaten, voordat ze internationaal voet aan de grond zouden krijgen.

Al in 1977 werd er een melanoom geconstateert aan zijn teen. Die zou eigenlijk geamputeerd moeten worden, maar dat was in strijd met zijn geloof. Uiteindelijk zaaide de kanker uit en in 1980 werd hij opgenomen in het ziekenhuis. Volgens artsen had hij nog maar drie weken te leven, maar Bob stond er op zijn geplande tour te vervolgen. Uiteindelijk hield hij tot september 1980 vol waar hij in Pittsburg zijn laatste concert gaf. Hij bekeerde zich terug naar het Christendom en vloog naar Duitsland voor zijn verdere behandeling. Dat mocht helaas niet baten. Hij wilde terugkeren naar Jamaica om daar te sterven, maar zou nooit verder komen dan Miami. Zijn lichaam werd alsnog overgebracht naar Kingston waar hij een staatsbegrafenis zou krijgen.

in 1984 werd postuum zijn verzamelalbum "Legend" uitgebracht.
En Legandarisch werd het album, want het zou uiteindelijk 162 weken lang in de albumlijsten vertoeven, waarvan 4 weken op de hoogste positie.

Het nummer waar we nu gaan luisteren kwam oorspronkelijk uit 1977 maar werd in 1984 dankzij "Legend" alsnog een hit(je). Zoals uiteindelijk 6 van zijn 10 top-40 hits postuum zouden zijn.

1540 Bob Marley and the Wailers - Waiting in Vain

[1984 #aw4 #hp32]

8,5

Bob Marley heeft bij mij weten geen slechte singles of albums uitgebracht.

8,5

Hoor je een stuk minder vaak dan andere Marley hits, maakt het extra fijn om hem weer eens te horen. Een No Woman No Cry heb ik inmiddels wel erg vaak gehoord.

Fraai nummer

7,5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:20 uur

geplaatst: vandaag om 07:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.