MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
Live: 8

The V-Boys: 3

wavanbuuren schreef:
Er ontstond in die tijd ook een soort van trend om alles wat met "Live" te maken had te bashen, af te fikken en te beoordelen met zware onvoldoendes.

1596 Live - I alnone
"I all none"? Dat sluit dan wel weer mooi aan op die bash-alinea.

Hun tweede album vond ook ik fantastisch. Mijn eerste kennismaking met de band was het openingsnummer, 'The Dam at Otter Creek' (ik weet nog zelfs wanneer en in welke platenzaak ik die voor het eerst hoorde: ik werd me toch een portie keihard omver geblazen), en die zou ik nog steeds een dikke 9 geven. Wat een dijk van een nummer. Oh, ik zie nu dat jij hetzelfde schreef.
Dit vind ik ook een erg sterk nummer, hoe idd belachelijk genant het later allemaal werd. Zo zonde.
8,5

Niks mis mee .. 9.

Pas bij Overcome ging ‘t voor mij helemaal mis - als een soort van Bono van de Ali Express maar staan wapperen met de Amerikaanse vlag .. gekke Edje

90's mainstream rock is kut, exhibit 1A: Live

3,5

Titmeister schreef:
90's mainstream rock is kut,
Nee, dat zijn Betonpaolties

Ries_72 schreef:
Pas bij Overcome ging ‘t voor mij helemaal mis - als een soort van Bono van de Ali Express maar staan wapperen met de Amerikaanse vlag .. gekke Edje
Ik heb de band gezien in Ahoy, in 2001. Het jaar van 'Overcome' en het was een maand ná 9/11. En dat hebben we geweten. Was het maar bij die wapperende vlag gebleven, of was het optreden maar geannuleerd (waar we destijds ook rekening mee hielden). Een beetje chauvinisme en sentiment na die desastreuze tragedie was begrijpelijk, maar ik werd fysiek misselijk van de pindakaaskleffe, melodramatische performance en candlelightsetlist. Yech! Ik was al niet kapot van die laatste albums, maar tussen Live en mij was het na die avond definitief over.

Live - I alone : 4

EvilDrSmith schreef:
(quote)
Ik heb de band gezien in Ahoy, in 2001. Het jaar van 'Overcome' en het was een maand ná 9/11. En dat hebben we geweten. Was het maar bij die wapperende vlag gebleven, of was het optreden maar geannuleerd (waar we destijds ook rekening mee hielden). Een beetje chauvinisme en sentiment na die desastreuze tragedie was begrijpelijk, maar ik werd fysiek misselijk van de pindakaaskleffe, melodramatische performance en candlelightsetlist. Yech! Ik was al niet kapot van die laatste albums, maar tussen Live en mij was het na die avond definitief over.

Zelfde ervaring hier. Overcome en de cover van Imagine waren die avond zo ver over the top dat zelfs een ervaren bergbeklimmer er geen raad mee had geweten. Ben die avond muzikaal gezien overgestapt naar het voorprogramma: Feeder.

Maar die gaan we in dit draadje (uiteraard) niet tegenkomen ..

wavanbuuren
En ook nu blijkt weer dat het (wat het oude werk betreft) een beetje "love it or hate it" lijkt te zijn.
26 stemmen en toch nog een 6,8038 gemiddeld. twee tienden beter dan "Selling the Drama".

wavanbuuren
We stomen door richting de 1600 (waar we "het"clichenummer van MuMe gaan doen) maar daarvoor hebben we nog drie nummers te gaan.

Te beginnen met een Noorse dochter van een schrijfster en een drummer die hun dochter (net als haar broer) vernoemd hebben naar karakters uit "west-side story".
Haar ouders gingen op haar negende uit elkaar en zoals een goeie artieste betaamt had ze daar veel last van en heeft ze het schrijven van nummers als een verwerkingsproces gezien.
Ze zag het zelfs als haar levensdoel om middels haar liedjes steun te geven aan mensen die ook een moeilijke periode doormaakten.

Nadat haar tweede album een gouden status bereikte in zowel Noorwegen als Denemarken beloot ze internationaal aan de weg te gaan timmeren. Dat resulteerde uiteindelijk in een optreden bij niemand minder dan David Letterman. Maar helaas, dat optreden liep volledig in de soep, waarna ze in een depressie raakte en aan anorexia begon te lijden. Ellende bij artiesten is duidelijk van alle tijden.

Er volgede nog een redelijk succesvolle come-back., maar uiteindelijk zou het in Nederland bij drie top-40 hits blijven en zou haar carriere als een nachtkaars uitgaan.

1597 Maria Mena - Just Hold Me

[2006 #aw5 #hp26]

Live: 8.5
MM: 5

Het eerste wat ik meteen ga opzoeken is natuurlijk dat optreden van David Letterman.
Muziekramptoerisme is mij niet vreemd.
Helaas, niet te vinden.

Maar verrek, ik (her)ken dit liedje? Van zo'n klein hitje had ik dat niet verwacht.
Dat ik dat ge-a-a-a-aah best aardig vind had ik nog minder van mezelf verwacht.
Prettige zangstem. Beetje een brave en wat gladdere Alanis-goes-wallflower-variant. Heather Nova is ook niet ver weg. Kan beroerder.
6,8

8

Soort van guilty pleasure favorietje hier. Al heb ik wat betreft muziek luisteren eigenlijk helemaal geen schaamte natuurlijk

Niets guilty aan, gewoon een degelijke song van prima zangeres al heeft zij betere.

7,5

Titmeister schreef:
90's mainstream rock is kut, exhibit 1A: Live

De meeste rock is geen mainstream. Bovendien zijn er verschillende gradaties inzake 'mainstream'.

Er waren anno 2006 heel wat mindere nummers in de top 40 ...

7.3

LucM schreef:
(quote)

De meeste rock is geen mainstream. Bovendien zijn er verschillende gradaties inzake 'mainstream'.

Tot aan de mid 90's had rock nog ruim de overhand op de radio en MTV, pas vanaf 1997/1998 kregen pop en dance het meer voor het zeggen.

Rock bezette steeds maar een gedeelte van de hitlijsten, zeker vanaf 1970 toen de meeste rockbands enkel singles uitbrachten om hun album te promoten. Toen begon de kloof tussen rock en hitparadepop en die werd steeds groter, vooral sinds de jaren '90.
Nu staan er nog nauwelijks rocknummers in de top-40.
StuBru draait inderdaad voornamelijk rock maar de andere zenders niet.

LucM schreef:
(quote)

Als het in de top 40 staat, is het mainstream. En zoals Harold ook al zei, stond er in de 90s voldoende rock in de top 40

Maria Mena: vond ik toen echt verschrikkelijk; en bij terugbeluistering krijg ik er nog steeds koude rillingen van. Wat een kattengejank.

2

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:10 uur

geplaatst: vandaag om 08:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.