MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Rockabilly Hall of Fame - KO (variant)

zoeken in:
Battle 7B
Johnny Horton vs Marvin Rainwater

Als tweede Horton song gaan we naar een B-kantje uit 1964 luisteren. Het A-kantje kwam van het album The Unforgettable Johnny Horton af, maar deze song is niet op een album verschenen.

Johnny Horton – Tell My Baby I Love Her

vs

We gaan luisteren naar het grootste wapenfeit van Marvin. Hij heeft nog een nummer 3-notering op de US Country Chart gehad met een andere song, maar met het nummer waar wij nu naar gaan luisteren scoorde hij een nummer 1-hit op de reguliere UK Chart. Drie weken stond hij daar op 1, en het leverde hem een UK tour op.

Marvin Rainwater – Whole Lotta Woman

Ast
1-1

jeb777
2-2

Deze vind ik een stuk lastiger dan de eerste battle tussen deze twee mannen. Ik houd niet zo van de productie van die tweede; krijg het gevoel dat er verdoezeld moet worden dat Marvin niet zo goed kan zingen, dus dan maar laag op laag aanbrengen. Jammer, want de song is wel erg lekker. Wellicht als er een andere zanger op had gezeten dat ik enthousiaster was geweest. Alsnog een dikke voldoende hoor, een heel dikke, maar toch.
Nipt voor Horton wat mij betreft.

4-2

In deze battle heeft Johnny Horton een beter nummer dan in de vorige battle. Het nummer van Marvin Rainwater vind ik juist een stuk minder dan zijn vorige inbreng. Dus deze keer ga ik mee met de meerderheid:

5-2

Een klinkende overwinning voor Johnny Horton.

1. Jerry Lee Lewis vs Rudy Grayzell 1-0 (6-1), 1-1 (4-4), 2-1 (5-1)
2. Blackwood Brothers vs Narvel Felts 0-1 (1-6), 0-2 (1-5)
3. Johnny Vallis vs Al Casey 0-1 (3-4), 0-2 (2-3)
4. Wynona Carr vs Bruce Channel 1-0 (5-0), 2-0 (5-1)
5. Moon Mullican vs Sonny Burgess 0-1 (0-6), 0-2 (1-6)
6. Bill Haley vs Billy Zoom 0-1 (0-6), 1-1 (5-1), 1-2 (1-5)
7. Johnny Horton vs Marvin Rainwater 1-0 (5-1), 2-0 (5-2)

Battle 8A
Warren Smith vs Billy Garland

Warren Smith

https://i.pinimg.com/originals/9c/00/72/9c00724cdaca5a0d35377f91501ff8c5.jpg

Warren kreeg het muziekvirus in het leger te pakken en werd na zijn dienstperiode ontdekt door Stan Kesler die hem voorstelde aan Sam Philips. Sam was meteen enthousiast en gaf Warren een platencontract. Slimme zet, Warren scoorde met zijn eerste single een enorme hit. Wij gaan echter als eerste luisteren naar een song die door veel (rock’n’roll) artiesten is opgenomen.

Warren Smith – Red Cadillac and a Black Moustache

vs

Billy Garland

https://cache.legacy.net/legacy/images/cobrands/couriernews/photos/f0234554579cb3b130cb2a17f10df743faf2e9bd_20220127.jpgx?w=345&h=500&option=3

Net als Marvin Rainwater en Warren Smith, was het ook tijdens zijn periode in het leger dat Billy gitaar begon te spelen. In 1959 werden er twee singletjes uitgebracht, behalve die twee songs zijn er wat demo’s die hij heeft opgenomen en een country album van een aantal jaar geleden. Wij gaan als eerste luisteren naar één van zijn twee singles.

Billy Garland – Lonesome Guitar

jeb777
Billy Garland (ook weer nieuw voor mij) speelt best een lekker deuntje op zijn gitaar. Maar 'Red Cadillac...' vind ik echt heerlijk. Daarbij kan in nooit blijven stil zitten. Zeker in de versie van Warren Smith. Veruit de beste!

1-0

Sluit me volledig bij jeb777 aan. Warren heeft een geweldige versie van deze song gemaakt. Billy komt er niet aan te pas voor mij in deze battle.

2-0

Ast
3-0

Ha, Warren Smith, die ken ik. En dit nummer van hem vind ik geweldig. Eens met jeb777, dit is de beste versie van het nummer (die ik ken). Al komt het origineel van Bob Luman wel in de buurt.

