MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
wavanbuuren
Het is wel weer tijd voor een rondje “vandaag in de top-40”. Nu staat die dekselse Tate McRay, die door ons al vakkundig is afgeserveerd, al maarliefst 11 weken op de eerste plek.

Tijd voor het nummer wat ze al zeven weken van die plek afhoudt. Worden we al wat milder zo tegen de Kerst?

1572 Teddy Swims - Lose Control

[2023 #aw17 #hp2]

wavanbuuren
Een nummer wat met 17 weken top-40 perfect in de discussie van afgelopen week valt

9
en zijn nieuwe single The Door = een 10

Robert cray 8,5
Teddy swims 8

Teddy Swims - Lose Control : 7

8

Prima song, mooie stem.

In vergelijking met wat dezer dagen zo meedraait in de TOP 40 zou ik het een veel hogere score moeten geven. Maar ik ben hem ook al een klein beetje beu aan 't raken, to be honest.

6.5

wavanbuuren
7,4
8,5 (laat ik het zo zeggen: Destijds werd het op de radio toch wel vaak als blues aan- of afgekondigd)
6 (ook nu worden er blijkbaar nummers gemaakt die anderhalve minuut te lang zijn)

wavanbuuren
The Babys - 7,0789 gemiddeld na 19 stemmen. Ruim binnen de top 500
Robert Cray - 7,4826 na 23 stemmen. Rond plek 200.
Teddy Swims - 6,7958 na een karige 12 stemmers. Daar mag nog wel wat bij. Rond de 650 voorlopig.

Teddy Swims 5,5

wavanbuuren
Tijd voor een random weekje. Dus volgens sommigen beginnen we oubollig of gezapig

Het leuke van random vind ik persoonlijk dat je dingen tegenkomt die je nog niet wist.

Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat we in Nederland ook een bandje hebben gehad dat "The Free" heette.
Ik wist niet dat ze uit Rotterdam kwamen.
Ik wist niet dat ze in het voorprogramma hebben gestaan van niemand minder dan Aretha Franklin.
En zo wist ik niet dat ene Ferry Maat toetsenist was bij dit gezelschap.
Ik wist niet dat ze soul maakten.
En ik wist niet dat ze 3 top-40 hits hebben gehad.

Het laat zich raden dat ze door de heren van de Engelse Free gedaagd werden om hun naam te veranderen. Niet veel later werd de band opgedoekt en begon Ferry Maat met zijn eerste radioklus bij Radio Noordzee. De rest is geschiedenis voor de soul-liefhebber.

1574 The Free ((nld)) - Soul Party

1968 - #aw7 #hp220

Nee, dat wist ik ook allemaal niet!

Best een leuk liedje!

7,4

Ik blijk dit singletje te hebben (ik heb zelfs drie van de vier singles die ze uitbrachten), maar van Ferry en Aretha wist ik ook allemaal niet.

Ik lees nu dat Ferry maar enkele maanden bij de band heeft gespeeld, dus de vraag of hij ook op dit superlekkere nummer te horen is, zal waarschijnlijk ontkennend beantwoord worden (credits niet te achterhalen). Alhoewel: die jongen op het singlehoesje helemaal rechts, met die bril, dat zou best Ferry kunnen zijn.

Wat ik nu ook zie is dat de band één lp heeft uitgebracht (in 1969) en dat die a) nooit op cd is verschenen, b) nooit een lp-heruitgave heeft gehad, c) zelfs niet door Fonos op CDr is geperst, en d) nog heel betaalbaar is en allesbehalve een heavy collector's item is.
Gezien de kwaliteit van dit liedje (waar de energie van Otis R. en Wilson P. vanaf spat) vind ik dat best opmerkelijk. Je zou eerder denken: die valt in het peperdure straatje van een Cargo of Cosmic Dealer. Ik ga 'em proberen te scoren.

8

Teddy een 7

The Free een 6.3

1572 Teddy Swims - Lose Control: goh, hoor ik nu een elektrische gitaar(solo-achtig iets) en echte drums? En dit staat op twee? Zo zo, poeh poeh.
Wel jammer dat ik het gitaargeluid niet echt lekker vind, de drums nogal obligaat klinken en dat de lichte vibrato/bibber in zijn iets te gladde stem niet helemaal mijn smaak is. Maar een kleine voldoende verdient het wel, al is het maar als tegenhanger voor al die pulp in de lijst.
6

The Free 7,5

Ook van mij krijgt Ferry en z'n Maatjes een 7.5!

The Free 7,5

The Free, leuk!

7,5

Ik doe gewoon mee

7,5

Nog nooit van the Free gehoord, leuk hoor!

7,8

Teddy Swims wel heel veel ( teveel) gehoord de laatste tijd

6,6

Hoogste positie 220?

Wel een leuk liedje, al is het tekstueel wel erg simpel.

6,3

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:23 uur

geplaatst: vandaag om 14:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.