MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Rockabilly Hall of Fame - KO (variant)

zoeken in:
Lastig he, ik zit met hetzelfde probleem. Allebei erg leuke songs. Die tweede is me dan net iets teveel een rip-off van Glenn Miller, dat geeft de doorslag.

1-1

Moeilijk keuze, maar ik raak juist wel "in the mood" van Hayride Boogie
1-2

Ast
2-2

Ik baseer mijn keuze op de gitaarsolo's in de beide nummers. Die in Don't Knock On My Door heeft een heerlijk hoog rockabilly gehalte, terwijl die op Hayride Boogie drie keer hetzelfde klinken en dan nog behoorlijk simpel ook.

3-2

Helaas de battle van gisteren gemist.

Johnny Meeks – Johnny’s Boogie: ze bestaan dus zeker wel! Nadat we op 2 maart werden geteisterd door het verschrikkelijk suffe Cookin' van Al Casey, laat Johnny Meeks hier horen dat er ook lekker rockende instrumentals bestaan.

Sid King & The Five Strings – Sag Drag and Fall: ik meende in het begin dat ik naar Matchbox van Carl Perkins luisterde. Het is in ieder geval wel duidelijk dat Carl zijn inspiratie mede uit dit nummer gehaald heeft. jeb777 heeft gelijk: je moet echt de versie die op spotify luisteren, die klinkt echt vele malen beter en het is die versie die ervoor zou zorgen dat ik in deze battle op Sag Drag and Fall zou hebben gestemd.

Dan de battle van vandaag:

The Canadian Sweethearts – Don’t Knock on My Door vs. Tillman Franks and His Rainbow Boys – Hayride Boogie

Hierboven is al meerdere keren gemeld dat beide nummers aan elkaar gewaagd zijn. Daar ben ik het mee eens. Hayride Boogie is een lekker nummer, maar wel wat simpel. Don't Knock on My Door vind ik net wat spannender en wordt ook wat mooier gezongen. Daarmee is mijn keuze gemaakt.

4-2

Kees-Jan schreef:
Helaas de battle van gisteren gemist.

Komt door dat moordende tempo van deze KO

Battle 11B
The Canadian Sweethearts vs Tillman Franks

Voor hun tweede poging gooien de lovers uit Canada hun bekendste song in de strijd. Dit nummer brachten ze uit onder de naam Bob en Lucille. Doe je dansschoenen maar aan, tijd om te Rockabilly-en!

Bob and Lucille – Eeny-Meeny-Miney-Moe

Vs

Tillman heeft met veel verschillende artiesten samengewerkt en zoals gezegd veel songs geschreven. Weten jullie nog dat Johnny Horton hier voorbij kwam met de song I’m Comin’ Home? Die kwam dus uit de pen van Tillman.

Tillman Franks & The Cedar Grove Three – Pretty Little Girls

Absolute no-contest dit. Ik bleef het volume constant wat hoger draaien bij Eeny-Meeny-Miney-Moe, wat een feest. ROCKABILLY!!!!!

Die andere, sja.... was blij toen de anderhalve minuut voorbij was.

Nu snel weer Bob & Lucille draaien

1-0

Ast
3-0

jeb777
4-0

Wat een heerlijke ontdekking is het duo Bob Regan en Lucille Starr. En hoewel ik the French Song een fraai nummer vind, is het toch wel heel jammer dat Lucille niet in dit genre is doorgegaan. Geen idee overigens wat er van Bob geworden is.

Pretty Little Girls is volgens mij een afgeleide van Buffalo Gals dat ik ken van the Seeger Sessions van Bruce Springsteen. Buffalo Gals is een traditional die door Peter Seeger onder het stof vandaan gehaald is.

Hoewel ik de versie van Bruce Springsteen heel leuk vind, is zelfs de versie van the Boss geen competitie voor Regan en Starr. Inderdaad snel nog een keer draaien

7-0

Bob & Lucille gaan als rockend koppel door naar ronde 2.

1. Jerry Lee Lewis vs Rudy Grayzell 1-0 (6-1), 1-1 (4-4), 2-1 (5-1)
2. Blackwood Brothers vs Narvel Felts 0-1 (1-6), 0-2 (1-5)
3. Johnny Vallis vs Al Casey 0-1 (3-4), 0-2 (2-3)
4. Wynona Carr vs Bruce Channel 1-0 (5-0), 2-0 (5-1)
5. Moon Mullican vs Sonny Burgess 0-1 (0-6), 0-2 (1-6)
6. Bill Haley vs Billy Zoom 0-1 (0-6), 1-1 (5-1), 1-2 (1-5)
7. Johnny Horton vs Marvin Rainwater 1-0 (5-1), 2-0 (5-2)
8. Warren Smith vs Billy Garland 1-0 (6-0), 2-0 (5-2)
9. Burl Boykin vs Elvis Presley 0-1 (0-6), 0-2 (1-5)
10. Johnny Meeks vs Sid King 0-1 (0-6), 0-2 (1-4)
11. The Canadian Sweethearts vs Tillman Franks 1-0 (4-2), 2-0 (7-0)

Battle 12A
Lonnie Mack vs Ersel Hickey

Lonnie Mack

https://static.ffx.io/images/$width_800%2C$height_450/t_crop_fill/q_86%2Cf_auto/dc60f4181e37cce66383786ffd193fd780a88f59

Good old Lonnie, cultfiguur, bluesrock tailblazer en dus ook opgenomen in de Rockabilly Hall of Fame. Al in zijn beginperiode nam hij songs op die vol zaten met blues, R&B, soul, gospel, rock, country, roots. De man speelde en zong alles, en de platenmaatschappijen wisten niet goed wat ze met hem moesten; hij paste niet fijn in een marketing hokje. Gelukkig maar. Als eerste gaan we luisteren naar een song van zijn album uit 1963.