Billy Garland speelt en zingt zeer verdienstelijk, maar heeft hier geen schijn van kans.

6-0

Battle 8B
Warren Smith vs Billy Garland

Als tweede song gooit Warren het B-kantje van Miss Froggie in de strijd. Dit nummer werd voor Sun Records opgenomen in 1957.

Warren Smith – So Long I’m Gone

vs

Zoals gezegd heeft Billy slechts twee singles opgenomen. De eerste hebben we gehad, tijd voor zijn tweede.

Billy Garland – Guitar Blues

jeb777
Shaky schreef:

Zoals gezegd heeft Billy slechts twee singles opgenomen.

Dan is het niet te hopen dat hij tot de finale doordringt Shaky, dan krijg je het nog lastig!

1-0

Haha ja inderdaad. Er is nog dat country album uit 2002, maar dan houdt het bij Bill ook wel op.
Het kan overigens sowieso wel voorkomen dat er hier en daar een song dubbel gebruikt wordt, zeker in de latere rondes als artiesten hun 'topsongs' al voorbij hebben zien komen.

Deze vind ik heel wat lastiger dan battle 1. Dit nummer van Garland is stukken beter dan zijn eerste worp. Warren is eigenlijk altijd wel goed.

Puur gebaseerd op artiest gaat mijn stem onherroepelijk naar Warren, maar puur op deze twee songs gaat mijn stem in deze battle toch naar Guitar Blues.

1-1

(bij een derde beslissende battle wordt er voor Billy een song hergebruikt want van zijn country album staat niets op YouTube of Spotify)

Ik vind de song van Bill net iets rauwer dus die wint nipt 1-2

Ast
2-2

Een lekker nummer van Warren Smith, maar wel wat meer doorsnee dan 'Red Cadillac and a Black Moustache'. Het nummer van Billy Garland zoekt meer de randjes op, maar schiet niet uit de bocht, waardoor ik dat nummer ook goed vind.

Mijn stem gaat toch naar Warren.

5-2

Rockabilly essential artist Warren Smith gaat door naar ronde 2.

1. Jerry Lee Lewis vs Rudy Grayzell 1-0 (6-1), 1-1 (4-4), 2-1 (5-1)
2. Blackwood Brothers vs Narvel Felts 0-1 (1-6), 0-2 (1-5)
3. Johnny Vallis vs Al Casey 0-1 (3-4), 0-2 (2-3)
4. Wynona Carr vs Bruce Channel 1-0 (5-0), 2-0 (5-1)
5. Moon Mullican vs Sonny Burgess 0-1 (0-6), 0-2 (1-6)
6. Bill Haley vs Billy Zoom 0-1 (0-6), 1-1 (5-1), 1-2 (1-5)
7. Johnny Horton vs Marvin Rainwater 1-0 (5-1), 2-0 (5-2)
8. Warren Smith vs Billy Garland 1-0 (6-0), 2-0 (5-2)

Battle 9A
Burl Boykin vs Elvis Presley

Burl Boykin

https://www.rocky-52.net/photos_b/boykin_burl.jpg

Burl werd voor het eerst bekend om zijn versie van Hound Dog, maar zijn eigenlijke grootste liefde was de countrystijl van Johnny Cash. Ook Burl trad in het zwart op en speelde geregeld hele sets met Cash covers. De song waar wij naar gaan luisteren sluit goed op dit verhaal aan. De song begint op ongeveer 1.55.

Burl Boykin – Big River

vs

Elvis Presley

https://render.fineartamerica.com/images/rendered/default/poster/8/10/break/images/artworkimages/medium/3/1-elvis-presley-1956-the-harrington-collection.jpg

Net als Elvis staat ook Scotty Moore in de Rockabilly Hall of Fame, dus laten we ons vooral focussen op die periode uit de carrière van The King. Wij gaan luisteren naar een countrysong die door Elvis onder handen werd genomen om er rockabilly van te maken.

Elvis Presley – Just Because

Big River ken ik natuurlijk vooral van Johnny Cash en hoewel Burl Boykin het best aardig doet, komt hij niet in de buurt van de enige echte 'Man in Black'. En hij is ook kansloos tegen deze heerlijke rockabilly song van Elvis.

0-2

Behoorlijke no-contest dit, wat mij betreft dan. Niks tegen Burl, maar er zijn er maar weinig die kunnen opboksen tegen deze versie van Just Because.

0-3

Gast
geplaatst: vandaag om 11:44 uur

geplaatst: vandaag om 11:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.