MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Rockabilly Hall of Fame - KO (variant)

zoeken in:
jeb777
Misschien moeten de Def Americans (https://www.defamericans.nl/) uit Eindhoven ook maar in de Rockabilly Hall of Fame.

0-4

Ik begrijp wat je wilt zeggen jeb777, en aanhakend daarop: .... en Shakin' Stevens, want die ontbreekt dus echt .

jeb777
Hahaha...
Shaky schreef:
en Shakin' Stevens, want die ontbreekt dus echt.

Inderdaad!

Ast
0-5

Battle 9B
Burl Boykin vs Elvis Presley

The Rockin' Rebels was de eerste band van Burl Boykin. Leadgitarist in die band was niemand minder dan bluesrock legende Johnny Winter. Als band brachten zij dit nummer uit.

The Rockin’ Rebels – Let Me Come Your Way

Vs

Daar tegenover staat een Elvis Presley original. Hij was de eerste die deze song opnam en het nummer kwam in 1955 in de UK chart op plek 21 terecht.

Elvis Presley – I’m Left, You’re Right, She’s Gone

jeb777
0-1

Hier valt zelfs door Johnny Winter niks meer aan te redden:

0-2

Ondanks het lekkere nummertje van The Rockin' Rebels kies ik toch voor dat ander nummertje van een zekere Elvis Presley. . Is zeker niets meer van gehoord met zo'n naam.
0-3

Zeker spinout, ook de obscure underground namen krijgen hier kans om te shinen

Ast
1-3

Deze battle is een stuk meer in evenwicht dan de vorige. Heerlijk nummer van Burl Boykin met zijn Rockin' Rebbels. Maar Elvis pakt toch de winst. Dit is de soort Rockabilly waar ik helemaal weg van ben.

1-5

Ook Elvis weet zich te plaatsen voor ronde 2. Weet niet hoe jullie erover denken maar dit begint toch wel nu al een prachtig namenlijst te worden voor ronde 2.

1. Jerry Lee Lewis vs Rudy Grayzell 1-0 (6-1), 1-1 (4-4), 2-1 (5-1)
2. Blackwood Brothers vs Narvel Felts 0-1 (1-6), 0-2 (1-5)
3. Johnny Vallis vs Al Casey 0-1 (3-4), 0-2 (2-3)
4. Wynona Carr vs Bruce Channel 1-0 (5-0), 2-0 (5-1)
5. Moon Mullican vs Sonny Burgess 0-1 (0-6), 0-2 (1-6)
6. Bill Haley vs Billy Zoom 0-1 (0-6), 1-1 (5-1), 1-2 (1-5)
7. Johnny Horton vs Marvin Rainwater 1-0 (5-1), 2-0 (5-2)
8. Warren Smith vs Billy Garland 1-0 (6-0), 2-0 (5-2)
9. Burl Boykin vs Elvis Presley 0-1 (0-6), 0-2 (1-5)

Battle 10A
Johnny Meeks vs Sid King

Johnny Meeks

https://i.pinimg.com/originals/e9/23/1f/e9231fcb5ff65b00f58cb034de294a7c.jpg

Wellicht het bekendst als gitarist van The Blue Caps, maar Johnny zat ook in o.a. The Champs en The Strangers. In 1968 bracht hij ook nog een eigen country album uit, en laten we als eerste Meeks entry naar één van die songs luisteren.

Johnny Meeks – Skip a Rope

vs

Sid King

https://i.discogs.com/6nQExE6qjt-OiGupXuhKmZMvrr3nErJJDrbmvh1oMd0/rs:fit/g:sm/q:90/h:238/w:290/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9BLTg1MDk4/MC0xNDEwMDk5ODEz/LTQ0MTkuanBlZw.jpeg

In 1954 kreeg Sid Erwin zijn eerste platencontract. Samen met zijn band speelde hij voornamelijk Western Swing en hun singles wisten geen hitlijsten te bereiken. Ze werden door Columbia Records overgenomen en stapten over op Rockabilly. Dat pakte goed uit en de komende paar jaar speelden ze allerlei festivals en concerten. In 1957 waren de scherpe randjes eraf, ze raakten al snel in de vergetelheid en in 1958 gaven ze er de brui aan.

Sid King & The Five Strings – Gonna Shake This Shack Tonight

jeb777
0-1

Erg fijne countrysong van Meeks. Sid King met een leuke (maar über brave) Rockabilly song.

