MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
China Crisis: 10
Human League: 9,5

pureshores schreef:
(quote)

The Shamen komt meer uit de indie hoek en zou ik niet echt onder Eurodance scharen, The KLF komt uit de early trance periode en was al weg toen de hele Eurodance los ging. Bij Snap begint eigenlijk pas bij Rhythm is a dancer het typische eurodance geluid wat de deur lijkt te openen voor de grote golf (en aanpassingen van het geluid bij een Twenty 4 Seven en Culture Beat die al een paar jaar bezig waren).
Ik vind dat er binnen commerciele dance echt wel diverse straatjes worden bewandeld, Nirvana, Soundgarden en Pearl Jam lijken ook voor geen meter op elkaar qua geluid en alledrie als grunge betiteld, waarom wordt bij dance altijd alles op een hoop gegooid??

Ik zou ook wel een Technotronic willen noemen, Pump Up the Jam voelt voor mij wel als één van de eerste eurodance hits.

China Crisis 9
Human League 6

Arrie schreef:
(quote)

Ik zou ook wel een Technotronic willen noemen, Pump Up the Jam voelt voor mij wel als één van de eerste eurodance hits.

Ze zien dat zelf als hiphouse

Tsja het een evolueert in het ander natuurlijk. Waar begint het een en eindigt het ander...

CC: 7
HL: 8,3

China Crisis: 10
Human League: 7

China Crisis - Wishful Thinking : 8

Human League - Don’t You Want Me : 5

wavanbuuren
Twenty 4 Seven haalt een 4.6524 na 21 stemmen en komt daarmee in de kelder terecht. Maar het maakte wel de tongen los en dat is ook wat waard.

Charly & Theo begonnen happy, maar een aantal zware onvoldoendes zorgden er voor dat ze nog bijna ten onder gingen. 6,081

wavanbuuren
De 80's weekend battle daarentegen was hele andere koek.
Het leek er lang op dat Human League met de wist aan de haal zou gaan, maar dat was buiten de eindsproint van China Crisis gereken.

China Crisis behaalde een 8,2173 na 26 stemmen en komt daarmee net buiten de top-30
Human League "blijft steken" op 8,0846 wat nog altijd met gemak een plek in de top-100 betekent.

wavanbuuren
Deze week gaan we weer voor de volslagen willekeur.
Vandaag en morgen doen we nog 2 nummers. De dagen daarna gaan we weer in ons "oude" ritme.
Stemmen tot en met vrijdagochtend zullen nog mee gaan tellen voor het klassement.
En in de loop van de vrijdag maar ik de lijsten op na het draadje 1601-1700

wavanbuuren
Het eerste nummer brengt ons naar 2021.
Naar het Franse DJ duo Ofenbach.

Ze lieten zich onder andere inspireren door Supertramp, Stones en Led Zeppeling.
Ik ben zeer benieuwd of wij dat terug kunnen horen.
Hun latere insptratie bronnen liggen met Bakermat, Daft Punk en Stardust dan weer een stuk meer voor de hand.

Er zit ook een Nederlands tintje aan dit nummer.
De Eindhovense Bosniër Haris Alagic won het vierde seizoen van X factor. Hij verzorgde onder de naam Lagique de zang in "Wasted Love"

1696 Ofenbach ft Lagique - Wasted Love

[2021 #aw20 #hp8]

wavanbuuren
Het tweede nummer van vandaag is dan weer totaal iets anders.
Dave Clark Five, in die tijd ook wel afgekort tot DC5, kent zijn origine in Londen.
Het was de tweede band van de Brittish Invasion na The Beatles die mocht op treden in "The Ed Sullivan Show"

Ze begonnen als jazz- en dansmuzikanten en ze gingen vanaf 1962 definitief over op pomuziek.
"Glad All Over" is een van mijn guilty pleasures uit die tijd, maar dat is net van voor het begin van de top-40.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld The Beatles en Stones in die beginjaren, schreven ze alle nummers zelf.

1697 Dave Clark Five - Catch Us If You Can

[1965 #aw7 #hp25]

6.75

wavanbuuren

voor welke?

Ofenbach ft Lagique: 3
Dave Clark Five: 6

Ofenbach 6,5
DC5 5,5

Ofenbach ft Lagique - Wasted Love: 3,5
Dave Clark Five - Catch Us If You Can: 8,5

Dat nummer van Ofenbach ft Lagique mist alles wat Dave Clark Five wel biedt: aanstekelijke melodie, vitaliteit en spontaniteit.

Ofenbach ft Lagique: 7,0

Je hebt nummers, daar komt de songtitel niet in voor en dan heb je ook nog....

Dave Clark Five: 6,2

Ofenbach ft Lagique - Wasted Love: 6,4
Dave Clark Five - Catch Us If You Can: 5,8

Ofenbach ft Lagique - Wasted Love: 4,5
Dave Clark Five: 5,5

Allebei ongelofelijk suf.

Ofenbach ft Lagique.
Even voor mijn eigen begrip: twee Franse knoppendraaiers met een dyslectisch geschreven variant van een operettecomponist lieten zich voor dit nummer inspireren door... Supertramp, Stones én Led Zeppelin?
...
Ja natuurlijk! Dat is duidelijk te horen. Die prachtige, inventieve keyboardlijntjes komen zo uit de koker van Supertramp, in dat bluesy, melancholische sfeertje is zonder meer de slidegitaarsignatuur van Keith Richards te herkennen en die gekwelde, zinderende/sidderende vocalen zijn schier identiek met die van Robert Plant.
Echt, prachtig gedaan...

Ik laat mij bij het schrijven altijd inspireren door Tolstoj, Shakespeare en Godfried Bomans, maar dat hadden jullie natuurlijk ook allemaal al in de gaten.
3

Dave Clark Five: ik haal deze band door elkaar met de Spencer Davis Group. Waarom weet ik niet, of zou het vanwege Dave/Davis zijn?
Ik besef in ieder geval dat ik het werk van Spencer Davis veel beter ken dan Dave Clark Five. Niet zo vreemd, want dit deuntje doet best wel de naam van het combo eer aan en nodigt niet echt uit tot verder graven in het oeuvre. (Oh, 'Glad All Over' is idd een heel stuk leuker!)
5,5

Ofenbach: 3.5
Dave Clark Five: 5.8

Spencer Davis Group vind ik aanzienlijk beter. Alleen al doordat Steve Winwood daarin mee speelt.

Ofenbach ft Lagique - Wasted Love: 3,5
Dave Clark Five - Catch Us If You Can: 3,5

Ofenbach een 5.6

Dave Clark een 6.2

Ofenbach ft Lagique 4,7
Dave Clark Five: 4,8

China crisis 8
Human leaque 7,5
Ofenbach ft Lagique 7
Dave Clark Five: 5

Ofenbach: 5,0
Dave Clark Five: 4,5

koosknook schreef:
Spencer Davis Group vind ik aanzienlijk beter. Alleen al doordat Steve Winwood daarin mee speelt.
Spencer Davis Group sla ik ook hoger aan vanwege Steve Winwood maar Mike Smith is ook een prima zanger.

Ofenbach 5.5
Dave Clark Five 6.75

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:45 uur

geplaatst: vandaag om 21:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.