Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3
zoeken in:
1
geplaatst: 24 maart 2024, 11:10 uur
2
geplaatst: 24 maart 2024, 13:25 uur
vigil schreef:
Onze Evil Bas? Nou, ik moet er nu even niet aan denken maar goed het is nog vroeg...
Ook op een later tijdstip hoef je er niet aan te denken, hoor. Geen enkel tijdstip lijkt me het beste moment. Onze Evil Bas? Nou, ik moet er nu even niet aan denken maar goed het is nog vroeg...

Maar dank voor de auditieve bevrediging, waarde quizmaestro.
Porrohman en The Storm van hun debuut krijgen een dikke tien met een griffel, 'Chance' zit daar net onder. Al is de 12"-versie heel anders qua opbouw en sound en zes minuten mooier (die mis ik nog in mijn collectie, heb alleen de 7").
Voor mij ook een hele makkelijke battle.
Big Country - 9,5
Simple Minds - 7tje
0
geplaatst: 24 maart 2024, 13:28 uur
Keane - Is It Any Wonder?: 8,2
Big Country - Chance: 7
Simple Minds - Promised You A Miracle: 8
Big Country - Chance: 7
Simple Minds - Promised You A Miracle: 8
0
geplaatst: 24 maart 2024, 13:42 uur
1669 Big Country - Chance: 10
1670 Simple Minds - Promised You A Miracle: 8
1670 Simple Minds - Promised You A Miracle: 8
0
wavanbuuren
geplaatst: 25 maart 2024, 09:00 uur
EvilDrSmith schreef:

Porrohman en The Storm van hun debuut krijgen een dikke tien met een griffel, 'Chance' zit daar net onder. Al is de 12"-versie heel anders qua opbouw en sound en zes minuten mooier (die mis ik nog in mijn collectie, heb alleen de 7").
Big Country - 9,5
Simple Minds - 7tje
(quote)
Ook op een later tijdstip hoef je er niet aan te denken, hoor. Geen enkel tijdstip lijkt me het beste moment. 
Big Country - 9,5
Simple Minds - 7tje
Dan zal je ze eerst opnieuw moeten uitbrengen, de top-40 laten behalen, of zelf een big Country topic moeten opstarten