Lonnie Mack – Chicken Pickin’

vs

Ersel Hickey

https://i0.wp.com/www.mp3rockabilly.com/ErselBWoblongmik.jpg

Chicky Evans, de zus van Ersel, zorgde ervoor dat hij kennismaakte met het leven als rondreizende artiest. Chicky was een exotisce danseres en Ersel was pas 15 toen hij samen met haar het land doorreisde. Toen hij in 1954 I Don’t Care if the Sun Don’t Shine van Elvis hoorde wist hij het zeker: hij ging rockmuziek maken. Als eerste gaan we luisteren naar een singletje uit 1959.

Ersel Hickey – You Threw a Dart

jeb777
Nou, die van Ersel Hickey vind ik niet veel aan. Bijna irritant zelfs. Maar ja, nog altijd beter dan Lonnie

0-1

Ast
0-2

Ersel met een inderdaad best irritant nummer Jeb. Daar komt bij dat hij ook gewoon niet zo goed kan zingen. Lonnie rock het dak van het huis.

1-2

Dat nummer van Ersel Hickey gaat wel (al zijn de zangkwaliteiten van Ersel niet groots). De instrumental van Lonnie Mack is er weer eentje uit de foute categorie, dus mijn stem gaat toch naar Ersel.

3-3

Battle 12B
Lonnie Mack vs Ersel Hickey

Battle 12A iets langer staan omdat het zo spannend was, maar nu zijn de lijnen gesloten.

Lonnie heeft een hele lange carrière gehad en was in meerdere decennia actief. Hij heeft veel invloed gehad op artiesten na hem. Zo was hij bijvoorbeeld hét grote voorbeeld voor niemand minder dan Stevie Ray Vaughan. Wij gaan luisteren naar een song die hij zelf schreef en uitbracht in 1988.

Lonnie Mack – Too Rock for Country, Too Country for Rock and Roll

vs

Voor Ersel gaan we luisteren naar zijn bekendste nummer. Wellicht dat mensen de Beach Boys versie kennen, zij coverden deze song namelijk een jaar of 10 later en scoorden er een hitje mee. Ook Ritchie Valens en Robert Plant coverden dit nummer. Ersel schreef dit hele korte nummer zelf dat slechts 1.20 duurt.

Ersel Hickey – Bluebirds over the Mountain

jeb777
Ja, dit is wel een heel goed nummer van meneer Mack!

1-0

Ast
4-0

Lekker hoor

5-0

Lonnie kán het wel! Echt genieten dit nummer.
(afbeelding)

Ersel doet het niet echt beter dan in de vorige battle. En ik ken dit nummer inderdaad al van the Beach Boys en die versie vind ik beter (al blijft het een wat saai nummer). De versies van Ritchie Valens en Robert Plant kende ik niet. Die van Robert Plant (samen met Chrissy Hynde!) klinkt het meest interessant, maar past totaal niet in dit rockabilly item.

De uitslag van de clash die we spelen is in ieder geval duidelijk:

6-0

Lonnie Mack gaan we in ronde 2 terug horen.

1. Jerry Lee Lewis vs Rudy Grayzell 1-0 (6-1), 1-1 (4-4), 2-1 (5-1)
2. Blackwood Brothers vs Narvel Felts 0-1 (1-6), 0-2 (1-5)
3. Johnny Vallis vs Al Casey 0-1 (3-4), 0-2 (2-3)
4. Wynona Carr vs Bruce Channel 1-0 (5-0), 2-0 (5-1)
5. Moon Mullican vs Sonny Burgess 0-1 (0-6), 0-2 (1-6)
6. Bill Haley vs Billy Zoom 0-1 (0-6), 1-1 (5-1), 1-2 (1-5)
7. Johnny Horton vs Marvin Rainwater 1-0 (5-1), 2-0 (5-2)
8. Warren Smith vs Billy Garland 1-0 (6-0), 2-0 (5-2)
9. Burl Boykin vs Elvis Presley 0-1 (0-6), 0-2 (1-5)
10. Johnny Meeks vs Sid King 0-1 (0-6), 0-2 (1-4)
11. The Canadian Sweethearts vs Tillman Franks 1-0 (4-2), 2-0 (7-0)
12. Lonnie Mack vs Ersel Hickey 1-0 (3-3), 2-0 (6-0)

Gast
geplaatst: vandaag om 16:56 uur

geplaatst: vandaag om 16:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.