MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:

wavanbuuren
Na een zaterdagavond met een iets te goed diner en net iets teveel wijn, had ik gisteren "iets anders aan mijn hoofd". Daarom vandaag maar twee platen die zoveel met elkaar hebben dat het lijkt alsof het zo bedoeld is.

Vergeef me als ik het mis heb, maar ik denk dat we in de geschiedenis van de Top-40 nog nooit een origineel en een cover hebben gehad, zo kort na elkaar en die het allebei zo bizar goed deden.

Ik wilde iets heel onaardigs zeggen over Chiel Beelen, maar hou het erbij dat ik het niet zo op hem heb.
Toch was het een hele bijzondere uitzondering waarin Triggerfinger de legendarische cover opnam van "i Follow Rivers" inclusief het karakteristieke pingeltje met de kopjes uit de kast bij 3FM. Dat is een radiozender waar vroeger nog weleens mensen naar luisterden.

Benieuwd hoeveel onderscheid wij maken tussen origineel en cover.
Bizar toeval dat ze het allebei precies 28 weken volhielden trouwens.

1650 Lykke Li - I Floow Rivers

[2011 #aw28 #hp2]

wavanbuuren
1651 Triggerfinger - I Follow Rivers

[2012 #aw28 #hp1]

wavanbuuren

Voor welke waarde Lion?

wavanbuuren
Ondertussen nog even wat corvee.

Foreigner 27 stemmen en een 7,4537 gemiddeld goed voor een plek in de top 250.

Hollies 25 stemmen 7,08 en een plek in de top 500.

Oh het zijn er twee.....
Lykke Li 7
Trigger 7.25

Lykke Li - I Follow Rivers : 8

Triggerfinger - I Follow Rivers : 7

Maar de albumversie van I Follow Rivers door Lykke Li is nog beter.

Lykke Li - 7
Triggerfinger - 3

Lykke Li - 6
Triggerfinger - 5,5

Lykke Li : 4

Triggerfinger: 7

Lykke Li : 5

Triggerfinger: 7,5

Lykke Li - I Follow Rivers : 7,8
Triggerfinger - I Follow Rivers : 2 (overbodige cover)

Lykke Li : 6.5

Triggerfinger: 6

Lykke Li : 3,5

Triggerfinger: 7

Het origineel kende ik niet eens. Maar de cover heeft wel een stuk fijnere sfeer.

Johnny Marr schreef:
Lykke Li - 7
Triggerfinger - 3

Ook mijn score.

Lykke Li : 7,5

Triggerfinger: 2,5

Lykke Li :8,1
Triggerfinger : 8

Lykke Li :6,75
Triggerfinger : 2,5

Lykke Li : 7

Triggerfinger: 7,75

wavanbuuren schreef:
Ik wilde iets heel onaardigs zeggen over Chiel Beelen, maar hou het erbij dat ik het niet zo op hem heb.

Je weigert zelfs z'n naam correct te spellen. Dan moet je wel een heel erge hekel aan hem hebben

Lykke Li: 6.7
Triggerfinger: 7.1

Huh? Was het origineel ook (net zo)'n grote hit? Noot geweten. Waarom hoor ik op de autoradio, in de supermarkt of op de braderie in Schubbekutteveen de afgelopen 12 jaar dan alleen maar de coverversie? Ik ken het origineel maar een beetje, terwijl Triggerfinger gevoelsmatig volledig dood gedraaid is.
(Omdat de cover, voor de verandering, eens duidelijk superieur is aan het origineel. Ja dat is wel duidelijk. Zou Roland Orzabal nog royalty's opstrijken van deze cover?)

Lykke Li: 5,7
Triggerfinger: 7,25 (een kwart punt voor de thee- en koffiekopjes)

wavanbuuren schreef:
Benieuwd hoeveel onderscheid wij maken tussen origineel en cover.
Bizar toeval dat ze het allebei precies 28 weken volhielden trouwens.

1650 Lykke Li - I Floow Rivers

[2011 #aw28 #hp2]

(embed)
Titel van de YouTubevideo niet geloven, deze clip is de remix van The Magician en niet het origineel.

Lykke Li. 7

Triggerfinger. 3

JoaMuse schreef:
Titel van de YouTubevideo niet geloven, deze clip is de remix van The Magician en niet het origineel.
Oeps, ik had mijn cijfer gebaseerd op basis van de clip die wavanbuuren plaatste. Nu heb ik het origineel door de jaren heen wel een enkele keer gehoord, maar niet zo vaak. Dus niet echt hele actieve herinneringen aan. Maar ik vond 'em al zo teleurstellend, zelfs verrassend zwak toen ik 'em zojuist luisterde. Nu snap ik waarom, want een 'mix van niks'.
Ik luister nu wél naar het origineel en die vind ik best ok.
Dank JoaMuse.

Ik verander mijn cijfer van Lykke Li van 5,7 naar een 6,8.

Lykke Li: 8,7
Triggerfinger: 7,5

EvilDrSmith schreef:
Maar ik vond 'em al zo teleurstellend, zelfs verrassend zwak toen ik 'em zojuist luisterde. Nu snap ik waarom, want een 'mix van niks'.
Ja vocaal is er eigenlijk niks gewijzigd in die remix en voor de rest ook niks spectaculair. Zwakjes dus qua creativiteit en originaliteit maar ik vind die remix wel gewoon heel lekker klinken dus ik hoor 'm desondanks minstens zo graag als het origineel haha. Gevalletje makkelijk scoren, maar ook wel in de roos schieten, wat mij betreft. Ik vraag me trouwens af wat nu eigenlijk de hitnotering van Lykke Li geweest is, het origineel of die remix. Afgaande op Wikipedia lijkt het de versie van The Magician:

"Belgian DJ/producer The Magician remixed and reworked "I Follow Rivers" in 2011, peaking at number one in Belgium, Germany, Italy, Poland, and Romania, number two in Switzerland, Austria, Ireland, and the Netherlands, and number four in France."

Dus dan is de link die wavanbuuren plaatste wel de correcte versie om te beoordelen.

De hitversie is volgens mij de door wavanbuuren geplaatste versie van The Magician.

Lykke Li: 8,0
Triggerfinger: 2,5

Ja, ik lees het nu ook zojuist..
Op de Top 40-site staat ook de versie die onze ceremoniemeester heeft geplaatst.
Nou, dan gaat mijn cijfer weer terug naar een 5,7.
Volg je het nog, wavanbuuren?

Lykke Li: 7
Triggerfinger: 3,5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:56 uur

geplaatst: vandaag om 11:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.