0
wavanbuuren
geplaatst: 25 maart 2024, 09:04 uur
Er is lekker weer lekker gestemd dit weekend.
Keane - 24 stemmen - 6,6125 - midden in onze lijst.
Big Country - 27 stemmen - 7,7296 - top 150
Simple minds - 27 stemmen - 7,4815 - top 250
Keane - 24 stemmen - 6,6125 - midden in onze lijst.
Big Country - 27 stemmen - 7,7296 - top 150
Simple minds - 27 stemmen - 7,4815 - top 250
0
wavanbuuren
geplaatst: 25 maart 2024, 09:05 uur
Al brengen de stemmen van thelion daar al meteen subtiele verschillen op aan.
0
wavanbuuren
geplaatst: 25 maart 2024, 09:23 uur
In de jaren 80 bracht de band "Splitsing" een aantal alleraardigste Nederlandstalige nummers uit.
"wind en Zeilen" is daar denk ik de meest bekende van. Ze behaalden echter nooit de top-40 en dat verbaast me wel een klein beetje.
Twee van de leden splitsten zich af (leuke woordspeling hoor) en begonnen de Jazzpolitie.
Hun debuutalbum werd uitgebracht is zeer nauwe samenwerking met de min of meer verplichte Fluitsma & Van Tijn in die tijd en bracht nu wel wél twee top-40 noteringen op.
De bekendste is "Liefdesliedjes" wat ook nog 10 jaar in de top-2000 was terug te vinden.
Maar wij gaan luisteren naar hun tweede worp. Dat nummer gaat over de opkomst van het neo-nazisme in de jaren negentig. Een onderwerp wat nu natuurlijk nog steeds actueel is en waar we volgens een sombere vanbuuren waarschijnlijk nooit meer uit gaan komen (en dat ligt net zoveel aan rechts als links in mijn bescheiden optiek).
Ik krijg altijd een vorm van kippevel als ik het deel van de toespraak van Hitler terughoor in dit nummer. Je moet altijd oppassen met opmerkingen over onze Adolf, maar spreken kon de man wel. Voor de volledigheid zal ik nog wel even afstand nemen van zijn gedachtengoed, want dat hoort er in deze tijd helaas bij wil je niet zelf voor nazi versleten worden.
Dat wij niet zo van het Nederlandstalige zijn, blijkt wel uit het feit dat de hoogste Nederlandstalige notering pas op plekje 233 komt na 1600 nummers (Alles Geprobeerd).
Wordt dit het volgende Nederlandstalige nummer wat we vakkundig gaan afserveren?
Ik zal er hoe dan ook even een paar "Usual Nederlandstalige suspects" doorheen gooien de komende weken om uit te testen of het aan ons ligt of aan de songkeuze tot nu toe.
1671 De Jazzpolitie - Ze zijn terug
[1993 #aw6 #hp16]
"wind en Zeilen" is daar denk ik de meest bekende van. Ze behaalden echter nooit de top-40 en dat verbaast me wel een klein beetje.
Twee van de leden splitsten zich af (leuke woordspeling hoor) en begonnen de Jazzpolitie.
Hun debuutalbum werd uitgebracht is zeer nauwe samenwerking met de min of meer verplichte Fluitsma & Van Tijn in die tijd en bracht nu wel wél twee top-40 noteringen op.
De bekendste is "Liefdesliedjes" wat ook nog 10 jaar in de top-2000 was terug te vinden.
Maar wij gaan luisteren naar hun tweede worp. Dat nummer gaat over de opkomst van het neo-nazisme in de jaren negentig. Een onderwerp wat nu natuurlijk nog steeds actueel is en waar we volgens een sombere vanbuuren waarschijnlijk nooit meer uit gaan komen (en dat ligt net zoveel aan rechts als links in mijn bescheiden optiek).
Ik krijg altijd een vorm van kippevel als ik het deel van de toespraak van Hitler terughoor in dit nummer. Je moet altijd oppassen met opmerkingen over onze Adolf, maar spreken kon de man wel. Voor de volledigheid zal ik nog wel even afstand nemen van zijn gedachtengoed, want dat hoort er in deze tijd helaas bij wil je niet zelf voor nazi versleten worden.
Dat wij niet zo van het Nederlandstalige zijn, blijkt wel uit het feit dat de hoogste Nederlandstalige notering pas op plekje 233 komt na 1600 nummers (Alles Geprobeerd).
Wordt dit het volgende Nederlandstalige nummer wat we vakkundig gaan afserveren?
Ik zal er hoe dan ook even een paar "Usual Nederlandstalige suspects" doorheen gooien de komende weken om uit te testen of het aan ons ligt of aan de songkeuze tot nu toe.
1671 De Jazzpolitie - Ze zijn terug
[1993 #aw6 #hp16]
1
geplaatst: 25 maart 2024, 09:32 uur
Mag je bijna je naam veranderen naar yevanbuuren.
Ik herinnerde me niet dat Jazzpolitie een tweede hit had gehad, maar het refrein herken ik toch wel.
Toevallig zat ik gisteren nog te lezen over Adolf Hitler, en vond toen ook weer schrikbarend hoe je in de aanloop naar zijn machtsperiode toch wel parallellen met nu ziet.
Dit liedje vind ik verder eigenlijk niet zo boeiend.
5,5
Ik herinnerde me niet dat Jazzpolitie een tweede hit had gehad, maar het refrein herken ik toch wel.
Toevallig zat ik gisteren nog te lezen over Adolf Hitler, en vond toen ook weer schrikbarend hoe je in de aanloop naar zijn machtsperiode toch wel parallellen met nu ziet.
5,5
1
wavanbuuren
geplaatst: 25 maart 2024, 09:46 uur
Arrie schreef:

