MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Rockabilly Hall of Fame - KO (variant)

zoeken in:
Ik sluit me volledig aan bij de andere stemmers. Billy legt hier heerlijke Rockabilly neer. De song waar Haley mee komt is niet echt aan mij besteed.

0-4

Battle 6B
Bill Haley vs Billy Zoom

Bill Haley

Bill werkte niet enkel samen met The Four Aces of Western Swing, maar ook met The Saddlemen. Super lang zou zijn band niet onder die naam opereren, in 1952 werd de naam namelijk veranderd naar…. The Comets.

Samen met The Saddlemen mixte hij country met boogie woogie en dat resulteerde in onder andere dit nummer.

Bill Haley & The Saddlemen – Sundown Boogie

Vs

Voor Billy Zoom gaan we nu luisteren naar de eerste single die zijn band X uitbracht. Het was 1978 en zijn punkrock band had nog duidelijke rockabilly en rock’n’roll invloeden. Al die stijlen werden door elkaar gegooid en daar kwamen dit soort songs uit:

X – Adult Books

jeb777
Deze is voor wat mij betreft dan weer duidelijk voor Bill. Houd hier wel van.

1-0

Ook voor mij het punt naar Bill hier, al is deze met The Saddlemen wel al erg richting de muziek die met de Comets gemaakt werd. Ook X met een leuke song, maar tegen deze boogie delft die band het onderspit.

2-0

Ik ga voor Bill omdat zijn plaat gwn veel beter swingt
3-0

Ast
3-1

Eens met alle commentaren die hierboven gegeven zijn.

5-1

Bill Haley vecht zich terug en pakt de overwinning in de tweede onderlinge strijd. Het staat 1-1 en er is een beslissende battle nodig.

Battle 6C
Bill Haley vs Billy Zoom

Zoals aangegeven begon Haley in de country en dan voornamelijk met jodelen. Een hele vroege Haley, 1948.

Bill Haley & The Down Homers – She Taught Me How to Yodel

vs

Daar staat X tegenover met een bijzondere mengeling van punkrock met de rockabilly gitaarklanken van Billy Zoom. Deze komt uit 1982.

X – The Hungry Wolf

Met dat jodelen doet Bill me toch geen plezier 0-1

Ast
0-2

jeb777
0-4

Bill neemt zijn revanche nog wel.

Bill komt inderdaad nog met de Comets voorbij, dat is heel wat beter dan dit gejodel.

0-5

Ai, beide Billy's waren lekker bezig bij de afgelopen battles, maar hier slaan ze allebei de plank compleet mis. Dus nu moet ik beslissen of ik gejodel erger vind dan punkherrie. Het gejodel duurde minder lang, dus ga ik daar voor.

1-5

Dit was de eerste pairing sinds de eerste tussen Jerry Lee en Rudy waar een 3e beslissende battle nodig was. Billy weet Bill te verslaan.

1. Jerry Lee Lewis vs Rudy Grayzell 1-0 (6-1), 1-1 (4-4), 2-1 (5-1)
2. Blackwood Brothers vs Narvel Felts 0-1 (1-6), 0-2 (1-5)
3. Johnny Vallis vs Al Casey 0-1 (3-4), 0-2 (2-3)
4. Wynona Carr vs Bruce Channel 1-0 (5-0), 2-0 (5-1)
5. Moon Mullican vs Sonny Burgess 0-1 (0-6), 0-2 (1-6)
6. Bill Haley vs Billy Zoom 0-1 (0-6), 1-1 (5-1), 1-2 (1-5)

Battle 7A
Johnny Horton vs Marvin Rainwater

Johnny Horton

https://www.beachamjournal.com/.a/6a01053653b3c7970b026bdeced1e1200c-600wi

Het gebeurt niet heel vaak, maar Johnny Horton bewandelde de omgekeerde weg wat betreft genrekeuze. Waar veel countrysterren begonnen met rockabilly alvorens ze de country oppakte, was het juist vanuit de country hoek waar Horton vandaan kwam. Hij switchte een poos naar rockabilly om later wel weer terug te keren bij de country, dat dan weer wel. Wij gaan luisteren naar een nummer 11-hit op de Country Chart.

Johnny Horton – I’m Coming Home

vs

Marvin Rainwater

https://www.billboard.com/wp-content/uploads/media/marvin-rainwater-650-430.jpg?w=650

Marvin Karlton Rainwater wilde eigenlijk dierenarts worden, maar na een tijd in het leger te hebben gezeten besloot hij zich op muziek te gaan richten. Goede keuze want hij scoorde een aantal hits. Zo werd dit zelfs een hit in de reguliere UK Chart, plek 19.

Marvin Rainwater – I Dig You Baby

Ast
1-0

jeb777
2-0

Verrassend lekkere song van Johnny Horton, al is dat 'verrassende' misschien niet helemaal terecht vanuit mijn kant. In mijn hoofd maakt hij hele suffe country songs, maar dit klink echt erg lekker. Tijd om wat meer van Horton te gaan beluisteren, wellicht heb ik een verkeerd beeld bij hem.

3-0

Oh nee, ik heb echt een verkeerde link in mijn hoofd gelegd want On the Road (1969) is een top Johnny Horton album. Geen idee wie ik in mijn hoofd heb gehad dan.

jeb777
Shaky schreef:
In mijn hoofd maakt hij hele suffe country songs

Dat heb ik ook lang gedacht Shaky. Tot een vriend van mij, "een echte rockabilly", me vertelde dat dit één van zijn favoriete lp's was:
https://m.media-amazon.com/images/I/71xhiEOVgTL._UF1000,1000_QL80_.jpg
Probeer die maar eens te beluisteren. Echt geweldig!

https://www.discogs.com/release/2583659-Johnny-Horton-Rockin-Rollin-Johnny-Horton

Bear Family, een onmisbaar label voor rockabilly / rock'n'roll fans

Weer twee geweldige nummers van twee voor mij onbekende artiesten. Het nummer van Johnny Horton is wat rauwer, het nummer van Marvin Rainwater is wat vrolijker (en met een heerlijk pianoriedeltje op de achtergrond) en dat past meer in mijn straatje. Blijkbaar ben ik de enige hier die daar zo over denkt.

5-1

Een duidelijke overwinning voor Johnny Horton in de eerste strijd, maar wellicht dat je in battle 2 wat meer medestanders krijgt Kees-Jan.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:24 uur

geplaatst: vandaag om 10:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.