MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:

wavanbuuren
Arrie schreef:
(quote)

Klinkt als een alternatieve MuMe-bubbel.

Ik denk dat de drempel om een single te kopen van destijds toch wat hoger is dat die van airplay of een stream aanzetten. Ik zeg niet wat eerlijker is of niet, maar geloof wel degelijk dat dat de dynamiek van de lijst enorm heeft beïnvloed. extremen of alternatieven worden in algemen zin nog meer weggefilterd denk ik.

wavanbuuren
9,2

8

Arrie schreef:
(quote)

Klinkt als een alternatieve MuMe-bubbel.

Toch ben ik het niet geheel met hem oneens. De artiesten die LucM noemt zijn allemaal headliners op festivals, verkopen makkelijk venues van het niveau Ziggo Dome (17.000 plaatsen) uit en hebben miljoenen streams. Ik denk dat vele hitparade-artiesten daar enkel van kunnen dromen. Dat geeft wel aan dat er enige discrepantie zit tussen de hitparade en wat daadwerkelijk populair is.

Vanessa Paradis: 6

Macklemore x Ryan Lewis: 4

Blur: 7

Giorgio Moroder with Philip Oakey: 7,5

Giorgio Moroder with Philip Oakey: 6,5

Maar beiden hadden hun beste tijd wel gehad.

Blur 9,5 (niet representatief? Song 2 was niet representatief deze wel. Of begrijp ik t verkeerd?) In ieder geval was de "hit"versie de PSB remix

Moroder 8,0

6,7

Altijd een beetje oubollig gevonden. Had zo in The Neverending Story opgenomen kunnen worden.

Marco Borsato: 2
Macklemore x Ryan Lewis: 5,5
Blur: 8
Giorgio Moroder with Philip Oakey: 8

7,7 dik jeugdsentiment

Titmeister schreef:
8

(quote)

Toch ben ik het niet geheel met hem oneens. De artiesten die LucM noemt zijn allemaal headliners op festivals, verkopen makkelijk venues van het niveau Ziggo Dome (17.000 plaatsen) uit en hebben miljoenen streams. Ik denk dat vele hitparade-artiesten daar enkel van kunnen dromen. Dat geeft wel aan dat er enige discrepantie zit tussen de hitparade en wat daadwerkelijk populair is.

Welke internationale hitparade-artiesten die net zo lang actief zijn als de betreffende bands kunnen dan enkel dromen van dat succes?

Arrie schreef:
(quote)

Welke internationale hitparade-artiesten die net zo lang actief zijn als de betreffende bands kunnen dan enkel dromen van dat succes?

Net zo lang actief is een vereiste dat jij erbij haalt, dat heb ik niet gezegd. Nu ken ik toevallig een artiest persoonlijk die ook al bijna 2 decennia bezig is, wel de top 40 heeft gehaald (en 4x de keuzelijst van de top 2000), maar blij is als ie voor enkele honderden mensen optreedt (en zo zijn er vast een hele hoop meer te vinden, als ik de moeite zou nemen om de top 40 door te spitten)

Als de Top 40 al niet representatief meer is, en dat zie ik op zich wel, dan is dat juist het stelselmatig negeren van urban artiesten omdat die geen airplay krijgen.

Titmeister schreef:
(quote)

Net zo lang actief is een vereiste dat jij erbij haalt, dat heb ik niet gezegd.

Klopt, anders leek het me een oneerlijke vergelijking.

Wat is je geheimzinnige voorbeeld trouwens?

Arrie schreef:
Als de Top 40 al niet representatief meer is, en dat zie ik op zich wel, dan is dat juist het stelselmatig negeren van urban artiesten omdat die geen airplay krijgen.

Een ander voorbeeld. Ik zeg niet dat de top 40 helemaal niet representatief is, wel dat ie volgens mij niet volledig representatief is voor de gemiddelde smaak van NL.

Het voorbeeld is trouwens Tim Dawn.

Tim Dawn, echt een hitparade-artiest ja. Eén hitje gescoord. Ik vind dat echt geen logische vergelijking.

Hij scoorde trouwens een hit door een reclame, mocht je vraag zijn 'waarom hij wel en die alternatieve bands niet?'

even wat inhalen:

Macklemore x Ryan Lewis: 5
Blur: 5
Giorgio Moroder with Philip Oakey: 5,3

6,5

En da's laag voor Moroder...

wavanbuuren
Het gebeurt vaak: een nummer wat uit de startblokken schiet en dan tocgh wat wordt getemperd op het laatst. Desondanks een 7,295 na 20 stemmen en een plek rond de 300 voor ons gelegenheidsduo.

wavanbuuren
De Noorse DJ Kyrre Gorvell-Dahli stond niet minder dan 24 keer in de top 40.
De meeste kunnen hem kennen onder de naam Kygo.
Deze DJ is groot fan van Michael Jackson, the Peppers en Avicii en bezit een succesvolle kledinglijn.

En na 24 nummers verdien je een plekje in onze lijst.
We gaan het dus gewoon weer proberen met een wat recenter nummer. Wie weet.....

1568 Kygo - Stay

[2015 #aw21 #hp9]

p.s. dat er zoveel recente nummers zo lang in de top 40 hebben gestaan is ook een effect van de veranderde methode lijkt me.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:06 uur

geplaatst: vandaag om 21:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.