Arrie schreef:
5,5
5,5
We bevinden ons op een hellend vlak aangaande de huisregels vrees ik. Ben het vanzelfsprekend volledig met je eens. Al vind ik dat er in deze tijd wel sprake is van polarisatie die heel duidelijk van twee kanten komt. Veel mensen die wat meer aan de linkerkant staan weten ook niet hoe snel ze iemand voor rechts extremist moeten uitmaken. Welke kant je ook kiest in bijvoorbeeld het Palistina conflict: Als je ziet hoe radicaal hele groeperingen van beide kanten met dit conflict omgaan, dan word ik heel verdrietig. Het massaal wapperen met Palestijnse vlaggen bij een Holocaust museum vind ik niet bepaald smaakvol. Net zoals het uitnodigen van een Israëlische zionist voor de opening ook niet erg doordacht is.
Maar dit alles volledig terzijde.
0
geplaatst: 25 maart 2024, 09:47 uur
Ik denk dat we hier volledig hetzelfde in staan, wavanbuuren. Ik vind dit ook het grootste probleem van nu, de polarisatie, het zwart-wit denken.
0
geplaatst: 25 maart 2024, 10:34 uur
Ik heb een enorme hekel aan Liefdesliedjes en ook de Splitsing singles zijn niet aan mij besteed.
Dit vind ik dan wel weer een aardige single. De muziek dan natuurlijk, de boodschap is niet iets om vrolijk van te worden maar op zich goed dat het zo scherp in een popliedje gebracht kon worden.
7,3
Dit vind ik dan wel weer een aardige single. De muziek dan natuurlijk, de boodschap is niet iets om vrolijk van te worden maar op zich goed dat het zo scherp in een popliedje gebracht kon worden.
7,3
0
geplaatst: 25 maart 2024, 10:40 uur
Ook ik heb een hekel aan de Jazzpolitie en de Splitsing nummers. Deze vormt een enigszins positieve uitzondering: 6,5
0
geplaatst: 25 maart 2024, 13:22 uur
Wind en Zeilen vind ik een leuk hitje - al had ik wel verwacht dat het ook een Top 40-hit was. Deze staat daar thematisch natuurlijk haaks op, sluit verder aan bij Arrie betreffende het liedje zelf.
5,5
5,5
1
geplaatst: 25 maart 2024, 13:38 uur
EvilDrSmith schreef:
wavanbuuren schreef:
Dan zal je ze eerst opnieuw moeten uitbrengen, de top-40 laten behalen, of zelf een big Country topic moeten opstarten
In juni 2021 had Casartelli al eens een GH met Big Country georganiseerd, dat spelletje ligt nog iets te vers in het geheugen. Daarbij haalde 'Porrohman' daar verdienstelijk brons, zeker voor een albumtrack kan ik daar goed mee leven. Dan zal je ze eerst opnieuw moeten uitbrengen, de top-40 laten behalen, of zelf een big Country topic moeten opstarten
('Chance' werd trouwens de winnaar). Hoe ik destijds gruwelde van 'Liefdesliedjes', hoe weinig ik nu iets tegen dit nummer heb.
Niet dat ze in mij een fan erbij hebben dertig jaar na dato, maar hoeveel Nederlandstalige Top 40-popliedjes zijn er geweest die politiek geëngageerd zijn én een redelijk prominente rol hebben voor de elektrische gitaar? Dat is de afgelopen 30 jaar op de vingers van een hand te tellen, me dunkt. Of überhaupt.
Ja, misschien Engelstalig engagement met gitaren vast nog wel. Ik zal eens kijken of ik het platenlabel van Big Country zo gek kan krijgen om 'Porrohman' op single uit te brengen. Gegarandeerd hitsucces natuurlijk.

♫ Save us from all worldly pain
Save us from the glowing rain ♪
De sample van "onze" Adolf doet me echter niet zo veel (al is het door het camerawerk en de redactie van Toppop wel mooi in beeld gebracht): die samples zijn schering en inslag in de metal en punk. Gelukkig wel met dezelfde bedoeling. Meestal.
6,2
2
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 maart 2024, 14:42 uur
Werd ik geroepen?
Ik heb zelfs het album van De Jazzpolitie, maar dat is niet zo best. Een soort, zoals we dat in goed Nederlands zeggen, poor man's kruising tussen Het Goede Doel en De Dijk. Dit is het beste nummer op het album; Liefdesliedjes een goede tweede.
7,5
Ik heb zelfs het album van De Jazzpolitie, maar dat is niet zo best. Een soort, zoals we dat in goed Nederlands zeggen, poor man's kruising tussen Het Goede Doel en De Dijk. Dit is het beste nummer op het album; Liefdesliedjes een goede tweede.
7,5
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.