Lastig, maar ik ga toch voor Sid.

0-4

Ik kan Shaky bijna volledig quoten:

Fijne countrysong van Meeks. Sid King met een leuke (maar über brave) Rockabilly song.

Ik ga voor Sid.

0-5

Ast
0-6

Battle 10B
Johnny Meeks vs Sid King

Johnny moet aan de bak, want battle één was een oorwassing.

Van Johnny’s country album waar hij niet enkel gitaarspeelde maar ook zelf zong gaan we nu naar zijn rockende kant luisteren. Samen met The Blue Cats, maar zonder Gene Vincent, kwam hij met dit nummer:

Johnny Meeks – Johnny’s Boogie

vs

We gaan naar een oudje van Sid luisteren. Deze single komt uit 1955 en was een groot succes bij het publiek. De jongens zagen eruit als traditionele countrysterrren, maar hun muziek bevatte veel R&B, Rock en Boogie. Hoe heet dat ook alweer..? Oh ja: Rockabilly!

Sid King & The Five Strings – Sag Drag and Fall

Ast
1-1

jeb777
Ik vind 'Sag, Drag and Fall' een van de top nummers in het rockabilly genre. Ontzettend leuk filmpje ook, al vind ik de sound er niet zo goed uitkomen zoals bv op Spotify. Knalt ie nog iets harder

1-2

Aan elkaar gewaagd!
1-3

Ik vind ze ook behoorlijk aan elkaar gewaagd, maar ze belanden allebei niet in mijn playlist om het zo maar even te omschrijven.

1-4

Sid King plaatst zich probleemloos voor de 2e ronde. We weten nu ook welke 10 artiesten als eerste een plekje in de volgende hebben bemachtigd.

1. Jerry Lee Lewis vs Rudy Grayzell 1-0 (6-1), 1-1 (4-4), 2-1 (5-1)
2. Blackwood Brothers vs Narvel Felts 0-1 (1-6), 0-2 (1-5)
3. Johnny Vallis vs Al Casey 0-1 (3-4), 0-2 (2-3)
4. Wynona Carr vs Bruce Channel 1-0 (5-0), 2-0 (5-1)
5. Moon Mullican vs Sonny Burgess 0-1 (0-6), 0-2 (1-6)
6. Bill Haley vs Billy Zoom 0-1 (0-6), 1-1 (5-1), 1-2 (1-5)
7. Johnny Horton vs Marvin Rainwater 1-0 (5-1), 2-0 (5-2)
8. Warren Smith vs Billy Garland 1-0 (6-0), 2-0 (5-2)
9. Burl Boykin vs Elvis Presley 0-1 (0-6), 0-2 (1-5)
10. Johnny Meeks vs Sid King 0-1 (0-6), 0-2 (1-4)

Battle 11A
The Canadian Sweethearts vs Tillman Franks

The Canadian Sweethearts

https://www.theglobeandmail.com/resizer/VPlWJ-feZGXnZsqRtBUW97gavhU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg)/cloudfront-us-east-1.images.arcpublishing.com/tgam/XLCXCB4TWJCERKFHLWNLBMRN2E.jpg

Het getrouwde stel Bob Regan en Lucille Starr vormden dit duo dat vooral in de jaren 60 succesvol was. Hun opname in de Rockabilly Hall of Fame komt vooral door de impact van één bepaald nummer, maar laten we die nog even bewaren tot battle 2. We gaan eerst luisteren naar hun enige nummer 1-hit op de Canadese Country chart.

The Canadian Sweethearts – Don’t Knock on My Door

vs

Tillman Franks

https://i.pinimg.com/originals/a7/44/4b/a7444b99b032ce88f0e44ef46158a25e.jpg

Tillman is vooral bekend als songwriter. Zo schreef hij de nodige nummers voor onder andere Johnny Horton (waar hij ook de manager van was) en David Houston. Drie keer raden waar hij het muziekvirus opliep? Yup, ook weer in het leger. We gaan naar een song luisteren die aan de bakermat van de Rockabilly stond; deze komt uit 1951.

Tillman Franks and His Rainbow Boys – Hayride Boogie

jeb777
Lucille Starr kon ik wel van 'The French Song', maar dit duo is weer nieuw voor mij. Lekker country nummer!
Ook het nummer van Tillman vind ik leuk.
Moeilijke keuze

0-1

Gast
geplaatst: vandaag om 13:38 uur

geplaatst: vandaag om 13:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.